Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mararonia ja kehonrakennusta


Launo
 Share

Recommended Posts

Usein täällä (tai pikemminkin jossain muualla) jauhetaan puntilla käymisestä ja kestävyysjuoksusta.

Löysin tämmösen artikkelin: http://worldfitnessnetwork.com/the-running-bodybuilder-85-tips/

Eli voiko puntilla käydä hakemassa sitä pullistelukuntoa rannalle :weightlifter: vai pitääkö olla kenialainen broileri että voi juosta maratonin johonkin 3-4h aikaan?

Itse olen menossa syyskuussa ekalle maralle :Bolt: (Finlandia), luulisin menevän johonkin 4h aikaan, mutta olen samalla innostunut puntista, tarkotuksena on siis saada vähän lihaa luun ympärille.

Tämmöstä puntti ohjelmaa (hst) olen siis aloittamassa: http://www.pakkotoisto.com/treeni/44559-hst-perusteet-faq-threadi/

Mitä mieltä olette?

Ton ohjelman luulis sopivan juoksijalle koska kroppaa ei vedetä reeneillä ihan tukkoon vaan useasti (3-kertaa viikossa) kevyitä reenejä.

Raskaita reenejä tulee ainoastaan muutama 6 viikon aikana (+negatiiviset viikot).

Kannattaako ottaa jotain juoksu kausia jolloin punttia vähemmän, vai kannattaako vetää tota (hst) ohjelmaa ja jaksottaa kevyille punttiviikoille raskas juoksuviikko ja raskaille punttiviikoille vaan ylläpitävää pk juoksua tms.?

En tiedä onko tämä oikea paikka tämmöselle threadille, mutta en parempaakaan löytäny =)

Kiitos jos viitsitte neuvoa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

3-4 tuntia ei vielä ole kovinkaan hankalasti saavutettava tavoite. Tietysti kehonrakennuksen ja maratonjuoksun yhdistäminen ei ole optiimaalista kummankaan tavoitteen kannalta, sillä tahtoovat olla juuri toisistaan poikkeavia ominaisuuksia kehittäviä lajeja. Joutuu tekemään molempiin harjoitteluun kompromisseja, mutta kuten jo totesin, niin taso mitä tavoittelet ei ole niin hankalasti saavutettava, etteikö olisi mahdollista.

Ainakin perusperiaatteena, ettei kannata molempia lajeja harrastaa kovaa samaan aikaan. Silloin kuin punttissa kovempi jakso, niin luonnollisesti juoksu voi olla ihan palauttavaa/pk-painotteista, ja kun juoksussa tekee kehittäviä harjoitteita, niin pikkuisen keveemmin punttia. Itsellä ei niin järkyttävää kokemusta painojen nostosta ja sen vaikutuksista ole, vaikka käynkin 2-3 krt viikossa puntilla, mut itsellä ei tarkoitusta "bodata", vaan enemmänkin juoksua tukevaa treeniä. Mielestäni jossain asioissa painojen kanssa värkkääminen antaa hyvän vireen juoksuunkin, varsinkin juuri sopivalla teholla annetut ärsykkeet(ei failure) jalkoihin/keskivartaloon. Yläkroppaa olen rasittanut huomattavasti huolettomammin, ja siitä en paljoa haittaa juoksuun kokenut, vaikka olen melko piippuun vetänytkin. Tietysti itsellä on niin pienet lihakset yläkropassa, ettei niihin kovin isoa kipua mahdukkaan :)

Omassa rytmityksessä aamupäivän harjoittelu on parempi tehdä puntein, ja iltapäivän harjoitteet juosten, sillä jaksan juosta väsyneenäkin, mut punttien nostelua menee perseelleen, jos sitä yrittää väsyneenä vääntää.

Enpähän paljoa osannut auttaa, mut tsemit treenien yhdistelyyn.

Link to comment
Share on other sites

En minä osaa ryhtyä sanomaan tuosta pakkotoiston ohjelmasta sen kummemmin mitään. Noita punttisaliohjelmia minä en tajua alkuunkaan. Minulla kotona käsipainot, kahvakuula ja niitä sekä omaa kroppaani heiluttelen 2-3 kertaa viikossa. Pääpaino on vatsasta ylöspäin, hivenen jalkojakin muokaten. ForrestG:n vinkin jalkojen treenaamisesta kyllä alleviivaan. Esim kahvakuulalla tai yhden jalan kyykyillä saa jalat jumiin pitkäksi aikaa, alussa jopa useiksi päiviksi. Yläkroppaa saa sitten rääkätä mielestäni aika vapaasti, ainakaan itselläni ei ole ollut ongelmia juoksun kanssa. Juoksen sen 3-4 kertaa viikossa. Yhteensä harjoitustunteja tulee joku 5-7 per viikko riippuen rasitustasosta.

Minusta tuon onnistuminen on loppu peleissä ihan peruskunnosta kiinni. Jos on vasta ryhtynyt harrastamaan liikuntaa niin minusta mennään liian suurilla rasitustasoilla etenkin jos maratooniaika pitäisi saada alle 4 tunnin... Tai mistäpä minä tiedän, mutta kutina on tämmöinen omien kokemusten pohjalta (riittämätön peruskunto rasitustasoon nähden ja siihen vielä tupakan poltto päälle).

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Arvelisin, että aina sinne 3 tunnin kieppeille on ihan realistista päästä, ja jos paljon lahjoja, reippaasti allekin, vaikka lihasmassaa olisi vähän enemmänkin. Toissa vuonna Finlandiassa, eräs jääkaappi-pakastin (n.90-100kg pomminvarmasti kehorakentaja) paineli menemään 3h 10minuuttiin.

Itsekin reenaan salia sellaiset 3 kertaa viikossa (2 lihasryhmää/päivä), enkä koe, että ainakaan kovinkaan suurta haittaa ole ollut (jalkojen reenaaminen on kesällä kuitenkin ollut melko kevyttä).

Mutta sitten jos tosissaan haluaa juosta pitkää matkaa niin, kyllä se vaan niin nyt on, että mitä vähemmän lihasmassaa niin sitä parempi.

Toisaalta Pariisin maratonia kun katseli, niin naisten kärjen vauhdissa juoksevat miehet näyttivät osa melko vahvarakenteisilta, ja vauhtihan oli sitä 2h30min luokkaa, tosin ei nyt sentään mitään kehonrakentajia.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia tsemeistä =)

En minä osaa ryhtyä sanomaan tuosta pakkotoiston ohjelmasta sen kummemmin mitään. Noita punttisaliohjelmia minä en tajua alkuunkaan. Minulla kotona käsipainot, kahvakuula ja niitä sekä omaa kroppaani heiluttelen 2-3 kertaa viikossa. Pääpaino on vatsasta ylöspäin, hivenen jalkojakin muokaten. ForrestG:n vinkin jalkojen treenaamisesta kyllä alleviivaan. Esim kahvakuulalla tai yhden jalan kyykyillä saa jalat jumiin pitkäksi aikaa, alussa jopa useiksi päiviksi. Yläkroppaa saa sitten rääkätä mielestäni aika vapaasti, ainakaan itselläni ei ole ollut ongelmia juoksun kanssa. Juoksen sen 3-4 kertaa viikossa. Yhteensä harjoitustunteja tulee joku 5-7 per viikko riippuen rasitustasosta.

Minusta tuon onnistuminen on loppu peleissä ihan peruskunnosta kiinni. Jos on vasta ryhtynyt harrastamaan liikuntaa niin minusta mennään liian suurilla rasitustasoilla etenkin jos maratooniaika pitäisi saada alle 4 tunnin... Tai mistäpä minä tiedän, mutta kutina on tämmöinen omien kokemusten pohjalta (riittämätön peruskunto rasitustasoon nähden ja siihen vielä tupakan poltto päälle).

Tietysti juoksen ja punttaan omaa kehoa kuunnellen ja järki päässä.

Mutta meneehän "kehonrakennuksen" ja kestävyysjuoksun välillä ;)

Link to comment
Share on other sites

Yritin vuosia sitten jonkunaikaa tätä kuvaamaasi yhdistettyä, joka johti siihen etten edistynyt kummassakaan lajissa. Vaikea laji on - muttei mahdoton. Ja urheilutaustat ja lahjat tietenkin hirmuisen paljon vaikuttaa menestymiseen yhdistetyssä lajiissa. Luultavasti pystyy yläkroppaa aikapaljon kehittämään, ilman että juoksu hirmuisen paljoa kärsii. Muutaman aidon lihasmassakilon tuoma kehon lisäpaino ei oikeasti vaikuta 3-4 tunnin maratoonarin vauhtiin. Vaikka tulisi kymmenenkin kiloa lihasmassaa, niin ei se vaikuta paljoa maraaikaan. Ja sen kymmenen lihasmassakilon saavuttamiseen menee helpostikin 5 vuotta harrastajalta.

