Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Dogilainen

Mitkä kengät pronatoivalle "päkiäastujalle"?

Recommended Posts

Löytyisikö foorumilta harrastajia, jotka hölkkäävät/juoksevat puhtaasti päkiöillään?

Pitäisi löytää kengät naisele, jolla on taipumusta lievään ylipronaatioon, ja joka juoksee päkiöillään. Kantapää ei askeleen missään vaiheessa edes ota maahan kiinni.

Kenkien tulisi olla kohtuullisen hyvin vaimennetut, koska esim. Asicsen Gel-1160 aiheuttaa kipuja, ja kivut johtuvat (oletettavasti) siitä, että vaimennus on hieman turhan heppoisa. Pururadalla kipuja ei nimittäin tule, mutta kova alusta tekee hallaa heti jos vauhti yhtään nousee ja/tai lenkki on muutamaa kilometriä pidempi.

Olin ajatellut ehdottaa testiin Brooksin Ravenna 2:sta sekä Asicsen GT-2160:stä / Kayanoa.. Mitään kokemuksia näistä?

En sitten tiedä onko pronatoinnilla ylipäätään mitään vaikutusta kenkien valintaan, kun askellus on mitä on... ?

EDIT: Netistä löytyi heti "tietoa" siitä, että Ravenna käytännössä vaatii sen, että käyttäjä on kanta-astuja. Ei siis ehkä paras vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenkien tulisi olla kohtuullisen hyvin vaimennetut, koska esim. Asicsen Gel-1160 aiheuttaa kipuja, ja kivut johtuvat (oletettavasti) siitä, että vaimennus on hieman turhan heppoisa. Pururadalla kipuja ei nimittäin tule, mutta kova alusta tekee hallaa heti jos vauhti yhtään nousee ja/tai lenkki on muutamaa kilometriä pidempi.

En oikein usko että 1160 olisi päkiäastujalle liian heppoisesti vaimennettu. Mihin niitä kipuja tulee? Pronaatiotuki kengässä on suunniteltu kanta-askellusta varten eikä todennäköisesti toimi samalla tavalla voimakkaalla päkiäastujalla, voi se toki vähentää jonkin verran jalan kiertoa riippuen siitä kuinka alhaalla kanta käy. Mutta se tekee samalla kengästä kovemman, koska se vähentää jalan omaa iskunvaimennusta eli pronaatiota. Onko neutraalia kenkää kokeiltu? Jotenkin yhtälö "päkiäastuja + tuettu ja hyvin vaimennettu kenkä" kuulostaa oudolta.

Itselläni (askellan päkiällä/keskijalalla mutta kanta käy myös maassa) neutraali kenkä tuntuu selvästi pehmeämmältä kuin vastaava pronaatiotuettu. Esim. NB 827:ssä ja 902:ssa on sama välipohjan materiaali, 902:ssa se on paksumpi, eli sen pitäisi periaatteessa olla paremmin vaimennettu. 902 on kuitenkin pronaatiotuettu ja kiertojäykkä verrattuna 827:iin joka on neutraali ja kiertolöysä, mikä tekee 902:sta paljon kovemman tuntuisen juosta. 827 taas on ohuesta pohjastaan huolimatta yksi pehmeimmistä kengistäni.

Edit: Purulla 1160 voi tuntua paremmalta kuin asfaltilla juuri siksi, että jalka pääsee pronatoimaan tarpeeksi (pronaatio lisääntyy pehmeällä alustalla). Jos halutaan ylipäätään pehmeämpää kenkää, niin ehkä kannattaisi kokeilla hyvin vaimennettua mutta kiertolöysää neutraalia kenkää, esim. Nike Vomero tai On Cloudsurfer.

Muokattu
lisäys

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päkiäastuja ei vaimennuksia tarvi joten suosittelen kokeilemaan paljasjalkajalkineita.

Ei se välttämättä ihan näinkään ole, esim. jalkaterän rasitusmurtuma voi olla seuraus kun vaihdetaan yhtäkkiä vaimennetusta kengästä paljasjalkakenkään, vaikka kuinka olisi nätti päkiäaskellus. Näitä tarinoita löytyy hyvin paljon kun lukee ulkomaisia barefoot-keskusteluja. Jalkaterän metatarsaaliluut joutuvat kovemman iskutuksen kohteeksi vaimentamattomalla kengällä verrattuna pehmustettuun ja ottaa aikansa (kuukausia, vuosia?) jotta ne kestävät juoksua samoilla määrillä/tehoilla kuin pehmeällä kengällä.

http://www.podiatry-arena.com/podiatry-forum/showthread.php?t=48566

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ajatellut ehdottaa testiin Brooksin Ravenna 2:sta sekä Asicsen GT-2160:stä / Kayanoa.. Mitään kokemuksia näistä?

Juu, täysin vikatikkejä tuo vaihtoehdot sulle ja, kuten huomasitkin, niin Brooks, jossa on 20mm heel-toe-drop normisti, on vain kanta-astujille. Kayano ei toimi, ellet ole painoltasi yli 80kg ja muutenkin kannattaa unohtaa nuo Asicsen kivireet. Nainen, kun olet, niin juokse Asicsen DS Trainerilla, tällä hetkellä taitaa olla vielä alessa 132€ Intersportissa. Täydellinen valinta sulle.

Ja analyysisi Asics 1160 vaimennuksen heppoisuudesta on väärä, paremminkin voi olla niin päin, ettei sulla ole riittävästi painoa, että sen vaimennus toimisi sulla.

Scylla ja frozeman eivät ole vissiin koskaan kuulleet matalakantaisesta tuetusta kengästä?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tietääkseni ottanut kantaa kannan korkeuteen vaan vaimennuksen määrään ja tukevuuteen (kyseenalaistaen tuen tarpeen)..? Voihan DS Trainer olla ihan hyvä valinta, se on selvästi vähemmän tuettu kuin 1160, mutta ei se kyllä erityisen matalakantainen kenkä ole: kannan ja päkiän korkeusero 9 mm. Esim. ehdottamassani On-kengässä 4 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...kannan ja päkiän korkeusero 9 mm. Esim. ehdottamassani On-kengässä 4 mm.

Niin, mä lähdin liikkeelle siitä, että unohdan kaikki nuo mallit, jotka on suoraan suunniteltu vain kanta-astujalle sopiviksi. DS-Trainerin tuki sopii päkiällä astuvallekin ja kannan ja päkiän korkeusero on sieltä keskitason alapuolelta. Ehdottamaasi kenkää vastannee nykyään NB 905, jota minäkin mietin tähän ehdottaa, mutta Trainer pesee tuon vaimmenuksiltaan ja aloittaja kaipasi hyvin vaimennettua kenkää. NB:ssa on jo aika Racermainen fiilis. Mut tietty NB:ssa on aika olematon tuo kannan ja päkiän korkeusero ja, kun tälle linjalle lähdettiin, niin löytyyhän sieltä myös Niken LunarElite.

Ps. Aloittajalla ei muka ota kantapää ollenkaan maahan kiinni juostessa. Eihän tuollainen tarvitse kenkiä ollenkaan. :D Tai sitten voisi hommata joskut paljasjalkajuoksuun sopivat kengät.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menee kyllä täysin yli ymmärryksen, miten esim. 1160:lla voi juosta puhtaasti päkiöillä - kantapään koskematta maata. Ei ihme jos tulee jalat kipeiksi...

Jos jotain vaimennettua kenkää päkiäjuoksuun suosittelisin, niin ehkä Sauconyn Kinvaraa, jossa heel to toe drop on vain 3-4mm luokkaa.

Toinen vaihtoehto lienee Newton, joka tekee vaimennetumpia kenkiä nimenomaan päkiäastujille. Noista ei tosin omakohtaista kokemusta löydy.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma askellukseni on midfoot / forefoot vauhdista riippuen. Mitä tulee tuohon puhtaaseen päkijöillä juoksuun on siinnä aivan tajuton ongelma, jota ei ratkaista ikinä millään tossulla. Ihmisen jalka ei yksinkertaisesti kestä pelkällä päkijällä juoksua kuin lyhyitä matkoja kerrallaan. Päkijällä juostaan sprintteri matkoja ei muuta. Tämä tulee melkein kaikille ihan luonnostaan. Ideana tuossa päkijä/tasajalalla juoksussa on kehon luonnollinen vaimennus. Mikäli tassuttaa menemään ilman kantatuentaa on jalat aivan varmasti ihan tolkuttomassa solmussa ja rasitusvamma on vain ajan kysymys. Normaali päkijä astuja tulee alas jalan etuosalla vähän kuin tuntosarvella maata hapuillen, jonka jälkeen kanta laskeutuu maahan. Mikäli kanta ei koske maata ollenkaan on jalan lihakset koko ajan ihan tolkuttomassa jännityksessä.

Mikäli joku tosiaan juoksee pitkiä matkoja pelkällä päkijällä ei mitään todellista pronaatiota pääse syntymään koska kiertoa kantapään ja päkijän välillä ei käyntännössä ole. Tosin tässä tapauksessa jalka on aivan varmasti solmussa sillä askelvirhe on merkittävä.

Ennen mitään tossujen hankintaa olisi hyvä kuvata omaa askellusta ja varmistaa, että todellakin kanta ei normaali juoksussa koske maahan. Mikäli kantakosketusta ei todellakaan löydy pitää tekniikka saada ensin kuntoon. Ensi alkuun kannattaa panostaa rutkasti jalkojen ja pohkeiden venyttelyyn. Varsinainen juoksuvauhti kannattaa tiputtaa erittäin hitaaksi köpöttelyksi, kengät kannattaa jättää täysin pois ja "juoksu" kannattaa suorittaa paljain jaloin nurmikolla tai vaimennetulla keinoalustalla. Kun paljain jaloin tassuttaa menemään voi omaa askellusta havainnoida huomattavasti paremmin. Harjotuksissa tulee tietoisesti juosta siten, että kanta kohtaa alustan. Kun vauhti on erittäin hidas on kanta kosketus suhteellisen helppo saavuttaa vaikka olisi taipumusta sipsutteluun. Kun askellus on kunnossa on oletettavaa, että kivutkin häviävät.

Mitä tulee tossuihin, on itselläni parit Newtonit (performance trainerit ja racet) sekä maastoon NewBalance MT101. Nuo midfoot/forefoot strike tossut ovat kaikki sellaisia lötky proppelleja, että ei niissä ole kyllä minkään valtakunnan tukea. Newtonilla on performance trainerista pronaatio tuettu malli mutta tämäkin on kuulema löysä lötky verrattuna tavalliseen kenkään. Käytännössä tuota kenkää pidetään "universal" kenkänä, joka sovetuu sekä neutraalia astujalle joka ei halua ihan lötkypropellia tai lievän pronaation omaavalle midfoot/forefoot astujalle. MT101:t ovat puolestaan ihan vaahtomuovi propellit ilman minkään valtakunnan tuentaa. Kantakuppikin on kangasta ja vaahtomuovia, joten jalan lihasten pitää olla suht hyvässä iskussa, että tuolla saa juostua pitempiä matkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan edellistä. "Tonttutyylillä" juoksemalla saat vaan paikat kipeäksi ja rasitusvammat seuraa sata varmasti. Lisäksi ne myös näyttää kummalliselta. ;D Luonnollisessa askeleessa kantapää ottaa aina maahan vähän päkiäkontaktin jälkeen (päkiäastujilla) paitsi sprinteissä joissa juostaan niin lyhyen aikaa ja nopeasti että kantakontaktia ei synny. Suosittelen että käyt jossain urheiluliikkessä tarkistuttamassa askeleesi niin osaavat sitten siellä neuvoa tarkemmin sen kengänkin valinnassa. Jo se että tulee kipuja kun nostaa vähän vauhtia tai pidentää matkaa kertoo siitä, että kaikki ei ole ihan kunnossa. Kenkiä en lähtisi ekana syyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä pieni osa ihmisistä juoksee luonnostaan niin, ettei kanta ota lainkaan maahan, vaikka olisi perinteinen lenkkari jalassa. Esim. tässä Moses Mosop (etualalla):

Mosopilla on korkeakantainen kenkä jalassa, eikä kanta silti ota maahan. En usko että yhdellä maailman parhaista maratoonareista voi olla tekniikka aivan kamalan huono ja vaarallinen. Toki tuollainen tekniikka on harvinainen, huippujuoksijoillakin prosentin luokkaa. Paljon yleisempi on keskijalan askellus. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17685722

En tarkoita etteikö aloittajan tapauksessa voisi olla kyseessä myös jokin askellusvirhe, ihan hyvin voi olla vaikka nilkan liikkuvuus niin huono että se aiheuttaa vaivoja. Sitä ei kuitenkaan voi pelkästään päkiäaskelluksesta päätellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän toi Mosop tuossa tulee myös kannalla alas askeleen lopussa. Voimakas päkijäastuntahan tuossa on mutta kosketuksen jälkeen muu jalka tippuu tantereeseen. Tuo maakontaktihan ymmärrettävästi pienenee kun on tuota vauhtia pikkaisen keskiverto ihmistä enemmän, joten kosketus noin voimakkaalla päkiäastujalla on ymmärettävästi kevyt.

Ymmärtääkseni tässä threadissä oli kysessä "sprintteri tyyli", jossa jalan kanta on todellakin ihan kunnolla ilmassa eikä todellakaan koske tonttiin kun juostaan. Näyttää todella hassulta sipsuttamiselta kun liikutaan ilman lyhyillematkoille tyypillistä agressiivisuutta ja yleistä vartalon asentoa. Tätä ainakin "askel jeesukset" pitävät pahemmanlaatusena askelvirheenä kun puhutaan kestävyysjuoksusta. Käsittääkseni tällainen pitkänmatkan sipsutusta ei varsinaisesti pidetä päkijäastuntana vaan kyseessä on jonkinmoinen varvasastunta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nojoo, voi olla että kantakin hipaisee asfaltin pintaa, pitäisi nähdä lähempää jotta voisi varmasti sanoa. Voimalla sitä ei ainakaan lasketa alas, ja jos kannan korotus poistettaisiin, jäisi kannan alle tod.näk. ilmaa.

Olen samaa mieltä ettei joku balettitanssijatyyli varpailla ole hyvä juoksutekniikka pitkänmatkanjuoksuun. Aloittaja voisi kuvata tarkemmin askellustapaa ja erityisesti sitä, minkälaisia kipuja juoksusta tulee? Jos pohkeet/nilkat/akillesjänteet tulee kipeäksi, niin syynä saattaa olla varpailla sipsutus, eikä se korjaannu uudella kengällä vaan tekniikan parantamisella. Kuinka askellus on todettu, onko sitä videoitu sivulta, vai onko se vain juoksijan oma ilmoitus? Ei nimittäin ole harvinaista, että ihminen väittää juoksevansa päkiöillä, mutta kun askellusta kuvataan, onkin kyseessä keskijalan tai jopa kanta-askellus. Omaa askellusta on vaikea aistia varsinkin paksupohjaisilla kengillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy