Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
javanto

Suunto T6, GPS-pod ja movescount

Recommended Posts

Tervehdys. Minulla on käytössä Suunto T6 ja gps pod. Olen käyttänyt movescount softaa tietokoneella minne rekisteröin suoritukset. En kuitenkaan onnistu saamaan reittiä näkyviin, kuten se näkyy sportstrackerilla. Onko suunnon T6 ja gps-podilla se edes mahdollista?

kiitoksia etukäteen

Suunnon gps ei ota kuljettua reittiä talteen, ainoastaan kuljetun matkan pituuden..

Tämä on jotakin käsittämätöntä, sillä onhan tuo gps-podi kuitenkin jääkiekon kokoinen!!!

Muilla valmistajilla sama on kellon sisällä ja ottaa reitinkin talteen.. Toivottavasti Suunto kehittelisi jotain T6:n kaltaista gps-kelloa pikaisesti!!

Tervehdys. Minulla on käytössä Suunto T6 ja gps pod. Olen käyttänyt movescount softaa tietokoneella minne rekisteröin suoritukset. En kuitenkaan onnistu saamaan reittiä näkyviin, kuten se näkyy sportstrackerilla. Onko suunnon T6 ja gps-podilla se edes mahdollista?

kiitoksia etukäteen

Suunnon GPS-lätkä ei tallenna paikkatietoja. Itse lataan välillä karttoja Mytracks-kännykkäohjelmasta. Sportstrackeristäkin kartat kuulemma saa ulos .kml-muodossa, jonka movescountissa pystyy liittämään harjoitukseen. Kuitenkin niin vaivalloista, ettei joka päivä jaksa.

Itse olen kokeillut FRWD B400 gps boxia, Traxmeet mobile softaa sekä nyt vajaan puoli vuotta Suunto GPS podia yhdessä T6C:n kanssa.

Suunnon gps -podi kadottaa melko helposti signaalin taivaisiin eikä se ole juurikaan ollut käytössä juoksulenkillä. Tämä johtunee kaiketi siitä, että podi vaatii min 3 satelliin kontaktia samanaikaisesti. Puhelimeen asennettava Traxmeet sen sijaan pysyy melko hyvin gps signaalissa "kiinni" satelliiteissa peitteisemmässäkin maastossa. Reitin voi kaiketi muuntaa *.kml muotoon, joten sen saa ladatuksi esim. Movescountiin.

Näinköhän Suunnolta olisi tulossa päivitystä gps podiin?

Suunnon gps -podi kadottaa melko helposti signaalin taivaisiin eikä se ole juurikaan ollut käytössä juoksulenkillä. Tämä johtunee kaiketi siitä, että podi vaatii min 3 satelliin kontaktia samanaikaisesti.

Minulla oli alussa paljonkin vaikeuksia Podin kanssa, mutta ne eivät johtuneet huonosta GPS-signaalien vastaanotosta, vaan huonosta yhteydestä Podin ja kellon välillä. Nykyään, kun kello ja Pod ovat samassa kädessä ja molemmat vaatteiden (ja takin) päällä, niin kaikki on toiminut hienosti. Olisiko sinulla mahdollisesti ollut vastaavaa ongelmaa? Vai alkoiko sinulla Podissa vihreä valo vilkkumaan tiheään?

Helppo verrata vaikka näin. Tänään juoksin Movescountin mukaan näin:

http://www.movescount.com/moves/move2698374

Ja aivan samalla reitillä, mutta Podi eri kädessä kuin kello, kävi näin:

http://www.movescount.com/moves/move2143317

Nopeuskäyrät ovat aika eri näköisiä. Tänään juostussa pätkässä on kaksi isoa pudotusta, kun piti käydä kaksi kertaa pikaiseen puskassa :-) Erot pituudessa ja korkeuskäyrässä johtuvat siitä, että tänään käännyin ympäri hiukan aikaisemmin kuin vanhemmassa harjoituksessa.

Itse olen käyttänyt aina sekä podia että kelloa vasemmassa kädessä/ranteessa. Suunnon asiakaspalvelu ehdotti keväällä odottamaan paikallaan n. 15 min ennen kuin voi lähteä lenkille. Tällöin varmistutaan signaalin jatkuva seuranta. FRWD ottaa signaalin n. 5 min kuluessa (ns. kylmäkäynnistys), joka on mielestäni ehdoton maksimi. Lisäksi laitteessa on sekä valo- että merkkiääni toiminto laitteen lukittuessa gps-signaaleihin. Muuten tuo FRWD on hiukan lelun oloinen vekotin.

Mahtaako suunto ottaa kuitenkin korkeuskäyrän siitä ilmapuntarista vaikk on GPS podi päällä ? Korkeuskäyrähän tulee vaikka ei olisi GPS podia ollenkaan. Mää lykkään GPS podin päälle kun rupeen vaihtaa vaatteita ja on toiminut. Joskus löysin netistä ohjeen miten GPS podista saa reitinkin ulos, vaatii elektroniikka taitoja kun piti kolvaa sieltä langat ja laittaa liitin kylkeen mutta jokun sen oli tehnyt.

Mahtaako suunto ottaa kuitenkin korkeuskäyrän siitä ilmapuntarista vaikk on GPS podi päällä ?

Ottaa juoksun aikana korkeuden barometristä, vaikka GPS Podi olisi käytössä. Mutta jos alussa laittaa palikat ja mittaukset päällä nopeasti, niin Podi sekoittaa kuviot siten, että korkeuden mittaus alkaa tasan nollasta metristä. Tätä ilmiötä en ole saanut mitenkään aikaan ilman Podia, vaikka sitä väkisin yritin.

Tässä yksi esimerkki kyseisestä ilmiöstä (zoomaa ekaan puoleen kilometriin, niin näkyy hyvin):

http://www.movescount.com/moves/move2072865

Minullakin on pulma podin kanssa. Ostin sen huutiksesta, pitäisi olla kuitenkin toimiva peli. Ilmeisesti signaali ei minullakaan riittävästi kanna, koska yleensä näytössä lukee vain SPD ja ainoastaan hetkittäin se räpsäyttää näkyville vauhdin. Tykkäisin käyttää siis sitä tilaa, jossa ylhäällä näkyy matka, keskellä nopeus ja alhaalla syke.

Ensin luulin että ongelma johtui huonoista pattereista. Podi nimittäin mittasi vain osan matkasta (eli varmaan ne hetket, kun signaali sattui kantamaan). Paristonvaihdon jälkeen matka tuli kyllä suht oikein, mutta speed näkyi vain hetkittäin ja aina silloin päivitti näyttöön kuljetun matkan. Mielestäni kuitenkin viimeinen pätkä ei päivittynyt, siis edellisestä "päivityksestä" siihen hetkeen kun kellon pysäytin. Eikös vehkeen tarkoitus ole kuitenkin näyttää tiedot koko ajan, reaaliajassa?

Minulla on podi vaatteiden päällä, mutta on ollut eri kädessä kuin kello. Koetanpa seuraavaksi siirtää samaan käteen. MItä muuta voi vielä kokeilla, jos tuokaan ei auta? Onko tuo suunno podi yksinkertaisesti vain vähän paska, vai liekö vielä käyttäjässä vika? :conf:

Tässä yksi esimerkki kyseisestä ilmiöstä (zoomaa ekaan puoleen kilometriin, niin näkyy hyvin):

http://www.movescount.com/moves/move2072865

Ja taas tuli sama ilmiö vastaan:

http://www.movescount.com/moves/move2999698 Tuolta klikkaa korkeutta ja zoomaa alkuun, niin näkee hyvin mitä korkeuskäyrä tekee.

Ilmiö tuli taas esille, kun laitoin pelit ja vehkeet aika ripeästi päälle. Odotin toki, että Podin ledi alkaa vilkkumaan hitaasti ja että kello löytää sykevyön ja podin. Mutta en odottanut sitä ylimääräistä viittä sekuntia, mikä poistaa tämän ongelman.