Jalkojen lihasten treenaaminen ja samalla maratoniin harjoitteleminen on väkisinkin aikamoinen kompromissi. Ja jos sitä ei osaa tehdä oikein, on luvassa jalkamössöä, telakkaa ja loukkaantumisia. Jos treenataan tosissaan jalkoja esim kyykyillä, ei ole mitenkään mahdollista treenata maratonille. Siihen ei ihmisen fysiologia taivu ilman anabolisia steroideja tai jotain palautumista nopeuttavaa lääkeainetta.

Ehdotukseni on että keskityt yläkroppaan kunnolla ja teet vahvoja kompromisseja jalkatreenien suhteen siten että kykenet myös juoksemaan. Lisäksi nautit "tavallallista" ravintoa ja lisäksi lisäravintona runsaasti proteiineja. Vieläpä niin, että hiukan lihot. Kuulostaa hullulta, muuta luontainen anabolia on suurimmillaan pluskaloreilla. Se laardi kyllä häviää nopeasti juoksemalla tarvittaessa. Olet niin nuori, että ravintoa tarvitaan ihan törkeästi, etenkin kun harrastetaan juoksua ja voimailua. Siis Paljon koska lihaksisto ja luusto kasvaa vielä ihan luonnostaankin ilman treeniä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kaikki on mahdollista! Itse juoksin ensimmäisen maratonini armeijassa syntyneen vedon pohjalta, jossa väitin pystyväni juoksemaan maratonin koska tahansa alle 4 tuntiin. Silloin harrastin pelkästään rautojen pumppaamista ja loppuaika oli 3h 11min (Palloilutausta nuorena). Ensimmäisen kympin väliaika taisi olla melkein 55 minuuttia, joten piti kuitenkin kiristää vauhtia aika huomattavasti. Pituutta oli silloin 175 cm ja painoa about 78kg. Mave mm.200kg. Juoksin vielä jollain adidaksen maraton kengillä, joissa ei ollut mitään tukia eikä vaimennuksia. Juoksu itsessään oli helppo, mutta jalkapöytä oli juoksun jälkeen pari viikkoa aika kipeä tolla kuormalla!

Enää en tosin isoja rautoja heiluttele, koska se tekee ainakin minusta jäykän robootin, jolla on aina meloonit kainaloissa.

Link to comment
Share on other sites

Cross fit -laji liippaa aika läheltä. Juoksumatkat taitaa vaan olla lyhempiä, maksimissaan keskimatkoja. Saattaisi olla mielekkäämpääkin.

Suomalainen kaveri on tässä lajissa ihan huipulla. Törmäsin koko käsitteeseen vasta ihan viikko pari sitten kun oli juttua jossain netissä tuosta Mikko Salosta. Täytyy joskus huvikseen selvittää miten tuota lajia harrastetaan ja miten siinä treenaataan.

Link to comment
Share on other sites

No huhhuh... Alkopa kiinnosta, tossa kyllä kunto kasvais kaikilta osa-alueilta. Onko kellään kokemusta ja harrastetaanko jossain seuroissa ? :P

No siis ainakin sellainen sali on kuin Crossfit Helsinki, tuolla kai on sitten valmennustoimintaa. Ameriikan kielellä netistä löytyy enemmänkin asiaa.

En minä tiedä onko se sen kummempaa tuo crossfitin harrastaminen kuin että pyritään harrastamaan hyvin monipuolisesti liikuntaa, kestävyyttä, voimaa, erinäisiä laji tekniikoita, liikkuvuutta, motoriikkaa yms. Ainakin aiemmin lajia moitittiin siitä että lajikirjo on liian laaja ja kisoissa ei läheskään aina tiedetä mitä asioita esimerkiksi kisoissa pitää hallita ja siten mm lajien tekniikkapuolen hallinta kisaajilla/harrastajilla ei aina kestä hurraa huutoja. Pahimmillaan surkeat tekniikkat kun johtaa luokkaantumisiin. En tiedä onko tuo nyt tasaantunut ja järkevöitynyt, jos se nyt ihan noin älytöntä on ollutkaan muiden kuin kriitikoiden mielikuvituksissa.

Joka tapauksessa liikuntamuotona varmasti aika mielenkiintoinen ja haastava tapaus.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy