Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
bjanne77

Bike fitting

Recommended Posts

Tietääkö joku mistä löytäisi hyvän bike fitting palvelun, eli triathlonia varten eli ei perus fillarikaupan fittausta ja mitäköhän tämmöinen maksaa??

Toinen vaihtoehto olisi joku triathlon viikonloppuleiri suomessa (olisi kivaa nähdä vähä muita triathlonistejä), ja paljon tällainen maksaa??

Nummelassa bike fittingiä ammattitaidolla tekee http://www.probike.fi/

Leirejä on ollut ainakin www.heltri.net ja hyvinkin sopivaan hintaan (muistaakseni 150 eur). Tänä vuonna on ollut tarkoitus HyPyn triteamin (http://www.hypy.fi/page.php?id=289&js=1) piirissä järjestää syysleiri - katsotaan mitä saadaan aikaisseksi.

bike fitting voi olla ennen pyöränostoa tehty jolloin etsitään sopivan kokoista pyörää tai sitten ajoasennon viilausta vanhaan pyörään.

Leirillä voisi saada kokeneelta vetäjältä hyviä vinkkejä ajoasentoon vähä niinku kaupan päälle ja samalla voisi testata muutoksia ja kenties korjata niitä jos ei ole tyytyväinen korjauksiin.

Kiitos selvennyksestä. Se on tosiaan varmasti niin, että ajoasennossa on monella parantamista, mutta sekään ei toimi, jos on alunperin haksahtanut vääränkokoiseen pyörään sen takia, kun myyjällä nyt sattui vain olemaan tarjolla asiakkaalle se paras diili, jota ei voi sivuuttaa.

Joo bike fitting on tosiaan vähän enemmän. Useamman tunnin kestävässä sessiossa katotaan kuskin fyysiset ominaisuudet ja sovitetaan ne pyörän päälle. Tuloksena saa koordinaatit ajoasentoon ja sen mukaan myös speksit millainen pyörä sopii parhaiten. Mulla säädettiin myös kengän pohjallisia jotta polven liike pysyy polkiessa lineaarisena.

Kävin bike fitissä jenkkilässä, mutta olen tehnyt sitä myös itsekin videokameran ja liikeanalyysiohjelmiston avulla. Viime syksynä pidin asiasta luennon Heltri syysleirillä.

Suosittelen fitting sessiota kaikille, jos on epäilystä oikean kokoisen pyörän hankinnasta tai jotain ajossa ilmeneviä ongelmia.

Oikean runkokoon lisäksi pitäisi olla oikean pituinen ohjainkannatin, satulan korkeus ja satulan paikka etu-taka-suunnassa kohdallaan...ja myös ohjaustangon korkeus sopiva. Netistä löytyy erilaisia laskureita, mutta asiantunteva pyöräliike tekee sovituksen tarkoitukseen suunnitellulla "pukilla" jossa haetaan ajoasento

Ja jos triathlonkäyttöön hakee pyörää, ei ihan jokainen pyöräkauppa (ainakaan Suomessa) lukeudu näihin asiantuntijoihin... väittäisin että 80 %:ssa liikkeistä on huonompi tri-asiantuntemus kuin minkä itse netissä laskureilla saa.

Toki niistä aidosti asiantuntevista sitten saakin myös triplex-neuvoja. Tai näin isot pojat ovat kertoneet, itse en ole sellaiseen vielä (Suomessa) törmännyt.

..mistä tulikin mieleeni: olisiko mitään ideaa listata (vaikka tähän) suomalaisia pyöräliikkeitä, joissa aidosti ymmärretään nimenomaan triathlonin vaatimukset?

Mä kävin Nummelassa fittauksessa nimenomaan tri-pyörää varten n. puolitoista vuotta sitten. Meininki oli tosi hyvää mielestäni, mäkin soittelin fittaajalle vielä myöhemminkin ja löysin tri-pyörään oikeen hyvät mitat joiden mukaan ostettu pyörä sopii mulle kuin nakutettu. Suosittelen kyllä lämpimästi!

Kävin Lahdessa käytettynä ostamaani maantiepyörään fittaamassa säädöt. Parin tunnin setti liikkuvuuksien läpikäyntiä ja sieltä sitten fillariin säädöt kuntoon ja neuvot jatkoa ajatellen, jos jotain viilausta tarvii tai haluaa tehdä mihinkin suuntaan. Oli ihan jees, kun enpä olisi tiennyt polveni vatkaavan sivuttain ja se saatiin pohjallisella loppumaan. Tarvii toki tarkkailla tilannetta ja vaihtaa vanhat pohjalliset takaisin, jos tarve vaatii. Stemmi meni ainoastaan vaihtoon, kun fillarin edellinen omistaja oli lähes kokoiseni kaveri, mutta paljon sai mittoja kyllä muuttaa.

Mä ostin Oulun pyöräsuvalasta tonnilla cyclocrossin ja siinä oli säädöt päin helvettiä (sanoin ostaessa että en tiedä pyörän säätämisestä mitään ja että tarvis olla oikean kokonen pyörä oikeilla säädöillä). Vähän enemmän pyöristä tietävän kaverin säädettyä sitä se oli silti omille mitoilleni varsin kelvoton.. :P