Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen juoksutapahtuma edessä, kannattaako mennä suoraan puolikkaalle ?


Xytza
 Share

Recommended Posts

Olen pitkään haaveillut siitä, että "pääsisipä joskus vielä sellaiseen juoksukuntoon, että voisi nauttia juoksemisesta !" Eli jonkunlainen urheilutausta.

No, talven mittaan aloin käymään lenkeillä (kävely ), juoksu pikkuhiljaa mukaan. Maaliskuun lopusta lähtien juoksua noin 20 km viikko (+ kuntosali). Tähän mennessä suurin määrä 25 km/vko.

Sen verran olen testannut kuntoani, että 10 km menee peruslenkillä 55 minuuttiin.

Pisin tähän mennessä juoksemani matka on ollut 12 km. Tarkoitus olisi vielä vetää 15 ja 18 km pitkinä lenkkeinä.

Ensimmäinen juoksutapahtumani olisi edessä reilun neljän viikon päästä.

Ajattelin noudattaa soveltaen Sepon ohjelmaa puolikkaalle eli juoksumäärät olisivat muutaman viikon n. 35 km ja pari viimeistä viikkoa höllätään.

Kannattaako tässä kunnossa ja tällä ohjelmalla osallistua puolikkaalle vai pitäiskö ottaa varman päälle ja vetää kymppi ?

Link to comment
Share on other sites

Pisin matka ennen puolikasta oli aikanaan ehkä 14-15km. Ei ollut silloin GPS mittausta käytössä, saattoi olla lyhyempikin.

Hirmu paljon vaikuttaa siihen ensimmäiseen kisaan lähtemiseen, millaisen tavoitteen on itselleen asettanut. Itse silloin en halunnut kävellä ja maaliin oli päästävä alle 2:30. Siinä oli ne reunaehdot. Hommaan meni 2:35 ja se on toistaiseksi rankin juoksu minkä olin tehnyt.

Link to comment
Share on other sites

Mietin vaan sitä, onko viikko km-määrät ok n. 20 km -> kolme viikkoa n. 35 km ?

Tuo on aivan liian suuri määrän nosto noin lyhyessä ajassa. Hyvällä tuurilla selviät siitä OK, mutta suuri riski on että vähintäänkin ajat itsesi niin jumiin, josta palautuminen vaikeuttaa siihen ensimmäiseen kisaan valmistautumista. Pahimmassa tapauksessa aiheutat rasitusvamman.

Link to comment
Share on other sites

Kisassa voi sitten juosta rohkeammalla yrityksellä, kun tietää jo lähtiessä ettei matka itsessään tuota ongelmaa. Vaikka menis yliyrittämiseksi, niin maaliin pääsee kun pohjat on kunnossa. Jotain reilu 10 päivää ennen kun tekee viimeisen pitkän, niin kerkeää nousemaan uuteen huippuun tärkeäksi päiväksi.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos taas vinkeistä ! Hyppy 20 km -> 35 km taitaa olla liian kova. Riittänee, että vkomäärä (ennen kahta viimeistä vkoa) on esim. 25-30 km luokkaa. Muuten rasitusvammariskikin voi vaania ?

Kuulostaa siltä, että pisimmillään n. 15 km pitkänä lenkkinä olisi riittävä, että puolikkaalle uskaltaa lähteä :smiley:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Saako tähän päivitystä miten puolikkaalla meni Xytza?

Olen itse aloittava lenkkeilijä, mutta hinku olisi lokakuun Vantaan maratonin puolikkaalle. Olen pisimmillään juossut 16 km ja lenkkeilyn aloittanut vasta heinäkuussa. Maaliskuusta asti olen tosin noin 3 kertaa viikossa (tunnin vähintään) jotain liikuntaa harrastanut. Keskimäärin vauhti kv 6min/km ja pk 8:20min/km. Kilometrejä heinäkuun alusta on kertynyt viikossa 25-35.

Espoon rantakymppi olisi tarkoitus juosta 24.9. Onko siis mitään mieltä lähteä Vantaalle vai kannattaisiko sitä odottaa kevääseen tuon puolikkaan kanssa?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy