Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Koska valmis maratonille?


tintura
 Share

Recommended Posts

Auttakaapa kokeeneet ja viisaat juoksijat!

Olen alle 25-vuotias nainen, joka juoksi puolikkaan tänä keväänä 2.03... elämäni ensimmäisen. Nyt kävi niin, että tämän jälkeen iski kamala himo päästä kokeilemaan kokonaista. Kysymykseni kuuluu: Onko mitään järkeä lähteä vielä tänä kesänä juoksemaan kokonaista esim. HCM elokuussa vai kannataako yritys siirtää suosiolla tuonnemmaksi tulevaisuuteen?

Harrastan monipuolisesti urheilua, mutta niin sanottu päälajini ei ole ollut juoksu vaan salibandy. Tosin olen salibandyn ohella ollut aina melko aktiivinen lenkkeilijä. Salibandykauden aikana kilsoja kertyy viikossa treenien lisäksi noin 15-20 ja nyt kauden jälkeen olen pyrkinyt suurinpiirtein 30km/vko.

Tällä hetkellä treenaan lähinnä tulevaa salibandykautta varten (4-6 vkossa: spurtteja, loikkia, vielä enemmän loikkia, punttia, intervallijuoksua ja lenkkeilyä). Olen tosin pitänyt kiinni siitä, että pääsen kerran viikossa pidemmälle lenkille näiden hyppelyiden ja nopeusrääkkien lisäksi... Eli tällä hetkellä juoksen tavallisimmin 2x 45-60 min/vko ja 1x 90min-120min/vko.

Mitäs sanotte? :)

Kiitän avustanne!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sen verran vielä kysyisin noista pitkistä lenkeistä. Eli onko mitään suositus kilometrimääriä, joka esim 2 tunnin lenkillä pitäisi tulla täyteen vai onko tärkeintä, että lenkki on kestoltaan kaksi tuntia tai yli ja kilsoja tulee niin paljon kun on tullakseen? Ja mikä suurinpiirtein olisi sopiva syke yli 2 tunnin lenkille?

Link to comment
Share on other sites

Tavoitteena lienee päästä maralla vain maaliin. Juokse ajan mukaan muuten tulee juostua helposti liian kovaa.

Kuten TimoU sanoikin: juokse pitkä niin hiljaa että oiken hävettää (mummot/papat melkein kävelee ohi). Syketasoa vaikea sanoa kun se on jokaisella omansa, mutta

aloittelija juoksee helposti pitkät liian kovaa. Juoksisin pitkiä kuitenkin yli 2h, ainakin 2.5 asti, jotta pitkä rasitus maralla ei tule jaloille yllätyksenä.

Link to comment
Share on other sites

Hienoa! Hiljaa juostut pitkät lenkit rakentaa sen peruskunnon, että ylipäätään pystyt juoksemaan maratonin läpi. Oleellista tällöin on se alhainen syke. Nopeammat lenkit parantaa vauhtikestävyyttä. Se määrittää sen mihin aikaan sen maratonin kykenet juokseen. Keskity siis sykkeeseen ja siihen että kerran viikossa tapahtuva pitkis on pitkä ajallisesti, eikä niinkään kilometreissä mitattuna.

Tässä mun ehdotus, mutta muitakin näkemyksiä varmasti on:

Jos juokset 2-3 X viikossa 60min, niin tee niistä yks niin että 15min rauhallisesti pitkiksen vauhtia, sitten 30min selkeesti reippaampaa, mutta ei kuitenkaan kovaa ja sit taas 15min pitkiksen vauhtia. Tollanen ripeämpi 30min aukasee kroppaa ja päänuppia. Siinä tulee sitä vauhtikestävyyttä. Tuo reipas rasittaa aina elimistöä, joten älä tee sitä pitempänä kuin 40min tai 7km, vaikka kropassa tuntuis miten hyvältä. Ajoita tämä lenkki viikolla mahdollisimman kauaksi pitkästä lenkistä. Itse juoksen su pitkän, niin teen tän keskiviikkona.

Kerta viikossa on se pitkis. Jos nyt pystyt juokseen 120min ja se menee suht helposti, niin pidentäisin joka viikko/ 2 viikon välein sitä esim. 10minuutilla. 2,5h saa ainakin kestää. Tässä on kahta koulukuntaa kaiketi et miten pitkään. Itse juoksen 3,5h pitkiksiä, mutta on jo muutama juoksukesä alla, joten en sinuna kiirehtisi.

Mikä syke? Tää on tosi hankala määrittää, kuten Mölkky tossa yllä toteaa. Sykeet on tosi yksilöllisiä. Näihin on olemassa laskentakaavoja, joilla keskiarvoihmisen oikeat treenisykkeet saadaan selville. Ongelma on se, että ihminen ei ole keskiarvo! Jos joku kuitenkin laittaisi pyssyn ohimolle ja pakottaisi sanomaan jotain sykettä ohjeeksi, niin sanoisin että pitkiksen keskisyke alle 130 ja se 30min reipas siinä viikon puolivälissä 20 lyöntiä reippaammin. Mutta nämä on siis erittäin viitteellisiä ja sellasta keskiarvomatikkaa, joka ei välttämättä osu sun kohdalle yksilönä taas ollenkaan!

Oleellista on siis se pitkiksen alhainen syke, joka rakentaa sen peruskunnon, jolla sen maratonin pystyt juoksemaan maaliin!

Link to comment
Share on other sites

Kuten jo muutkin ovat maininneet ei mitään yleistä syke rajaa ole, samoin ei myöskään ole mitään yleistä valmistautumisen mallia. Itse juoksin launtaina Tukholman läpi 5.01.xx ja sitä ennen olen tänä vuonna juossut noin 100km yhteensä, siis tosiaan tämän vuoden alusta kaikki lenkit laskien. Pisin lenkki oli vajaat 17km n. 1h57min, omakohtainen kokemus onkin se, että terveenä pystyn hyvin 5 tunnin yhtämittaiseen juoksuun, olisin varmasi pystynyt vielä jonkin verran pidemällekin.

Sinun taustoilla olet varmasti valmis juoksemaan maratonin läpi, on sitten eri asi jos tavoittelet aikaa joka on reilusti alle 5h. Rohkeasti vaan mukaan, maraton on korvienvälistä kiinni :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Noilla pohjilla ehdottomasti maratonille. Jalkojen iskunkestävyyttä pitää harjoittaa, koska siinä 3-5 tunnin juoksun/hölkän/kävelyn aikana on ehtinyt ottaa aika paljon jalat iskua.

Siellä tulee kaikenlaista yllättävää ja jännää vastaan 1. maralla. Se on seikkailu!

Jos on mahdollista, niin ehkä jonkunlainen pitkä n. 3 tunnin juoksu-kävely yhdistelmä harjoitus voisi olla paikallaan loppukesästä.

Link to comment
Share on other sites

Jos on mahdollista, niin ehkä jonkunlainen pitkä n. 3 tunnin juoksu-kävely yhdistelmä harjoitus voisi olla paikallaan loppukesästä.

Taikka sitten parina peräkkäisenä päivänä rauhalliset 2h hölkät. Tai vaikka yksi aamulla ja toinen illalla. Välissä rannalla virvokkeiden parissa rentoutuen tms.. Maratonille valmistamisen ohella näillä voi vakuuttaa itsensä kunnostaan.

Link to comment
Share on other sites

Maratonin läpipääsy ratkaistaan pitkälti korvien välissä.

Mielestäni OLET JO NYT VALMIS MARATONILLE, jos: olet tehnyt tuota kertomaasi harjoittelua parisen kuukautta ja liikuntaa muutoin on takana useita vuosia, osaat vähentää harjoitteluasi sopivasti 2-3 viikkoa ennen sitä ekaa maraa ja maltat lähteä sopivan "hitaalla" vauhdilla liikkeellä. Hyvällä juoksulla voit päästä jonkin verran alle 4:30:00 ajan, mutta ota ekalle maralle vähemmän kunnianhimoinen aikatavoite, että pääset varmasti maaliin. Seuraavilla kerroilla on mahdollista sitten parantaa aikaa. Ja maralla saa kävelläkin, se ei ole kiellettyä. Onnea tulevalle koitokselle.

Kerran maratoonari, aina maratoonari!

Link to comment
Share on other sites

Tämän foorumin parasta on juuri se, että lähes aina joku muukin on pohtinut samoja ajatuksia ja raastavinta, että maraton kuulostaa tällä palstalla peruskauralta.

Olen myös miettinyt, miten ihmeessä murran henkisen muurin ja ilmoittaudun maratonille. Olen juossut kaksi kertaa puolikkaan ja pari lyhyempää juoksutapahtumaa. Parhaana tuloksena pidän 17.4 km 1.45 aikaa.

Aina olen ollut juoksujen jälkeen niin poikki, että en olisi millään jaksanut toista mokomaa päälle.

Motivoivaa oli lukea Tukholma 2011 threadia, melkein jo iloittauduin ensi vuonna mukaan. Ehkpä minä ilmoittaudun maraton-kouluun ja fun4runille toivotan intoa ja tsemppiä. Ja kuten jo alussa viittasin, että ainakin minä olen saanut hyviä ideoita ja motivaatiota foorumin lukemisesta,

Tsemppar alla je!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy