Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Paljonko tulosta voi parantaa vuodessa?


moowchair
 Share

Recommended Posts

Suvi-illassa tuli lyllerrettyä ensimmäinen puolikas aikaan 1:36, mikä oli positiivinen yllätys, sillä odotin parin tunnin ylitystä. Minkälaiseen aikaan on hyvä lähteä tähtäämään ensi vuoden suvi-iltaa ajatellen? Tottakai kaikki riippuu harjoittelun tasosta, joten myös harjoitteluohjelmia otetaan vastaan ilomielin. Ikää 17

Link to comment
Share on other sites

Jos katsot esim. KTZ:n allekirjoitusta, siitä näet esimerkin (1:44->1:20) todella nopeasta kehityksestä.

Kun jokusen vuoden palstalla on erilaisten tallustelijoiden kehitystä katsellut, näyttää ihan stetson mutuna:

- alkuvuosina 5-10 % etenemään päästään, jonka jälkeen tahti alkaa hiipumaan.

Eli kolmennen kerran vielä sama: ei tuohon pysty vastaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Suvi-illassa tuli lyllerrettyä ensimmäinen puolikas aikaan 1:36, mikä oli positiivinen yllätys, sillä odotin parin tunnin ylitystä. Minkälaiseen aikaan on hyvä lähteä tähtäämään ensi vuoden suvi-iltaa ajatellen? Tottakai kaikki riippuu harjoittelun tasosta, joten myös harjoitteluohjelmia otetaan vastaan ilomielin. Ikää 17

Ihan vaan näin kommenttina, että jos ensimmäisessä puolikaassa arvioit loppuaikasi oikeasti puoli tuntia pieleen, niin sen on pakko tarkoittaa sitä että et ole paljoa lenkkeillyt ennen tuota puolikasta. Ja tämän perusteella voisi sanoa että suunnitelmallisella treenillä aika varmasti paranee merkittävästi. Se, että miten paljon, on mahdoton sanoa. Tuohon kun liittyy miljoona erilaista muuttujaa vaikka jo painoindeksitä lähtien. Esim jos juoksit 1:36 painoindeksillä 25, niin pelkällä painon tiputuksella ajat paranee. Jos taas paino oli optimi niin sitten on vaikeampaa. Tai sitten se että miten paljon olet muuta kestävyysurheilua treenannut. Jne...jne...

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan näin kommenttina, että jos ensimmäisessä puolikaassa arvioit loppuaikasi oikeasti puoli tuntia pieleen, niin sen on pakko tarkoittaa sitä että et ole paljoa lenkkeillyt ennen tuota puolikasta. Ja tämän perusteella voisi sanoa että suunnitelmallisella treenillä aika varmasti paranee merkittävästi. Se, että miten paljon, on mahdoton sanoa. Tuohon kun liittyy miljoona erilaista muuttujaa vaikka jo painoindeksitä lähtien. Esim jos juoksit 1:36 painoindeksillä 25, niin pelkällä painon tiputuksella ajat paranee. Jos taas paino oli optimi niin sitten on vaikeampaa. Tai sitten se että miten paljon olet muuta kestävyysurheilua treenannut. Jne...jne...

Arviot perustui lähinnä muiden aloittelijoiden aikoihin ja foorumikeskusteluihin. En paljon juossut "täysillä" pitempiä lenkkejä pitkien palautumisaikojen ja penikkakipujen takia, joten oli hankala arvioida puolikkaan aikaa. Mutta oikeassa olet - hyvin satunnaisia lenkkejä vuoden verran, ja alkuvuodesta monta kertaa viikossa kunnes penikat alkoivat vaivata, ja harjoittelu jäi vähälle.

Painoindeksi on 25 pintaan, mutta tuskin saan paljoa tiputettua. Ainakaan rasvana. BF% on 7-10 luokkaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy