Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Voisitteko ultrajuoksuja harrastaneet antaa neuvoja 12h ultraan. Lähinnä kiinnostaa se että miten tuollaisella matkalla kannattaa rytmittää kävely ja juoksu, ja miten toteuttaa energian tankkaaminen matkan aikana. Tietenkin löytyy erilaisia tapoja, mutta olisi mukavaa jos kertoisitte kokemuksianne.

Ihan pelkästään juoksemalla tavallinen harrastelija ei taida siitä selvitä??

Ja sitten tuo energiapuoli, ilmeisesti 12h on niin pitkä aika että jotain kiinteääkin pitää syödä matkan aikana??

En ehkä edes pääse, mutta näköjään syyskuussa olisi aika mielenkiintoinen kisa Seinäjoella päin..

Link to post
Share on other sites

Olen joku vuosi sitten tällaisen käynyt kokeilemassa. Tässäkin pätee se, että millainen juoksija yleensä olet ja paljon on juoksupohjaa ja ehkä millaisia mara-aikoja sulla on. Nää mara-ajat ehkä voi olla sillai vertailua vähän, miten sitä vauhtiaan kannattaa jakaa 12 tunnille.

En kyllä uskalla sulle neuvoja antaa, koska olen sen verran kokematon. Mutta jos varovasti omaa ajatusmallia näissä aukaisin. Eli lähdin silloin laskemaan omaa mara-aika (mie juoksen noin 4.30 aikoja) ja laskin, että maralle sai mennä 5 tuntia ja siitä eteen päin. Se salli mulle kävelyä heti eka kiekalla (juoksin sen Nurmossa). Jollekulle toiselle sopii hyvin rytmi, että 20 minsaa kävelyä, 5 juoksua. Mie tykkään kävellä lyhkäsiä pätkiä heti alusta. Johtunee siitä, että mulla on niin huono kunto, että en yleisesti ottaen pysty juoksemaan pitkiä pätkiä, joten olen edennyt aika lailla reippaalla kävelyllä näillä kokeiluillani.

12 tuntia on sen verran lyhkänen aika, että menee sen kummemmin syömättä. Aikaa ei mene kamalasti huoltopaikoilla. Itse olen nämä selvittänyt maltolla, urkkajuomalla, mustikkasopalla ja suolakurkuilla. Ja tämäkin on yksilöllistä. Joku toinen tekee toisin.

Eli ei tähän oikein voi vastata yksselitteisesti ja en kyllä oikein uskallakaan, etten vain neuvois väärin. Koska nää jutut sopii vain mulle ja muutenkin kun on kokemusta tosi vähän, ei tiedä, että ehkä nää jutut ei sovi mullekaan joku kerta.

Mutta kyllä yleisesti ottaen olen seurannut niin mua kovemmat juoksijat juoksee kakstoistatuntiset ja sataset aika mallikkaasti. Ei ne siellä kävellä lönttäse, kuten meikäläinen vähän väliä. Sun vain täytyy itse päättää ja miettiä, millä taktiikalla lähdet.

Kannattaa lukea noita wihan ketjuja ja masun ketjuja ja ottaa niistä oppia. Ja toivoa, että joku kokeneempi jaksaisi kirjoittaa kokemuksiaan ja aukaista tietolaariaan. Itse tykkäsin 12 tuntisesta juuri siksi, että aika ei tuntunut pitkältä juuri siksi kun ei ollut sitä psykologista juttua, että pitää juosta joku matka. Kunhan vain lähti liikkeelle ajatuksella, että tässä eväsretkeilen iloisella mielellä päivän kun eväätkin on valmiiksi laitettu tien varteen, eikä itse tarvi niitä raahata matkassa. Ja kun näissä on aina pakko pyörtää sanansa, joku toinen ei missään nimessä jaksaisi lähteä liikkeelle eväsretkimeiningillä vaan hänellä loppuisi motivaatio kesken heti alkutunneista.

Eikö ole ihana vastaus. Eli en voinut sulle muuta vastata kuin että pidä hauskaa 12 tunnin reitillä. Laske etukäteen omat resurssisi ja mieti, millainen tausta sulla on. Jos on pohjaa ja taustaa niin silloin 12 tuntia on niin lyhyt aika, että sen voi todella juosta läpi. Jos on mallia meikäläinen sunnuntailenkkeilijä niin ottaa irti sitten tunnelmat eväsretken meiningillä. Kummatkin mahtuu reitille. Hauskaa kisaa sinulle.

Link to post
Share on other sites

Kävelypätkillä homma mennee varmemmin ilman isoa äkkiväsähdystä. Jos loppuun jää kovin monta kävelykilometriä, homa voi joistakin tuntau hiukan puuduttavalta. Mutta siihenkin saa varautua taktiikasta huolimatta. Toisaalta voi kokeilla ensin juostakin niin pitkälle kuin jaksaa. Mutta hyyyvin maltillisella vauhdilla. Satasella ottaisin ainakin minuutin ennätysmaran kilometrivauhdista pois, eikä ensikertalaiselle puolitoista minuuttiakaan "hidastelua" ole välttämättä liioittelua. Joka tapauksessa 12 tuntia on jo niin pitkä matka, että parhaimmillaan voi kokea ultrailun suolan. Eli melko totaalisen sippaamisen, himmailun, keskeyttämisajatukset ja itsesyytökset, miksi tänne edes piti lähteä. Ja sitten, jos tuon vaiheen malttaa lompsia vaikka kävellen eteenpäin samalla tankkaillen jotain, voi sitten tuntea mahtavan "ylösnousemuksen" tunteen, kun yhtäkkiä huomaa juoksun taas maittavan. Rohkeasti vaan kokeilemaan ultraretkeilyä!

Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vinkeistä. Tulostin oikein paperille Lohjan kisojen raportit ja aloin kovaa kyytiä lueskella.

Näyttäisi betoni olevan kertomusten mukaan kova alusta, onkohan vielä asfalttiakin kovempi??

Se olis Nurmon (17.9.) asfalttikisa jonka hokasin tuolta netistä pari päivää sitten.

Eilisen asfalttilenkin taivallettuani totesin että ei se 12h ainakaan helppo tulisi olemaan, nimittäin reidet ei ihan maailman parhaat olleet vaikka mielestäni kevyen 21,9km lenkin eilen vetelin.

Sykkeistä olisin kiinnostunut yleensäkin tollaisella ultramatkalla. Pitääkö noinkin pitkässä kisassa yrittää pysytellä aerobisen kynnyksen alapuolella koko ajan??

Maratonenkastani en piittaa tällä hetkellä kun en siinä kunnossa ole. Olettaisin olevani hieman alle 4h maratonkunnossa. Puolikas on mennyt pari viikkoa sitten 1,43,40. Pohjia on tullut keväästä asti vähän yli 700km.

Link to post
Share on other sites

Olen joku vuosi sitten tällaisen käynyt kokeilemassa. Tässäkin pätee se, että millainen juoksija yleensä olet ja paljon on juoksupohjaa ja ehkä millaisia mara-aikoja sulla on. Nää mara-ajat ehkä voi olla sillai vertailua vähän, miten sitä vauhtiaan kannattaa jakaa 12 tunnille.

En kyllä uskalla sulle neuvoja antaa, koska olen sen verran kokematon. Mutta jos varovasti omaa ajatusmallia näissä aukaisin. Eli lähdin silloin laskemaan omaa mara-aika (mie juoksen noin 4.30 aikoja) ja laskin, että maralle sai mennä 5 tuntia ja siitä eteen päin. Se salli mulle kävelyä heti eka kiekalla (juoksin sen Nurmossa). Jollekulle toiselle sopii hyvin rytmi, että 20 minsaa kävelyä, 5 juoksua. Mie tykkään kävellä lyhkäsiä pätkiä heti alusta. Johtunee siitä, että mulla on niin huono kunto, että en yleisesti ottaen pysty juoksemaan pitkiä pätkiä, joten olen edennyt aika lailla reippaalla kävelyllä näillä kokeiluillani.

12 tuntia on sen verran lyhkänen aika, että menee sen kummemmin syömättä. Aikaa ei mene kamalasti huoltopaikoilla. Itse olen nämä selvittänyt maltolla, urkkajuomalla, mustikkasopalla ja suolakurkuilla. Ja tämäkin on yksilöllistä. Joku toinen tekee toisin.

Eli ei tähän oikein voi vastata yksselitteisesti ja en kyllä oikein uskallakaan, etten vain neuvois väärin. Koska nää jutut sopii vain mulle ja muutenkin kun on kokemusta tosi vähän, ei tiedä, että ehkä nää jutut ei sovi mullekaan joku kerta.

Mutta kyllä yleisesti ottaen olen seurannut niin mua kovemmat juoksijat juoksee kakstoistatuntiset ja sataset aika mallikkaasti. Ei ne siellä kävellä lönttäse, kuten meikäläinen vähän väliä. Sun vain täytyy itse päättää ja miettiä, millä taktiikalla lähdet.

Kannattaa lukea noita wihan ketjuja ja masun ketjuja ja ottaa niistä oppia. Ja toivoa, että joku kokeneempi jaksaisi kirjoittaa kokemuksiaan ja aukaista tietolaariaan. Itse tykkäsin 12 tuntisesta juuri siksi, että aika ei tuntunut pitkältä juuri siksi kun ei ollut sitä psykologista juttua, että pitää juosta joku matka. Kunhan vain lähti liikkeelle ajatuksella, että tässä eväsretkeilen iloisella mielellä päivän kun eväätkin on valmiiksi laitettu tien varteen, eikä itse tarvi niitä raahata matkassa. Ja kun näissä on aina pakko pyörtää sanansa, joku toinen ei missään nimessä jaksaisi lähteä liikkeelle eväsretkimeiningillä vaan hänellä loppuisi motivaatio kesken heti alkutunneista.

Eikö ole ihana vastaus. Eli en voinut sulle muuta vastata kuin että pidä hauskaa 12 tunnin reitillä. Laske etukäteen omat resurssisi ja mieti, millainen tausta sulla on. Jos on pohjaa ja taustaa niin silloin 12 tuntia on niin lyhyt aika, että sen voi todella juosta läpi. Jos on mallia meikäläinen sunnuntailenkkeilijä niin ottaa irti sitten tunnelmat eväsretken meiningillä. Kummatkin mahtuu reitille. Hauskaa kisaa sinulle.

Erittäin hyvä vastaus, mutta voisitko vielä kertoa siitä Nurmon kisasta, nimittäin se on sama jonka tossa netistä hokasin. Niin että ainakin sen korkeuserot kiinnostaa??

Mutta älä nyt vielä toivota onnea kisaan, kyselen ensin ja opiskelen. Juoksen puolikkaan (27.8.). Sitten odottelen jos tulee leikkausaika sairaalaan, ellei tule ennen (17.9.) se voisi olla yksi vaihtoehto, jos saan itseni vakuuttuneeksi että minusta voisi olla tässä kunnossa starttaamaan.. Niin tuo sairaalajuttu ei mitenkään vaikuta juoksemiseen, että siitä ei tarvi minun huolta kantaa. Paitsi leikkauksen jälkeen tietysti vaikuttaa.

Link to post
Share on other sites

Nurmon reitti oli n. 3km. Mie nyt kerron sen, miten itse silloin juoksin. Tää ei siis ole mikään neuvo tms. että miten se pitäis mennä. Reitin alussa oli vähän alamäkeä, joten siihen sai hyvän vauhdin. Sen lopussa tuli jyrkempi mutka, missä kannattaa olla vähän varovainen, nimittäin muljautin nilkkani heti siinä alussa. Sen jälkeen muistaakseni tuli eka nousu heti, minkä kävelin. Reitti jatkui tasaisena alkulkuun asti, minkä ylämäen taas kävelin. Kolmas ylämäki tuli vähän ennen huoltoa. Nämä kolme pätkää kävelin aika pitkään. Lopussa tuli tietenkin pitempiä pätkiä kun ei jaksanut juosta enää niitä välejä. Reitti oli mun mielestä kivan vaihteleva juuri tällaiselle eväsretkeilijälle, koska siihen sai ne kävelypätkät hyvin soviteltua. Asfalttia koko matka ja jos oikein muistan niin ei tainnut olla kaltevakaan, koska ei tullut muita ongelmia kuin se nilkan nuljahdus.

Huolto oli hyvä ja kattava. Saimme kaverini kanssa myös järjestäjien puolesta pöydän, mihin saimme lykätä kassimme, missä meillä oli omaa evästä. Ai niin, reitillä piti eka kiekalla käydä pikku mutka ja samoin puolen välin jälkeen toinen, koska siellä juostiin 2 maratonia ja ne mutkat oli laskettu matkaan. Mutta järjestäjät tämän asian siellä selittävät hyvin. Mie taisin juosta sen v. 2007 eli mun rapsa löytyy ehkä sieltä ketjusta jos se on vielä tallella tällä foorumilla.

En tiedä, oliko se ekakerran hurmaa vai mitä, mutta meillä juoksukaverini kanssa on jäänyt tästä kisasta niin hyvä muisto, että olemme haaveilleet sen uusivamme tässä joku vuosi kun saamme aikataulut sopimaan yhteen. Ja tosiaan kun on kyse aikakisasta niin ei ole sitä painetta, että pääseekö maaliin. Voi edetä juuri itselleen sopivan ja kivan matkan ilman stressiä, että onnistuuko vai ei. Tuollaisessa kisassa ei voi epäonnistua. Ja fiilis oli siellä tosiaankin niin hieno, että minulla ainakin paineet määrästä hävisi jo heti alkutunneilla. Kun kuitenkin silloin jännitti, että pystyykö ja jaksaako ja olenko ihan typerä kun tämmöseen meen ja mitä ne aattelee kun meikäläinen vääntyy tommoseen kisaan. Ne oli tosi iloisia kun tulimme sinne ja kannusti tosi ihanasti. Kaikki pelko ja epävarmuus häipyi tosiaan heti alussa ja jäljelle jäi vain ihana kuulas auringonpaiste ja hieno tunnelma ja upea kokemus.

Mie katon, saanko linkitettyä sen mun rapsan. Tuntupa hassulta lukea sitä vuosien jälkeen :)http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?3916-Ossin-Unelma-1-2-vuorokauden-juoksu-%28-maraton%29-la-1.9.2007-Nurmossa/page5

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Pitääkö noinkin pitkässä kisassa yrittää pysytellä aerobisen kynnyksen alapuolella koko ajan??

Kivitippu ultrassa (68,8 km) seurailin sykettä aika tarkkaan koko matkan ja tarkoitus oli pysytellä mahdollisimman pitkään kynnyksen alapuolella. Puolen välin paikkeilla vähän raskaammalla pätkällä, hieman mäkisemmällä ja märällä soratiepätkällä, syke kuitenkin nousi hieman pidemmäksi aikaa kynnyksen yläpuolelle ja pysyi siellä käytännössä lähes koko loppumatkan. Kivitippu ei tosin kestänyt kuin 5 tuntia. Sanoisin että 12h juoksussa lähtisin itse liikkeelle niin että syke on reilummin alle kynnyksen, mikä vastaisi helpohkoa PK-vauhtia tai pitkiksen vauhtia (~30 s kynnysvauhtia hitaampaa). Kynnyksen ylittäminen aikaisessa vaiheessa tarkoittaisi näin pitkässä juoksussa aika varmaa hyytymistä. Sykkeet ovat kuitenkin aika yksilöllinen mittari ja esim. maratonilla kuntoilijoilla syke on lähempänä aerobista kun taas kovilla juoksijoilla lähellä anakynnystä.

Link to post
Share on other sites

Sykkeet on tosiaan yksilöllisiä, esim. Ryoichi Sekiya juoksi Lohjan parkkihallijuoksussa 12 h yli 170 keskisykkeellä. En tiedä miehen kynnysarvoista eikä hän tiettävästi juuri käytä sykemittaria, mutta hän suostui mittarifirman koekaniiniksi ko. juoksussa. Tulos oli jonkun verran yli 140 km. En suosittele ketään kokeilemaan 12-tuntista moisilla sykkeillä, mutta kyseessä onkin moninkertainen 24 h maailmanmestari, Spartathlonin ja Badwaterin voittaja ja monia muita meriittejä omaava huippujuoksija.

Henk.koht. en seuraa sykkeitä ultrilla (enkä oikeastaan harjoituslenkeilläkään enää), vaan juoksen tuntemusten mukaan. Toisaalta mulla on niistä tuntemuksista kokemusta jo 1980-luvun alusta lähtien. Vähemmän juosseille sykemittari on erinomainen apuväline pitkissä juoksuissa, mutta se tosiaan vaatii sen, että juoksija tietää omat kynnysarvonsa.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Tuolla oli mielenkiintoinen ketju jossa pohdittiin että kuinka pitkään jaksaa ultrassa juosta. Itse sitä samaa kovasti olen miettinyt viime aikoina.

Olen juossut 3 puolikasta loppukesästä ja puolikkaan vauhti alkaa olla n.4,55/km (paras aika 1,43,18). Tämän perusteella arvioisin että olen n.3,45-4,00 maratonkunnossa eli 5,20-5,45/km. En tiedä pitäiskö mennä vielä Vaasaan viikonloppuna vetäisemään puolikas ja parantamaan vähän aikaa, uskon että voisi vähän vielä lähteä. Vai mitä sanoo ammattilaiset, onko 2viikkoa ennen mahdollista ultraa liian lähellä juosta puolikas kovaa?? Ehkä sen voisi tehdä niin että yrittää vähän parantaa aikaa ja saada samalla hyvä harjoitus, kuitenkaan ihan kaikkea viimeiseen asti puristamatta.. VAI kannattaisiko unohtaa nyt puolikkaat ja keskittyä vain treenaamaan mahdollista ultra-starttia varten 17.9...

Minulla on vähän reilussa 5 kuukaudessa tullut lähes 800km juoksua, suurin osa kevyttä alle aerobisen kynnyksen. Eli voisi sanoa että pk-treeniä lähes kaikki. alle 10 lenkkiä on sellaisia joissa on menty vähän kovempaa. Juossut olen heinä-elokuun n.joka toinen päivä. Sitä ennen vähän harvemmin. Lisäksi olen uinut ja kuntosalilla käynyt niin että keskimäärin joka päivä olen jotain tehnyt kesäkuusta lähtien eli 3kk. Mielestäni olen pohjakunnon saanut jonkinlaiselle tasolle, mutta eihän se mikään huippu ole noin lyhyessä ajassa kun nollasta aloitin.

Olen tehnyt kynnystestin vuonna 2003 ja silloin tuloksiksi tuli aer.kynnys 144 ja anaer.kynnys 174. En ole nyt ihan yhtä hyvässä enkä ihan yhtä kevyessä kunnossa kuin silloin, enkä myöskään ihan yhtä nuori. Mutta luulisin harjoitustuntemusten sekä puolikkaiden matkavauhtituntemusten perusteella että ei ne kovin kauheasti noista luvuista tällä hetkelläkään heitä. Pitkällä lenkillä n.5,30/km vauhdilla syke on n.140, ehkä 15km paikkeilla alkaa vähän vauhti hidastua tai syke nousta riippuen kumpaa haluaa pitää yllä. 135 sykkeellä menee n.5,40/km. Ja todettakoon että tuolla 5,30-5,40/km juoksen parinkympin lenkin helposti enempiä väsähtämättä.

ELI

Voisiko näiden esittämien lukujen perusteella ajatella että uskaltaisi lähteä taivaltamaan 12h ultraa 6min/km ja sitten jos kävelee niin ne pätkät on sitten hidastamassa, mutta nimenomaan juoksupätkät, olisiko 6min sopiva vai pitääkö vielä yrittää hidastaa?? Tuntuu vaan niin hemmetin vaikealta juosta yli 6min/km kun olen joskus lenkeillä kokeillut, tuntuu että siihen menee enemmän voimia kuin vähän alle 6min vauhtiin.

Link to post
Share on other sites

Voisiko näiden esittämien lukujen perusteella ajatella että uskaltaisi lähteä taivaltamaan 12h ultraa 6min/km ja sitten jos kävelee niin ne pätkät on sitten hidastamassa, mutta nimenomaan juoksupätkät, olisiko 6min sopiva vai pitääkö vielä yrittää hidastaa?? Tuntuu vaan niin hemmetin vaikealta juosta yli 6min/km kun olen joskus lenkeillä kokeillut, tuntuu että siihen menee enemmän voimia kuin vähän alle 6min vauhtiin.

Kannattaa lähteä sillä vauhdilla juoksemaan, joka on luonnollista. Itse yritin juosta kaikki juoksupätkät ns. luonnollisella vauhdilla Kaustisella, joka tarkoitti alussa n.5.40-5.50-vauhtia, sitten 12h:n korvilla 6.10-6.20-vauhtia ja vielä lopussakin (20-21h) ehkä 6.20-6.30-vauhtia. Toki loppua kohti nuo juoksupätkät lyhenivät selkeästi.

Sykkeistä en tiedä, kun en mittaria käytä, mutta jos parin kympin lenkki menee helposti 5.30-5.40-vauhtia, niin ei ainakaan paljon yli kutosta kannata lähteä 12h tunnin juoksussa.

Link to post
Share on other sites

Mie kirjoitan tän, mitä olen aina ennenkin kirjoittanut epäroiville, että uskaltaako kokeilla ja onko juossut tarpeeksi pohjille. Eli ensiksi miettii, mitä menetttää jos esim. 12 tunnin juoksussa ei jaksa olla loppuun asti liikkeessä. Se on aikaan perustuva tapahtuma ja siitä saa tuloksen aina. Koskaan ei ole keskeytys. Ja jos on itsensä kanssa sinut niin ei se ota ylpeydenkään päälle.

Toiseksi. Jos mie olen päässyt näitä kolme läpi niin taatusti pääsee kyllä kaikki muutki. Siis herranen aika. Mulla oli 12 tunnin juoksuun juostu sille vuodelle 1300km. 100km ultraan oli juoksua n, 1000km ja takana puolen vuoden tauko selkäsäryn vuoksi. Ja kautiselle menin siten, että tälle vuodelle on juoksua 543km. Mun kokonaisen ajat pyörii 4.15-4,40 välillä.

Eli jos ei siis ole tarkoitus tulosta juosta vaan haluaa enneminkin elämystä niin ei taatusti tarvi edes epäillä, etteikö näistä selviäis. Sitten kun lähdetään juokseen tulosta niin sitten varmaan täytyis jo harjoitella hiukan enemmän:)

Että rohkeasti vain kokeilemaan. Itse jättäisin sen puolikkaan pois 2 viikkoa aiemmin. Mutta tätä en kyllä voi neuvoa kellekään muulle, koska toisethan vetää kokonaisia maroja ja satasia melkein perättäisinä viikonloppuina. Itse en pysty tällaiseen kisatahtiin. Joten tää varoitus koskis vain minua itseäni.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy