Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maraton alle 3:45 -ohjelma

Inke
 Share

Recommended Posts

Hei,

Mistä löytäisin hyvän ohjelman 3:45 maraton tavoitteeseen? Olen aikaisemmin juossut onnistuneesti Sepon ohjelmilla kaksi maratonia. Viime lokakuussa maraton meni vähän alle neljään tuntiin ja pari viikkoa sitten puolikas 1.47.

Nyt olisi tarkoitus lähteä Oslon maratonille, joka juostaan 11 viikon päästä. Toi 3:45 ei ole mikään kiveen kirjoitettu tavoite, mutta olisi kiva harjoitella ohjelmalla jonka määrät ja vauhdit vastaavat tuota tavoiteaikaa. Olisiko mahdollista muokata Sepon neljän tunnin ohjelmaa, jotta se soveltuisi harjoitusohjelman pohjaksi? Tykkään siitä, että ohjelmassa on ainakin se 2 lepopäivää viikossa.

Asun Pohjois-Norjassa ja harrastan paljon pitkiä vaelluksia vuorille, joilla juoksen osan matkasta (tasaiset osat ja alaspäin tultaessa aina, kun maasto sallii). Voiko teidän mielestä korvata pitkiksiä tai PK-lenkkejä 4-5 tunnin vaelluksilla, joissa korkeus erot ovat n. 1000m? Mulle pitkiksien juokseminen on se tylsin osa juoksuharjoittelua ja nopeus- ja vauhtikestävyystreenit sitä mukavinta puuhaa.

Olisi kiva löytää sopiva ohjelma mahdollisimman pian, koska harjoittelua aikaa on enää se 11 viikkoa.

Noitten mun ohjelmien aikatavoitteet kun on aika pessimistisiä niin niitä vois muokata sopivaksi myös 3:45 tavoitteeseen. Vetojen ja maratonvauhtisen vauhtia kun vain muuttaa uutta tavoiteaikaa vastaavaksi niin pitäsi toimia. Et olis ensimmäinen joka on sillä tavalla päässy tavoitteeseen :)

Kyllä mä itte aikanaan korvasin pitkiä lenkkejä vaelluksilla. Palautumiseen piti vaan kiinnittää huomiota ja välillä myös vaellusvauhtiin ettei ihan jääny maisemia ihailemaan. Itte korvaisin kerran kuussa pitkiksen vaelluksella.