Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Liian lyhyt palautumisaika kahden maratoni välillä?

Anttu0
 Share

Recommended Posts

Mitä mieltä olette, onko 6 viikkoa kahden maratonin välillä liian lyhyt aika? Itse juoksin ensimmäiseni muutama päivä sitten ja palautuminen tuntuu lähteneen hyvin käyntiin...

Käytin Jannen 3:45 ohjelmaa ja nyt tekisi mieli ajoittaa saman ohjelman loppuosa uuteen, noin 5,5 viikon päästä juostavaan maratoniin.

Mitä mieltä olette, onko 6 viikkoa kahden maratonin välillä liian lyhyt aika?

Se vähän riippuu siitä, mistä se roikkuu. Eli pohjakunnosta ja siitä, kuinka täysillä vedit tuon edellisen maran.

Itse juoksin keväällä vappuna maran ja heti perään Tukholmassa neljän viikon kuluttua. Huonosta keväästä huolimatta Tukholmassa syntyi oma reittiennätys. Pari vuotta sitten juoksin toukokuun ekan ja marraskuu ekan päivän välisellä ajanjaksolla viisi maratonia ja kaikki menivät kohtuullisen hyvin. Maratonennätykseni on tuolta vuodelta lokakuulta.

Pohjakunnon & täysillä vetämisen lisäksi kyse on myös henkilökohtaisista ominaisuuksista. Toiset vain palautuvat nopeammin kuin toiset. Mulla esimerkiksi palautuvat lihakset suhteellisen nopeasti täysillä vedetyn maratonin jälkeen, mutta syketasojen perusteella kroppa on palautunut vasta 6-8 viikon jälkeen täysin maratonia edeltävään tilaan.

Toisaalta "täysillä vetäminenkin" tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Mitä pidempään ja syvemmällä kykenee vetämään epämukavuusalueella, sitä enemmän myös kroppa rasittuu. Sitten se palautuminenkin kestää.

Olen juossut maratoneja 3 kertaa 4-6 viikon välillä ja parissa olen onnistunut omassa mielestäni suht ok.

2005 HCM 2.45 (ennätys) siitä 6 viikkoa Joutsenoon 2.39 (ennätys erittäin huonolla vauhdinjaolla mm eka 5k ja 10k kovempaa kuin sen hetkiset ennätykset)

2006 HCM 2.45 (totaalikanttaus ekasta metristä alkaen -nähtävästi rytmihäiriö/vatsa ongelmia) ja Joutseno keskeytys (vatsa/energiaongelmia, mutta muuten juoksu oli niin täydellistä, ettei ikinä samanlaista ole ollut).

2009 Jyväskylä 2.35 (flunssan jälkeinen, erittäin huono juoksu ja totaali kanttaaminen) Vantaa 2.28 (ennätys). Lisäksi vielä n kk päästä Vantaan maratonista tein 7km testijuoksuun yli 50 sekunnin ennätyksen, vaikka olin käynyt kyseistä reittiä juoksemassa vuosittain useita kertoja, myös kilpailuun valmistavalla kaudella.

Mielestäni sopii maratoneille lyhytkin aikaväli (4-6 viikkoa), mutta varmasti vaatii kohtuullisen hyvän harjoittelupohjan. Huonolla pohjalla en usko, että on edes mitään järkeä lähteä kokeilemaan.

Enkä näe mitään ongelmaa, vaikka vetäisikin ekan maratonin ihan täysillä, jälkimmäiselläkin on mahdollista tehdä vielä hyvä tulos. Harjoittelussa ns väliviikoilla pitää olla malttia mukana. Yleensä mulla on mennyt eka viikko täysin palautellessa: erittäin kevyttä juoksua ja pari lepopäivää, toisella sekä kolmannella viikolla VK:ta takoessa, ehkä 1-2 kovempaa vetoharjoitusta 2,5 viikkoa ekasta marasta alkaen, riippuen onko kyseessä 4 vai 6 viikkon väli kyseessä.

Muokattu

joo, ite juoksin kanssa kaks maratoonia kuudenviikon välillä. eka oli kuopiossa,jossa tein oman ennätyksen ja siitä kuus viikkoa oli sit kolilla vaarojen maraton, jossa tuli voitto kotio. kolilla alku fiilikset oli suoraan sanottuna hanurista. mutta alkujärkytyksen jälkeen meno ok.taisin yhen vähän pitemmän lenkuran tehä siinä välillä, muuten vaan perus höntsää!