Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Juoksijapoika

Kiekkojen vaikutusta pyörän ominaisuuksiin

Recommended Posts

Yritän epätoivoisesti selvittää itselleni, miten erilaiset kiekot vaikuttavat pyörän liikkuvuuteen.

Esimerkkinä jos ottaa alla mainitut vanteet:

Campagnolo Scirocco (770g+955g), hinta noin 250€

Vision Trimax Ultimate 88 (1730g / pari), hinta noin 1500€

Paino ei näytä kertovan mitään. Miten aerodynamiikka muuttuu kun tuo profiilin korkeus kasvaa vanteessa, pyöriikö ne jotenkin kevyemmin? Onko kuitu jotenkin lennokkaampaa?

En saa oikein mitään järjellistä otetta tästä omin voimin. Antaisitteko viisaammat pienen lyhyen oppimäärän?

nimim. ensimmäisen rengasrikon kokeneena alkoi tämäkin vähän kiinnostamaan.:huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korkeampi profiili on yleensä aerodynaamisesti parempi eli aiheuttaa vähemmän ilmanvastusta ja on siksi nopeampi. Toki tuohon vaikuttaa muutkin asiat kuin vain profiilin korkeus (sen muoto, pinnat, renkaat) mutta keskimäärin korkeampi on aerodynaaisesti edullisempi. Yleensä se korkea profiili on juuri tuota kevyttä hiilikuitua joka maksaa paljon. Matalaprofiiliset kiekot voi luonnollisesti tehdä kevyemmiksi mistä on etua kiihdytyksissä ja ylämäissä. Tärkeämpää peesikieltotriathlonissa on kuitenkin yleensä aerodynamiikka, koska kiihdytykset ja mäet on reiteillä suhteellisen vähissä ja kilpailuissa nimenomaan yritetään pitää vauhti tasaisen kovana eikä haeta irtiottoja, kirejä tms. maantiepyöräilyyn kuuluvaa. Mukavuudeltaan matalat vanteet on keskimäärin parempia koska korkea vanne on pystysuunnassa jäykkä eikä vaimenna juurikaan iskuja. Kiekoissa maksaa merkin, painon ja materiaalin lisäksi jonkin verran myös muiden osien, etenkin napojen laatu. Nuo Sciroccot on jo harrastelukäytössä ihan toimivat, mutta jotkut sitä edullisemmat reilun 100euron parit on kyllä aika heikkoja, eivät tahdo pysy suorina hetkeäkään ja jäykkyys on huono mikä tuntuu ajotuntumassa varsinkin kiihdyttäessä, kovassa vauhdissa ja epätasaisella.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä triathlonosiosta löytyy ketju, jossa olen kirjoitellut kiekon vaikutuksesta nopeuteen. Pääosin nopeutus tulee siitä, että ulkokehällä on mahdollisimman pieni ilmanvastus, koska vanteen ulkokehä vipeltää suurinta nopeutta. Toinen asia on hitausmomentti, joka niinikään vaikuttaa eniten, mitä kauempana pyörähdyskeskipisteestä massa sijaitsee, eli eniten ulkokehällä. Hitausmonentti vaikutta negatiivisesti silloin kun vauhtia kiihdytetään. Kolmas tärkeä juttu on sitten jäykkyys, eli voimaa ei mene vanteen notkumiseen.

Hinnan ja nopeutuksen yhteyttä en pysty sanomaan. Voi olla, että joissain vanteissa on paljonkin ylihintaa nopeutukseen verrattuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä triathlonosiosta löytyy ketju, jossa olen kirjoitellut kiekon vaikutuksesta nopeuteen. Pääosin nopeutus tulee siitä, että ulkokehällä on mahdollisimman pieni ilmanvastus, koska vanteen ulkokehä vipeltää suurinta nopeutta. Toinen asia on hitausmomentti, joka niinikään vaikuttaa eniten, mitä kauempana pyörähdyskeskipisteestä massa sijaitsee, eli eniten ulkokehällä. Hitausmonentti vaikutta negatiivisesti silloin kun vauhtia kiihdytetään. Kolmas tärkeä juttu on sitten jäykkyys, eli voimaa ei mene vanteen notkumiseen.

Hinnan ja nopeutuksen yhteyttä en pysty sanomaan. Voi olla, että joissain vanteissa on paljonkin ylihintaa nopeutukseen verrattuna.

Jeppis, tuota ketjua en ollut aiemmin kunnolla noteerannutkaan, mutta sieltähän sitä tietoa (ja asiantuntevaa sellaista) löytyi ja oikein roppakaupalla. Tack!

Semmonen mietitytti vielä, mikä jäi vähän ilmaan. Miten nuo kestävät nuo hiilikuitukiekot iskuja yms. Eli kun se pamahtaa se kumi siitä päältä ja lasissa on 60km/h hyvässä alamäessä karkealla asfaltilla niin onko se sitten niinkun siinä? :mad0228:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tunne mitenkään hyvin nykyisiä hiilikuitukiekkoja, mutta minulla on ollut takakiekkona venäläinen umpikiekko vm. noin 1990, joka oli tosi nopea ja kevyt, mutta siinä ei ollut erillistä jarrutuspintaa, joten jarruttaminen piti tehdä etujarrulla, ja hätätapauksessa käyttää takajarrua, jolloin hiilikuitu sai naarmuja. Toinen takakiekkoni oli harvapuolainen Spinergy. Sen tuhosin Lanzarotella kolarissa vuonna 2001. Varmaan suurin osa hiilikuitukiekoista kestää sen, että kumi puhkeaa, kun nopeasti jarruttaa vauhdit pois. Liimasin sen Spinergyn "kuntoon", ja muistaakseni kilpailinkin jonkun kisan vielä sillä, mutta on sillä ajaessa aina pieni pelko perseessä, että liimaus pettää. On se vieläkin varastossa, mutta ei sitä oikein uskalla ulkopuoliselle myydä tai lapsille antaa. En tiedä miten hiilikuitu väsyy varastossa, mutta alumiinisella tennismailallani kävi pari vuotta sitten sellainen juttu, että otin mailan käyttöön noin 15 vuoden tauon jälkeen ja mailan kehä katkesi heti ensimmäisellä kovemmalla lyönnillä. Olisi varmaan pitänyt edes käydä vähän juttelemassa sille mailalle varastoinnin aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy