Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimäinen puolikas 4.9.2011 - Kaipaan kokeneemmilta jeesiä


Devis

Recommended Posts

Joudutteko te kaikki perhettä, työtä ja harrastuksia yhteen sovittavat tappelemaan asiasta myös puolisonne kanssa,

Eilen illalla lähdin kohta töiden jälkeen kovalle tunnin mittaiselle VK:lle. Kotiin tullessa sain valmiiksi sekoitetun palautusjuoman käteen. Se oli mukava takapihalla juoda ja samalla valutella pahimpia hikiä. Suihkun jälkeen pääsi sitten lähes suoraan pöytään - mun piti ainoastaan pihvit grillata mutta sekin oli helppo homma, kun oli valmiiksi kuuma grilli. Aterian kruunasi lasillinen punaviiniä ja jälkiruuaksi vähemmän hienostunut yhdistelmä urheilujuomaa ja jäätelöä.

Joutui kyllä kiittelemään, että tässähän tuntee itsensä huippu-urheilijaksi kun treeneistä pääsee suoraan valmiiseen pöytään ja huolto pelaa.

Mut vastavuoroisesti tulee sitä sit itekkin laitettua ruokaa valmiiksi, jotta toinen pääsee heti treenien päälle syömään. Täytyy vain sovittaa menot ja treenit sopivasti limittäin, että voi vuoroin aina toista palvella. Realiteetti on vain se, että arkena yhteistä aikaa löytyy lähinnä aterioilla joten niihin panostetaan. Viikonloppuna voi yrittää muutakin touhuta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Viime viikko meni tosiaan palautellessa jalkoja ja juoksin ainoastaan tiistaina (?) kasin lenkin. Viikonloppuna olin enemmän ja vähemmän tumussa kaksi päivää Wanajafestivaaleilla ja palauttelin kuntoani keskiviikkoon asti. Ihan järkyttävää, millaiset darrat sitä vanhemmiten saakin!!! Tuliaisina viikonlopun riennoista siis yhä tuntuva pohje/sääri (oikeesti, tuntuu ettei siihen mikään muu autakaan, kuin juoksu, koska vähemmän kipeä oli silloin...), kolmepäiväinen krapula ja flunssa, yskä ja kurkkukipu. Lepäillen menee siis tämäkin viikko.

Tänään oli tarkoitus mennä lenkille aamuvuoron jälkeen, mutta jouduinkin jatkamaan töitä 7-20. Ajattelin sitten parisuhteeni säilyttämiseksi viettää tämän valveillaoloajan kuitenkin mielummin puolison ja lapsen kanssa.

Sen verran tuli viikonloppuna urheiltua, että hyppäsin Benjin 60metristä. Upeeta!

Link to comment
Share on other sites

Moi,

aika heppoisilla harjoitteluilla juoksin Tukholman puolikkaan viime vuonna aikaan 2.15 ja rapiat. Sain ajatuksen juosta puolikas vasta huhtikuussa; kesän aikana pisin lenkki oli 17 km/2 h. Ainoastaan joka toinen viikko ns. pitkä lenkki (normi 12-14km) ja muuten viikoittain mukavaa juoksentelua vitosen lenkillä+punttisali ja ehkä vielä n. 7-8 km vähän rivakampi - fiiliksestä riippuen. En seurannut mitään ohjelmaa vaan fiilistä. Enkä ole vieläkään kattonut sykkeitä - hui - kukaan ei voi antaa ohjeita; pitää tietää rajansa!!

Olin flunssassa vielä 3 viikkoa ennen koitosta ja ajattelin et tähän se kaatuu....kuinka ollakkaan - maalissa harmitti ainoastaan se että juoksin liian köykäisesti!

Ja taustahan oli silloin 43 vee, lenkkeilyä ja patikkaa satunnaisesti mutta joka viikko, koirat on vieneet viimeiset 10 -vee reippaita kävelylenkkejä, sähly, ja jonkinmoista kuntosaleilua ja nyttemmin kahvakuulailua. Jospa muistais venyttelyn - llmeisesti en koska taas on "juoksijanpolvi" kipeenä....Ja tosiaan juhlittu on myös reippaasti, että siitä se ei ole kiinni!!

Uskon että kun ET tankkaa LIIKAA mitään viikolla ennen tapahtumaa, niin pärjäät! Normi ruokailu -jos se on hyvä (?) koko viikon ja edellisenä päivänä varsinkin - ja maratonaamuna ruisleipää (vähän) ja kauraa + sikavähän jotain appelsiinimehua ja ehkä jotain pähkinöitä tms, leikkelettä. Lounaaksi siihen kevyt (tosi!) pasta-annos jotain vaikka kalan kanssa, mut siis vähän. Pari tuntia ennen maratonia jotain "kehitysjuomaa(mikä se on ??)" ja ehkä ruisleipää palanen kera tonnikalan tms. Lenkille mukaan juoksuvyöhön rusinoita mitä voi epätoivon tullen napsia.....Mutta reitillä on siis järjestäjältä juomapisteillä jotain - en tiedä mitä kuhunkin maratoniin kuuluu.

Yrittää ekalle Maratonille HCM 20.07., mutta polven :( takia taitaa jäädä syksyyn...Innillä tietysti vois kokeilla....

Link to comment
Share on other sites

Mä skippailen suosiolla nämä kalatuotteet, koska niitä syömällä pääsen hengestäni.

Taukoviikkoilut jatkuu yhä. Pohje jumittaa vaikken mitään tekisi (olen yrittänyt päästä tuloksetta hierojalle) ja flunssa ei tahdo väistyä. Viime viikolla juoksen karvan alta 9km ihan kammosykkeillä.

V*tuttaa. Tähänkö tämä nyt kaatui??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Telakalta palailtu kolmen viikon flunssan ja antibioottikuurin jälkeen.

Keskiviikkona kasi, kas näin: http://connect.garmin.com/activity/109001804

ja tänään hidas 15km: http://connect.garmin.com/activity/109765253

Vajaan kuukauden juoksutauolla pääsee näemmä helposti takaisin aloituspisteeseen. Luojan kiitos, ensimmäinen puolikas ei ole otsikonmukaisesti 4.9.2011 vaan mahdollisesti Espoon Rantamaratonilla 25.9.2011. Nyt pohdinkin lähinnä, onko sekään realistista, vai löisikö reilusti hanskat tiskiin??

Link to comment
Share on other sites

Hauska ketju kaikkiaan kun voi peilata omiin harjoitteluihin ja mietintöihin, itsellä kun vähän samanmoiset ajatukset ja taustat. Itse olen Finlandiaan lähdössä ekalle puolikkaalle. Ja tosiaan ajasta viis, kunhan maaliin pääsee. Viime vuoden HCR piti peruuttaa kun toisen jalan jänne kipeytyi ja pelkkä kävely sattui joka askeleella ja luonnollisesti pilasi koko kesän treenit... Nyt on paikat kunnossa, mutta kovasti olen syönyt vitamiineja ja maitohappobakteereja, ettei onnistuisi enää flunssaa saamaan ja unelmasta Vihdoin tulisi totta!

Tsemppiä treenaukseen... Eiköhän se Espoo onnistu, sinne vaan! Saa nähdä miten itselleni käy kun ainoo pitkis on ollut 16 km kuukausi sitten... jaiks... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Huomasin nyt vasta, että sait juostua puolikkaan ja minusta ihan kelpo aikaan eka puolikkaaksi. Onneksi olkoon. Itsellä puolikkaan koitos on 29.10.2011 Kaarinan syysmaratonilla. Eli aika lailla kuukausi aikaa. Nyt ongelmana on väsymys ja nyt pitäs sitten uskaltaa levähtää, vaikka ohjelmassa olisi tärkeitä viimeisiä harjoituksia ennen kisaa. Eli ohjelmaa täytyy nyt soveltaa. Ihan kevyitä lenkkejä vaan ja kovat vetoharjoitukset ja pitkät lenkit veks. Vaatii tunnolliselta harjoittelijalta uskallusta.

Link to comment
Share on other sites

Mut kuulkaapas, oon seuraillu ketjua - jotenkin kuulostaa niin kovin tutulta tekstiltä.

Yks mitä oon oppinu tän huiman 3 vuoden juoksuharrastuksen myötä, ja eritoten kahdella puolikkaalla - EI SE AIKA, vaan se että seisoo viivalla ja juoksee, pääsee maaliin juosten/kävellen/ryömien...ajalla millä hyvänsä - se on jotain se. Joku fiksu mulle joskus kirjottikin, että "jokainen joka viivalla seisoo, on mitalinsa ansainnut" - pitää hyvin paikkaansa, tuon saman muistin itse katsellessani joukkoa lähtöviivalla.

Foca

Link to comment
Share on other sites

Kaveri, jonka kanssa olin Forssassa ja joka juoksi myös Espoossa puolikkaan (ja kipaisi siinä välissä myös Finlandiassa maratonin) sanoi lohduttavasti ennen lähtöä, että jokainen askel 15km jälkeen (pisin ja ainutkertainen lenkkini ennen puolikasta) on jo pieni voitto - olet pidemmällä kuin koskaan aiemmin. Ja se oli kyllä ihan totta.

Lisään tähän vielä kertomuksen (jonka kirjoitin toisaalle) päivästä:

Aika ei ole kummoinen, mutta lähtökohdat huomioon ottaen, olen siihen itse erittäin tyytyväinen, sillä en uskonut pystyväni alle 2:30 aikaan. Mukaan tulostin 2:35 rannekkeen.

Tänään juoksin siis Espoon Rantamaraton 2011- tapahtumassa puolimaratonin aikaan 2:27:46. Minä, joka en koskaan ole ollut mitenkään erityisen urheilullinen. Minä, joka vihasi koulun liikuntatunteja, koska mielestäni rasituksesta tuli paha olo ja pää kipeäksi, enkä koskaan pärjännyt missään lajissa. (Harrastin kyllä telinevoimistelua 9-12-vuotiaana, mutta en kilpaillut ja 11-14-vuotiaana laskettelua, mutten siinäkään ollut erityisen hyvä, tai mitenkään tavoitteellinen.)

Viikonlopun lepäily ja tankkaussuunnitelmat tosiaan meni pieleen, kun perjantai iltana 6-vuotias poikani järjesti actionia jäämällä auton alle. Ilta meni keskussairaalassa, samoin yö ja seuraava päivä. Vielä lauantaina aamupäivästä oli vähän epävarmaa, kykenenkö lähtemään. Päätin kuitenkin, että perun la-su yön viettämisen hotellissa ja ajan sunnuntai aamuna tapahtumaan ja juoksen miten juoksen. Poika oli kuitenkin periaatteessa ihan kunnossa ja kotona hyvä hoitaja. (Aviomies)

Lauantai iltana nukkumaanmeno venyi vähän turhan pitkään. Poikaa piti halitella ja Aviomies lähti kaverinsa bändin keikalle. Illalla fb:ssä Aviomiehen pikkusisko tsemppasi ja kannusti.

Sunnuntai aamuna heräsin, liian aikaisin minun vuorokausirytmiini nähden, (klo 6:45) mutta melko tiukalla aikataululla. Söin aamupalaksi puuroa, leipää, kahvia ja banaanin ja totesin polven ja nilkan vähän juilivan ja kurkun olevan karhea. Lääkitsin itseni hyvissä ajoin buranalla. Onneksi olin edellisenä iltana pakannut suurimman osan kamoista mukaan. Siltikin jotain unohtui, kuten meikit, silmälasit, varapiilarit jne. Heitin päälle juoksukamat, avustin juuri herännyttä Poikaa aamupalan laitossa (eihän se keppien kanssa saa mitään kannettua!) ja tajusin, että hitto. Pitää vielä puljata autojen kanssa, koska mun auto oli tallissa ja Aviomiehen auto tallin edessä. Tarkoitus oli lähteä viimeistään 7:45 matkaan, mutta taisin lähteä ehkä 7:55. Ajoin hakemaan kaverin kyytiin ja jatkettiin matkaa kohti Espoota. Liikennettä oli sopivan vähän, ja kisapaikka löytyi kohtuu helposti. Navigaattori kävi vähän hermoille, mutta onneksi oli hyvä suunnistaja apukuskina. Oltiin paikalla juuri sopivasti niin, ettei tarvinnut jonotella. Haettiin numerot ja mentiin valmistautumaan pukuhuoneisiin.

Pukuhuoneessa testattiin kisapaitaa, joka oli meidän mielestä kiva,vihreä teknistä materiaalia oleva Addun teeppari. Vähän eri tasoa, kuin Suvi-illan susiruma perusteeppari. Syötiin banaanit ja mä hörpin vielä hieman dexalia. Mentiin hallille odottelemaan ja tehtiin julkkisbongauskin. Ei yleensä harrasteta niitä. biggrin.gif

Noin 10:15 lähdettiin jonottelemaan vessaan ja siirryttiin lähtöpaikalle. Kaverin kanssa hengattiin vielä hetki porukassa ja sitten tsemppit puolin ja toisin ja kaveri siirtyi lähemmäs lähtöviivaa. Mä jäin taaemmaks. Kyselin muutamalta ympärillä olevalta tavoiteaikoja ja yli 2:15 lukemissa liikuttiin joten jäin niille sijoilleni.

Alkulämmittelyjumppa oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Mitään ei nähnyt eikä monikaan jumppaillut ja heti kohta pamahtikin lähtölaukaus. Lähtölaukauksesta viivalle kesti mulla n. 3min, ja garminin napsautin päälle siinä kohtaa.

Ensimmäisen kilometrin aikana totesin, että lähdin taas liian lujaa. Olisi pakko hiljentää vauhtia, muuten puutuisin alkutaipaleelle. Olin tosiaan tulostanut mukaan 2:35 tiedoilla rannekkeen, joten tiesin, että 7:22min/km olisi aika, jonka alle pitäisi juosta, jotta siihen pääsen.

Ensimmäinen juomapiste oli katastrofi. Yhtään valmista mukia ei ollut tarjolla, piti itse kaataa pahvimukiin. Hohhoijaa. Tässä kohti ajattelin, että ei jumaliste tässä ole mitään järkeä. Juosta nyt muuten huvikseen. Ei nimittäin kulkenut yhtään, pidin porukan mukana liian kovaa vauhtia ja tuntui, että sykkeet on vähintään kaksi sataa ja läkähdyn, tukehdun tai vähintään kuolen vitutukseen.

Koska olin jo juossut ensimmäiset kilometrit alle 7min/km nopeutta, niin ajattelin, että mennään nyt suunnnilleen sitä vauhtia sitten. Seurasin rannekkeesta kilometritolppien kohdalla sitä, kuinka monta minuuttia mulla on aikaa loppumatkasta puutua, että pääsen tavoitteeseen. Ekat 15kilometriä meni jotenkin. 15km tolpan kohdalla mielessä kaikui kaverin sanat, että sen jälkeen olet pidemmällä kuin koskaan ennen. Se jotenkin tsemppasi, itseni olin jo ylittänyt. Kilometrit 17-20 oli ihan silkkaa tuskaa. Garminin datastakin näkyy kierrosaikojen kohdalla, että vauhti hiipui ja välillä tuli todella heikko olo.

Mukana oli kaksi Dexalin geeliä. Ensimmäisen otin joskus hieman ennen 7,6km huoltopistettä ja toisen otin 14,6km kohdalla. Muuten join sekä Powerbaria ja vettä, napsin rusinoita ja suolakurkkuja. Banaaniin en koskenut.

Reitti oli tosiaan kaunis, mutta maasto erittäin vaihtelevaa. Asfalttia, soraa, hiekkaa, kivituhkaa, kalliota, puuta. Kaikkea löytyi. Lisäksi oli pientä mäennyppylää ihan yhtenään. Sää suosi. Päällä oli pitkälahkeiset trikoot, toppi ja Craftin juoksutakki ja vähän liikaa taisi olla, vaikka toisaalta paikoin kävi melko reipas tuulenvirekin.

18km huoltopisteen jälkeen tuli henkinen voitto. Kyllä tämä maaliin asti mennään, mutta ei se silti mukavalta tuntunut.

Mihinkään kovin kummoiseen loppukiriin en kyennyt. Pientä kirimistä näkyy Garminin kierrosajoissa viimeisellä kilometrillä. Kaveri (loppuajalla 1:55) oli kannustamassa siinä kohti, mistä tultiin rataosuudelle, edessä juoksi joku naisjuoksija ja mietin mielessäni, että ei riitä kyllä paukut ohitukseen. Ohitin naisen kuitenkin, ehkä muutaman askeleen mitalla juuri ennen maaliviivaa.

Siitä sitten pukkariin, suihkuun ja kotimatkalle. Tehty se on, ja tästä tuskin aikaa voi muuta kuin parantaa. smiley.gif

Heti kotiin päästyä heitti maha ihan sekaisin, mutta ehdin vessaan. Se siitä sitten. Järkyttävä päänsärky ollut myös riemunani koko illan, sen toisen vaivan lisäksi. Täytyy olla vähän pipi päästään, kun tälläistä omasta tahdostaan tekee... Ja haluaa vielä lisää!

Lopuksi vielä Garminin datat: http://connect.garmin.com/activity/116882039

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

wiggin, sinun datakäppyrä ei aukea. Tulee You do not have sufficient privileges to view the activity with id 116877466, onko sulla jokin rajoitus päällä?? Katsoin Devisin kalorikulutuksia esim. Rantapuolikkaalla (183 c), ja aika pientä kulutusta kone esittää. Mulla Polarin RS300 antaa neljän kilsan juoksulenkille jo reilun 200 kalorin polttoa.

Mulla oli mittari Rantamaran puolikkaalla mukana, mutta jotenkin sössin sen kanssa, enkä saanut juoksusta kunnon dataa esiin. Ekan puolikkaani kipittelin 2.26 aikaan.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy