Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mikä kilpailussa tai siihen valmistautumisessa menikään väärin?

Paisti
 Share

Recommended Posts

Suoritin (tältä se todellakin tuntui) eilen mikkelin maratonilla ensimmäisen täyden maratonin. Sääolosuhteethan oli infernaaliset, mutta mikä menikään väärin koska epäonnistuin niinkin pahasti?

Taustaa: koko ikäni olen harrastanut kuntoliikuntaa enemmän ja vähemmän aktiivisesti, viimeiset 3 vuotta päälajeina pyöräily ja juoksu, talvella hiihto. Kuntopohjaa peruskestävyyttä ajatellen pitäisi siis löytyä maratonin verran.

Tavoitteeni ei kuitenkaan ollut vain läpäistä maratonia, vaan juosta itselleni kelpo aika. Viimeiset 4-5kk olin pyhittänyt oikeastaan maratonharjoittelulle, pyöräilyn jätin lähes kokonaan pois. Viikkokilometrit tällä maratonkaudella pyörivät 30-50km tienoilla, tähän sisältyi viikoittainen vk harjoitus ja pitkä lenkki.

Vappuna juoksin puolimaratonin kovassa tuulessa ja hetkittäisessä räntäsateessa aikaan 1:35, keskisyke 177. Kroppani on mitä ilmeisemmmin "kierroskone", vasta sykemittarin hankinnan jälkeen olen tajunnut treenanneeni liian kovaa liian useasti.

Aikatavoitteeksi maratonille otin 3:30, joka mielestäni oli realistinen. "paras" pitkä lenkki maratonkaudella oli tasan kk ennen maratonia. juoksin 30,5km aikaan 2:45 ja keskisyke oli 148. Tämä loi uskoa ennestään tuohon 3:30 aikaan.

Viimeisen pitkän lenkkini juoksin 2 viikkoa ennen maratonia, toiseksi viimeisellä viikolla harjoitusmäärät oli n.60% edeltävistä viikoista ja viimeisellä viikolla en juossut enää kuin pari palauttavaa/lyhyttä lenkkiä.

Tankkaus: Tässä tein ainakin virheen, hiilihydraatteja tankkasin torstain ja perjantain, kun kisapäivä oli siis lauantai. Kaikki hiilarit eivät kerenneet ilmeisesti varastoitua/imeytyä. Nestettä tankkasin mielestäni riittävästi enkä liikaa.

Kisapäivä: Lämmintä oli siis varjossa kolmisenkymmentä, eli vaikeuksia oli jo lähtökohtaisesti tiedossa. Jännitin suoritustani aika paljon ja sykkeet olivat tosi korkealla koko päivän ja hellekin tuntui niihin vaikuttavan. Mikkelin maratonhan koostuu 4x10,5 lenkistä. Tavoitetta lähdin toteuttamaan siten, että pari ekaa kierrosta oli tarkoitus vetää n.55min kierrosvauhtia ja siitä pikkuhiljaa kiristäen loppuun.

Ensimmäinen kierros: Sykkeet heti lähdöstä alkaen päälle 170 vaikka otin kuinka rennosti tahansa. mistä tämä voi johtua? ensimmäisen kierroksen loppupuolella vatsaani alkoi vääntämään ilmeisesti tuon hiilaritankkauksen vuoksi. Todennäköisesti join myös liian vähän alussa, kahdella ensimmäisellä tankkauspisteellä otin vain mukilliset urheilujuomaa, jotka eivät olleet täysiä. Ensimmäinen kierros meni kuitenkin 55min.

Toinen kierros: Vatsanväänteet pahenivat ja välillä tuntui kramppaavan. Sykkeet olivat olleet koko ajan päälle 170. Juomaa otin tässä vaiheessa enemmän. Ensimmäisen ja toisen kierroksen aikana olin ottanut myös 2 isoa maximin geeliä. Toisen kierroksen jaksoin n.57min aikaan.

Sitten iski kuitenkin totaalinen seinä vastaan. Uuvuin totaalisesti ja 3 kierroksen matelin 1:20 kierrosajalla välillä kävellen.

Viimeinen kierros meni samoiten sinne 1:20 tietämiin ja loppuaika 4:20.

Pettymys aika paha ja tuo hyytyminen oli aika yllättäväkin.

Mitä tässä näin lyhyesti selitettynä tapahtui? kisajännitys ja nestehukka?

