Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millä vauhdilla ensimmäiselle maratonille?


Tallukka
 Share

Recommended Posts

Ilmoittautuminen ekalle kokomaratonille, hcm:lle tehty. Nyt jo jännittää!

Olen juossut enemmän ja vähemmän aktiivisesti muutaman vuoden. Nyt tämän vuoden suunnitelmallisemmin n. 30-45 km viikossa. Puolikas meni toukokuussa 2.03. Pitkällä lenkillä (n. 25 km) vauhti on ollut noin 6.40/km. Lenkki on tuntunut hyvältä, keskisyke ollut n. 140. Helle on minun pahin vihollinen. Eilen +30 lämmösä vauhti oli n. 7.15/km ja syke n. 155. Tuntuma ihan kamala, mutta onneksi palautuminen meni hyvin.

Tavoite olisi juosta vielä sellainen 30 kilsan lenkki tässä heinäkuussa. Loppuaika ennen koitosta sitten kevyttä treeniä. Mutta milläs vauhdilla uskallan maratonille lähteä? Ja mitä kannattaisi nyt vielä ottaa huomioon? Onhan tässä reilu kuukausi vielä peliaikaa :)

Link to comment
Share on other sites

Jos lenkkeilyä on takana muutama vuosi, niin välillä touko-heinäkuu ei välttämättä kauhean paljon ehdi kehitystä tapahtua. Toisaalta jos on juossut noin "kauan" ei pohjakunto varmaan on ihan ok, ja kauheata seinää ei tule vastaan heti puolikkaan jälkeen. Jos jotain pitäisi veikata niin sanotaan optimistisella asenteella 4:15-4:20 välille (ei tarkoita kilometriaikaa :) ) voisi yrittää. Paljon tietysti auttaa päätöksen teossa että millaiset tuntemukset puolikkalta jäi. mentiinkö 2:03 tajunnan rajalla optimitulokseen, vaiko löysästi hölkkäämällä.

Link to comment
Share on other sites

Tavoitteena ei olekaan enää saada ihmeitä aikaan, ainoastaan varmistaa että jaksaisin maratonin juosta. Aikaa voi parantaa sitten seuraavina vuosina :)

Juoksemani puolikas meni aika kevyesti, juoksu tuntui koko ajan hyvältä. Lähdin kylläkin melko hitaasti, ja loppukiriä otin. Mutta yleensä ottaen juoksuvauhti 6.20-6.30/km tuntuu hyvältä. Itse ajattelen, että 4.30-4.45 voisi olla optimiaika, jos ei mahoton helle iske päälle.

Link to comment
Share on other sites

Tavoitteena ei olekaan enää saada ihmeitä aikaan, ainoastaan varmistaa että jaksaisin maratonin juosta. Aikaa voi parantaa sitten seuraavina vuosina :)

Ehkä se on varminta lähteä jonkun sykkeen mukaan. Itse tein niin ekalla maratonilla, että aikomus oli juosta 160-170 sykkeillä, kun kaverit sanoivat, että se on ok maratonsyke. No enhän mä niin hiljaa voinut juosta. Toki ekat 10km oli ruuhkan takia hyvin hiljaa, mutta sen jälkeen katsoin sellaisen 17x sykkeen turvalliseksi kunnes 24km kohdalla helteessä iski "paniikki", että olen mennyt liian hiljaa ja laitoin kaasun pohjaan. Sen jälkeen juoksin lähes pikajuoksutyyliin 24-32km niin, että syke löi rajoittimeen vähän väliä. Olin laittanut nimittäin mittariin 192 ylähälyksi ja se piippasi sen takia se mittari. Tuon 32km:n jälkeen jalat jumittuivat olemattoman juoksutaustan takia ja vauhti hidastui sekä syke putosi. Lopussa menin varmaan vain 150 sykkeillä. Eli jos alussa saat vaikka sykkeiden rajoittamisella "lyhennetyksi" sitä matkaa niin puolivälin jälkeen kyllä selviää maaliin vaikka hölmöilisi kuinka vauhtien kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Ilmoittautuminen ekalle kokomaratonille, hcm:lle tehty. Nyt jo jännittää!

Olen juossut enemmän ja vähemmän aktiivisesti muutaman vuoden. Nyt tämän vuoden suunnitelmallisemmin n. 30-45 km viikossa. Puolikas meni toukokuussa 2.03. Pitkällä lenkillä (n. 25 km) vauhti on ollut noin 6.40/km. Lenkki on tuntunut hyvältä, keskisyke ollut n. 140. Helle on minun pahin vihollinen. Eilen +30 lämmösä vauhti oli n. 7.15/km ja syke n. 155. Tuntuma ihan kamala, mutta onneksi palautuminen meni hyvin.

Tavoite olisi juosta vielä sellainen 30 kilsan lenkki tässä heinäkuussa. Loppuaika ennen koitosta sitten kevyttä treeniä. Mutta milläs vauhdilla uskallan maratonille lähteä? Ja mitä kannattaisi nyt vielä ottaa huomioon? Onhan tässä reilu kuukausi vielä peliaikaa :)

Lähtisin tuosta pitkän lenkin vauhdista hakemaan maratonvauhtia eli kun pystyt juoksemaan hallitusti 25 km 6.40 min/km vauhdilla ja 140 keskisykkeellä - maratonvauhti voisi olla, tuolla harjoitustaustalla, 20-30 sek per km nopeampaa eli luokkaa 6.10-6.20. Tietysti keli huomioiden

Itse en käytä sykemittaria kisoissa ollenkaan, syke voi olla jännityksen tms takia tapissa jo ennen lähtöä ja sykkeen seuraaminen tuo turhaa epävarmuutta kisaan.

Viimeisillä viikoilla ei kannata kokeilla mitään uutta...jos haluaa "tankata" kannattaa ehkä koetankata tuolle 30 km lenkille ja nähdä miten se onnistuu.

Link to comment
Share on other sites

Kuukaudessa ei paljon voi lopputulokseen enää vaikuttaa parantavasti. Helpompi se juoksu on pilata liian kovilla viimeisillä viikoilla.

Kyllähän vajaassa kuudessa viikossa ehtii vielä tehdä paljon, varsinkin jos on tähän asti vaan hölkkäillyt. Maratonvauhtia vois löytää lisää vaikka tekemällä VK-vetoja. Enkä näe miksei niitä kannattais tehdä vaikka aikomus olisi vain päästä maaliin, jos niillä kuitenkin juoksuun saa lisää kepeyttä ja nopeutta. Mukavempaa ja helpompaa se kai on juosta maratoni läpi neljässä tunnissa kuin viidessä lönkytellen, jos siihen on edellytykset.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen lähdössä ensimmäiselle maratonilleni todella samanlaisin tavoittein ja pohjin :). Itse olin kaavaillut lähteväni alkuun ihan pikkuisen nopeampaa tempoa kuin pitkällä lenkillä eli noin 6.30/km... tästä ajattelin kiristää pikkuhiljaa 6.10- 6.20/km mikäli vaan olo antaa periksi ja keli antaa myöden. Mullakin tuo helle on asettanut joillekin pitkille lenkeille aikamoisen haasteen. Ajat suunnittelin niin, että lopputulos olisi, jos kaikki menee hyvin ja juoksu sujuu noin 4.30-4.40. Jos tökkii lähden ainoastaan tavoittelemaan maalia.

Itse sain ohjeeksi, että heinäkuun ajan voi vielä reilusti juosta 50km/vko. Ylikin jos tuntuu hyvältä. Mua kehoitettiin myös tekemään paljon nopeita ja lyhyitä lenkkejä, joihin sisältyy vauhtileikittelyä tai vetoja. Kuulemma, jos juoksee 10km kovaa, tuntuu kaikki pitkillä ja hitailla lenkeillä helpommalta kuin kympin kovalla. Spurtteja sekä alamäkeen, että ylämäkeen suositeltiin myös kovasti. :)

Link to comment
Share on other sites

Itse vasta viikko sitten vedin auringossa vähän pidemmän pitkiksen mukana 8dl vettä ja nuukahdin aika totaalisesti 21km kojdilla, siihen saakka vauhti oli kyllä ollut aika hyvää, harmi vaan kun en tiedä johtuiko tuo nuukahdus liian kovasta vauhdista vai liian vähästä juomasta vai hiilareista. Vauhti mitä yritin pitää oli tavoitevsuhtia joten jotain pitäis fiksata jos sillä meinais 6vk päästä painella.

Ja nyt kun analysoi niin jalat oli ne missä tuntui pahimmalta eikä niinkään pumpussa vaikka sykkeet oli siellä 170 paikkeilla.

Link to comment
Share on other sites

Maraton on pitkä kisa ja on melkoisen onnekas, jos voi maalissa todeta: "Hitsi juoksin sen liian hiljaa. Ei tuntunut oikein missään."

- Oma neuvoni onkin aloittelijoille: älkää tuijottako sykkeitä tai väliaikoja vaan juoskaa niin, että tuntuu hyvältä. Alussa sykkeet ovat silloin hieman koholla, mutta pian tämä korjaantuu, kun olo ei enää ole niin mukava. Silloin pitää vain maltaa pikkuisen löysätä vauhtia, juuri sen verran, että meno tuntuu hyvältä. Sen jälkeen olisi tärkeää pitää tuo rytmi ja hyvä olo sinne 35 km tolpalle (onnistuu äärimmäisen harvoin). Hyvän olon voi pilata mm. liiallisella juomisella, liiallisella tankaamisella, liian vähäisellä juomisella, vääränlaisten urheilujuomien juomisella tai vääränlaisella syömisellä - tärkeintä olisi välttää kaikenlaisen ylimääräisen tunkemista kitusiinsa.

Jos onnistut pitämään jalkasi liikkeessä tuonne 35 km kohdille, voit aloittaa "loppukirin" jos ylimääräisiä voimia on jäänyt reserviin. Olen täysin varma, että saat ne tuhlatuksi ennen maaliviivaa. Kiri kannattaa säästää loppuun, koska juuri lopussa sitä ottaa eniten takkiin tuon loppuajan suhteen. Ne viimeiset kilometrit ovat useimmalla juoksijalla ne hitaimmat ja ne voivat olla jopa minuutin kaksi hitaampia per km kuin alkupään kilometrit. Jos nuo lopun 7 km pystyisi pitämään edes normitasolla tuolla pitkällä loppukirillä, niin loppuaika voisi parantua useita minuutteja, jopa 10-15 min.

Link to comment
Share on other sites

Milläköhän ilveellä sitä pystyisi chillata, itse olen ainakin onnistunut viivästyttämään tätä ensimmäistä maraa niin pitkään että alkaa olemaan jo jonninmoiset paineet tuloksenkin suhteen :)

Varmaa on vai se että loppu tulee olemaan tuskaa, mikäli reservejä on lopussa jäljellä niin hassaan ne viimeistään Mannerheimin asunnolla ja kinkkaan pyhällä hengellä viimeiset kilsat ;)

Katsastinkin vielä karttaa, 39.5km sekä 41.5km kohdilla on kyllä sellaiset mäet että kävely saattaa olla edessä mikäli takki on tyhjä, eli ehkä jotain pitää sittenkin säästää.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mukava kuulla kommentteja teiltä konkareilta sekä itseni kaltaisilta noviiseilta :)

Kävin viikko sitten testailemassa 30 kilsan lenkin. Valmistautuminen jäi hieman vajaaksi etukäteen, eli ei täydellistä "maratontankkausta". Matkalle otin hrm:llä tarjolla olevaa urheilujuomaa. Herkkävatsaisena paras totutella siihen etukäteen. Ja ei sen kans ongelmia. Tuntuma lenkistä oli ihan hyvä. Km-vauhti oli n. 6.45, keskisyke 143. Lopussa oli lonkat aika kovilla. Mutta parasta oli, että palautuminen oli nopeata ja seuraavana päivänä ei juuri jaloissakaan tuntunut. Eli tämä antoi uskoa 20.8 haasteeseen. Ainahan tietysti joku voi mennä pieleen. Nyt sitten vikat viikot vähän vauhtitreenejä, lyhempiä pitkiksiä ja loppua kohti keventäen.

Ja Svantelle: kyllä noilla juoksuilla uskaltaa ilmoittautua kokonaiselle, jos näilläkin uskalsi :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy