Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HCM 2011 kunnialla läpi huonon HCM 2010 jälkeen?

xarot
 Share

Recommended Posts

Tervehdys!

Toivottavasti jälleen yksi uusi maratonketju ei saa ihmisiä turhautumaan. Innoittauduin nyt tänne viimein kirjoittamaan, vähän aikaa olen jo palstaa lukenut. Toivottavasti vuodatuksesta ei tullut liian pitkä.

Taustaa:

Lenkkeilyn yritystä noin 10 vuotta, 2007 vasta pääsin kunnolla harjoittelun aloittamaan kun fysioterapeutti havaitsi virheellisen kävely- ja juoksuasennon minulla joka puudutti oikean jalan juoksussa. Tämä sama jalka tuottaa edelleen vaikeuksia ja joudun venyttelemään etenkin ennen lenkkiä pitkään että jalka "toimii" oikein sitten lenkkipolulla. Tavoitteeksi olen melkeen joutunut ottamaan sen, että kun jalka toimii, niin sitten juostaan pitkä lenkki. Parempaan päin ollaan kuitenkin menty.

Juoksut:

HCR 2010 meni aikaan 2:08

HCR 2011 meni aikaan 2:00:34 (harmi tuo 34 sekkaa...) :)

HCM 2010 olin mukana, täydellinen stoppi jossain 27-30 km kohdalla. Tuossa vaiheessa menin n. 4 tunnin vauhtia kunnes tuli stoppi. Jouduin kävelemään ja tämän jälkeen kramppasi ensin toinen, lopuksi myös toinen jalka niin että pystyin ainoastaan kävelemään, maalissa aika 5:24 ja loputon pettymyksen tunne (no sentään maaliin pääsin). Jälkikäteen ajatellen harjoittelua ei ollut tarpeeksi, "kasvihuonekeli", huono tankkaus ja liian kova vauhti. Kaikki omat hölmöilyt sopivasti samassa paketissa. Päätin että sai olla ensimmäinen ja viimeinen maraton.

Nyt sitten kuitenkin todella pitkään miettineenä päätin sijoittaa roponi 2011 maratonille. Pelottaa ajatus koko maratonista etenkin kun törmäsin viimeksi tuohon seinään ja olo oli aivan hirveä. :(

Harjoittelu:

Tänä vuonna kilsoja on kertynyt reilut 500. Lenkkejä viime kuukausilta sports trackerista. Joillekin viikoille on kertynyt huomattavasti vähemmän lenkkejä (ja joillekin vastaavasti enemmän) johtuen päivystyksistä yms.

Toukokuu: 81 km (29+11+14+24+4 km), pitkikset HCR ja 19 km

Kesäkuu: 107 km (31+15+25+36 km), pitkikset 20,8 ja 25,4 km

Heinäkuu: 79 km (52+27 km), pitkikset 21 ja 27 km

Melko tasainen vauhti aina lenkeillä, kaikki mainitut lenkit n. 10 - 11 km/h.

Kysymyksiä:

- Riittääkö tämä harjoittelu mielestänne pääsemään maratonin tällä kertaa kokonaan juosten (tai hölkäten) läpi? Harjoittelu on kuitenkin ollut aika säännöllistä koko tämän vuoden.

- Onko tämä minun perusvauhti maratonille liian luja harjoitteluun nähden?

- Kuinka valmistautua mahdollisiin kramppeihin ja mistä ne yleensä johtuvat? Voiko krampista päästä mitenkään yli?

- Miten voisin varautua kuumaan keliin vai voiko?

- Ajattelin varata mukaan energiageelejä, kannattaisiko mukaan varata myös esim. magnesiumia tai jotain muuta?

- Muita vinkkejä tai kommentteja?

Kiitos mahdollisista vastauksista! Haluaisin niin kovasti suorittaa maratonin kunnialla läpi, etenkin kun noiden jalkaongelmien kanssa tämä on välillä ollut aika taistelua. Tuleeko tästä mitään?

Hienoa että et masentunut lopullisesti 2010 epäonnistunisesta,vaan laitat nyt uuden madon koukkuun viisaampana ja haet täältä kokemuksia ja neuvoa. Lopputulos tulee olemaan hyvä.

Kysymyksiä:

- Riittääkö tämä harjoittelu mielestänne pääsemään maratonin tällä kertaa kokonaan juosten (tai hölkäten) läpi? Harjoittelu on kuitenkin ollut aika säännöllistä koko tämän vuoden.

V: Kilometrimääräsi/viikko ei ole kovin suuri,mutta pitkiksiä on tasaisesti mukana.Läpi menee kun hoidat lopputreenit ja keventelyn mallikkaasti.

V: Näkisin että on hieman liian kova maratonvauhdiksi noilla kilometreillä?

- Kuinka valmistautua mahdollisiin kramppeihin ja mistä ne yleensä johtuvat? Voiko krampista päästä mitenkään yli?

V:Itse nautin kisaa edeltävänä iltana esim. sipsejä kohtuullisesti.Myös magnesiumia kuurina n. viikko ennen kisaa ja kisa-aamuna monivitamiiniporetabletti.

Kisaan otan mukaan merisuolaa ja otan sitä 10,20,30km:n kohdalla nesteen kanssa.(kuumassa kelissä etenkin) Krampit johtunevat neste-ja suolatasapainon horjumisesta?? Kun kramppi iskee,voi suolalla/magnesiumilla/vastaavalla suolotuotteella saada

helpotusta tai jopa krampin ohi.Nestettä myös koneeseen,jos vaan vatsa vetää?

V: Juomalla jo etukäteen pari päivää nestettä runsaasti ja lisäksi suoloja/mineraaleja.Reitille mukaan myös suolaa.

- Ajattelin varata mukaan energiageelejä, kannattaisiko mukaan varata myös esim. magnesiumia tai jotain muuta?

V: Kyllä vain.

V: Minulla toimi erittäin hyvin HCM 2010:lla kun otin starttiin jo mukaan 0,33L pullon laimeaa mansikkamehua,mihin olin lisännyt 4-6 raetta merisuolaa.Sillä menin suoraan ohi ekan huoltopisteen ja homma toimi siitä eteenpäinkin loistavasti. Olisi pitänyt toimittaa muutamille muillekin huoltopisteille samanlainen pullo? Nyt ehkä toimitan?

Rohkeasti vaan reitille maltillisella/kunnonmukaisella alkuvauhdilla ja Olympiastadionille saapuu muiden joukossa väsynyt,mutta onnellinen maratoonari!

Krampit johtuvat magnesiumin puutteesta, mutta myös "suolatasopainon" (Na+K) järkkymisestä. Itselläni ei ole kovinkaan paljon vielä kokemusta juoksuharrastuksesta, mutta muista lajeista ja koulunpenkiltä oppineena voisin suositella myös ihan urheilujuomia. Niissä on usein suolat sopivissa mittasuhteissa ja helposti imeytyvässä muodossa. Lisäksi saat energiaa, jota myös juoksun aikana tarvitset. Myös natriumia ja muita hivenaineita sisältävät kivennäisvedet ovat hyviä. Yleisesti ottaen riittävä määrä nestettä päivässä toimii itselläni, vaikka en kovin paljoa suolaa käytäkkään. Helteissä juoksen ja muutkin liikunnat suoritan aina laimean urheilujuoman turvin.

Omiin kokemuksiini ja kirjaviisauteen perustuen pari kommenttia:

- Magnesiumia kannattaa syödä nimenomaan ennen maratonia. Itse olen jaloistani aika kramppiherkkä, joten syön magnesiumia säännöllisesti läpi vuoden. Minulla se on auttanut selvästi: krampit ovat nykyään hyvin harvinaisia. Kisan aikaiseen magnesiumin nauttimiseen en oikein usko, mutta toisenlaisiakin mielipiteitä olen lukenut.

- Maratonvauhtisi oli viime HCM:n alkupuolella varsin kova, jos sitä vertaa puolikkaan suoritukseesi. Ei ihme että hyydyit. Toimivampi strategia voisi olla lähteä n. 6:00min/km vauhtia, ja kiristää sitten 30 km:n jälkeen, jos paukkuja vielä on. Mikäli kisa juostaan helteessä, kannattaa lähteä vielä hitaammin.

- Urheilujuomat ovat tosiaan helppo tapa saada elimistöön nopeasti imeytyvää nestettä, energiaa sekä suoloja. Jos vatsa on herkkä, kannattaa etukäteen pitkillä lenkeillä testaamalla etsiä itselle sopiva juoma, ja varustautua kisaan omilla juomapulloilla, mikäli järjestäjien tarjoama juoma ei vatsalle sovi. Hyvä vaihtoehto urheilujuomalle on geeli+vesi -yhdistelmä. Ei kuitenkaan missään tapauksessa geeliä+urheilujuomaa samanaikaisesti, sillä niin tuhtia satsia elimistö ei suosiolla vastaanota. Kovalla helteellä kannattaa urheilujuoman lisäksi juoda myös vettä kisan aikana.

Ei muuta kuin malttia viimeistelyyn ja kisan ensimmäiselle puoliskolle, niin hyvin se menee!

- Se, millaiset kilometrimäärät riittävät maratonin läpäisyyn (juosten), lienee aikalailla yksilöllistä. Totta on, että useimmilla maratoonareilla kilometrejä/vko on varmaan enemmän kuin sinulla, mutta kuten NB1223 jo totesikin, niin pitkiksiä olet kiitettävän tasaisesti juossut ja siten tuo harjoittelu riittänee. Omat harjoittelumäärät ovat samaa luokkaa ja se riittää mainiosti, tosin mulla on jonkin verran myös muita lajeja mukana ohjelmassa. Ainakaan ei kannata nyt enää vikoilla viikoilla lisätä kilometrejä mitenkään merkittävästi, todennäköisimmin saisit sillä vain jalkasi jälleen kipeäksi. Muutenkin aattelen jotenkin niin, että säännöllinen harjoittelu sekä ajallisesti sopivan pituiset lenkit (normilenkki esim. 40-50min ja pitkikset vaikkapa 1:30 - 2:15) on tärkeämpää kuin se, kuinka paljon kilometrejä kertyy mittariin.

- Vauhdissakin komppaan NB1223:sta, jos ei kovempivauhtisia treenejä ole juurikaan mukana, niin kannattanee harkita ainakin maratonin aloittamista hieman rauhallisemmalla vauhdilla.

- Kramppeihinkin on tullut jo hyviä vinkkejä. Meikä on välttänyt krampit juoksun aikana ehkä osin tuurillakin ja osin kittaamalla urheilujuomaa niin paljon kuin vaan uskaltaa. Se miten hyvin urheilujuoma kullekin sopii ei taas selviä muuten kuin kokeilemalla, eli suosittelen ottamaan urheilujuomaa mukaan seuraavalle pitkikselle ja katsomaan, miten homma toimii (tää voi tietysti olla sulle jo tuttua viime vuoden HCM:ltä tai treeneistä, mutta kumminkin). Magnesium auttanee tosiaan kanssa, oon joskus ottanut jonkinlaisen magnesium-napin huuleen maratonpäivän aamuna ja saahan sitä myös siitä urheilujuomasta, sekä esim. banaanista :) Nestetankkausta oon harrastanut ite aina neljän edeltävän päivän ajan ja se on toiminut hyvin.

- Mulla on ollu maratoneilla mukana fruktoosipastilleja taskussa pakattuna muutaman pastellin annoksiin. Omasta mielestä ne tarjoavat suht pikaisen, joskin myös suht lyhytaikaisen piristysruiskeen vikoille kympeille ja niinpä niiden mukana pitäminen on tullut tavaksi. Jos ei muuta niin ainakin saa suun makeaksi :)

- Kyllä siitä hyvä tulee, kun vaan treenaat vielä nää jäljellä olevat viikot samaan malliin kuin tähänkin asti ja maltilla sekä enempiä hötkyilemättä. Maratonille sitten vaan rauhallinen alkuvauhti ja hymyä huuleen! Mulla eka maratonyritys kaatui ongelmiin jalkojen kanssa (mä en päässy edes lähtöviivalle asti), mutta sitä hienommalta tuntui juosta seuraavana vuonna onnistuneesti maaliin ilman kummempia ongelmia =)

Ohhoh, enpä uskonut saavani näin paljon vinkkejä ja kannustusta heti alkuunsa! Kiitos kaikille avusta ja rohkaisuista :)

Kilometrimäärä on tosiaan vähän heikompi kuin mitä se voisi olla, mutta tosiaan joka kuukausi yksi viikko menee käytännössä pikku pyrähdyksinä työjuttujen takia (en voi poistua kotoa väijyvuoron takia n. 10 min pidemmälle, olen joskus juossut kyllä korttelia ympäri :)). Osaksi sitten nuo jalkavaivat, joskus ei vaan kulje millään vaikka mieli kyllä kulkisi, harmillista. Pientä tasapainottelua tämä on ollut vaivojen ja ajan kanssa, kesäkuun lopusta alkaen sain järjestettyä lisää aikaa ja samalla myös motivaatiota lenkkeilyyn, ja nyt on sitten tullut vähän reilummin kilsoja ja pitkiksiäkin ja toistaiseksi hyvältä on kuitenkin tuntunut. Avovaimokin taitaa ajatella että taasko sen pitää lähteä lenkille.. Nyt on treeneissä ollut kuitenkin oikea asenne ja viikkokilsat näyttävät muutamalta viime viikolta ihan hyviltä, mutta toivottavasti en nyt treenaa sitten liian myöhään ja liian lujaa. Varmaan se peruskunto on kuitenkin ihan "OK" kun nuo pitkiksetkin on sujuneet ilman ongelmia?

Vauhtia en ole yleensä tarkkaillut, nyt keho on ilmaissut jos on menty liian lujaa. Tosin tämän kehon kuuntelun hoksasin vasta HCM 2010 jälkeen, silloin keho todellakin kertoi että nyt mennään liian lujaa mutta ajattelin sen johtuvan jostain muusta. Pitkiksilläkin tuo ~6:00min/km on ollut ihan hyvä vauhti itselle (keskimääräinen vauhti), tosin voi sitten olla että loppumatkasta vauhti vähän hidastuu maratonilla mutta tämä on varmaan ihan normaalia. En usko että pystyisin hitaan alun jälkeen ainakaan kirimään maratonilla, etenkin kun viime vuoden epäonnistuminen vielä mielessä.

Miten kannattaisi tämä loppuharjoittelu hoitaa? Voiko kerran viikossa vetää vielä n. 20 km pitkiksen ja onko viimeinen pitkis hyvä vetää joskus tokavikalla viikolla? Muutoin olen ajatellut vetää tuollaisia 5-10 km lenkkejä (eli n. 30-60 min), ja kuunnella jalkoja ettei tule ikäviä yllätyksiä ennen maraa. Kilometrimäärät voisivat olla nyt tämän viimeisen kuukauden aikana sellaista 40 km pl. vika viikko, onko tämä sopiva määrä vai liikaa? Kommentteja?

Magnesiumia kannattaa siis alkaa tankkaamaan, ajattelin myös hommata nyt tuota "katuraatoa" eli Gatoradea jostain ja kokeilla miten pakki siitä tykkää, tähän asti olen juossut käytännössä juomatta mitään kaikki lenkit joten tuohonkin pitäisi hieman varautua ettei mene nesteet väärään kurkkuun juoksun aikana. :) noista krampeista vielä, niin ei ole itsellä tullut koskaan muulloin kuin tuolla viime vuoden maratonilla, mikä sitten tulikin täytenä yllätyksenä. Tai no ehkä tuolla tämän kesän puolimaralla vähän tuntui kummalta jaloissa jossain vaiheessa mutta meni ohi. Tosiseikka on kuitenkin että yleensä juoksen iltaisin jolloin on viileämpää eikä näin ollen hikoile niin paljoa. Täytyy miettiä mies tuota suolajuttua, nämä pienet yksityiskohdat kyllä tulevat kullanarvoisiksi silloin, kun ongelmat alkavat. :)

Onko vielä muuten vinkkejä, onko paras ja kevein paikka säilyttää juoksussa noita geelejä sun muita, sellainen juomavyö vai ihan vyölaukku?

Kiitokset vielä kerran kaikille kommentoijille, tästä on ollut suurta apua!

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/content.php?55-harjoitusohjelmat_1

Voisit tuolta valita omaan vauhtiisi sopivan ohjelman ja tehdä sen mukaan treenit loppuun maraan asti. Korostan kahden viimeisen viikon tärkeyttä!!! Joskus epävarmoissa tunnelmissa tulee vedettyä loppuun asti liian kovaa ja silloin on maraton pilalla.

Kahden viimeisen viikon aikana ei voi enään kuntoa kohottaa vaikka tekisi mitä,mutta kaiken saa kyllä pilalle,jos ei malta kevennellä,kuten kuuluu ennen maraa.

Minä kannan geelit juoksutrikoitten sisäpuolella sukan sisällä.Leikkaan vanhoista sukista kärjet ja laitan hakaneuloilla kiinni trikoitten vyötärölle sisäpuolelle molemmin puolin lantiota.Toiseen sukkaan 3 geeliä ja toiseen 2 geeliä + merisuolapussi.

Jos käy niin että neste ei imeydy vatsasta eteenpäin,voi tilanteen vielä pelastaa kunnon suolapaukku esim. veteen liuotettuna. Auttaa myös kramppeihin :)

Viime vuonna HCM:llä keli oli todella kova juosta, kosteaa ja hellettä. Se oli rankkaa kokeneemmillekin juoksijoille. Näyttää siltä, että sinulla on lisäksi ollut kova (alku)vauhti, jos olet 4 tunnin tahtia juossut. McMillan ennustaa 2:08 puolimaratoonarille 4:29 maratonaikaa, jos kestävyys vaan on kunnossa, eli ehkä tavoite oli vähän turhan kunnianhimoinen kuntoon nähden.

Pitkistä lenkeistä päätellen kyllä tuolla harjoittelulla maraton menee läpi, kunhan asettaa realistisen tavoitteen (=hitaampi vauhti). Tuo samainen laskuri ennustaa esimerkiksi 2 tunnin puolimaratonista 4:14 loppuaikaa - mutta kun katsoo, millaisia harjoitusohjelmia alle 4:30 loppuaikaan tarjotaan niin niissä juostaan järjestään 40-60 km vko ja kevyemmilläkin viikoilla 30 km.

Hellevinkiksi vielä muiden antamien vinkkien lisäksi: paidan ja pään kastelu auttaa viilentämään kehoa.

Ehkä tuo "maraton läpi" on itselle sopivin ohjelma, kun tässä vaiheessa ei varmaan enää suurempia ihmeitä tehdä. Tietysti nyt kun viime viikoilta on tullut enemmän kilsoja puseroon, niin haittaako treenata sitten loppuun esim. tuon 4:30 ohjelman mukaan kun elimistökin alkaa jo vähän tottua pidempiin viikkokilsoihin? :)

Menisiköhän loppusuoritus alle viiteen tuntiin, jos kaikki menee hyvin (ja muistan juosta hitaammin)?

Viime vuonna oli niin ...skakeli ettei siitä voi kovin vahvaa vertailupohjaa ottaa. Kosteusprosentti oli todella korkea ja lähes koko ajan yli +25 astetta. Itse oksentelin maalissa ja eka kertaa nesteet ei imeytyneet. Tuli silloin vannottua että oli viimeinen hellekisa ja ainakin tänä vuonna päätös on pitänyt.

Ota maltilla tavoitteeksi kelistä riippuen 4.15-4.45 niin ei tarvitse liikaa stressata. Uskon että kilometrimäärilläsi (ja muutamalla pitkiksellä) tulos joka tapauksessa paranee

Pientä päivitystä. Nyt heinäkuussa on juostu tähän mennessä 125 km ja eilen meni 25,1 km aikaan 2:22 vaikka pysähdyin ties kuinka moniin liikennevaloihin ja pysähdyin hetkeksi neuvomaan eksyneitä ulkomaalaisia. :) Juoksu tuntui tosi hyvältä koko matkan, ehkä vähän polvet alkoivat ilmoittamaan olemassaolostaan. Yksi energiageeli oli mukana jonka söin ilman vettä kun ei sitä ollut matkassa. Gatoradea ostin kotiin ja join ennen ja jälkeen juoksun, eli jos tuohon vähän tottuisi vaikka tällä tavalla. Lisäksi ajattelin vetää magnesiumkuuria ettei tulisi kramppeja. :)

Tuntuu että ainakin omalla kohdalla nämä pitkät lenkit kuvaavat sitä omaa kuntoa kaikkein parhaiten (etenkin jos niitä pystyy juoksemaan useammin), etenkin kun jalkaongelmien takia lähden aina aika hitaasti liikkeelle ja vauhti alkaa tasoittumaan muutaman kilometrin jälkeen? Vaikka tuo vauhti tuntui nyt hyvältä, olen teroittanut itselleni etten saa maratonilla alkaa juosta muiden vauhtia vaan sitä ihan omaa, ja vauhti pitää olla hitaampaa kuin nyt. Siltikin, tuossa n. 23-25 km kohdalla tuntuu yleensä jo tuo matka hieman alla, ja varmaan tosiaan siellä kolmenkympin hujakoilla pelkään ongelmien taas alkavan. Toisaalta voihan se olla että siellä 32 km hujakoilla alkaa sellainen mentaliteetti että "enää kymppi, pakko jaksaa!" Toivottavasti, jos joudun kävelemään, niin ei tule kramppeja vaan pystyn ottamaan lyhyen kävelyn ja taas jatkamaan juoksua.

Ensi viikko meneekin ulkomaan lomamatkalla perhesovun säilyttämiseksi treenien lomassa, seuraavalla viikolla taas paneudutaan lenkkeilyyn mutta silloinkin töissä väijyvuoro :(. Toivoakseni ehdin siinä ohessa käydä kuitenkin vielä riittävästi lenkillä, koska seuraavat pari viikkoa alkavat olla jo ne kriittiset.

Luin muuten kommentteja tuosta toisesta ketjusta siitä, että joillekin tuo juoksemattomuus on todella pahasta ja näin epäilen itsellekin koska yli 10 km lenkeillä jalat pysyvät "vetreinä" ja täydellinen juoksemattomuus ja "loikoilu" vetää paikat niin juntturaan, että jotain juoksua olisi hyvä kyllä tehdä ihan loppuun saakka. Eli ehkä sitten kisaa edeltävänä päivänä on pakko käydä vielä jokin lenkki heittämässä ja lisäksi kunnon venyttely.

" Eli ehkä sitten kisaa edeltävänä päivänä on pakko käydä vielä jokin lenkki heittämässä ja lisäksi kunnon venyttely."

Tässä kohtaa olet jo kevennellyt n. pari viikkoa(toivottavasti) ja reidet ja koko ukko pursuaa voimaa ja energiaa.On iso riski että kisaa edeltävänä päivänä voimansa tunnossa ei maltakaan pitää jarrua päällä,vaan innostuu vetämään itsensä vähintään kevyesti hapoille? Se tunne reisissä on niin petollinen kun ne suorastaan huutavat päästä baanalle rasittumaan. Tämä tulisi kostautumaan itse kisassa varmasti. Odotettavissa kunnon hyytyminen jossain 30km:n kohdalla??

Eli : Älä innostu väsyttämään itseäsi kisan alla vaikka tuntuisi kuinka hyvältä.Ne paukut tarvitaan itse kisassa.Siellä odottaa 42 km asfalttia. Venyttelyn kanssa myös malttia. Itse tein nyt Perjantaina,päivää ennen Hämeenlinnan maratonia hyvin kevyen 30min. siten että: 10min reipasta kävelyä, 10min. kevyttä hölkkää sis. pari maltillista spurttia, 10min. reipasta kävelyä. Koin tämän hyväksi ja varoin visusti hapottamasta itseäni !!

Tässä kohtaa olet jo kevennellyt n. pari viikkoa(toivottavasti) ja reidet ja koko ukko pursuaa voimaa ja energiaa.

Tässä kohtaa HCM:lle on vielä 4,5 viikkoa, eli juuri parhaillaan ne kovimmat harjoitusviikot meneillään useimpien ohjelmien mukaan. Parin viikon kuluttua sitten vasta kevennellään ja nyt vaan pidetään huolta siitä, ettei kehitellä koko osallistumisen estäviä rasitusvammoja siinä treenaamisen ohessa.