Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Anaboliset steroidit


Lanttu
 Share

Recommended Posts

Tuolla neljän tunnin alituskeskustelussa todettiin, että Kekkosen aikana maratoni ja muutkin matkat juostiin paljon kovemmin kuin tänään.

Sehän johtui siitä, että siihen aikaan käytettiin surutta kaikenlaista mömmöä mikä nykyään kuuluu kiellettyihin aineisiin.

Meistähän ei kukaan itse käytä mitään mömmöä. :grin:

Mutta kuinka moni niistä, jotka voittaa minut (sinut, meidät) mahtaa käyttää kiellettyjä aineita??

Ja mikä niiden vaikutus on loppuaikaan?

Ja kuinka paljon nuorempana kuolee, kun niitä käyttää?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 33
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mutta kuinka moni niistä, jotka voittaa minut (sinut, meidät) mahtaa käyttää kiellettyjä aineita??

Mä en usko että kukaan kansallisen tason juoksija käyttää mitään kiellettyjä aineita. Aineet ovat ymmärtääkseni sen verran kalliita saavutettuun hyötyyn nähden, että ei niitä kannata käyttää. Jos ylimääräisiä roposiaan haluaa käyttää suorituskyvyn parantamiseen, niin Edwinin ja Co vetämä Kenian leiri ajaisi aika pitkälle saman asian.

Link to comment
Share on other sites

Sieltähän se tuli taas se lahjakkuuden ohella toinen fakta. Vuosia jatkuneen virheellisen harjoittelun jälkeen on helppo todeta, että parempaan ei ollut lahjoja ja muut käyttävät dopingia. En tässä tarkoita Lanttua, mutta tämä on muutenkin varsin yleinen ajatus. Jopa vielä enemän urheilua harrastamattomien piirissä ollaan sitä mieltä, että vain lääketiede ja lahjakuus ratkaisevat.

Minusta kuulostaa hyvältä vitsiltä väittää, että 70- ja 80-luvulla juostiin maratonia alle 3 tunnin anabolisten steroidien ansiosta. Jos joku olisi elämänsä aikana harjoitellut samat ohjelmat samoilla tehoilla kuin minä, niin paljon tämän huonompi hän ei voisi olla. Ihan sama pätee 70- ja 80-luvun tasoon. Niillä ohjelmilla joilla silloin juostiin 10 km 30 minuuttin piiritasolla pääsisi yhä edelleen samaa vauhtia. Silloin ei ehkä ollut niin paljon niitä rajoittavia asioita, kuten maitohappo tai aa-kynnys, jotka nykyään on tarkemmin huomioitava, ettei elimistö mene pilalle.

Toki tuolloin huipulla anabolit jylläsi, mutta tuskin anabolit nostivat kansallisen tason juoksuvauhteja merkittävästi, syynä lienee enneminkin nykyistä kovempi harjoitusteho ja yleinen ( urheilun ulkopuoleltakin hankittu ) parempi peruskunto.

Link to comment
Share on other sites

Pitää muistaa ettei ne aineet oo autuaakisi tekeviä. Pitää myös siinä oheessa muistaa käydä lenkillä, jotta niistä olisi hyötyä. Eipä tälläkään foorumilla taida olla montaa kaveria jotka reenaavat tosissaan. Kyllä sitä maratonilla pääsee puhtain keinoin 2.42 aikaan. Sitä kovemmat tulokset voivat olla mömmöaikoja.

Link to comment
Share on other sites

Ihan sama pätee 70- ja 80-luvun tasoon. Niillä ohjelmilla joilla silloin juostiin 10 km 30 minuuttin piiritasolla pääsisi yhä edelleen samaa vauhtia. Silloin ei ehkä ollut niin paljon niitä rajoittavia asioita, kuten maitohappo tai aa-kynnys, jotka nykyään on tarkemmin huomioitava, ettei elimistö mene pilalle.

Kymppitonnilla viime vuonna juoksi alle puolen tunnin pari-kolme suomalaista.

70-luvulla niitä oli kymmeniä vuosittain.

Ratojen pinnoitteet ovat kehittyneet.

Ehkä kysymys ei ole pelkästään treenauksen määrästä ja laadusta??

Link to comment
Share on other sites

Ja mikä niiden vaikutus on loppuaikaan?

Noakes on tätä(kin) pohdiskellut.

Jos harjoittellaan vähän tai huonosti, niin 4h maratoonari on edelleenkin 4h maratoonari.

Sen sijaan jos löytyisi sellainen kuin tosissaan kykyjensä ylärajoilla treenaava 4h maratoonari, niin kiellettyjen keinojen käyttäminen saattaisi pudottaa ajan jopa 3h40m luokkaan. Tämäkin lienee kai erittäin yksilöllistä, joten etu saattaa olla pienempikin.

Uskon myös, että maratonia pidemmillä matkoilla kokonaisuus ja lopputulos on hauraampi ja vaikeasti hallittavampi, eikä silloin pelkkä "happea lisää lihaksille" auta enää ollenkaan. Hitaammalla teholla mentäessä jo pelkästään energiantuottoon osallistuvia "liikkuvia osia" (kemiallisia reaktioita) on satoja, joiden pitää kaikkien olla kunnossa.

Suhteellisuudentajua saanee ajatuksesta, että jos esim. 3200m Cooperissa juokseva ei juokse alle 2:45 maraton / 7:30 100km, niin silloin on kestävyysominaisuuksissa (harjoittelussa) vielä parantamista.

Link to comment
Share on other sites

Kun on jutellut vanhempien jyrien kanssa, niin aina kuulee kuinka paljon oli ihmisiä jotka treenasivat todella tosissaan. Tänä päivänä todella kovaa satsaavia on ehkä joitain kymmeniä, jos edes sitäkään, kun taas 70-80 luvulla voidaan puhua jopa sadoista. Vanha seurakaveri (mara 2.22) kertoi juoksevansa aamulla töihin 15km ja illalla takaisin. Vauhdit vaihteli, mutta treeni oli kovaa ja riittävää. Ei siinä mitään dopingia tarvinnut käyttää, kun määrät pyörivät siinä 200km paikkeilla viikossa. Olihan niitä tyyppejä jotka käyttivät, mutta suurin osa oli luullakseni puhtaita. Sen lisäksi ne tulokset tulee kun treenaa, ei pelkästään nappeja syömällä.

Link to comment
Share on other sites

Kymppitonnilla viime vuonna juoksi alle puolen tunnin pari-kolme suomalaista.

70-luvulla niitä oli kymmeniä vuosittain.

Ratojen pinnoitteet ovat kehittyneet.

Ehkä kysymys ei ole pelkästään treenauksen määrästä ja laadusta??

Oletko sattumalta nähnyt kilpajuoksun, siis ihan oikean kilpajuoksun, harrastajamäärien muutoksia ko. aikavälillä? Ehkä kysymys on siitäkin?

Käytätkö muuten itse dopingia?

Link to comment
Share on other sites

Olen koittanu pysyä tuolla "lihavien" keskustelupalstalla mutta senverran tiedän että 1983-84 maraton päästiin 2.18-2.19 aikaan....Ja taatusti puhtaana! Keskinkertaisella lahjakkuudella ja kovilla kilometrimäärillä!

Että ei se "puhtaan" maratoonarin raja sentään 2.42 ole. Alle 2.18 ajoista minä en tiedä sitten mitään.....

Link to comment
Share on other sites

Jep, kyllä ennen oli miehet rautaa ja kestävyysjuoksu kiinnosti laajasti. Maakunnissa kiskottiin eläimellisiä treenimääriä työpäivien kera ja tulostakin tuli. Osa porukasta hukkasi tosin parhaat paukkunsa treeneihin, mutta aina jotkut jaksoivat. Tason laajuus ei riippunut dobingista millään tavoin. Aivan terävimmän kärjen tuloksissa näkyi varmasti myös nykyisin kieletyt menetelmät, mutta se siitä. Kovalla työnteolla ja riittävällä lahjakkuudella on mahdollista varmasti juosta maraton kaurapuurollakin ainakin SE tason alle ja varmasti myös kovempaakin.

Link to comment
Share on other sites

Mömmöasioistahan mie en tiiä miittää, mutta kyllä minä uskoisin että näillä Väätäinen-Viren-Vasala -buumin innoittamina älyttömän kovan juoksutreenin aloittaneilla 1970-80 -lukujen juoksijoilla oli ennen kaikkea asenne (ja harjoitusmäärät) kohdallaan ja lisäksi lapsuuden liikunnasta saatu pohjakunto alla. Ja kun oli kohtuullinen pohja alla ja paljon yrittäjiä, niin joukosta seuloitui esiin niitä huippulahjakkuksia, joiden elimistö kesti nykytietämksen perusteella liian kovan ja rasittavan treenin jossa ei kynnyssykkeistä tiedetty eikä välitetty pätkääkään. Heillä oli myös etuna se että esimerkiksi pronaatiota ei ollut vielä silloin varmaan edes keksitty, joten kaikki pystyivät juoksemaan Adidas Jaguareilla tai Karhuilla ilman juoksuklinikoiden konsultointeja tai ortopedisiä tukipohjallisia. Eikä mitään "Running Made Easy" -tyyppisiä opuksia ollut kirjoitettu, siis näitä joissa varoitetaan juoksemasta liian lujaa ettei hengästy tai tule jopa jalkaan pipi.

Minun nuoruudessa 1970-luvulla (silloin kun Kekkonen ruletti ja kaikki asiat oli muutenkin paremmin...) muistini mukaan noin puolet lukioluokkien pojista juoksi Cooperin testissä 3000 metriä tai enemmän, eikä siinä joukossa montaa "oikeaa" urheilijaa ollut. Silloin vain liikuttiin enemmän, vaikka ei missään harjoituksissa tai treeneissä käytykään. Itse enimmäkseen kävelin/juoksentelin/hiihdin 3 km koulumatkat suuntaansa ensimmäiset 4 kouluvuottani Perä-Berberiassa, kun en bussilla matkustamisesta oikein tykännyt. Ehkä tästä Imatrankoski-Teppanala PK-treenistä ikävuosilla 7-10 oli hyötyä 35 vuotta myöhemmin, kun aloitin säännöllisen lenkkeilyn?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy