Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Arborescence

Yliopistoliikunnan kuntotesti

Recommended Posts

Huomasin että Yliopistoliikunta tarjoaa kuntotestiä 17 euron hintaan. En ole käynyt minkäänlaisessa testissä josta saisin aerobisia kynnyksiä, maksimisykkeitä jne., joten jonkinlainen testi olisi mukava. Varsinainen 'kuonokoppatesti', josta täällä on ollut puhetta, vaikuttaa aika kalliilta, mutta sellaistakin saattaisin harkita. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Yliopistoliikunnan testistä? Kuvaus on seuraava:

Kuntotestillä selvitetään tämän hetkinen kuntotasosi. Sen pohjalta voi vaikkapa suunnitella uuden treeniohjelman tai seurata kunnon kehittymistä. Fitware Pro -polkupyöräergometritesti mittaa hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä ja antaa selkeän graafisen palautteen harjoitteluvinkkeineen. Testin lisäksi mitataan myös verenpaine ja halutessasi rasvaprosentti.
Tämä kuulostaa aika perussetiltä, mutta se epäilyttää että homma tehdään kuntopyörällä. Juoksijana saisin kuitenkin paremmat tehot matolla, vaikka toisinaan poljenkin.

Onko kenelläkään tiedossa vastaavia/parempia kohtuuhintaisia testejä pk-seudulla? En mielelläni maksaisi tällaisesta enempää kuin noin 30 euroa.

Minä oon menossa ensi keskiviikkona Teskun testiin paloheinän majalle. Järjestävät siellä aerobisen pk-testin 4-8 1000m juosten nousevalla kuormituksella maitohappomittauksin. On siis jo keskiviikkona klo 17.30 hinta on 75 euroa. On ns. Yleinen testi-ilta. En oo itsekkään mittauttanut ikinä. Lisätietoja teskun sivuilta.

Olin tuossa Yliopistoliikunnan testissä viisi vuotta sitten. Testissä käytettiin silloinkin Fitware Pro -ohjelmaa, joten todennäköisesti testi on vieläkin ihan samanlainen. Testissä poljettiin kuntopyörällä niin, että teho oli aluksi 40 W (tosi kevyt) ja sitä nostettiin 25 W aina kolmen minuutin välein. (Alkuteho, tehoporras ja kullakin teholla poljettava aika saattavat riippua testattavan sukupuolesta, iästä ja taustasta.) Etukäteiskuvauksen mukaan testi olisi pitänyt lopettaa, kun on päästy tarpeeksi lähelle maksimisykettä (todennäköisesti ihan iän perusteella arvioitua), mutta testaaja antoi minun jatkaa niin pitkälle kuin jaksoin.

Koska minä sain jatkaa loppuun asti, sain testistä kohtuullisen hyvän arvion kunnostani. Kuntoa mitattiin arvioidulla maksimaalisella hapenottokyvyllä (ml/kg/min). Jos testi olisi pitänyt lopettaa siinä vaiheessa, kun syke oli esim. 90 % arvoidusta maksimisykkeestä, niin testituloksesta ei olisi minusta ollut mitään hyötyä. Tällöin nimittäin tulos riippuu hyvin paljon siitä, mikä on arvioitu maksimisykkeeksi, ja jos se on jotain muuta kuin iän perusteella laskettu arvio, niin silloin todellinen kuntokin on jotain ihan muuta kuin testin perusteella arvioitu. En tiedä, kuinka yleistä on, että testaajat antavat jatkaa testiä uupumiseen saakka.

Tulospaperissa annettiin myös sykerajat pk-, vk- ja mk-harjoittelulle. Nämä oli todennäköisesti laskettu suoraan prosentteina maksimisykkeestä, eivätkä rajat todennäköisesti perustuneet lainkaan johonkin testituloksesta saatuun muuhun dataan kuin maksimisykkeeseen. (Voi kuitenkin olla, että testiohjelman käyttämiin prosentteihin eri kynnyksille vaikuttaa se, kuinka hyväkuntoinen testin mukaan on.) Testin aikana ei siis otettu verikokeita (laktaattitasojen määrittämiseksi) tai mitattu hengityskaasuja, vaan mitattiin vain sykettä ja verenpainetta. Esimerkiksi minulla oli koko testin ajan syke korkeampi kuin tulospaperin minulle antama yläraja pk-harjoittelun sykkeelle, joten testin antama sykeraja ei voinut perustua mihinkään olennaiseen testistä saatuun dataan maksimisykettä ja mahdollisesti kuntotasoa lukuunottamatta. (Minulla on aina testeissä syke testijännityksen takia paljon korkeammalla kuin muuten.)

Omasta mielestäni testi oli kyllä hintansa arvoinen, mutta mitään luotettavia sykerajoja pk- ja vk-harjoittelulle siitä ei saa. Lisäksi ongelmana on vielä se, että vaikka sykerajat pätisivätkin kuntopyöräharjoitteluun, niin juostessa kuitenkin sykkeet eivät ole ihan samalla tasolla kuin pyöräiltäessä.

Tosin Teskun testitkin ovat sykerajojen määrittelyn kannalta aika ongelmallisia. Mittauspisteitä on pk-alueella ja sen alapuolella niin vähän, että aerobisen kynnyksen asettaminen on aika arpapeliä.

Kiitos infosta! Suunnilleen tuollaista arvelinkin. Hinta nyt ei tosiaan ole korkea, joten sikäli ei olisi paljon menetettävää. Olen kuitenkin vähitellen taipumassa siihen, että kai sitä voisi kunnon testistä maksaa enemmänkin. Eli harkitsen nyt Urheilulääkäriaseman kuntotestiä, jossa mitataan myös kaasut jne.

Mitä niillä kynnyksillä käytännössä tekee? Eikö se ole vähän samanlaista turhaa hifistelyä kuin Garmininkin käyttö. Ihan sama onko sitä lenkillä juossut 10,9 vai 11,1km. Pääasia, että käy lenkillä.

ainakaan minulle nuo testit (tesku 2 kertaa) ei tuonut mitään lisäarvoa. Jännästi vain kynnyssykkeet muuttu maksimin mukaan, eli 185/165/135 ja 182/162/132. Sattumaa vai ei??

No sai sieltä paljon muutakin tietoa kuin kynnykset.. Rasva % yllätti mulla 9,3 tiedä sitten kuin tarkka tuo pihtimittaus. Laktaatti tasot taas kertoo aika paljon. Sai hyvät ohjeet näistä laktaatti arvojen sisältämästä tiedoista. Aion käydä uudestaan hiihtokauden alussa.

ainakaan minulle nuo testit (tesku 2 kertaa) ei tuonut mitään lisäarvoa. Jännästi vain kynnyssykkeet muuttu maksimin mukaan, eli 185/165/135 ja 182/162/132. Sattumaa vai ei??

Itellä 162/149/123, 155/145/125 ja 152/141/123.

Todelliseen maksimiin en tuossa testissä pääse, en ainakaan kahdessa viimeisessä. Riippuu myös päivästä, viikkoa ennen tuota keskimmäistä juoksin 5 km:n kisan keskisykkeellä 153, maksimin ollessa 159.

Mitä niillä kynnyksillä käytännössä tekee? Eikö se ole vähän samanlaista turhaa hifistelyä kuin Garmininkin käyttö. Ihan sama onko sitä lenkillä juossut 10,9 vai 11,1km. Pääasia, että käy lenkillä.

No, Garminilla teen kyllä paljon muutakin kuin vain mittaan lenkin pituuden (lähinnä erilaiset vauhdit on helpompi määritellä esim. vedoissa, ja muutenkin). En tiedä onko kynnyksille tai muullekaan testistä saatavalle datalla niin hirveästi käyttöä, mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin sellaisessa käydä. Myönnettäköön että olen myös addiktoitunut kaikenlaiseen dataan, keskisykkeitä sun muita on hauska tutkailla lenkin jälkeen, ja voi niistä jotain varovaisia johtopäätöksiäkin ehkä tehdä.

Testin tarkkuudesta en osaa sanoa. Olen itse sellaisessa käynyt ja tyytyväisenä harjoitellut sen antamien tulosten mukaan. Syyskuussa menen hakemaan uudemmat tulokset. Testattavat ovat siis pääsääntöisesti opiskelijoita ja yliopiston henkilökuntaa, joten testikään ei varmaan ole mitään ammattiurheilijatasoa. Hinta 17 euroa on voimassa yliopistolaisille, ulkopuolisille se on muistaakseni 38 euroa.

Kiitos infosta -- itse olen yliopiston henkilökuntaa joten saisin sen tuolla edullisemmalla hinnalla. Tuo 17 euroa nyt ei ole sijoitus eikä mikään, mutta vähän kattavampi testi houkuttelisi. Harkitsen nyt Paavo Nurmi -keskuksen testiä Turussa, koska se on ilmeisesti huomattavasti edullisempi kuin Helsingin Urheilulääkäriaseman vastaava testi. Katsotaan koska sattuisi olemaan Turkuun päin asiaa...