Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millä nivuset/välinahka/kassit kestämään täysmatka?

hkultala
 Share

Recommended Posts

Eipä tunnu nivuset/kassit/välinahka tottuvan pidemmän matkan pyöräilyyn kovin hyvin.

Pirkan pyöräilyn (134km) menin pyöräilyhousuilla. Tuntui välillä ikävältä, mutta kyllähän se meni. Tosin välissä oli kalsarit, ilman niitä kestäisi paremmin.

Kiskossa menin triathlonhousuilla, ja jo 43km:llä alkoi välillä tuntua hiukan ikävältä nivusissa.

Muutama muu sellainen 60-90 lenkki tullut tehtyä, pyöräilyhousuilla yleensä ihan ongelmitta, mutta välillä vähän tuntunut ikävältä jos polkenut paljon muutaman päivän sisään.

Vaikuttaisi siis siltä, että noilla oikeilla pyöräilyhousuilla paikat kestää paremmin, mutta niissä taas lienee sellainen ongelma, että ne eivät ilmeisesti tykkää vedestä kovin paljoa etteivät sovellu märkäpuvun alla pidettäviksi. Eli sitten pitäisi vaihdossa kokonaan vaihtaa housut?

Auttaisiko alapään sheivaaminen? kestäisikö silloin kassit paremmin ilman hiertymiä? vai vaan joku talkki tai rasva? (ja katoaako se talkki tai rasva sieltä kuitenkin uimaosuuden aikana jos jotain sellaista laittaa?)

Miten muut ovat ratkaisseet tämän ongelman?

Muokattu

Mielestäni paras ratkaisu - tosin tähän hätään riittämätön - on totuttelu. Kun useamman yli 100-kilsasen on kesään ajanut, kestää takamus ja jalkoväli ihan eri tavalla. Tämä neuvo taitaa kuitenkin tämän kuun kisoihin tulla liian myöhään.

Ihan hyvä vaihtoehto on tuo T1:ssä pyöräilyhousut kisa-asun päälle ja T2:ssa pois.

Talkki taitaa huuhtoutua uinnissa (eli lisättävä T1:ssä, ehkä hankala tehdä siveästi?), vauvaöljy kyllä pysyy ja estää hiertymiä. Kumpikaan ei välttämätta auta, jos kyseessä puutuminen tai muu epämukavuus, suojaavat vain ihoa.

Sheivaaminen tuskin auttaa, ei tosin kokemusta.

Komppaan siis edellistä.

Muokattu
Typot

Erittäin iso merkitys on myös ajoasennolla ja oikeanlaisella satulalla.

Triathlon/ aika-ajo satuloista löytyy geelipehmustettuja versioita, ja moni täyden matkan menijä on saanut myös helpotusta noista adamon satuloista (joissa on kaksi "kärkeä" , joita on saatavilla esim. Iloselta Tampereelta.

www.signature.fi

http://www.ismseat.com/products_racing.htm

hehheh... joo puolikas menee mulla vielä triathlonpöksyillä, mutta täyteen matkaan vaihdoin pyöräosuudelle oikeat pyöräshortsit ja juoksuun taas juoksupöksyt.

Nyt mulla on tosin uudet tri-pöksyt millä varmaan uskaltaisin lähteä täydelle matkallekin. Vaatii tosin vielä totutteluakin.

Pöksyissä on todella paljon eroa. Joissakin on vaan ohut fleeceläpyskä, kun taas joillakin merkeillä vähän isompikin pädi.

Myös liukasteita kannattaa kokeilla nivusissa ja kasseissa esim. Bodyglide, Relief, Assos...

Mullakin on uudet pöksyt, täsmälleen samanlaiset kuin jupiksella, eilisellä omatoimisella puolikkaalla ja parilla ~satasen lenkillä loppuviikosta pelasivat loistavasti, suosittelen. Ovat paremmat pelkkään pyöräilyynkin kuin omistamani tavalliset haalarivaippashortsini. Aulangolla noilla sitten koko matka. Tilasin omani suoraan valmistajan US-nettikaupasta (kun EU-kaupassa ei ollut tuota punamustaa seuran väriä). Samalla tilasin "400Mile BibShorts" tms, ja siinä vasta onkin hyvä pehmuste ainakin ensikokeilulla.

Viimevuonna Nokialla minulla oli tavalliset haalarishortsit märkäpuvun alla jo uidessa ja vasta juoksuun vaihdoin juoksushortsit. Toimi sekin.

Voiteluaineena useimmilla vanhemmilla löytynee hyllystä (tai tuoreemmilla hoitopöydältä) sinkkivoidetta (http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/TE2057248), löytyy muistaakseni marketeista vauvaosastolta, tai sitten apteekista, en muista. Kestää kosteutta paljon pidempään kuin vaseliini (jota lyhyemmillä matkoilla käytän). Pitkänkin kosteassa vaipassa muhimisen jälkeen on harukset vielä valkoisena ja liukkaat. Testattu sekä parilla lapsella, että yhdellä täysmatkalla, ja vielä on eka tuubi käytössä, eikä maksa montaa euroa.

Satuloillakin on eroa, minulle ilmeisesti sopii paremmin urallinen melko malli. Takaosan poikkileikkaukseltaan kovin kupera ei sovi ainakaan.

Nämä kommentit toki varauksella, kokemusta kun ei ole kuin yhdestä tri-kokeilusta...

noniin, ostin tuon Adomo racingin ja ainakaan 2*30km matkalla (välissä vajaa pari tuntia) triathlon-housuilla ei tullut mitään ongelmia, kiitos vihjeestä.

Nyt pitäisi vielä päättää, mennäkö koko matka triathlon-housuilla, vai laittaako uintiin märkäpuvun alle juoksuhousut ja niiden päälle sitten pyöräilyhousut pyöräilyn ajaksi..

Muokattu

noniin, ostin tuon Adomo racingin ja ainakaan 2*30km matkalla (välissä vajaa pari tuntia) triathlon-housuilla ei tullut mitään ongelmia, kiitos vihjeestä.

Nyt pitäisi vielä päättää, mennäkö koko matka triathlon-housuilla, vai laittaako uintiin märkäpuvun alle juoksuhousut ja niiden päälle sitten pyöräilyhousut pyöräilyn ajaksi..

Mulla meni parisen viikkoa tottua Adamoon, eka lenkki oli aika karmea. Mutta nyt tuntuu jo ihan passelilta. Itse olen mennyt täyden matkan fillarin niin x 2, että uinnissa tri-asu ja T1:ssa olen vetässyt siihen päälle pyörähousut ja T2:ssa pyörähousut pois ja tri-asulla juoksuun. Mulla toiminut ainakin hyvin tuo ratkaisu.

• 1 month later...

Haha..tuossa aivan kamalat vaippahousut jos multa kysytään:

http://http://www.slowtwitch.com/articles/images/1/34901-large_DemoDay11-14.jpg

Kuten toimittaja kirjoitti niin ei..ne eivät ole väärin päin :) Tuli ihan mieleen se Selinien juttu kun ranskalainen Eurosportin pyöräilyselostaja tuli Tourin selostusten aikaan aamulenkille vaippahousut väärin päin puettuna.. siinä vaiheessa pitkä ja raskas selostus-Tour oli jo loppusuoralla...

Sen sijaan Etxeondon pyöräilyhousut + paita vaikuttaa tosi hyviltä. Ei mitään vaikeuksia ekalla piitkällä lenkillä ja materiaali on mukavan joustavaa ja istuvaa sekä design yksinkertaista mutta näyttävää.

Muokattu

Sen sijaan Etxeondon pyöräilyhousut + paita vaikuttaa tosi hyviltä. Ei mitään vaikeuksia ekalla piitkällä lenkillä ja materiaali on mukavan joustavaa ja istuvaa sekä design yksinkertaista mutta näyttävää.

Minulla ei muista kokemuksia olekkaan. Ja tyytyväinen olen kanssa itse ollut. Hyvin ovat kestäneet ja mukavat päällä.