Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Herrasmies

Puolimaraton @ 4:00 min/km

Recommended Posts

Ei varmaan aina ja joka kerta kun juoksemaan lähtee - mutta eikö ole hieman hankalaa olla huippumaratoonari, jos ei ole 3 km:lla nopeampi kuin 3.20 min/km? Vai tarvitaanko vanhaa kunnon fläppitaulua, että minäkin ymmärrän mitä tarkoitat?

Frank Shorter juoksi vitosen parhaimmillaan 2.41 min/km (mikä todennäköisesti mahdollisti maratonilla sen 2.10-ajan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kolmoseen menee yli 10 minuuttia niin maratooniin menee kyllä yli 2:20 melkein joka puolella maailmaa.

Ei pitäis luottaa aina muistiinsa,mutta nyt tarkistin asian Advanced Marathoning-kirjasta.

Eli kaveri nimeltään Brian Sell juoksi 3200m highschoolissa 10:06.Maratonennätys on 2:10:47.

Pystyi siis maratoonilla juoksemaan n5min/mile.Yhtä kovaa kuin tuo 3200m ennätys.

Kaverin ennätys 3200m tuo 10:06 ja pystyi juoksemaan maratonin yhtä nopeasti uskomaton suoritus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väännetään nyt vielä rautalangasta.Huippumaratoonarin ei tarvitse välttämättä juosta 3km alle 10minuuttiin.

Vaihdetaan tuo 10 minuuttia 8 minuuttiin, niin ollaan lähempänä totuutta, ainakin jos puhutaan noin 2.10 -tasoisista ajoista (esim. Janne Holmen: 8:04 ja 2.10.46). Ihan terävimpään kärkeen (2.06 ja alle) vaadittaneen kyllä jo sen verran enemmän nopeusreserviä että kolmosenkin pitää kulkea reilusti alle 8 minuutin vauhtia.

Tuossa aiemmin "Dave Shorterilla" ilmeisesti tarkoitettiin Frank Shorteria. 5000 m on hänellä kulkenut aikaan 13.26 ja kymppi 27.45, kyllähän siinä kolmonenkin on väliaikana mennyt 8 minuutin pintaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pitäis luottaa aina muistiinsa,mutta nyt tarkistin asian Advanced Marathoning-kirjasta.

Eli kaveri nimeltään Brian Sell juoksi 3200m highschoolissa 10:06.Maratonennätys on 2:10:47.

Pystyi siis maratoonilla juoksemaan n5min/mile.Yhtä kovaa kuin tuo 3200m ennätys.

Kaverin ennätys 3200m tuo 10:06 ja pystyi juoksemaan maratonin yhtä nopeasti uskomaton suoritus.

Tosin hän kykenee nykyään "hieman" kovempaan vauhtiin kahdella mailillakin, kun on juossut Wikipedian perusteella tällaisia aikoja:

3000 m – 8:07 (3/02)

3000 m esteet - 8:52 (4/01)

5000 m - 13:59 (1/02)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihdetaan tuo 10 minuuttia 8 minuuttiin, niin ollaan lähempänä totuutta, ainakin jos puhutaan noin 2.10 -tasoisista ajoista (esim. Janne Holmen: 8:04 ja 2.10.46). Ihan terävimpään kärkeen (2.06 ja alle) vaadittaneen kyllä jo sen verran enemmän nopeusreserviä että kolmosenkin pitää kulkea reilusti alle 8 minuutin vauhtia.

Juu nämä on totta.Korjasin tuonne aiempaan postaukseenkin.

Maratoonarin on juostava n.8min pintaan 3000m päästäkseen tuonne 2:10 aikoihin.

Käsittämätöntä menoa keskinopeus oltava yli 20km/h.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli kaveri nimeltään Brian Sell juoksi 3200m highschoolissa 10:06.Maratonennätys on 2:10:47.

Pystyi siis maratoonilla juoksemaan n5min/mile.Yhtä kovaa kuin tuo 3200m ennätys.

Kaverin ennätys 3200m tuo 10:06 ja pystyi juoksemaan maratonin yhtä nopeasti uskomaton suoritus.

Amerikassa menestykseen täytyy aina liittää myyvä tarina eikä siinä haittaa vaikka se ei olisi aivan tosi tai vaikka jotain varsin oleellista jätettäisiin sitä kerrottaessa pois.

Sell siis juoksi lukioikäisenä 3200m/2 mailia 3.09 min/km vauhtia ja on huippu-urheilijan urallaan ehtinyt juosta maratonin 3.06 min/km vauhtia. Hän ei tosin kuulunut high schoolinsa juoksutiimiin kuin yhden lukukauden, vaan alkoi harjoitella vakavammin vasta päästyään pätevän valmennuksen piiriin collegessa eli opiskeluiässä; silloin 10000 m kulkikin jo 2.54 min/km vauhtia.

Toisin sanoen: forrest_42195 on juossut puolimaratonin samaa vauhtia kuin pojankloppina Cooperin ja Brian Sell on juossut maratonin suunnilleen samaa vauhtia kuin olisi juossut Cooperin - kahden mailin vauhtiaan hän ei olisi todnäk mennyt täyttä kahtatoista minuuttia - ja molemmat ilmeisesti harrastivat jonkun verran juoksua. (Edellinenkin päässee vielä samaan.)

Meille muille, jotka emme harrastaneet urheilua, käyneet lenkeillä tai kuuluneet mitenkään ohjatun liikunnan piiriin, ei taida olla kovinkaan mahdotonta juosta puolimaraton tai jopa maraton samaa vauhtia kuin juoksimme (vastenmielisesti, puolitosissaan tai kaikemme antaneena) koulussa Cooperin. Mitä laiskempi, lihavampi tai nörtimpi aikanaan oli, sitä helpompaa se on!

(Itse en koskaan tainnut saada päälle 2800 m tulosta ja silloinhan Sellin saavutukseen vastaamiseen riittää kolmen tunnin pintaan juoksu. Parhaan nuorena miesnä juoksemani Cooper oli vern maku suussa ylitetty 3000 m KymJP:ssä ja 1.24-aikainen puolimaraton on ennätykseni M45-sarjassa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille muille, jotka emme harrastaneet urheilua, käyneet lenkeillä tai kuuluneet mitenkään ohjatun liikunnan piiriin, ei taida olla kovinkaan mahdotonta juosta puolimaraton tai jopa maraton samaa vauhtia kuin juoksimme (vastenmielisesti, puolitosissaan tai kaikemme antaneena) koulussa Cooperin. Mitä laiskempi, lihavampi tai nörtimpi aikanaan oli, sitä helpompaa se on!

Joo, keskustelussa ei tunnu olevan nyt mitään järkeä. Mun cooper-ennätys oli alle 3000m vielä 20-vuotiaanakin (2800m intin alkupuolella), mutta 21-vuotiaana meni puolikas 3.50/km. Tosin ei tuo nörttiys siihen liity, kun olen pahasti nörtti edelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi, olen Matti ja minäkin haluan juosta alle neljän minuutin vauhteja puolimaratonilla.

Jos uskotaan mcmillania ja miksei uskottaisi, niin reippaita (maitohappoa kertyy) tasavauhtisia juoksuja ovat "steady-state" (tv-reipas?) ja "tempo" (tv-kova?) siten, että edellisessä vauhti on vähän hitaampaa kuin puolikkaan kisavauhti ja jälkimmäisessä taas vähän nopeampaa.

Eikös tuo tempojuoksu pitäisi tapahtua anaerobisen kynnyksen alapuolella siten, että maitohappoa alkaa muodostua mutta sitä ei kerry elimistöön. Tässä puhutaan tempointervalleista, mutta todetaan että maitohappotaso pysyy vakiona kuten tasavauhtisessa tempojuoksussakin.

"Now the same idea brings us a newer, more effective form of training - cruise intervals. Simply put, cruise intevals are a type of threshold-pace running in which you divide the workout into several segments that are separated by recovery periods. As a result, the lactic acid level in your blood remains quite constant, the same as in a steady tempo run. (I have actually tested this with my runners, and found it to be true even when they were running 6 miles of cruise intervals.)"

http://www.k-b-c.com/daniels.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienostihan se Matilla Kiiminki meni kun noin lyhyellä treenijaksolla (1/2-vuotta) pääsit melkein ennätykseesi. Toivotaan ehjä talviharjoituskausi, niin keväällä terwassa menee helposti alle 4min/km...eihän siihen tarvita kuin 5.5sec/km parannus eiliseen ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

miten pitkiä tempojuoksuja teet?

Telakan vuoksi kaikki vauhtikestävyysharjoittelu on jäänyt vähemmälle. Nyt on lähdettävä taas 5 kilometristä kasvattamaan kestoa. Viime syksynä sain aloittaa ihan hyvältä pohjalta ja tein puolimaratonia varten tempovauhtisia 2000...2200 m toistoja ja 8...14 km tasavauhtisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaisikohan tehdä puolimaratonvauhtisen harjoittelun lisäksi joitakin maratonvauhtisia? Tämä tulee suoraan mututuntumalta, mutta luulisin sen olevan hyvä tapa hilata kestävyyttä paremmaksi. Tällä kertaa voisi valmistautua hieman monipuolisemmalla treenillä mitä viime syksynä vaikka se toimikin ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy