Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maastoultrat

Arvostele ketju:


hancock
 Share

Recommended Posts

En ole koskaan juossut yhtään ultramatkaa, ja nyt pitäisi osallistua Vaarojen ultralle. Tarkoituksenani olisi tehdä yksi pitkä maastolenkki (2,5h-3h) per viikko, ja kaikkiaan kolme kappaletta kuukaudessa, eli yhtenä viikkona ei pitkää lenkkiä. Onkohan tuo ihan ok?

Muuten treeniviikkoni täyttyisi lyhyemmistä juoksulenkeistä, suunnistuksesta, maantiepyöräilystä, salilla lihaskuntoa yms.

Minusta tuo vaikuttaa oikein hyvältä setiltä.

Suunnistusta + yksi pitempi (2,5 - 3 h) maastolenkki 1 - 2 viikon välein toimi ainakin itselläni ihan riittävän hyvin. Tuota pidemmät lenkit aiheuttavat helposti ongelmia palautumisen kanssa ja riski jalkavaivoista kasvaa.

P.S. Käyvin muuten viikonvaihteessa vaeltamassa Herajärvenkierroksella / Ryläyksellä poikieni kanssa. Maaston rankkuus tuli hyvin esille myös rinkan kanssa kulkiessa.

Link to comment
Share on other sites

Minusta tuo vaikuttaa oikein hyvältä setiltä.

Suunnistusta + yksi pitempi (2,5 - 3 h) maastolenkki 1 - 2 viikon välein toimi ainakin itselläni ihan riittävän hyvin. Tuota pidemmät lenkit aiheuttavat helposti ongelmia palautumisen kanssa ja riski jalkavaivoista kasvaa.

P.S. Käyvin muuten viikonvaihteessa vaeltamassa Herajärvenkierroksella / Ryläyksellä poikieni kanssa. Maaston rankkuus tuli hyvin esille myös rinkan kanssa kulkiessa.

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Eiköhän noista jää jotain korvan taakse tulevaisuuden varalle. Eniten itsekin pelkään tuota paikkojen rikkomista, jos nyt alan tekemään vielä itselleni "ylipitkiä" treenejä. Keväältä minulla on takana 6h Salpaus-Rogaining, jossa ei ollut ongelmia energioiden yms. kanssa. Kesällä olen käynyt seikkailukisoissa, joista pisin kesti yhtäjaksoisesti 26h 45min, tuossa tietysti rasitusta jakaantuu muuallekin kroppaan, kun mukana melontaa ja maastopyöräilyä.

Eniten tuossa Vaarojen ultrassa jännittää miten jalat jaksaa kantaa koko matkan, kun ei ole tuollaisesta pitkästä juoksusta kokemusta. Noh, järkevästi yritetään treenata (kuten kaikki muutkin), ja toivon suunnitelmani nostavan minut elämäni kuntoon. Reilun kahden kuukauden kuluttua päästään spekuloimaan treenauksen rittävyydestä tai riittämättömyydestä, kun pystyy lyömään pelkkää faktaa pöytään. =)

Link to comment
Share on other sites

Mä olen ajatellut tehdä ainakin yhden ylipitkänkin treeniä ennen Vaarojen ultraa ja todennäköisesti kaksi pitkisryppästä. Ylipitkänä harjoituksena käyn juoksemassa Nuuksio Classicin.

Ennen Kesäyön unelmaa harkitsin jopa Nuuksion skippaamista kokonaan, mutta unelman jälkitunnelmissa päätin että osallistun kyllä ja käyn juoksemassa läpi mukavuusalueella. Nopea palautuminen yllätti hölkkääjän.

Ultraneitsyyden lähden viikon päästä menettämään NUTS Pallas-Hettaan 55km matkalle.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Eiköhän noista jää jotain korvan taakse tulevaisuuden varalle. Eniten itsekin pelkään tuota paikkojen rikkomista, jos nyt alan tekemään vielä itselleni "ylipitkiä" treenejä. Keväältä minulla on takana 6h Salpaus-Rogaining, jossa ei ollut ongelmia energioiden yms. kanssa. Kesällä olen käynyt seikkailukisoissa, joista pisin kesti yhtäjaksoisesti 26h 45min, tuossa tietysti rasitusta jakaantuu muuallekin kroppaan, kun mukana melontaa ja maastopyöräilyä.

Eniten tuossa Vaarojen ultrassa jännittää miten jalat jaksaa kantaa koko matkan, kun ei ole tuollaisesta pitkästä juoksusta kokemusta. Noh, järkevästi yritetään treenata (kuten kaikki muutkin), ja toivon suunnitelmani nostavan minut elämäni kuntoon. Reilun kahden kuukauden kuluttua päästään spekuloimaan treenauksen rittävyydestä tai riittämättömyydestä, kun pystyy lyömään pelkkää faktaa pöytään. =)

Omat TrailVSB:n valmistavat "pitkät" lenkit jäivät pariin 20km hölkkään kevyessä maastossa.

Päästähän tuo on lopuksi kiinni jos ei kärkipaikkoja halua tavoitella.

Itellä vähän sama, että varoin paikkojen rikkomista mihin tuntuu lahjoja riittävän :D

Link to comment
Share on other sites

Tämä Hornindal näyttäis kyllä maisemiltaan vielä hienommalta kun Kolin reitti.

Added to bucket list!

Norjalainen duunikaveri lupasi vieläpä tulla huoltojoukkoihin.

Kahdesti kisaa vierestä seuranneena: on se upea paikka. Ja hieno tapahtuma. Lisää maisemia kannattaa ihailla järjestäjien omalta videolta:

(En tiedä onko siellä nyt ulkopuoliset huoltajat sallittu - mulle jäi kahden vuoden takaa sellainen mielikuva että periaate olisi sama kuin Vaarojen maratonilla eli juoksija huolehtikoon omista eväistään ja järjestäjä tarjoaa ruokahuoltoa puolivälissä, jonne voi myös laittaa dropbagin. Tällä periaatteella me ainakin toimittiin myös tänä vuonna.)

Link to comment
Share on other sites

Joo, alun perin Honrnindalissa ei kai saanut huoltaa reitin varrella. Tänä vuonna englanninkielisessä järjestäjän edustaja jonkun kysyessä neuvoi jopa paikat, joissa autolla pääsee reitin varteen ja mainitsi tyyliin, että eivät voi estää jotakin antamasta ruokaa tai juomaa, joten ei ole ongelma. Ymmärsin tuosta, että ovat luopuneet huoltokiellosta (sikäli kun sellainen oikeasti oli enkä ymmärtänyt väärin), koska sitä oli mahdoton valvoa ja antoi siten epärehellisille edun. Itse tosin suoritan kyllä mielummin tällaisen kisan ilman huoltoa muualla, kuin järjestäjän huotopisteessä. Sopii mielestäni kisan luonteeseen paljon paremmin. En tosin mistään sijoituksista kisannutkaan ja kisan aikarajat ovat sen verran väljät, ettei niiden kanssa tullut kiirettä edes tällaiselle asfalttijyrälle.

Ehdottomasti hieno reitti ja varsin monipuolinen reitti: asfalttia, soratietä, kuraa, kivikkoa, kalliokiipeilyä, tunturiniittyä, polkua jne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Laitetaan vaikka tähän ketjuun... Ensi sunnuntaina juostaan Sveitsissä Sierra-Zinal vuorijuoksu, jossa on 31 kilometrin matkalla ensin 2200 metriä nousua ja lopuksi 800 metriä laskua. Lisää tietoa kisasta löytyy täältä.

Suomalaisittain on mielenkiintoista nähdä, kuinka suunnistaja/juoksija MÃ¥rten Boström pärjää Kilian Jornetille, Jonathan Wyattille, Marco De Gasperille ja muille vuorijuoksun maailman huipuille. Hommes générales -sarjan starttilista löytyy täältä.

Link to comment
Share on other sites

Tuon reitin loppuosaa hiippailtiin omalla alppireissulla. Tunkattiin mäkeä ihan tosissaan ylös. On kyllä tosi jyrkkä erityisesti viimeiset kilometrit. Siinä tehdään vielä kunnon erot hyvien alamäkijuoksijoiden hyväksi...

Gasperi on tainnut tuolla pistää kilianille jauhoja aieminkin suuhun, joten jännä kisa.

https://t.co/9BGnITPBAs

Link to comment
Share on other sites

Viime vuonna tuon voitti suunnistaja, Marc karkasi lopussa alamäissä. Silloin ei suunnistajia isommassa määrin tainnut mukana olla. Nyt siellä niitä näyttää olevan, äkkiseltään listan alkupäästä silmiin osui Hubmann, Haines, Gonon, Rollier, Schneider ja Zinca, ja luultavasti moni jäi huomaamatta. Tuskin kuitenkaan suunnistajilla on asiaa kärkisijoille ainakaan pelkillä suunnistuspohjilla, eiköhän Marc viime vuonna treenannut vähän aikaa ihan tuota kisaa varten. Mutta mielenkiintoista nähdä.

Edit: Jos jotain kiinnostaa niin tuolta löytyy Marcin treenilogi ennen viime vuoden kisaa:

http://attackpoint.org/viewlog.jsp/user_874/period-7/enddate-2013-08-11

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

En oikein saa tolkkua Sierra Zinain tulosseurannasta, mutta jos oikein ymmärrän, niin Kilian Jornet voitti kisan ajalla 2:31:54 ja MÃ¥rten Boström olisi ollut hienosti kahdeksas ajalla 2:39:26.

EDIT: Kisassa juoksi toiseksi USA:n Joseph Gray, joka johti kisaa ensimmäiset pari tuntia. Gray on juossut puolimaratonin 1:03:41 ja pärjännyt myös jenkkien maasto- ja vuorijuoksukisoissa hyvin, mutta Sierra Zinain loppulaskussa Kilianin vauhti oli eri planeetalta.

MÃ¥rten Bosträmin sijoitus taisi muuten olla kokonaiskilpailun yhdeksäs, kun veteraanisarjassa hölkännyt Jonathan Wyatt oli hiukan nopeampi.

EDIT2: Kilian on kirjoitellut Facebookiin analyysia Sierra Zinaista. Kilianin laskujen mukaan kisan Top 10 -listalta löytyy noin 3-4 vuorijuoksijaa, noin 5 juoksijaa ja noin 2-4 suunnistajaa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

En ole koskaan juossut yhtään ultramatkaa, ja nyt pitäisi osallistua Vaarojen ultralle. Tarkoituksenani olisi tehdä yksi pitkä maastolenkki (2,5h-3h) per viikko, ja kaikkiaan kolme kappaletta kuukaudessa, eli yhtenä viikkona ei pitkää lenkkiä. Onkohan tuo ihan ok?

Muuten treeniviikkoni täyttyisi lyhyemmistä juoksulenkeistä, suunnistuksesta, maantiepyöräilystä, salilla lihaskuntoa yms.

Nyt kisa takana, ja lupasin yhdessä viestissä laittaa faktoja pöytään treenaamisen riittävyydestä tulosten merkeissä. Eli loppuaika 11h 42min ja joitain sekunteja, voisin sanoa treenimäärän olleen ihan ok, näin lyhyesti. =)

Link to comment
Share on other sites

Nyt kisa takana, ja lupasin yhdessä viestissä laittaa faktoja pöytään treenaamisen riittävyydestä tulosten merkeissä. Eli loppuaika 11h 42min ja joitain sekunteja, voisin sanoa treenimäärän olleen ihan ok, näin lyhyesti. =)

Vilahdit näköjään musta ohi siinä vikan hiekkatiepätkän pitkällä suoralla ja saavuin maaliin rapiat 10 min sun perässä. Hyvin näytti siis voimat riittävän loppuun =) Itsellä vähän polvi haittasi vikaa 25 km, mutta muuten hyvin samantyylisellä harjoittelulla kun sulla päästiin maaliin saakka...

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy