Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Nastolan Kuntotriathlon 18.6.

pölhö
 Share

Recommended Posts

No avataans nyt oma ketjunsa. Eli parin viikon päästä abouttiarallaa perusmatka (0,9-36-8), ei ennakkoilmoittautumista ja peesaaminen sallittu. Pitääkin tsekata, miten aerotankojen kanssa.

Tarkoitus oli mennä Kiskoon, mutta kun päivä ei sopinutkaan, tämä saa paikata.

Onko kellään muulla harkinnassa? Osaavatko SM-duatleetit arvailla, millaista pyöräreittiä on luvassa, tarviiko korkeimpien nousujen harjalla happilaitteita vai mennäänkö alusta loppuun isommalla limpulla?

Myös suunnilleen sprintin mittainen kuntosarja tarjolla. Nasevan sivuilla tietoa (rullaa alaspäin).

SM:ssä oli kovasti liioiteltu reittien vaativuutta. Olivat oikein mukavat kisareiteiksi, lähinnä siellä painoi se 8 m/s vastatuuli paluusuuntaan. Jos pyöräreitti on suunnilleen sama, niin mäet ovat matalia, mutta niitä on varsin taajaan. Muutama pitkittäisrailo löytyy, mutta ei niihin osu, kun pitää silmät auki. Alkupätkä kannattaa käydä ajamassa etukäteen, jotta näkee, antavatko keli ja liikennetilanne ajaa siihen alun S-mutkaan täysillä.

Menin, näin, enkä ollut ihan viimeinen maaliintulija.

Ihan hauska kisa, pyöräreitti on todella kumpuilevaa, ei nyt mitään HoC-mäkiä, mutta ei kyllä juuri lainkaan tasamaatakaan. Juoksu oli pääosin todella jyrkkämäkistä sorapolkua metsän siimeksessä, eli ihan hauskaa vaihtelua sekin, mutta olisi jo puolikkaalla (täydestä matkasta puhumattakaan) ihan murhaa.

Sää suosi, koko kisan aikana satoi varmaan alle milli, vaikka mennen tullen autoillessa ropisi ihan kunnolla. Muutama käytännön juttu järkkäreillä on vielä opittavana, mutta eivätköhän ensi kesäksi saa kuntoon (mm. pyöräilyssä tuntui joka toinen eksyneen, kärjessä ollut oli kuulemma ajanut 10 km sakkolenkin...).

Eli ihan vartenotettava vaihtoehto Kiskolle, jos joutuu sen missaamaan. Tai miksei muutenkin!

Niin, omasta suorituksesta sen verran, että meni suunnilleen odotetulla tapaa, eli täysin penkin alle. Kauhulla laitan tänään Joroisten ilmon sisään.

Nastaa oli Nastolassa! Fillarissa tosiaan itsekin menin parin muun kanssa siitä väärästä oikealle, kun niin oli painotettu että aina vaan oikealle :) epäilin kyllä heti koska siinä kohtaa ei ollut sitä keltaista nauhaa.. no monta sataa metriä ei ehditty kun tuli kaveri vastaan joka oli käynyt sen tien päässä... eli itsellä kävi tuuri ja siihen harhaan hävisi ehkä noin minuutin. Muutenhan koko kisareitti oli tosi selkeä ja helppo. Juoksusta muistan itse vaan pururadan loppupuolelta 2 jyrkkää mutta lyhyttä mäkeä peräjälkeen, muuten juoksureitti ei mun mielestä kovin mäkinen ollut. Hyvä pieni happeningi, ensi vuonna ehdottomasti uudestaan.

Juoksusta muistan itse vaan pururadan loppupuolelta 2 jyrkkää mutta lyhyttä mäkeä peräjälkeen, muuten juoksureitti ei mun mielestä kovin mäkinen ollut.

Ehkä mun kommentti kertoo enemmän mun juoksukunnosta kuin reitistä.. mutta oli se mun käymistä kisoista (Kisko, Nokia, Rykäsyt) ylivoimaisesti mäkisin tai ainakin mäet olivat jyrkimpiä. Mutta mun kielenkäytössä mäkinen = hyvä :-)

Ehkä mun kommentti kertoo enemmän mun juoksukunnosta kuin reitistä.. mutta oli se mun käymistä kisoista (Kisko, Nokia, Rykäsyt) ylivoimaisesti mäkisin tai ainakin mäet olivat jyrkimpiä. Mutta mun kielenkäytössä mäkinen = hyvä :-)

Joo, juoksukunnosta puheenollen varsinkin eka kierros oli kyllä itselle niin kankea ja raskas, että kevyeksi en ainakaan pääse omaakaan juoksuosuutta kehumaan.. :)

Pari päivää tuli tosiaan noita säätiedotuksia eri lähteistä kateltua sillä silmällä, että pohdin aamuun asti Nastolan ja Suvi-illan välillä. Täytyy olla tyytyväinen valintaan, sillä keli tosiaan lähellä paras mahdollinen ja koska juoksukunto arvoitus, ei tarvinnut mennä itseään häpäisemään puolikkaalle.

Uinti alkoi totutun hankalasti. Ennen lähtöä uiskentelin n. 50 m rennolla otteella, jolla oli tarkoitus uida kisamatkakin. Sitä pystyi toteuttamaan ehkä 100 m, kunnes uinti hajosi täysin. Kolmeen otteeseen jouduin nöyrtymään ja vetämään muutamia vetoja selkääkin, jotta saisin hengityksen tasaantumaan. Perusuintitekniikka on kuitenkin sen verran kehittynyt, että nyt oli aika monta pyörää vielä vaihdossa odottamassa, kun itse pääsin Trekin selkään.

Fillarilla 0-3 km meni omana vetona ja lähti hyvin ilman kramppeja. 3 km kohdalla kaksi nuorta lyhytmatkalaista sai kiinni eivätkä onnistaneet karistamaan mäessä, vaikka koittivat. Harmikseni siis kääntyivät siinä 9 km kohdalla, koska vuorovetomme oli julman kovaa, laadukasta. Pariin kymppiin suunnilleen jouduin soolona kiskomaan, kunnes kaksi kaverusta sai kiinni. (Oliko Wallu tässä vai saimmeko sinut kiinni hieman myöhemmin?) Liityin perään. Levykiekkomies (nro 26 muistaakseni) tarjosi hyvää kyytiä. Koitin pari kertaa tarjoutua vetäjäksi ja kiristää tahtia, mutta meninkö liian kovalla voimalla ohi vai mitä, mutta eivät jätkät seuranneet. Ei ollut kuitenkaan voimia yksin karkuun, joten täytyi tyytyä nauttimaan kyydistä.

Yhdessä kohtaan tosiaan mentiin harhaan ja minä meistä jälkijoukkolaisista eniten. Tuli vähän kiirus ottaa levykiekkomies kiinni, mutta mittari pari minuuttia punaisella se onnistui. Jalkaa olisi ollut taas vuorovedolla ottaa pyöräajasta vähän pois, mutta jäin 2-3 hengen junaan ihmettelemään loppumatkaksi syitä vuorovedon epäonnistumiseen. (Kuten lukija huomannee, niin tämä häiritsee minua kovin, sillä viikon takaisessa Pirkassa meni 100 km 210 km:stä tällä taktiikalla ihan "voittajafiiliksellä". En keksinyt muita syitä kuin: a) Kaveri katsoo pelkästään omia sykkeitä ja ajaa sen mukaan B) Kaveri haluaa vetää täysin oman (tempo)vedon c) Vedin liian kovaa ohi huomioimatta levykiekon hitausmomenttia)

Kun oli viimeiset n. 15 km nautiskellut peesistä, niin juoksu oli vielä totuttua vahvempaa ja heti vaihdosta tunsin, että nyt kulkee. SM-duathlonista tutun reitin tiesin itselleni suhteessa kanssakilpaveikkoihin edulliseksi, sillä paljon oli tiedossa lievää alamäkeä, joissa lajiominaisuuksilla jyllätään ohi kavereista. Koskaan en ole juoksusta tri-kisassa näin nauttinut, kiitos ilmeisesti peesiavulle. Maalissa oli n. 5 ukkoa ja pari naistakin odottelemassa.

Maalissa oli hieno fiilis ja itse asiassa ei tuntunut olevan poikkikaan. Vasta tuossa illemmalla ennen saunomista iski uupumus. Onnittelen itseäni, ettei Forssaan tullut mentyä. Jokin hölmö 1.2x aika ja 50 € siitä virallisesta juoksukunnon puutteen todistuksesta olisi ihan toista kuin tämä kivan kotikutoinen kisa rankoilla pyörämäillä ja mahtavalla juoksureitillä. Tuli samalla todettua, että Craftin tri-kisa-asu on varsin käyttökelpoinen ja tällaisiin lyhyempiin kisoihin ehdoton vaatimus vaihtojen sujuvuutta ajatellen. Sen sijaan Profile Designin Aero drink saa moitteita siitä, että pilli pitää näköjään katkaista itse alempaa (ottaa rintaan varsinkin putkelta ajettaessa) eikä näyttänyt pysyvän napakasti paikallaan, kun pari kertaa joutui korjailemaan.

Että sellainen kisa. Suosittelen varsinkin harrastusta aloitteleville. Tulosten ilmaantumista odotellen...

Muokattu

(Oliko Wallu tässä vai saimmeko sinut kiinni hieman myöhemmin?) Liityin perään. Levykiekkomies (nro 26 muistaakseni) tarjosi hyvää kyytiä. Koitin pari kertaa tarjoutua vetäjäksi ja kiristää tahtia, mutta meninkö liian kovalla voimalla ohi vai mitä, mutta eivät jätkät seuranneet. Ei ollut kuitenkaan voimia yksin karkuun, joten täytyi tyytyä nauttimaan kyydistä.

Joo ajoitte mut kiinni ja roikuin teidän kanssa sitten loppumatkan, paitsi pari kilsaa ennen vaihtoa jäin kun alkoi vähän hyytyä ja mekaniikka temppuili yhdessä viimeisistä ylämäistä.

Olin ajanut koko matkan käytännössä yksin kunnes ajoitte mut kiinni, sitten sain kaivattua peesiapua levykiekkojannulta. Oli ihan työtä sitten jaksaa teidän tahdissa loppu joten mitään vuorovetohommeleita en ajatellutkaan siinä. Levymies jäikin sitten juoksussa mutta sä ammuit semmoista vauhtia T2:sta että katoin et moido. Vahva juoksu sulta.