Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Auttakaa maraton konkarit :)

renne
 Share

Recommended Posts

Juoksen ensimmäisen maratoonin 20.8.2011 helsingissä. Juoksua olen harrastanut monta vuotta, mutta nyt "tositarkoituksella". Toukokuusta 2011 olen juossut 4 lenkkiä viikossa 15km, 13km, 21km ja 10km. Takana on 2 31km:n lenkkiä.

Kannattaako "ohjelmaani" muuttaa vai jatkanko samalla heinäkuun loppuun? Olisiko parempi juosta viikossa 3 kertaa 21km? Tarkoitus olisi juosta vielä yksi 31km:n lenkki.

Peruskestävyyttä näyttää olevan ihan hyvin ja pitkiä lenkkejä myös, joten tuo 4:30 ei ole ainakaan liian kova tavoite. Sinähän juokset tuon jo treeneissä pk-vauhdilla. Sitten kun juoksee tosissaan vähän kovemmalla sykkeellä, niin mielestäni tavoite voisi olla jopa kovempikin.

Peruskestävyyttä näyttää olevan ihan hyvin ja pitkiä lenkkejä myös, joten tuo 4:30 ei ole ainakaan liian kova tavoite. Sinähän juokset tuon jo treeneissä pk-vauhdilla. Sitten kun juoksee tosissaan vähän kovemmalla sykkeellä, niin mielestäni tavoite voisi olla jopa kovempikin.

Komppaan tätä. Minä lähtisin noilla treeneillä tavoittelemaan neljän tunnin alitusta, jos noissa lyhyemmissä lenkeissä on pidetty edes jonkinlaista vauhtia.

Mä en todellakaan ole konkari, (joten kommenttiani ei varmaan kaivata) vaan aikalailla identtinen myötäeläjä/treenaaja! Mulla täysin sama tavoite eli eka Marathon 20.8. HCM ja aikatavoite välille 4.30 - 5.00. Juossut olen joulukuun alusta, toukokuussa meni kaksi puolikasta 2:05 ja 2:08. Nyt on alkanut jo jännittää ja tulemaan kaikenlaisia epävarmoja fiiliksiä omasta tekemisestä, riittääkö mun 4-5 lenkkiä viikossa, 10 - 20km pituuksiltaan ja mitä oon mennyt tekemään...

Anteeksi tämä täysin off-topic- kommentti, mutta aivan mahtavaa löytää toinen about samassa tilanteessa oleva lenkkarinkuluttaja! =)

Mä en todellakaan ole konkari, (joten kommenttiani ei varmaan kaivata) vaan aikalailla identtinen myötäeläjä/treenaaja! Mulla täysin sama tavoite eli eka Marathon 20.8. HCM ja aikatavoite välille 4.30 - 5.00. Juossut olen joulukuun alusta, toukokuussa meni kaksi puolikasta 2:05 ja 2:08. Nyt on alkanut jo jännittää ja tulemaan kaikenlaisia epävarmoja fiiliksiä omasta tekemisestä, riittääkö mun 4-5 lenkkiä viikossa, 10 - 20km pituuksiltaan ja mitä oon mennyt tekemään...
Aivan varmasti riittävät sinunkin kilometrisi maratonin läpäisyyn. Kovaa se aina on siellä lopussa myös enemmän juosseille.

Anteeksi tämä täysin off-topic- kommentti, mutta aivan mahtavaa löytää toinen about samassa tilanteessa oleva lenkkarinkuluttaja! =)

Eiköhän teitä ole monta muutakin, jotka ovat parhaillaan tähtäämässä HCM:lle ensimmäiselle maratonilleen.

riittääkö mun 4-5 lenkkiä viikossa, 10 - 20km pituuksiltaan ja mitä oon mennyt tekemään...

Tuosta jos vielä lisäät kilometrimääriä niin mennään jo riskirajoille että olet kohta tekalalla, ja osallistuminenkin jää haaveeksi. Eli nuilla kilometreillä juostaan jo melko kovia aikoja jos vaan jaksaa säännöllisesti treenata.

Ihanaa hatapa ja MMM, kiitos teille nopeista kommenteistanne!

On jo heti helpompi hengittää, kun saa tukea. Pääsääntöisesti osaan pitää mielessäni, että kyllä tästä hyvä tulee, mutta välillä vaan iskee se kamala peikko, mutta enpä taida olla ainut sen kanssa taisteleva marathon-neitsyt... ;) Kyllä tämä tästä!

Fyysinen kunto riittää varmasti. Nyt vaan on uskottava itseen ja juostava ensimmäinen maraton. Paikat sattuu ja vauhtikin voi tippua, mutta matka jatkuu kuitenkin. Itselläni ensimmäinen maraton on säilynyt edelleenkin parhaimpana maratonkokemuksena. Harjoittelun kevennnys ja hyvä tankkaus ennen kisaa ja riittävä juominen ja energian nauttiminen maratonin aikana takaavat onnistuneen maratonin.

Täällä myös yksi ensikertalainen, jonka tavotteena on tuo HCM 20.8!

Itse olen juossut toukokuussa puolikkaan 2.03. Ennen puolikasta juoksin kevään ajan noin 20km/viikko. Nyt kesäkuussa nostin määrää n.40km/viikko ja heinäkuussa oli tarkoitus nostaa määrä 50km/viikko. Aika tavoitetta ei ole, mutta olen erittäin onnellinen, jos pääsen alle 5h, eli epävirallisesti voisin sanoa tavoitteeksi 4.30-5.00.

Kiva nähdä, että en ole ongelmieni kanssa yksin :D! Tai lähinnä jännityksen, joka alkaa pikkuhiljaa hiipiä puseroon. Oma tähän asti pisin lenkkini oli 21km, joka taittui ajassa 2.15. Tänään olisi tarkotus mahdollisesti yrittää 24 km. Kannattaako enää tuosta nostaa km-määriä?

Muutenkin rupeaa jännittämään, että onko enää mitään tehtävistä kun maratoniin on 8 viikkoa aikaa jäljellä? Mitenkä paljon muuten ihmiset suosittelevat km-määrien tiputtamista kahdella viimeisellä viikolla ennen h-hetkeä?

Ihanaa hatapa ja MMM, kiitos teille nopeista kommenteistanne!

On jo heti helpompi hengittää, kun saa tukea. Pääsääntöisesti osaan pitää mielessäni, että kyllä tästä hyvä tulee, mutta välillä vaan iskee se kamala peikko, mutta enpä taida olla ainut sen kanssa taisteleva marathon-neitsyt... ;) Kyllä tämä tästä!

Niinpä :)! Mulla ei ainakaan lähipiirissä ole kuin ihan muutama maratonin juossut ihminen, joten tukea pitää etsiä muualta ;)! Kommentit joita kuulen kotona ja ystäviltä ovat lähinnä mielenterveydellisiin ongelmiin viittavia :D!