Muokattu

• Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Osaavammat analysoikoot tarkemmin, mutta minun silmääni pisti tuo kovin alhainen viikkokm-määrä harjoituskaudella. Kaikissa maraton-ohjelmissa, joita olen nähnyt, jo 4 tunnin aikaan tähtääviä juoksutetaan enemmän kuin nuo sinun 30 - 50 km/viikko. Esim. Järvimäen 3:30 -ohjelmassa viikkokilometrit ovat kovimmilla viikoilla lähemmäs 80 km.

lämpö on erittäin iso tekijä, kun mennään rajoilla. Toinen juttu on, että juoksu on tosi erilaista kolmen kympin jälkeen jälleen kun puristetaan tosissaan. Ellei ole ollut monia yli kolmen kympin lenkkejä, niin siinäkin voi olla yksi selitys. Yksi selitys on kyllä nuo viikkokilometrimäärät. Kyllä niitä olisi voinut enemmänkin olla.

Nyt kuitenkin, kun ensimmäinen maraton takana ja kroppa tietää mitä tulee eteen, niin seuraava voi mennä jo kovinkin plajon lähemmäksi tavoitetta.

Muokattu

Itse veikkaisin kuumuutta ja varsin vähäisiä viikkokilometrejä. Vähäisiä siis siinä mielessä, että tavoitteena oli 3:30. Jos vaikka 30 kilometrisiä viikkoja on kalenterissa on useita, niin ei sillä välttämättä vielä kovin hyvää pohjaa luoda 3:30 alitukselle.

30k aikaan 2:45 omana harjoituksena on kuitenkin hyvä suoritus, joten hiukan suuremmilla viikkokilometreillä pitäisi olla hyvät edellytykset 3:30 alitukseen vielä syksyllä. Tankkausta kannattaa ehdottomasti harjoitella ennen kisaa. Jos kalenterissa on vaikka tuollainen 30k lenkki, niin tankkaa siihen kuten tankkaisit maralle. Tällä saa helposti karsittua pahimmat tankkaukseen liittyvät ylilyönnit pois.

Kuumuus, kevennys, tankkaus ja kilpailustressi. Tästä varmaankin löytyy syy epäonnistumiseen.

Ruokavalion muutos aiheuttaa vatsaoireita, jos kroppa ei ole tottunut kyseiseen HH/P/R jakoon eli tätä voi testailla, muutenkin pidän "tankkaamista" riskaapelina. Ruokavalion kun pitää suurinpiirtein samana, kuin ennen kovaa treeniä niin hyvä tulee.

Liika keventely saa ainakin oman kropan sellaiseen jumiin, ettei pahemmasta väliä. Vaikuttanee vissiinkin aineenvaihduntaan ja mun on aivan kauheen raskasta vetää maratonia, jos olen kevennellyt liikaa.

Kuumuus vaikuttaa jollain tosi paljon suorituskykyyn, jollain toisella ei taas niin paljoa.

Kilpailustressi nostaa kropan adrenaliini-määrää ja ainakin itsellä aiheutti helposti rytmihäiriöitä ennen kilpailua. Onneksi tämä on hoidettu, eikä vaivasta ole toistaiseksi tarvinnut kärsiä.

Muokattu

Mulla on kokemusta vain yhdestä maratonista, mutta kommentoin nyt osaltani. Kuumuus vaikuttaa varmasti ihan kauhean paljon, muistan kun juoksin toiseksi viimeistä maratontreeniviikkoa kesän ensimmäisen helleaallon aikaan. Tempo oli todella hidas, sykkeet silti pilvissä ja tuntuma todella nahkea. Toinen juttu on tuo tankkaus; jos ruokavalio muuttuu yhtäkkiä aivan toisenlaiseksi (mitä en tietenkän sinun kohdalla tiedä kävikö), voi edessä olla ongelmia vatsan kanssa. Tiedäthän, kuinka käy lomamatkoilla eksoottisten ruokien kanssa :D. Näin kuntoilijana minä tankkasin syömällä saman verran tai pienesti enemmän kuin treenikaudella tuttuja hiilaripitoisia ruokia, mutta liikkumalla vähemmän jotta saisin energian talteen. Ja sitten noista kilometreistä, minä olen nainen ja siis lähtökohtaisesti hitaampaa sukupuolta, mutta neljän tunnin tavoitteeseeni juoksin parhaimmillaan 80 km/vko ja maraton taittui alle neljään tuntiin.

Onnittelut silti sisulla maaliin pääsemisestä! Älä lannistu! Minusta teit hyvän ajan, vaikka matka olikin takkuinen. Peukut pystyssä seuraavaa koitosta ajatellen :).

Muokattu

Ruokaa sain kyllä alas kilpailun jälkeen, olo ei ollut oksettava.

Katselin noita viikkokilometrejä tarkemmin, tuosta vapun puolimaratonista on tultu eteenpäin siten, että keskiarvo viikkokilometreissä on päälle 40km. joka viikonloppu pitkä lenkki, lyhin näistä 22km. eli paremminkin tuo kilometrihaarukka on 40-50km. Mutta määrällisesti varmaan olisi saanut tosiaan olla enemmän, viikon toinen pk-lenkki saisi olla pitempi.

Tuosta keventelystä..itsellä tuntui selvästi myös siltä, että viimeisellä viikolla etenkin reidet oli pahemmassa jumissa kuin koko kesänä.

"Paras" harjoituskauden lenkki 2:45 30km oli juoksuna tosi rentoa alusta loppuun ja mieli olisi tehnyt jatkaa vielä pitempään. Aika varmasti olisin pystynyt juoksemaan vielä tunnin kovempaa, eli loppuaika olisi ollut 3:45 tietämillä.

tuo 30km oli pisin lenkki harjoituskaudella, muut pitkät oli päälle 24km, yksi oli välissä tuo 22km.

Mutta ei kai tässä auta kuin palautua rauhassa ja jatkaa harjoittelua, hidastahtisia kilometrejä vaan lisää. Itselle on ollut aina ongelma tuo hitaan vauhdin pitäminen.

Tankkauksesta vielä sen verran, että tuon 2-3 päivän aikana en syönyt juurikaan proteiineja, kun yleensä taas syön. Hiilareita en tankannut mielestäni mitenkään överisti, osan tankkauksesta hoidin juomalla 2 maltodekstriini juomaa päivässä. Todennäköisesti kävi vain niin kuin kirjoitinkin, että tankkasin liian pitkälle eikä kaikki kerennyt imeytyä tai suolisto tyhjentyä.

Minulla oli hieman samanmoinen kokemus lauantaina. Kyseessä oli triathlon-kisa ei juoksu. Tipahdin aivan totaalisesti ihan yht´äkkiä kesken juoksun. Vaikka yritin juoda reissun aikana reilusti, niin silti taisi mennä nestehukan puolelle. Ehkä meni kaksi ekaa lajia olosuhteisiin nähden hieman liian kovaa, tai sitten kuumuus vaan teki tepposet. Viimeisten kilometrien aikana ihoa kihelmoi ja pisteli joka paikasta, ihan kuin olisi palellut. Lämmintä oli kuitenkin yli 30 astetta.

Heikko olo parani vasta useita tunteja kisan jälkeen. Join vettä kisan jälkeen monta litraa, kuselle tuli tarve päästä vasta illemmalla. :)

Minä jännitän kilpailutilanteessa aina niin paljon, että sykkeet paukkaa tosi korkealla. En ainakaan minä pysty sykeperusteisesti kilpailutilanteessa etenemään.

Oppia ikä kaikki ja omat rajat on vielä hakusessa.

Itse olen pari kisaa nuorempana pilannut poskettomilla ja radikaaleilla tankkauksilla. Vähän epäilen kovin radikaalien tankkauksien hyötyjä aktiivikuntoilijalle. Kevennetty juoksuviikko ennen maratonia ja 72 tuntia ennen maraa aletaan ottamaan vähän enemmän hiilaria normiruuan kanssa sopii minulle paljon paremmin. Vähän enemmän tarkoittaa vaikka paria ylimääräistä banaania ja yhtä urheilujuomaa päivässä.

Ja Forrestia komppaan siinä, että totaalinen juoksutauko lyö minullakin paikat sellaiseen jumiin, että oksat pois. Maraa edeltävällä viikolla on pakko juosta, jotta lähtöviivalla ei ole rautatangon nielleenä. Tällä viikolla pitää vain olla lujat hermot, että malttaa juosta kevyesti ja hitaasti. Jos startti on sunnuntaina, niin itse olen noudattanut loppumetreillä tätä kaavaa:

TO Kevyt 8km. Sisältää lyhytkestoista kevyttä vauhtileikittelyä.

PE Lepo.

LA Aamupäivällä kevyt 4km. Sisältää kaksi lyhyttä ja kevyen rentoa kiihdytystä.

SU Kisa

Tuo lauantain kevyt nelonen tekee ainakin minulle ihmeitä ja lähtöviivalla on aina ollut rennon reipas olo, verrattuna niihin maratoneihin missä lähtöä on edeltänyt kaksi lepopäivää.