Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen PM Forssan suvi-illassa - neuvoja?


menace
 Share

Recommended Posts

Terve,

Uusi jäsen ilmoittautuu:yaya:

Tarkoitus on hölkkäillä ensimmäinen puolikas Forssassa 17.6. Idean tähän sain jo sydäntalvella, mutta valitettavan vähän olen tehnyt työtä tämän eteen. Tavoitteena onkin lähinnä päästä maaliin alle kolmessa tunnissa:ashamed0001:

Tein tänään testilenkin ja juoksin City Lahti-juoksun reitin kahteen kertaan. Linkki reittiin on tuossa alhaalla. Tämä on kai aika lähelle puolimaratonin mittaa, sillä en ollut aivan varma miten tuolla stadionin päässä pyörittiin. Itse kiersin molemmilla kierroksilla tunnelin kautta takaisin. Suurelta osinhan tuo reitti vielä matkalla näkyy, vaikka on hieman satanut sunnuntain jälkeen.

Aikaa tähän testilenkkiin meni 2 h ja 40 min.

Sitten vähän fiilareita. Janotti koko ajan suht paljon suolaistakin teki mieli ekan kierroksen jälkeen. Sanomattakin lienee selvää ettei mitään tankkausta tapahtunut...Lähdin lenkille noin 2 tuntia aamupalan (kolme leipää, pari kuppia kahvia) jälkeen. Asun sattumalta aivan matkan varrella ja ensimmäisen kierroksen jälkeen kävin kotona syömässä banaanin ja juomassa 5 dl vettä. Helpotti hieman. Loppupuolella (viimeiset 5 km?) alkoi jo vähän painaa mutta ei sillä tavalla tehnyt tiukkaa. Tylsää toki oli, juoksinhan yksin. Lenkin jälkeen en ollut hengästynyt (siis puuskuttanut) vaan lähinnä vain lihakset alkoivat väsymään ja kramppaamaan. Mitään hiertymiä tai muuta ei tullut ja jos jalat olisivat tuntuneet kevyemmiltä olisin varmaan jaksanut vielä hyvän matkaa. Sykemittaria ei tällä hetkellä ole, mutta sykemittaria aikaisemmin käyttäneenä arvioisin sykkeen pyörineen tasolla 130-150 koko ajan. Juoksin tarkoituksella siten, että varmasti jaksaisin. Tämä runsas pari tuntinen opetti myös ettei kannata laittaa liikaa päälle.

Kysymys kuuluu kai lähinnä siten, että miten tässä nyt kannattaisi "harjoitella" nämä jäljellä olevat viikot? Periaatteessa kai puolikkaasta selviän, varsinkin kun tunnelma kohoaa Suvi-illassa hieman eri tasolle kuin tavallisena Helatorstaina yksin. Viime hetken vinkkejä?

26 vee ja painoa noin 70 kg.

City Lahti-juoksu:

http://lahdenurheilijat.sporttisaitti.com/23_city_lahti-juoksu_2006_21_5_2/reittikartta/

Link to comment
Share on other sites

Älä nyt turhaan oo masentunu tuosta lenkistä. Sehän meni oikeasti hyvin. Jos sun tavoite on alle 3h ja nyt juoksit 2.40 niin hyvinhän se meni. Ilmeisesti 10min lähtee tuosta pois kun tunnet nyt paremmin millasta vauhtia jaksat.

Tuo voimattomuus johtuu puhtaasti liian heikosta aamupalasta. Kolmella leivällä ja aamukahvilla mä hyytysin kans komeasti parin tunnin jälkeen. Eli kehottaisin lievää tankkausta kolmisen päivää aikasemmin. Ei mitään erikoista, valitse vaan ruuaksi semmosta missä on vähän enemmäm hiilareita. Lisäksi tuo aamukahvi kuivatti elimistöä ja johti tuohon janon tunteeseen. Pari kuppia kahvia taitaa poistaa nelisen kuppia nestettä, että pieni vesitankkaus ei olis ollu pahitteeksi.

Eli juoksu meni hyvin tuolla valmistautumisella. Korjaat nuo "harjotteluvirheet" ja teet vielä yhden pitkän 15-18km ja hyvin se menee Suvi-illassa. Tsemppiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Rekisteröimätön

Mulla on myös puolimara tuolla Suvi-illassa - testilenkki maratonia (5.8.) varten. Olen käynyt maratonkoulua syksystä lähtien ja siitä lähtien olen noudattanut koulun ohjeita oman ymmärrykseni mukaan. Viimeisen kuukauden aikana olen potenut flunssaa ja virusperäistä kurkkukipua, tosin 2,5 viikon ajan olen treenannut taas lähes normaalisti n. 25-30 km viikossa - 1 - 2 vauhtilenkkiä + pitkä hidas ja yksi hidas, vähän olen löpsähtänyt kirjanpidossa.

Tänään piti tehdä hidas kakskymppinen, mutta kaverin kanssa testasimme paikallisen maratonreitin ja juoksimme sitä 21 km. Aikaa meni 3 h. Käytännössä juoksin lenkin mulle tammi-helmikuussa testeillä määritetyllä aer. maksimikestävyystasolla (keskisyke 170 - taso 165 - 189). Tankkaus oli vähän yhtä huippuluokkaa kuin aiheen aloittajallakin, eli 3 palaa ruisleipää aamulla, kevytlevitettä ja tomaatti sekä 2 suurta palaa raparperipiirakkaa (siis en kuvitellut tarvitsevani tankkausta). Matkajuomana Dexalia ja ekalla kympillä tod.näk. liian vähän (vain n. 2,5 dl), olihan kesän eka lämmin päivä.

No, puolikkaan Forssassa siis ilmeisesti jaksan juosta ja panostan vähän tohon tankkaamiseenkin :). Mutta, jos siihen menee aikaa 3 h ja maratoniin voisin sillä laskeskella siis kuluvan yli 6 h - en siis ehtisi maaliin ennen sitä kuuluisaa raatoautoa (en kyllä tiedä, onko omalla maratonillani aikarajaa, ainakaan sitä ei ole kotisivuilla mainittu). 8 viikkoa aikaa maratoniin, voiko tässä enää tehdä mitään, että pääsisi alle kuuden tunnin?? Turhauttaa, että reilu puolen vuoden harjoittelulla ei muka parempaan pääse, vaikka melko nollasta aloitinkin. Painoindeksi kiikkuu tuossa normaalipainon ylärajan tuntumassa, ja sitä yritän laskea, mutta ei kai parilla painokilolla aikaan niin suurta vaikutusta ole. Ilmeisesti olen ymmärtänyt kirjallisia ohjeita jotenkin väärin tai sitten olen harvinaisen kehittymätöntä lajia :(. Paniikkiako? Ehkä, mutta vasta sitten kun on numerolappu rinnassa...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Niin, ne fiilarit oikeastaan unohtui. Viimeiset viisi kilsaa lenkistä oltiin aika hiljaisia tyttöjä. Eka 10,5 oli ok, tokalla alkoi pikkuhiljaa kaikki pienet mäennyppylät tuntumaan suuremmilta kuin ekalla kiekalla ja suorat kaksi kertaa pidemmiltä. Jalkapohjissa päkiöissä oli tuntunut jo ekalla vähän (olen huono hoitamaan jalkojani, liian kuivat) ja nyt niissä pienet rakot, varpaiden päät hiukka arat. Lihaksissa tuntui milloin pohkeissa, milloin takareisissä, etureisissä, nivusissa ja lopulta pakaroissa. Kun päästiin autolle tein lyhyet 10 sekan venytykset kiitollisena autoon nojaten ja hetken istuin kiveyksellä. Vartin kotiinajomatkan jälkeen kävely oli vaikeaa ja mielessä kyllä kävi, että mitä hullua olen saanut päähäni. Join loput Dexalista (sitä oli vain litra mukana), söin yhden Dexalin geelin (yök) ja lasin vettä. Yritin venytellä, mutta enempi makoilin lattialla. Jaksoin sentään soittaa maratoneja juosseelle tutulleni ja ruikuttaa. Nyt noin pari tuntia paluun jälkeen olo on ihan jees, jaloissa ja alaselässä vähän tuntuu jäykkyyttä. Lisäksi olen syönyt lautasellisen makaronia ja pari desiä vadelmarahkaa. Olo on ihan virkeä ollut noin tunnin, ellei reilumminkin. Mutta eiköhän tässä uni maita :).

Link to comment
Share on other sites

Jos olet ollut kuukauden kipeänä niin varmasti on peruskunnossa tapahtunut pientä taantumaa. Mikäli olet nyt terve, niin jatka vain harjoittelua maratonkoulun ohjeiden mukaan. Jos kärsivällisyytesi riittää, voit juosta tuon puolikkaankin ihan treenipohjalta, kisakokemusta hankkiaksesi, ja säästää ennätysjuoksut sitten maratonille.

Siihen en osaa kovasti neuvoa että miten saisit kahdeksassa viikossa niin paljon vauhtia lisää että 6 h alittuisi. Ehkä maratonkoulussa osattaisiin tässä asiassa auttaa?

Link to comment
Share on other sites

Jos kärsivällisyytesi riittää, voit juosta tuon puolikkaankin ihan treenipohjalta, kisakokemusta hankkiaksesi, ja säästää ennätysjuoksut sitten maratonille.

Kiitti, henkinen tuki tässä taitaa olla tärkeintä :). Nuo viestini oli todellakin paniikkireaktiota ja nyt mieli on aavistuksen rauhallisempi. Sain viime hetken vinkit syketasolleni puolikasta ajatellen, ja keskityn nyt täysin siihen ja kattelen mitä tapahtuu.

Siihen en osaa kovasti neuvoa että miten saisit kahdeksassa viikossa niin paljon vauhtia lisää että 6 h alittuisi. Ehkä maratonkoulussa osattaisiin tässä asiassa auttaa?

Rutinaketjussa mainitsin, että testit on vielä edessä ens ma ja sit katotaan. Yksi tuttava jo kysäisi, että no, että se maraton ei sitten voi muuttua puolikkaaksi. Niii-i, yritän henkisesti kaiken varalta asennoitua niin, että saattaa olla, että mun eka maraton onkin toka puolikas. Mutta ehkä tässä vaiheessa ei vielä tarvi kuitenkaan heittää kirvestä kaivoon. Ja tuleehan niitä muita sitten.

Link to comment
Share on other sites

Tankkaus onnistui varmaan hyvin, sillä voimat riittivät kuumuudessa erinomaisesti. Ainoa virheeni oli, että juoksin kääntöpaikalle liian hiljaa ja takaisin pitikin sitten kiihdyttää oikein kunnolla kun voimia oli runsaasti jäljellä.

Aika painui 2.09 ja risoihin, mutta viileämmällä säällä ja paremmalla vauhdinjaolla olisin uskoakseni päässyt lähemmäs 2 h. Ainakin on parannettavaa.

Hieno kokemus ensikertalaiselle.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy