Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vinkkejä vauhtikestävyyteen ja ajan kirimiseen!

workout83
 Share

Recommended Posts

Viikon päästä ois tarkoitus juosta kisamielessä 4.3km, matkana minulle lyhyt muttei siinä vaiheessa, kun täytyy repiä kintuista sen minkä lähtee. Kävin juoksemassa kyseisellä paikalla pohjat muutama viikko sitten ajalla 24.24min. Tästä täytyy pystyä kirimään ainakin 17 minuutiin, mutta MITEN? Pohjat juoksin yksin kylmiltään "extempore"-päähänpistona ja otin ensimmäisen kierroksen erittäin lämmittelyn omaisella vauhdilla (1.4km/kierros). Nyt haluan konkreettisia vinkkejä, kuinka parannan ajan h-hetkellä ja millä rytmityksillä kannattaa kierrokset ottaa? Jos vetää alusta asti piiput tyhjiin, varmasti jää huonommalle ajalle kuin pohjissa. Yritän järkevästi suunnitella "strategiaa"... Maksimikestävyys ei ole kovin kummoinen. :cry:

"Ne vk-treenit olis pitänyt tehdä jo pitkin kevättä. Hienosäätöä enää voit viikossa tehdä. Lienee sun kunnolla viimeset päivät kannattanee lepäillä?"

Toki VK-treenejä on tehty pitkin kevättä, mutten ole ottanut stressiä niiden suhteen eli mutu-tuntumalla enimmäkseen juostu. :)

Mitä lepoon tulee, olen tehnyt kaksi päivää sitten kevyen salitreenin ja kävellyt, viimeisin VK-harjoittelu oli muutama päivä sitten ja eilen venyttelyt+kävelylenkki 5km.

Keli ei ole ainakaan tänään armollinen.

Hyvin ne kisat meni täysin aloittelijalle, peräti positiivisestikin yllätin itseni ja sijoituin kärkeen omassa sarjassani ajalla 21.31, mutta tietysti ensimmäinen harjoittelu kevät takana ja ensimmäinen juoksu-kesä edessä tietää töitä kehittymisen kannalta. Hoppuilua koetan välttää, eihän tässä kiirettä ole ja kehitys tulee näkymään vasta parin vuoden päästä säännöllisen harjoittelun jälkeen. Noviisina sitä kaipaisi ammattilaisten kultaisia neuvoja käytännön tasolla, kun olen aivan ummikko vielä monissa termeissä ja käytännön asioissa. Olen harkinnut liittyä paikalliseen juoksuseuraan, mutta tämä on vasta harkinnan alla. :viheltely: