Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
riikuli

Paljasjalkajuoksu

Recommended Posts

Guest juham
On ‎4‎.‎7‎.‎2018 at 07.38, Guest Navy SEAL kirjoitti:

Hei!

Onkohan täällä vielä yhtään aktiivista barefoot-juoksijaa? Aika hiljaista tuntuu olevan keskustelu aiheesta.

Moi

Mä en muilla juoksekkaan koska polvet ei kestä. Tuli tuhlattua pohjallisiin pronaatiotukiin jne. Nyt kahdet paljasjalkakengät kesällä ja yhdet talvella.

Kokeilin aikanaan, mutta kovemmilla vauhdeilla kuin n. 4.30 min/km alkoi tuntumaan liian kovalta. Juoksuni videokuvauksen perusteella polvi on koukussa, jalka tulee painopisteen alle. Ja RunScribe anturin mukaan joko midfoot tai forefoot strike.

Juokseeko joku oikeasti barefoot kengillä kovalla alustalla ja kovempia vauhteja kuin vaikka 4.30 ?

Mielestäni moni paljasjalkajuoksija juoksee "sipsuttelemalla" päkiöillä, kuten se monen Youtube-videon perusteella ilmeisesti kuuluukin.

Toki itsellänikin kengät on pääosin 0-4 mm dropilla ja monessa aika vähän vaimennusta, mutta ei kuitenkaan paljasjalkakengät, joissa on vain se muutama milli pohjaa 

On 13.7.2018 at 10.42, Jim kirjoitti:

Juokseeko joku oikeasti barefoot kengillä kovalla alustalla ja kovempia vauhteja kuin vaikka 4.30 ?

Miksei niillä voisi juosta alle 4.30/km kovalla alustalla?

Itse olen juossut radalla alle 2.45 tonnin paljain jaloin ja ymmärtääkseni

nopeimmat kenialaiset jopa alle 2.20

Eikö kenkä ole pehmeämpi ja siten vaimentavampi kuin pelkkä jalka?

7 tuntia sitten, Antti N kirjoitti:

Miksei niillä voisi juosta alle 4.30/km kovalla alustalla?

Itse olen juossut radalla alle 2.45 tonnin paljain jaloin ja ymmärtääkseni

nopeimmat kenialaiset jopa alle 2.20

Eikö kenkä ole pehmeämpi ja siten vaimentavampi kuin pelkkä jalka?

Tarkoitin kovalla alustalla lähinnä asfalttia. Ratahan on hieman kimmoisaa ja kenialaiset videoiden mukaan juoksevat lenkkinsä maastossa ei asfaltilla. Muistaakseni Kenialaiset pyrkivät treenaamaan nimenomaan pehmeällä alustalla.

Itse en vain ole nähnyt paljoa kavereita, jotka juoksevat 4.30 vauhtia kovempia treenejä tai vaikka kisoissa alle 4 min vauhteja paljain jaloin tai barefootkengillä, jos alusta on asfaltti.

Barefootkengät eivät ole mitkään Kinvarat vaan muutaman millin pohjalla varustetut.

Mutta jos joku tuohon kykenee niin hyvä. Ei ole ehkä nivelille terveellistä

On 29.9.2018 at 09.01, Jim kirjoitti:

Tarkoitin kovalla alustalla lähinnä asfalttia. Ratahan on hieman kimmoisaa ja kenialaiset videoiden mukaan juoksevat lenkkinsä maastossa ei asfaltilla. Muistaakseni Kenialaiset pyrkivät treenaamaan nimenomaan pehmeällä alustalla.

Itse en vain ole nähnyt paljoa kavereita, jotka juoksevat 4.30 vauhtia kovempia treenejä tai vaikka kisoissa alle 4 min vauhteja paljain jaloin tai barefootkengillä, jos alusta on asfaltti.

Barefootkengät eivät ole mitkään Kinvarat vaan muutaman millin pohjalla varustetut.

Mutta jos joku tuohon kykenee niin hyvä. Ei ole ehkä nivelille terveellistä

No en nyt tiedä onko rata niin kauhean kimmoisaa. Aika kovaahan tuo on. Riippuu toki radasta millä vuosituhannella on remontoitu ja mikä pinnoite. Mutta ok. Ehkä se sitten menee näin. Juoksisin paljain jaloin myös asvaltilla mutta kun on lasinsiruja. Ehkä pitäisi kokeilla barefoot kenkää. Tosin Hokalla ei niitä ole (vielä). Mutta maratonin olympiakultaa 1960 voitettiin paljain jaloin roomalaista asvalttia läpsyttäen. Pidän urheiluhistorian yhtenä kovimmista suorituksista.

Useimmille taisi käydä barefoot -kenkien kanssa niin, että ei maltettu aloittaa tarpeeksi varovaisesti matkan  ja vauhdin suhteen. Pururata ja hyväkuntoiset polut ovat loistavia alustoja  barefoot -jalkineille. Asvaltilla juoksua kannattaa harrastaa yleensäkin mahdollisimman vähän, hölkkäkisat riittää. Vedenpitävät Fivefingersin Lontrat ovat mukavat kengät kevään sohjossa juoksemiseen. Noillahan voisi juosta vaikka maastossa, mutta varpaiden väleihin keräytyy epämiellyttävästi roskia. Liekö noita enää myynnissä. Itsekin olen kyllä vähentänyt kevytjalkineiden käyttöä, aika usein tulee laitettua Kinvarat jalkaan. Nuo Kinvarat paranevat sitä mukaa, kun pohjat kuluvat. Omissa pohjat ovat melkein sileät. Kaiken kaikkiaan kenkien sekakäyttö lienee moneille paras vaihtoehto, kunhan välttää painavien, kiertojäykkien ja isodroppisten kenkien käyttöä.

Altran Ego-pohjamateriaali on kimmoisaa ja taipuisaa. Nyt se on käytössä mm. Escalantessa, jossa pohjameteriaalia on ehkä aavistus liikaa. Kun ottavat sitä käyttöön kengissä, joissa on hieman vähemmän pohjamateriaalia voisi tuosta tulla hyvä asfalttialustan "barefoot-jalkine" tai ainakin Kinvaralle vaihtoehto. Kinvarassahan on 4 mm droppi, kun altrassa on 0 mm  

Noita Altroja kokeilin äskettäin jalkaan ja ehkä olisin ostanutkin, mutta hintaa oli itselleni liikaa. Sopivat kyllä meikäläisen jalkaan hyvin. Toisaalta olen aikeissa vähentää radikaalisti maantiellä juoksua, joten keskittynen maastoon/poluille sopiviin kenkiin. Seuraava kenkä, jonka ostan, on Inovin uusi Terraultra 260, jossa on 0- drop. Tulee Suomessa kauppoihin ilmeisesti keväällä. Virpiniemen maastopuolikkaan ja Mourunkirunin juoksin Merrelin Road Gloveilla, jotka ovat mielestäni erinomaiset kengät tuommoisissa maastoissa. 0-drop ja ohuehko pohja. Noita vain ei enää ainakaan samalla nimellä löydy. Muutama asvalttipuolikaskin noilla on tullut juostua.