Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vauhtileikittely


M73
 Share

Recommended Posts

Juokset tunnin ajan vaihdellen vauhtiasi fiiliksen mukaan. Välillä hiljaa välillä kovempaa. Ei kuitenkaan täysillä koko ajan. Tästä on puhuttu aina silloin tällöin palstalla. Jotkut juoksevat vauhtileikittelytkin kelloa seuraten eli esim. 5 min kevyttä - 5 min reipasta jne...Olennaista tuossa harjoituksessa lienee se, että vaihtelet vauhteja. Vauhtileikittelyn ei harjoituksena tule kuitenkaan olla liian kova eli nopeammat vedot lyhyempiä ja hitaammat pätkät pitempiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Aattelin kokeilla sellasta pyramidia, en kyllä tiedä onko siinä periaatteessa mitään järkeä, mutta jos menee hyvin läpi, niin ainakin tulee testattua eri pituisia vetoja. Ja voi sitten ehkä paremmin hahmottaa millä vauhdilla jaksaa vetää esim 1000m vetoja.

Eli sellasta 800 400 200 100 200 400 800 ajattelin kokeilla siten että vauhti on kääntäen verrannollinen matkan pituuteen, satanen lähes täysiä. tuostahan tulee vetojen yhteenlasketuksi pituudeksi 3000. välissä palauttelut sillai, että kun radalla juoksee niin kierros loppuun, eli 800 ja 400 vedon jälkeen täysi kierros ja lyhyempien jälkeen se mitä jää kierroksesta jäljelle.

Sitten tekisi mieli kokeilla vaikka 10x100m kävelypalautuksilla ihan juoksutekniikan ja huippunopeuden kannalta. Täysiä kun menee niin helposti alkaa jalat "viskomaan". Tarkoituksena olisi nostaa nopeutta pikkuhiljaa ja yrittää pitää paketti kasassa mahdollisimman pitkään ja sitten jossain treenin loppuvaiheessa kokeilla huippunopeutta. jos tuo spurttiharjoittelu sitten antaisi voimaa ja tekniikkaa hitaammillekin nopeuksille.

mielipiteitä?

Link to comment
Share on other sites

Aattelin kokeilla sellasta pyramidia, en kyllä tiedä onko siinä periaatteessa mitään järkeä, mutta jos menee hyvin läpi, niin ainakin tulee testattua eri pituisia vetoja. Ja voi sitten ehkä paremmin hahmottaa millä vauhdilla jaksaa vetää esim 1000m vetoja.

Eli sellasta 800 400 200 100 200 400 800 ajattelin kokeilla siten että vauhti on kääntäen verrannollinen matkan pituuteen, ...

Yleensä kai tuo pyramidi tehdään toisin päin, eli keskimmäinen veto on pisin. Itsestäni tuntuisi ainakin pääkopan kannalta hyvältä, että puolessa välissä harjoitusta, kun väsymys alkaa jo vähän painaa, tietäisi, ettei vetojen pituudet ainakaan enää kasva.

Itse tekisin tuon harjoittelun siten, että sotkisin yhteen harjoitukseen sekä anaerobista "kynnysjuoksua", maksimihapenottoa kehittävää vähän vauhdikkaampaa juoksua sekä vieläkin nopeampaa juoksutekniikkaa ja taloudellisuutta kehittävää spurttailua. Tämä on (kai) ihan yleinen tapa rakennella vauhtileikittelyharjoituksia. Vetojen pituudet ja vauhdit sitten tietysti vastaavat näitä tarpeita. Välttämättä vetoja ei tarvitse juosta niin kovaa kuin ko. matkan pääsee, vaan järkevämpää lienee juosta vauhdilla, joka kehittää aiheuttamaansa rasitukseen nähden tehokkaimmin haluttua ominaisuutta. Tässä valossa mukana voisi olla pidempiäkin kuin 800 metrin vetoja, mutta se riippuu tietysti täysin siitä, mitä vaikutuksia harjoitukselta hakee.

Sitten tekisi mieli kokeilla vaikka 10x100m kävelypalautuksilla ihan juoksutekniikan ja huippunopeuden kannalta. Täysiä kun menee niin helposti alkaa jalat "viskomaan". Tarkoituksena olisi nostaa nopeutta pikkuhiljaa ja yrittää pitää paketti kasassa mahdollisimman pitkään ja sitten jossain treenin loppuvaiheessa kokeilla huippunopeutta. jos tuo spurttiharjoittelu sitten antaisi voimaa ja tekniikkaa hitaammillekin nopeuksille.

Eiköhän 10x100 m ole ihan vakiokamaa monissa harjoitusohjelmissa. Tuota 100 metriäkään ei tarvitsee rypistellä täysillä, vaan alkuun muutaman kymmenen metrin reipas kiihdytys ja loppumatka rennosti rullaten hyvään tekniikkaan keskittyen. Tuon voi tehdä ihan hyvin radalla niinkin, että spurttailee suorat ja palauttelee kaarteet hyvin hitaasti hölkkäillen. Tuo 10 vetoahan tulee silloin täyteen viidellä kierroksella.

Link to comment
Share on other sites

Yleensä kai tuo pyramidi tehdään toisin päin, eli keskimmäinen veto on pisin. Itsestäni tuntuisi ainakin pääkopan kannalta hyvältä, että puolessa välissä harjoitusta, kun väsymys alkaa jo vähän painaa, tietäisi, ettei vetojen pituudet ainakaan enää kasva.

Toisaalta sen vikan 800 ei tartte olla enää kovin kova. Tarkoitus olikin tässä kokeilla eri vauhtisia vetoja. Eli kasisataset reippaasti, satanen täysiä ja muut siitä väliltä.

Itse tekisin tuon harjoittelun siten, että sotkisin yhteen harjoitukseen sekä anaerobista "kynnysjuoksua", maksimihapenottoa kehittävää vähän vauhdikkaampaa juoksua sekä vieläkin nopeampaa juoksutekniikkaa ja taloudellisuutta kehittävää spurttailua.

No eikös tossa mun ehdottamassa pyramidissa juuri noin käy.

Link to comment
Share on other sites

No eikös tossa mun ehdottamassa pyramidissa juuri noin käy.

Muuten kyllä mutta minun mielestäni 800 metriä on aika lyhyt pätkä anaerobiseen juoksenteluun. Sopivampi matka minusta olisi jokin 2-3 km, mutta tästä voi olla varmasti montaa mieltä. Tuo 800 metriä lienee useimmille sopivampi mitta maksimihapenoton kehitykseen tähtäävään harjoitukseen, ja tällöin syke on reilusti yli anaerobisen kynnystason.

Link to comment
Share on other sites

No joo, kyllähän niitä pidempiäkin vetoja on tarkoitus tehdä ja 6-10km testijuoksuja, mutta ajattelin tollasilla lyhkäsillä kokeilla eri vauhteja ja harjoitella sitä kintunviskaustekniikkaa. Kun en ole juurikaan tähän mennessä maksimivauhtisia harjoituksia tehnyt kuin ihan jonkun vauhtileikittelyn lopussa vähän kokeillut.

Tuntuis että maksimivauhdilla tekniikka on eniten huonoa tai ainakin se näkyy selvemmin, ja sitten jos sitä sais parannettua, niin toivottavasti näkyisi myös pidemmillä matkoilla ja hitaammilla vauhdeilla.

Mutta ihan kiva tieto on jo se, että tollasia lyhkäsiä maksimivauhtisia spurtteja on muutkin jo käyttäneet, että ei kai ne ihan turhia sitten ole. Ainakin ne on kivoja, kun kyllästyy hitaaseen junnaamiseen.

Link to comment
Share on other sites

Mulla vauhtileikittely on tarkoittanut 3min reipasta 2min palauttelua rytmiä. Eli matkassa 800m ja 400m. Tuota on tullu tunti aina jauhettua. Muta vauhtileikittelyyn on olemassa lukemattomia variaatioita. Yksi tyyli on ihan fiiliksen mukaan juosta eri mittaisia ja tehoisia reippaampia pätkiä, mitä mieleen milloinkin sattuu tulemaan.

Link to comment
Share on other sites

On selvä ero intervalli harjoittelulla ja vauhtileikittelyllä (fartlek, pieruleikki).

Intervallissahan vedetään etukäteen suunniteltuja vetoja ja VL mennään kuten Mensonge sanoi fiiliksen mukaan vetojen pituutta ja vauhtia muutellen ja ennenkaikkea naatiskellen.

Eipä tämä ole ainakaan kirjallisuuden mukaan mikään virallinen määritelmä fartlekille. Kyllä suunnitelmallisuus voi kuulua vauhtileikittelyyn ihan yhtälailla kuin muihinkin harjoitteisiin. Oleellinen ero intervalliharjoitukseen mielestäni on lähinnä se, että yhteen fartlek-harjoitukseen sisältyy useilla vauhdeilla tehtyjä sekä lyhyitä että pidempiä pätkiä. Mikään ei tietenkään estä tekemästä näitä fiiliksen mukaan, mutta se ei ole välttämätöntä, jotta voidaan puhua fartlekistä.

Link to comment
Share on other sites

Eipä tämä ole ainakaan kirjallisuuden mukaan mikään virallinen määritelmä fartlekille. Kyllä suunnitelmallisuus voi kuulua vauhtileikittelyyn ihan yhtälailla kuin muihinkin harjoitteisiin. Oleellinen ero intervalliharjoitukseen mielestäni on lähinnä se, että yhteen fartlek-harjoitukseen sisältyy useilla vauhdeilla tehtyjä sekä lyhyitä että pidempiä pätkiä. Mikään ei tietenkään estä tekemästä näitä fiiliksen mukaan, mutta se ei ole välttämätöntä, jotta voidaan puhua fartlekistä.

Peesaan kyllä tässä Massey Fergusonia.

Nimenomaan harjoituksen määrittelyssä fartlekilla ja intervelliharjoitteissa on tietty ero. Fartlekin kehitti ruotsalainen Gösta Holmer, joka 1930-luvulla psykologisista syistä halusi juoksijan tekevän vauhdin vaihteluita oman fiiliksen mukaan vaihtoehtona monotoniselle intervalliharjoittelulle (mikä oli silloin suosittua).

Vauhtileikittelyssä juoksija määrää, koska hänestä tuntuu siltä että haluaa tehokkaamman vedon (oli se sitten lyhyt ylämäki, 800 m veto tai 3 min kiihtyvällä vauhdilla), intervalliharjoittelussa vetohetken määrää valmentaja tai ennalta suunniteltu treenikaavio.

Vauhtileikittelyn rytminvaihdokset auttavat myös kilpailutilanteessa taktisessa osaamisessa. Esim. maastojuoksussa tuleva nyppylä vauhdilla ylös, jossa saadaan repäistyä tarvittava ero muihin ja sitten vauhtia ylläpitäen alamäkeen.

Link to comment
Share on other sites

Peesaan kyllä tässä Massey Fergusonia.

Nimenomaan harjoituksen määrittelyssä fartlekilla ja intervelliharjoitteissa on tietty ero. Fartlekin kehitti ruotsalainen Gösta Holmer, joka 1930-luvulla psykologisista syistä halusi juoksijan tekevän vauhdin vaihteluita oman fiiliksen mukaan vaihtoehtona monotoniselle intervalliharjoittelulle (mikä oli silloin suosittua).

Ok, uskotaan.

Taitaa olla tästä vauhtileikittelystä tulkintoja yhtä monta kuin leikkijöitäkin. Itse ajattelen asiaa niin, että parempia miettiä harjoitus ennalta valmiiksi, niin ei mukavuudenhalu pääse valloilleen kesken kaiken, mutta asioilla on tietysti aina useampi puoli ja varmasti monelle fiiliksen mukaan tehty fartlek-harjoitus tarjoaa suurimman hyödyn.

Link to comment
Share on other sites

Ok, uskotaan.

Taitaa olla tästä vauhtileikittelystä tulkintoja yhtä monta kuin leikkijöitäkin. Itse ajattelen asiaa niin, että parempia miettiä harjoitus ennalta valmiiksi, niin ei mukavuudenhalu pääse valloilleen kesken kaiken, mutta asioilla on tietysti aina useampi puoli ja varmasti monelle fiiliksen mukaan tehty fartlek-harjoitus tarjoaa suurimman hyödyn.

Joskus ei ole mitään pahaa mukavuudenhalussakaan. Mun mielestä vauhtileikittely on nimenomaan leikkiä, eikä sekuntikellon kanssa raastamista. Sitä varten on ihan muut treenit sitten. Monesti kyllä käy niin että vauhtileikittelystä innostuu kokeilemaan rajojaan, mutta se niin riippuu päivän fiiliksistä mennäänkö lujaa vai ei.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy