Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jaksanko juosta maratonin ?


Recommended Posts

Terve, olen 17 vuotias mies jyväskylästä ja tähtään tuohon 3.9.11 järjestettävään finlandiamaratoniin. Juoksen noin 30-70km viikossa eräällä maraton ohjelmalla, viikossa käyn myös 1-2krt puntilla ja 2-3krt jujutsussa. Juoksupäiviä on viikossa 4-5.

21km juoksulenkki taittuu suht rennosti 1:43, saisin kyllä paremmankin ajan jos yrittäisin... Pisin lenkki minkä olen juossut on 29km joka oli todella raskas mutta en ollut valmistautunut yhtään ja toisessa jalassa oli penikka (tuo oli siis aikaa ennen kun tein harjoitus ohjelman) Mutta siis asiaan --> on alkanut epäilyttää jaksanko juosta maratonia ja kannattaisiko kertaalleen testata meneekö matka??? Olen sunnitellut 5vko ennen maratonia testaavani juosta sen matkan, onko järkevää? Toisinaan kyllä nyt uskon että 30km menee aika helposti.

Sanokaa mielipiteitä ja perusteita miksi pitäisi/ei pitäisi testata juosta 42km lenkki ennen maratonia.

Kiitos jo etukäteen vastauksista

Link to comment
Share on other sites

Eihän sulla noilla spekseillä ole hätäpäivää maratonin läpäisyn suhteen. Ymmärtäisin, jos kyselisit, meneekö maraton varmasti alle 3:30.

Ainoita tapoja tuhota kisasi on juosta 42 km lenkki alle nyt. Kun ilmeisesti juoksutaustasi ei ole vielä useita vuosia pitkä, vammariski 42 km ylipitkän lenkin tuloksena on jo jonkinlainen. Samanlainen iso miinus tulee siitä, että toipuminen tuosta 42 km lenkistä tekee ison loven viimeistelyysi. Tai jos et pidä riittävää juoksutaukoa, saat penikat, juoksijanpolvet tms. kivat vaivat seuraksi, jotka pahimmillaan estävät koko kisasi. Tuon viimeistelevän 3 viikon aikana viritetään kroppa valmiiksi antamaan maksimisuoritus, kuten hyvin tiedät.

29 km lenkki tuntuu luonnollisesti raskaalta kesken treenivaiheen, jos normaalisti et yli 25 lenkkejä juokse. Tilanne on täysin toinen, kun olet viimeisen viikon enemmän lepäillyt ja tankannut kuin tosissaan treennannut. Kun levänneenä lähdet kisaan ja maltat juosta alun riittävän maltillisesti, kisassa ensimmäiset 30 km vain jolkuttelet. Sen jälkeen alkaa se maraton toinen puoli, mutta patteristossasi on vielä hyvin virtaa jäljellä.

Sulla mahtuu aikatauluun vielä yksi 2.5 h treeni, jonka tekisin viikon 4 loppupuolella. Sen jälkeen en enää yli 20 lenkkejä juoksisi ja niistäkin viimeisen 10 päivää ennen kisaa.

Jos tuo riittävän maltillinen, mutta silti haastava, juoksuvauhti mietityttää, juokse viikon 3 alussa kymppi täpöllä. Sen ajan voit sitten syöttää laskureihin, joita löydät lisää tältä palstalta (hakusanalla). Niiden avulla saat osviittaa nopeudesta, johon joudut sitten soveltamaan: oletko diesel vai kierroskone eli säilyykö maksimivauhtisi liki samanlaisena, vaikka matka pidentyisi vai kulkeeko 10 km tosi kovaa, mutta 21 km jo selvästi alemmalla keskarilla.

Link to comment
Share on other sites

Jos nyt juokset maratonin testilenkkinä, niin sittenpä tiedät jaksavasi juosta maratonin. Seurauksena on sitten huonolla ajalla juostu testilenkki ja huono aika varsinaisessa tapahtumassa.

Noudata rauhassa ohjelmaasi ja Magen edellä antamia vinkkejä. Tärkeintä on muistaa kisaa edeltävä keventely. Viimeisellä siikolla ei mitään revittelyä, vaikka kuinka polttelisi!

Link to comment
Share on other sites

Filandiaanhan on vielä liki 10 viikkoa aikaa, eli hyvin tässä ehtii vielä juosta muutaman pidemmän lenkin ja myös palautua niistä. Kuten Mage tuossa edellä varoitteli, niin sen 42 km:n lenkin juokseminen ei ole ollenkaan välttämätöntä aikä edes tarpeellista. 2-3 sellaista kolmekymppistä tai hieman alle riittävät aivan hyvin sen kuvan antamiseen, mitä siellä maratonin loppupuolella on odotettavissa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä noilla spekseillä maraton menee läpi. Moni on tehnyt sen paljon heppoisemmillakin treeneillä.

Tuosta 42 km:n testijuoksusta kesken treenikauden tuskin hyötyisit mitään: palautuminen on hidasta ja sotkee valmistautumista varsinaiseen kisaan. Pidä pitkikset maltillisissa (max 25-30 km) määrissä.

Link to comment
Share on other sites

Filandiaanhan on vielä liki 10 viikkoa aikaa, eli hyvin tässä ehtii vielä juosta muutaman pidemmän lenkin ja myös palautua niistä.

Hupsista. En laskenut lainkaan, vaan nappasin tuon 5 viikkoa ennen ja oletin sen olevan nykyhetki. :ashamed0001:

Hatapa on oikeassa eli pari kolme 2.5h+ treeniä mahtuu ihan hyvin mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Viitsitkö vielä laittaa jonkun semmosen laskurin linkin? Kyllä mää jaksan juosta 20km 10km vauhdilla eli pystyn ainakin vielä noissa matkoissa ylläpitämään samaa vauhtia.

Ymmärsit tämän varmasti vähän väärin. Kun "laskuria varten" juostaan kympin testilenkki, niin se juostaan yleensä siis tasaisen kovaa omaa parasta vauhtia. Ei sitä samaa vauhtia voi jaksaa juosta 20km. Jos jaksaa, niin ei juossut tarpeeksi kovaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy