Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Laulajan lenkiki (64 km) 23.7.2011 (Sastamala)

Hietsu
 Share

Recommended Posts

Nyt olisi tarjolla eräänlainen nostalgiapläjäys.

Tavoitteet 2011 -ketjussa mainitsin, että tänä vuonna voisi jossain vaiheessa juosta rauhalliseen tahtiin yhtenä kierroksena edettävän Laulajan lenkin, kokonaispituudeltaan 64 kilometriä. Pikku a otti asian uudelleen esiin ja päädyimme ehdottamaan lauantaita 23. heinäkuuta. Tervetuloa siis kaikki mukaan vapaamuotoiselle pitkälle lenkille!

Tarkoitus on juosta rauhallisesti yhteislenkkinä tai vaikka parina erivauhtisena ryhmänä, jos porukkaa on enemmän. Pienellä suunnittelulla varmaan juomahuoltokin onnistuu. Samaten mahdolliset erityisjärjestelyt kauempaa tuleville. Se on sanottava rehellisesti, että kierros on kokonaan maantietä, eikä nousuakaan taida pahemmin olla.

Lähtöpaikkana oli perinteisesti Myllymaan urheilutalo Vammalassa (nykyisessä Sastamalassa). Sieltä suunnattiin pohjoiseen Putajantietä pitkin ja sitten käännyttiin noin 25 kilometrin ajaksi Tampere-Pori-valtatielle. Pikku a varmaankin laittaa vähän tarkemmin tietoja reitistä, tarkasta lähtöpaikasta ja -kellonajasta myöhemmin.

Laulajan lenkkiä juostiin kilpailuna vuosina 1990-1999. Nimensä lenkki sai siitä, että pääjärjestäjänä oli Mauno Lampimäki, joka on musiikkimiehiä. Hänellä oli (on?) oma, mm. humppaa soittanut tanssiorkesteri. http://www.youtube.com/watch?v=icurloaIPL0&feature=related (Linkin kappale lienee oikeassa muodossa "Kutalan lossilla")

Varmaan muutama palstalainenkin on Laulajan lenkillä aikanaan juossut lappu rinnassa, ehkä esimerkiksi Töyrylän Tero? Jos en ihan väärin muista, niin mm. Maria Tähkävuori juoksi aikoinaan ensimmäisen ultransa juuri Laulajan lenkillä.

Tervetuloa mukaan!

PS. No voi pahuksen pahus. Nyt taas tuli todettua oma sanasokeus ja foorumin ainoa huono ominaisuus: otsikkoa ei saa myöhemmin millään korjattua. Ehkä tämän kanssa voi kuitenkin elää.

Muokattu

Moi,

tosiaan, otin Hietsuun yhteyttä Laulajan lenkin tiimoilta ja sovimme ajankohdaksi tuon 23.7. Asun itse Sastamalassa ja haluan tietenkin parhaani mukaan auttaa tämän pidemmän yhteislenkin toteuttamisessa. Koska kyseessä on fiilistelynomainen yhteislenkki, järjestelyasiat voidaan tietty paremmin sovittaa juoksijoiden yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Esim. voidaan juosta tosiaankin kahdessa tai useammassa ryhmässä, järkätä mahdollisesti polkupyörä- tai autohuoltoa. Meille mahtuu pari kolme innokasta yöksikin.

Vanhoja Ultrajuoksijoita lukeneille Laulajan lenkki lienee tuttu tapahtuma 1990-luvulta. Kilpailuna sitä juostiin kaikkiaan 10 kertaa. Mainiot tapahtumaraportit tuokiokuvineen löytää ainakin Ultrajuoksijan numeroista 2/94, 2/95, 2/96. Lisäksi numeroon 2/99 sisältyy maukas Tyrvään Sanomien pikkujuttu (”Tuu illaksi kotio!”) viimeisestä Laulajan lenkistä.

Jo tässä vaiheessa voisi sanoa muutaman sanasen reitistä. Lähtöpaikka, Myllymaan Lähdön Urheilutalo, sijaitsee n. 9km Vammalan keskustan pohjoispuolella. Ensimmäiset 14km tiellä 2492 kohti pohjoisluodetta tarjoaa juoksijalle oikein idyllistä maalaismaisemaa – maltillisesti kumpuilevaa pelto- ja metsämiljöötä, mukavia pihapiirejä ja huonokuntoista asvalttia. Putajan kylään saavuttua käännytään oikealle kohti 21kilometrin päässä idässä sijaitsevaa Häijäätä. Tämä osuus juostaan valtatie 11:llä. Osa osuudesta, arviolta juoksun kilometrit 15-25, on omasta mielestäni mainitsemisen arvoisen yksitoikkoista tienpätkää, mutta taas lähempänä Häijäätä (Mouhijärveä) maisema alkaa ympäristö muuttua mielenkiintoisemmaksi.

Häijäässä käännytään takaisin Vammalaan päin, tielle 249. Väli 35-42km Häijäästä Karkkuun on metsäisempää, pitkiä loivahkoja mäkiosuuksia sisältävää pikatien vartta, mutta Karkusta lähtien ja maratonin kohdalla vallan saavat taas pelloista ja metsäsaarekkeista koostuvat maisemaosuudet. Ennen Vammalaa juostaan muun muassa Lakeside Golfin kentän sekä Tyrvään Pyhän Olavin kirkon (Vanhan, n. 1510 valmistuneen, 1997 palaneen ja sittemmin katostaan uudelleen rakennetun kirkon) ohitse. Viimeisellä kympillä ohitetaan pohjoispuolinen Vammala ja käännytään takaisin kauniille Putajantielle. Alla reitti Googlen karttapohjalla. Lähtö- ja maalipaikka ainakin alustavasti kyseenomaisella Myllymaan Urheilutalolla, kartassa A:n ja D:n kohdalla:

http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Putajantie%2FReitti+2492&daddr=Putajantie%2FReitti+2492+to:Sastamalantie%2FReitti+249+to:Putajantie%2FReitti+2492&hl=fi&geocode=FWzJqAMd-gJcAQ%3BFdo7qgMdiFhaAQ%3BFfY5qQMd4vReAQ%3BFcy-qAMdUBFcAQ&mra=dme&mrsp=3&sz=11&sll=61.434828,22.93602&sspn=0.180906,0.676346&num=10&ie=UTF8&z=10

Mitäs vielä? Tarkemman lähtöajankohdan eli kellonajan voinemme asianosaisten kesken päättää sitten lähempänä. Helteiden sattuessa paras tapa välttää päivän kuumuus olisi lähteä iltaa tai yötä vasten, tai vaihtoehtoisesti varhain aamulla. Anything goes ainakin mulle. Ilmoitelkaa halukkuudestanne tähän ketjuun tai vaihtoehtoisesti yksärillä Hietsulle tai mulle. Tervetuloa kaikki!

• 4 weeks later...

Mauno on pikkupoika-ajoilta naapurin miehiä ja pätkiä reitistä tahkon silloin tällöin - etenkin kesäisin. Muuutta: tuo matka taitaa olla vielä meikälle liikaa. Ainakin henkinen raja menee vielä maratonissa. Hienoa kuitenkin, jos/kun tällainen tapahtuma järjestyy!

Kyllä jonkinlainen raja, ainakin tavoitteiden suhteen, mullakin menee maratonissa. Tää Laulajan lenkin tempaus olis tosiaan tarkoitus vetää kevyenä yhteislenkkinä, joten tuu vaan ihmeessä mukaan vaikka hälventelemään niitä rajoja. Voihan tässä tietty juosta vain osan matkaakin, miten vain, mutta sun kunnollasi tuo 64km ei todellakaan ole mikään - muu kuin tosiaan alkuun ehkä henkinen -ongelma. Joskus ja eritoten tänään helteisen maraton-päivän aamuna tuntuu tuo marakin asettavan mieleen tiettyjä defenssejä, mutta ei kaikista oireista kannata välittää. (Kuuluisia viimeisiä tokaisuja... ;)

Tää Laulajan lenkin tempaus olis tosiaan tarkoitus vetää kevyenä yhteislenkkinä, joten tuu vaan ihmeessä mukaan vaikka hälventelemään niitä rajoja. Voihan tässä tietty juosta vain osan matkaakin

Jos lähden, niin se on all_in - eli koko matka (ei kuitenkaan täyttä vauhtia). Aivan hullua - mutta aavistuksen ajatus alkoi tänään (hellepitkiksellä!) kiehtoa sittenkin. Mulla on tosin vielä monta muttaa: 5v pojan hoidosta lähtien. Myös juomareppu olisi aika pakkohankinta. Näillä helteillä meikäläisen 0.25L juomavyön tarjonta ei oikein peruspitkiksellekään riitä.

Otan yhteyttä, jos innostun oikeasti "leikkiin" mukaan..

Jos lähden, niin se on all_in - eli koko matka (ei kuitenkaan täyttä vauhtia). Aivan hullua - mutta aavistuksen ajatus alkoi tänään (hellepitkiksellä!) kiehtoa sittenkin. Mulla on tosin vielä monta muttaa: 5v pojan hoidosta lähtien. Myös juomareppu olisi aika pakkohankinta. Näillä helteillä meikäläisen 0.25L juomavyön tarjonta ei oikein peruspitkiksellekään riitä.

Otan yhteyttä, jos innostun oikeasti "leikkiin" mukaan..

Hienoa, katotaan saadaanko liikkuva huolto mukaan, niin ei tarvitsisi ainakaan kaikkea kantaa selässä mukana. Toivotaan nyt, että lämpötila edes vähän notkahtaisi juuri tuoksi päiväksi. Mua ei ainakaan eilisen miltei täysivauhtisen Mikkelin hellemaran jälkeen kiinnosta pitää muuta kuin ihan retkeilyvauhtia, se on selvä.

Otappa yhteyttä, kun asiat järkkääntyy.

• 2 weeks later...

Terve teille, etenkin Hietsu ja pikku A! Sitä tässä kyselen että ketkä ovat lähdössä lenkille ja mihin aikaan? Lähtöpaikka olikin jo mainittu ensimmäisessä viestissä. Oma tuloni on vielä avoinna, mutta tapahtuma kiinnostaa kyllä. Tulemiseen vaikuttaa osin lähtöaika. Mikä olisi itsekullekin sopiva aika lähteä lenkille? Itse pitäisin parhaana illan seutua eli jos lähtee esim. kello 16, on mahdollista että pääsee maaliin auringon laskiessa.

Täällä on arvontalaulu menossa myös. Käytännön asiat olis periaatteessa kunnossa, mutta matkan pituus / vinoa tienviertä taivaltaminen näin valmiiksi toispuoleisena askarruttaa vielä. Itse preferoisin sellaista aikaa, ettei mene koko päivä tähän. Sopisi parhaiten aikaisin aamulla (luokkaa 8:00) lähtö. Toisella sijalla sitten Jukan ehdottama iltapäivälähtö.

Mitäs vauhtia yhteislähtö muuten aikoo taivaltaa? Mulla menee normipitkikset 5min/km +/-

Mulle optimi olisi aloittaa hieman tuota hitaampaa ja tarkistaa sitten tarvittaessa. Kokonaisajaksi olen hahmotellut kuitenkin alle 6h.

Oma nopeuteni noin pitkällä lenkillä taitaa olla 6:30 - 7:00 minuuttia/km. Mukaan pääsen vasta iltapäivällä, kun ajettavaa aamupäivällä on noin 180 km ja en halua/voi lähteä kovin aikaisin. Näillä spekseillä tilanne lienee se, että jos iltapäivällä on muita hitureita lähdössä, niin hyvä, vaan jos ei ole, niin voin hyvin tehdä soololenkin. Kaiken lisäksi on mahdollista että jokin liikennetekninen asia (kuten autontarve muualla) tai joku muu seikka estää tuloni kokonaan. Mutta noin periaatteessa osallistumisen todennäköisyys noin 87.5%.

Moi,

olen nyt ollut viikonpäivät poissa tietokoneiden ääriltä. Näillä näkymin juoksemaan on teidän (JukkaHalme, forrest) lisäksenne tulossa nelisen henkilöä. Mulle käy mikä aika tahansa, joustan tässä muiden mukaan. Ehkä iltalähtö voisi sikäli olla parempi, ettei kovin lämpö ainakaan osuisi viimeisille kilsoille, mutta aamulähtökin kelpaa. Ja melkein mikä tahansa vauhti sopii myös. Olen nyt ollut istuinkyhmyongelmien vuoksi pari viikkoa vähäisillä juoksumäärillä, ja jos kyhmähdykseni tällä viikolla pahenee, niin ainakin minusta saatte pyöräilevän huoltajan. Josko Hietsu vielä laittaisi omat kommenttinsa ajankohdasta ja muusta... Lähdetäänkö Lähdön urheilutalolta vai jostakin muualta?

Mulle ehti tässä välissä tulla pienet purkutalkoot Sastamalan keskustan lähellä viikonlopuksi. Niitä pitäisi näillä näkymin aloitella lauantaina iltapäivällä/iltasella, ettei kaikki jää sunnuntain varaan.

Joten: mun mahdollisen juoksun (vielä saatan jänistää ja mennä vain normipitkiksen) pitää ilmeisimmin tapahtua alkaen aamulla aikaisin - viimeistään 8:00 lähtö.

Älkää missään tapauksessa ottako ressiä järjestelyistä minun takiani: olen valmistautunut myös soolojuoksuun. Siinä tapauksessa kiitän jo etukäteen hyvästä & hullusta ideasta. Soolona uusi juomareppu täyteen juomaa & geeliä. Johonkin reitille voisi edellispäivänä vielä piilottaa santsivesipullon. Eiköhän niillä pärjää. Äiti tulee pelastamaan, jos joutuu pulaan.

Hyvät lähtövaihtoehdot mulla: urheilutalo (6.5km yöpaikasta) tai lähellä oleva Vaununperä-risteys (2.8km) tai sitten jossain kohtaa lähempänä keskustaa. Näihin pääsis pyörällä..