Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Köntys

Suunto T6 & GPS Podin sekoilua

Recommended Posts

Kävin eilen juoksemassa varsin katveisella alueella ja 5,75km jälkeen GPS Pod ja T6d lopettivat yhteistyön. Täältä tarkempaa dataa:

http://www.movescount.com/moves/move2072865

Nopeuskäyrän hurjasta vaihtelusta huomaa helposti, että gepsi on ollut aika polvillaan koko ajan. Matkaa on saatu kuitenkin mitattua, mutta 5,75km kohdalla on matkan mittaaminen loppunut. Huomasin juostessa jumiutumisen, kun kuuden kilometrin autopiippausta ei alkanut kuulumaan.

Jumi ei purkautunut gepsin sammuttamisella ja käynnistämisellä. Jumin jälkeen siirryin myös pois katveesta ja podin vihreän valon mukaan signaali oli hyvä. Juoksin näin useamman minuutin, mutta jumi oli ja pysyi. Yllättäen jumi poistui, kun siirryin kellossa kakkosnäyttöön ja siitä takaisin ykkösnäyttöön.

Onko muilla ilmennyt samaa ilmiötä, eli gepsi jämähtää erittäin katveisella alueella, mutta alkaa taas toimimaan, kun siirtyy näytöstä toiseen?

Samalla lenkillä korkeusmittauskin teki ihan omiaan alussa ja aloitti mittauksen nollasta metristä. Ja pompsahti sitten heti noin 400 metriin, mikä on oikea lukema juoksupaikalla.

Podin akkuja on käytetty jo yli kuusi tuntia, mutta akkuvalo ei vielä vilku. Sykkeenmittaus toimi ongelmitta koko harjoituksen.

Korkeusmittaus on mulla kerran tehnyt tuon nollasta pompsahduksen. Tuolloin laitoin tallennuksen päälle heti mode napin painalluksen jälkeenm, eli "time" tilasta "display 1" tilaan eli treenitilaan siirtymisen jälkeen. ilmeisesti korkeusmittari ei ollut ehtinyt käynnistyä, se on varmaan paristonsäästösyistä pois päältä kellotilassa. Kun olen odottanut sekunnin pari ennen startin painamista niin tuota pompsahdusta ei ole tullut.

GPS podia minulla ei ole. muta muiden kepsien perusteella arvaisin, että joko et odottanut riittävän kauan sateliitteihin lukittumista tai sitten ant yhteys pätkäisi rannelaiteen ja podin välillä. Foren kanssa usin käy niin etä jos minimiodottelulla lähtee liikkeelle niin se sekoilee pineen juoksun jälkeen. Gepsit kun vilkuttaa vihreää heti kun minimisatelliitit 5 kpl on näkyvissä, sitten kun jälhtee liikkeelle ja yksiki menee jonkun talon tai kallion taakse niin alkaa sekoilu. Pitäisi malttaa odottaa että satelliitteja on vähintään 8-9 kpl, jolloin on vara muutama hukata hetkeksi katveeseen. Odotteluaikaan vaikuttaa paljon se, millainen paikka on ja miten kepsiä kantaa. Jos fore ranteessa kanssa odottelee kädet alaspäin roikkuen menee helposti 2-3 min. Jos taas nostaa käden ylös ja pitää laitetta pään päällä, menee odotteluun alle minuutti. Oman kehon varjotus vaikuttaa ihan älyttömästi tuohon(kin).

Anttihan ei mene läskistä läpi, eli kannattaa tarkistaa mitä on podin ja rannenlaitteen välissä, ilmaa vai joku kaamea karhu. Sekin voisi selittää häiriöt, laite voi todeta että podia ei ole käytössä tällä kertaa ja lopettaa (patteria haukkaava?) etsimisen jossain vaiheessa.

Anttihan ei mene läskistä läpi, eli kannattaa tarkistaa mitä on podin ja rannenlaitteen välissä, ilmaa vai joku kaamea karhu. Sekin voisi selittää häiriöt, laite voi todeta että podia ei ole käytössä tällä kertaa ja lopettaa (patteria haukkaava?) etsimisen jossain vaiheessa.

Tässä voisi olla ainakin osasyy. Olen kokeillut viime aikoina useita eri vaihtoehtoja Podin kantamiseen ja eilen se oli oikean käden olkavarren alaosassa. Ja kello vasemmassa ranteessa. Eli varsin usein on lösöö mittarin ja podin välissä.

Korkeusmittarinkin sekoilu saattoi johtua liian hätäisestä lähdöstä, kun eilen olin laittanut Podin päälle etukäteen, joten siinä oli signaalit siten kunnossa ja laitoin heti ajanoton päälle, kun sykkeet ilmestyi näytölle. Yleensä odottelen gepsin signaaleja Display 1 -tilassa, joten aikaisemmin korkeusmittari on aina ehtinyt olemaan päällä pidempään.

Eikös suunnon korkeusmittaus ole kellossa ilmanpaineesta ja riippumaton siitä GPS podista. Mulla ei ole podi koskaan katkassu mutta eikös Suunto toimi niin että jos se putoo niin ei sitä saa enään samaan harjotukseen takasin, esim jos haluaisi vaihtaa juoksusta pyörään ja vaihtaa jalkapodista GPS podiin niin ei onnistu ellei tee kahta harjotusta ?.

Minulla GPS podi on kiukutellut kun olen pitänyt sitä "väärässä" kädessä. Virallisissa ohjeissa on muistaakseni ihan maininta että podin tulee olla samassa kädessä kuin kellon, sen kantama on ihan sikahuono, varsinkin jos on rojua välissä. Hiihtäessä tuli paljon ongelmia kun kädet teki niin sairaan pitkiä ratoja ja välimatkaa tuli reippaasti käsien välille.

Ilmanpaine tulee kellosta, ei podista joten siinä ongelma on jokin muu.

Eikös suunnon korkeusmittaus ole kellossa ilmanpaineesta ja riippumaton siitä GPS podista.

Testasin ja kokeilin miten saan korkeuden lähtemään tasan nollasta metristä ja luulen tietäväni miten. Tässä tänään kävelty lounaslenkki:

http://www.movescount.com/moves/move2169008

Taas lähtee korkeus tasan nollasta, vaikka oikeasti ollaan noin 310m korkeudella. Korkeuden mittaus ei viimeisen sadan harjoituksen aikana ole kertaakaan lähtenyt nollasta, ellei GPS podi ole ollut mukana. Korkeuden saa lähtemään nollasta, kun laittaa ajanoton päällä pari sekuntia sen jälkeen, kun Podi ilmoittaa vihreällä valolla, että signaalit on kunnossa. Silloin lienee käytössä joku minimimäärä sateliitteja paikannukseen, mutta tämä määrä ei riitä edes karkeaan korkeustietoon. Treenin aikanahan korkeustieto tulee barometristä, mutta voiko olla niin, että sen aikaa kun gepsi hakee useampaa sateliittia, tulee gepsiltä korkeustiedoksi nolla.

Jos odotan puolisen minuuttia vihreän valon tasaantumisen jälkeen, jotta sateliitteja saadaan enemmän kiinni, niin korkeus lähtee tallentumaan aivan normaalista barometrin mukaan. Esim sunnuntaina täsmälleen samasta paikasta lähtenyt juoksulenkki:

http://www.movescount.com/moves/move2160737

Jos tilanne on todellakin tämä, niin on aika ikävä bugi. Mistään kun ei voi tietää, että onko podi saanut jo sateliitteja riittävästi kiinni. Itse kello kun näyttää koko ajan barometrin lukemaa. Ja treenin korkeustietoja ei voi muokata jälkikäteen Movescountissa, joten virheet jäävät viikko- ja kuukausitilastoihin, mikä on ikävää.

Siirsin muuten Podin oikeaan ranteeseen ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia Podin ja kellon yhteyksissä. Eli yhteysongelma johtui luultavasti läskistä kellon ja podin välissä.

Muokattu

Siirsin muuten Podin oikeaan ranteeseen ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia Podin ja kellon yhteyksissä. Eli yhteysongelma johtui luultavasti läskistä kellon ja podin välissä.

Näin oli, kun käytin alkalipattereita. Siirryin nyt akkuihin ja sen jälkeen on tullut taas yhteysongelmia, kun kello on vasemmassa ranteessa ja gepsi oikeassa. Yhteys toimii akuilla moitteetta, kun gepsi on vasemmassa olkavarressa ja kello vasemmassa ranteessa. Heikentyyköhän gepsin ja kellon välinen yhteys, kun siirrytään 1,5 volttisista pattereista 1,2 volttisiin akkuihin?

Näyttääkö teillä T6C+gps oikein matkan. Mulla se näyttää maralla aina jotain 44,2km. Oon parittanut kyllä laitteet. Onko vielä jotain mitä voi tehdä vai onko vain ominaisuus. Vähän harmittaa, kun ei noita kilometrivauhteja voi oikein seurata, kun matka heittää.

Suunto ei oo ihan kärkikahinoissa gepsikehityksessä, tollaset matkaheitot on arkipäivää. Itse ratkaisin ongelman unohtamalla gps-köntsän ruuhkabussiin ja ostamalla footpodin tilalle. Tarkkuus parani huomattavasti :)