Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ylirasitus


roadrunner
 Share

Recommended Posts

No se voi olla merkki rasituksestakin niin että jos olet treenannut kovaa niin ehkä kannattaisi ottaa hetki kevyemmin. Joskus kovan tai pitkän treenin jälkeen voi olla tuollainen olo mikäli energiat pääsee hupenemaan eikä palautuminen pääse heti käyntiin. Ei se mielestäni välttämättä pitkällisestä ylirasituksesta kerro, ellei se toistu jatkuvasti.

Link to comment
Share on other sites

Kuumeinen olo voi johtua siitä, että on niin väsynyt, ettei elimistö pysty tuottamaan lämpöä enää ihan normaalisti, tai energiavarat on jo niin huvenneet. Minä lasken vielä terveeksi rasituksesksi sen, jos yksi yö menee sängyssä pyörimisessä, lähinnä kohonneen leposykkeen ja muutenkin rauhattoman elimistön takia. Nenästä alkaa vuotamaan verta, jos katsoo alaspäin. Ajatus voi olla joskus melko kateessa ja jäsenet paitsi kipeät, mutta myös julmettoman painavan tuntuiset.

Näiden oireiden jälkeen seuraava vaihe on joko kurkkukipu, joka johtaa usein keuhkoputkentulehdukseen tai vaihtoehtoisesti jokin paikka alkaa tulehtumaan ( jänne, lihas tai muu rasitusvamma ). Koskaan en ole mennyt ylikuntoon. Ehkä en edes saa itseäni ylikuntoon, koska terveys pettää ennen.

Jos todella kovan harjoituspäivän/jakson jälkeen alkaa väsymys viemään yöunia, niin silloin on syytä keventää, ennenkuin ajaa itsensä ylirasitukseen. Jos pohjat on vahvat, niin yksikin kevyt päivä saattaa jo auttaa merkittävästi.

Henkisellä puolella tietty hermostuneisuus ja maailmanlopun meininki voi olla hyviä merkkejä siitä, että aletaan olla lähellä ylirasitustasoa. Ja onhan meillä miehillä myös se ylikuntoviisari.

Toisaalta jos näistä ylirasituksen läheisyydessä olevista oireista ei koskaan pääse nauttimaan, niin voi olla, että harjoittelussa ei käydä sellaisilla osa-alueilla, jotka kehittävät elimistöä tiettyä tasoa paremmaksi. Eli ylikuntoa ei kuitenkaan saa pelätä liikaa, jos mielii kehittyä.

Link to comment
Share on other sites

Kuumeinen olo voi johtua siitä, että on niin väsynyt, ettei elimistö pysty tuottamaan lämpöä enää ihan normaalisti, tai energiavarat on jo niin huvenneet. Minä lasken vielä terveeksi rasituksesksi sen, jos yksi yö menee sängyssä pyörimisessä, lähinnä kohonneen leposykkeen ja muutenkin rauhattoman elimistön takia.

Mulle takuuvarma tapa saada hassu olo on tehdä vetoharjoitus aamulla töihin mennessä. Sitten korvissa suhisee, naama punottaa, ajatus on jumissa ja hikoiluttaa lounaaseen asti. Eli en enää tee aamujuoksuja ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Mie en osaa sanoa, mikä väsymys ja oireilu on ylirasitusta juoksusta ja mikä muuten vain elämäntilanteesta.

Mutta mies huomaa aina oireet. Laihdun muutaman kilon, en jaksa syödä, en puhu mitään (huolestuttavin oire), herään aamulla klo 5.

Nämä oireet tulee kyllä esiin ilman juoksuakin. Tarpeeksi kun valvoo, töissä on ahdistavaa, lapset sairastaa ja jollain mukuloilla on ongelmaa yms.

Mutta ne ilmenee myös sellaisten viikkojen jälkeen, jolloin olen juossut liikaa kuntooni nähden.

Tilanne yleensä laukeaa jossain vaiheessa, minkä jälkeen tuntuu, että voisin nukkua ympäri vuorokauden ja ahdan ruokaa naamaani kaksin kourin.

Alan jopa jutella taas ja olen ihan mukavakin, enkä kulje naama norsunveellä.

Link to comment
Share on other sites

Henkisellä puolella tietty hermostuneisuus ja maailmanlopun meininki voi olla hyviä merkkejä siitä, että aletaan olla lähellä ylirasitustasoa. Ja onhan meillä miehillä myös se ylikuntoviisari.

Anteeks maalaisuuteni, mutta nyt en oikein ymmärtänyt.

Pienoinen aavistus minulla on että missä tuo viisari fyysisesti sijaitsee, mutta mitenkäs tuo ylikunto "viisarissa" ilmenee? Täytyykö tässä alkaa tatuoimaan asteikkoa reiteen, jotta tietää koska on reenannu liikaa :grin:

Korjatkaa nyt ihmeessä jos olen ihan väärillä jäljillä.

Rookie

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli Terwan jälkeen yöllä vähän noita kuumeilun oireita. Siis siihen tyyliin, että peiton alla oli julmetun kuuma. Mutta silti ei kärsiny edes kättä tai jalkaa peiton uumenista pois työntää, niin johan iski hirveä horkka päälle. Tärisin ja hampaat kalisi oikein urakalla. Eli joko kuuma tai horkka, oo siinä sitte..

Link to comment
Share on other sites

Voi olla, että sinne reiteen ei tarvitse merkata kuin nolla ja sata.

Urheilulääketieteessäkin puhutaan seksuaalisen halukkuuden vähentymisestä yhtenä ylikunnon merkkinä, pätee sekä miehille, että naisille. Voihan se olla hyvin yksilölllistä, mutta lääkäri voisi paremmin asian selittää. Varmaan ylirasitustilanteessa ne samat suvunjatkohormoonit ovat jääneet pysyvämmin lenkkipolulle tai hiihtoladulle. Samoja tunteita voi olla jo silloin, kun lähestytään ylirasitustilannetta, ja elimistö on kertakaikkiaan niin väsynyt, että harjoittelua on kevennettävä. Kun taas esim. kilpailun kynnyksellä elimistö on täysin palautunut ja matkalla kilpailupailkalle voi huomata, että pellolla käyskentelevät lampaatkin ovat oikeastaan aika kauniita.( ja tähän perään vielä sellainen vitsihymiö, ettei ihan pervoksi luulla).

Link to comment
Share on other sites

Kun taas esim. kilpailun kynnyksellä elimistö on täysin palautunut ja matkalla kilpailupailkalle voi huomata, että pellolla käyskentelevät lampaatkin ovat oikeastaan aika kauniita.( ja tähän perään vielä sellainen vitsihymiö, ettei ihan pervoksi luulla).

Hyvä kun muistutit. Meillä on tuolla Jyväsjärveä kiertävän rantaraitin varrella yksi laidun, jossa lampaat hoitavat ruohonleikkuun. Eilen juuri katselin niitä siinä ohi juostessani. En sillä silmällä, vaan ihan muuten vaan.

Link to comment
Share on other sites

Maileri, 3000m estejuoksija ja maratoonari olivat yhdessä pitkällä lenkillä. He näkivät piikkilanka-aitaan juuttuneen lampaan, jonka peräpää oli tielle päin.

-Voi kun tuossa olisi Marilyn Monroe tuossa asennossa, sanoi maileri.

-Olisipa tuossa edes joku nainen noin, totesi estejuoksija.

-Voi, olisipa pimeää! huudahti maratoonari.

Kenenkään ei pidä tästä loukkaantua, sillä juttuhan on huumoria. Eivät mailerit juokse oikeasti pitkiä lenkkejä.

Link to comment
Share on other sites

Naisille kuumeinen olo tulee hormonaalisen kierron mukaan. Olo on tismalleen kuvailemasi kaltainen. Ei aina, mutta aika monta kertaa vuodessa ainakin mulle.

Toisaalta-nostin treenimäärää viime syksynä aika nopeasti, ensin sujui hyvin, mutta sitten tuli sellaisia "kuumepäiviä". Välillä taas rupesi aivan yhtäkkiä nukuttamaan keskellä kirkasta päivää. Siis sillä tavoin, että piti ajaa auto maantien laitaan ja nukkua 15 min. Pakosti.

Huolestuin ja menin lääkäriin. Verenkuva yms oli ok. Lopulta päättelin itse, että pitää kait älytä levätä sellaisena päivänä, kun ei vaan tossu nouse, vaikka siihen ei mitään erityistä syytä olekaan. En vähentänyt ohjelmastani kilometrejä, mutta lepäsin välillä kun oli muuten ihan mahdoton stressitilanne.

Kevään mittaan ei ongelmia ole enää ollut, mutta huomaan, että olen tosi altis kaikelle muulle rasitukselle.

Käsitykseni on, että pitää osata kuunnella omia tuntoja ja sopeuttaa juoksemista sen mukaan mitä muuta elämässä on meneillään. Vaikka ei vielä olla selkeän ylirasituksen puolella.

Kuumeinen olo iskee myös silloin, kun oikein rupeaa esim kokouksissa toisten jutut hatuttamaan, mutta mitään ei voi sanoa..stressi siis ja elimistö ylikierroksilla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy