Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Systemaattisuutta harjoitteluun?


llippone
 Share

Recommended Posts

Millaista ohjelmaa suosittelette, jotta maratonaikani paranisi?

Täytin tänä vuonna 50v ja juoksin ekan maratonin pikkaisen alle 3.30. Juoksin koko matkan alusta loppuun noin 5min/km.

Talvisin hiihdän (viime talvena about 1000km) ja kun lumet sulaa, juoksentelen sellaiset 50-60km viikossa (muutaman kerran 10-15km ja viikonloppuna yhden 20-25km). Juoksentelemisella tarkoitan sitä, että juoksen suurimman osan lenkeistä (myös nuo pitkät) maraton vauhtia (about 5min/km) koska tuolla vauhdilla juokseminen on mulle helpointa, luontevaa ja kivaa. Keskisyke noilla lenkeillä on noin 147-154 (max 186). Väliin sitten aina joskus rivakampia 10 ja 15 lenkkejä. Ei siis mitään erityisen systemaattista harjoittelua maratonille. Yli 40 km viikossa olen juossut vasta vajaan 3 vuotta.

Että oliko tuo vähän alle 3.30 onnenkantamoinen, vai vieläkö on mahdollisuus kehittyä?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Itselläni eka maraton vuonna 2008 aikaan 3:24 ja rapiat 49-vuotiaana, kun aktiivista juoksua oli takana puolitoista vuotta. Nyt ennätys on alle 3:10. Vakaa aikomukseni on vielä päästä alle 3:n tunnin, saa nähdä onnistuuko. Uskoa tuo mm. eräs 60-vuotisten sarjassa juokseva tuttuni, jonka ennätys oli vielä kolme vuotta sitten n. 3:30 ja nyt jo alle 3:10. 50-vuotias ei siis missään nimessä ole vielä liian vanha kehittyäkseen, jos haluja siihen löytyy.

Ei maratonilla ole onnenkantamoisia. Ei kyllä mielestäni muillakaan matkoilla.

Link to comment
Share on other sites

Hieman aiheen vierestä....

50-vuotias ei siis missään nimessä ole vielä liian vanha kehittyäkseen, jos haluja siihen löytyy.

Tämä lienee pätee myös naisiin?

En itse ole vielä tuon ikäinen (vasta lähennellään neljääkymppiä), mutta aihe kiinnostaa, koska vuosia tulee vääjäämättä lisää. Ja juoksu on todenteolla kolahtanut vasta nyt tämänikäisenä.

Jotta tuollaisiin tuloksiin pääsisi, pitää varmaan löytyä myös luontaisia ominaisuuksia lajiin tms. Mietin vaan, että mihin omat rahkeet riittäisivät, jos oikeaoppisesti treenaisi? Tällä hetkellä, kun luokittelen itseni hitaaksi, kuin etana....

Link to comment
Share on other sites

Neljääkymppiä vasta lähestyvällä on melko varmasti edessään ainakin seitsemän lihavaa vuotta kehittymisen (tai jos on ehtinyt kehittyä jo nuoremmalla iällä, suorituskyvyn ylläpidon) suhteen, mutta kylmä totuus lienee, että naisveteraanijuoksijoilla alamäki alkaa jonkin verran aikaisemmin ja jyrkempänä kuin miehillä. Suorituskyvyn kannalta olennaiset "fysiologiset parametrit" heikkenevät nopeammin.

Omien rahkeiden riittämistä ei mielestäni kannata epäillä, sillä luulenpa että lähes kaikki (pl. paino- tai rakennerajoitteiset) keski-iässä aloittaneet ja harrastusta "vakavasti" jatkaneet ovat joutuneet hämmästelemään sitä, kuinka kovaa tai kauas (tai molempia) ovatkaan pystyneet juoksemaan.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni eka maraton vuonna 2008 aikaan 3:24 ja rapiat 49-vuotiaana, kun aktiivista juoksua oli takana puolitoista vuotta. Nyt ennätys on alle 3:10. Vakaa aikomukseni on vielä päästä alle 3:n tunnin, saa nähdä onnistuuko. Uskoa tuo mm. eräs 60-vuotisten sarjassa juokseva tuttuni, jonka ennätys oli vielä kolme vuotta sitten n. 3:30 ja nyt jo alle 3:10. 50-vuotias ei siis missään nimessä ole vielä liian vanha kehittyäkseen, jos haluja siihen löytyy.

Ei maratonilla ole onnenkantamoisia. Ei kyllä mielestäni muillakaan matkoilla.

Kerros vielä KLe, että millaisella ohjelmalla olet tuota huimaa tuloskehitystä tehnyt. Jos vaikka samantyyppistä itsekin kokeilisin.

Link to comment
Share on other sites

En ole seurannut mitään ohjelmaa. Kun v. 2006 syksyllä aloitin säännöllisen lenkkeilyn ja olen lenkit ylös kirjannut, niin vuosimäärät ovat olleet:

Juoksu: 2007: 1387 km, 2008: 3228 km, 2009: 3405 km, 2010: 3571 km, 2011: 1609 km

Hiihto: 2010: 598 km, 2011: 864 km

Pyöräily: 2007: 4630 km, 2008: 5340 km, 2009: 3690 km, 2010: 2700 km

Pyöräily on pääosin työmatkapyöräilyä, enkä yleensä laske sitä harjoitteluksi, mutta laitoin nyt tähän, koska saattaa sillä jokin merkitys olla vaikkapa palauttavana ja peruskuntoharjoitteena. Ohjelmia en ole seurannyt syystä, että ajattelin sellaisen olevan liian stressaavaa minulle. Olen mieluummin noudattanut vapaata ohjelmaa, eli teen sellaisia lenkkejä, mitä milloinkin huvittaa. Nyt, kun tuo 3:n tunnin raja alkaa olla jo houkuttelevan lähellä, niin voi olla, että harkitsen jotakin ohjelmaa. Ainakin olen päättänyt alkaa tehdä tehoharjoituksia säännöllisesti, kun nekin aiemmin ovat olleet melko satunnaisia.

Olen säästynyt melko hyvin rasitusvammoilta, mikä on omalta osaltaan auttanut kehitystä (tai siis ei ainakaan hidastanut sitä). Eli yhteenvetona voisi sanoa, että minulla tuloskehitys on tähän asti perustunut pääosin suurehkoon määrään pk-alueella. Luultavasti olisi kannattanut tehdä enemmän tehoharjoitteita. Tänä vuonna olen tehnyt niitä jo liki yhtä monta, kuin viime vuonna yhteensä ja melkein tuplasti sen mitä toissavuonna.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksesta. "Ohjelmasi" kuulostaa kovin tutulta :-). Mulla ehkä kilometrejä vähän vähemmän (hiihto + juoksu) ja talvisin hiihdän, en juokse ollenkaan. Voihan se olla niinkin, että tiukan ohjelman noudattaminen vie juoksemisesta sen ilon mikä siihen liittyy, ainakin omalla kohdallani. Mutta ainakin itse voin lisätä lenkkehin hieman enemmän variaatiota, se on varmaa.

Link to comment
Share on other sites

Sehän tässä "vapaaohjelmassa" on vikana, että helposti sitä vaan juoksee kaikki lenkit samanlaisina. Hyvä kompromissi varmaan olisi, että ottaisi mukaan muutaman avainharjoituksen, joita pyrkisi tekemään säännöllisesti. Ei välttämättä aina tiettyinä päivinä, kunhan tekee. Loppu voisi sitten olla ohjelmoimatonta. Tällaista olen nyt noudattanut maaliskuusta lähtien. Tehoharjoituksina ovat minulla olleet erimittaiset mäkivedot ja vedot tasaisella, sekä tempojuoksu (tv-kova). Niiden lisäksi avainharjoituksiin kuuluu pitkis. (Tehoharjoitukseksi en osaa sitä oikein mieltää).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy