Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
riikuli

Paljasjalkajuoksu

Recommended Posts

Akilleksissa ei ongelmaa, pohkeet joskus jumittaa. Nyt tuli joku kipuilu vasempaan päkiään ihan keskelle viime lenkin, n. 9 km, jälkeen. Pari viikkoa ajattelin vetää lähinnä fillarilenkkiä ja kävelyä ettei pahene ja kipu häviää. Tuskin on mikään murtuma tms. kun kestää hieroa ja kävellä ihan hyvin. Ei silti tee mieli riskeerata enempää juoksemalla jos onkin jotain orastavaa rasitusmurtumaa. Niistä kun varoitellaan noviisia...

Mä olen tässä hiljalleen siirtynyt kohti nolladroppia. Pari vuotta sitten tulivat ensimmäiset hieman matalammalla dropilla olevat kengät ja tänä kesänä sitten ekat nolladropilla olevat. Vaikka mulla on edelleenkin normaalikantaisiakin kenkiä, suurin osa lenkeistä menee kengillä, joissa droppi on ehkä 4-9 mm. Olen vähän ajatellut, että en enää varmaan osta normaalikantaisia kenkiä, kun nykyisistä aika jättää.

Ensimmäiset 9 mm dropilla olevat kengät vaativat totuttelua ja samoin 6 mm kengät, mutta se jälkeen siirtymät ovat menneet aika huomaamatta. Nolladroppejakin aloin kyllä käyttää varovasti, mutta jalat eivät juuri enää valittaneet. Sinällään mulla ei ole koskaan ollut suurta pyrkimystä minimalistisiin kenkiin, vaan olen lähinnä hakenut kenkiä, jotka toimivat hyvin. Droppi on madaltunut siinä sivussa. Nolladropin kengät tulivat sitten puoliksi kokeilunhalusta, mutta ovat toimineet ihan kivasti.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin voin kyllä suositella Mizunon Evo Cursoriksia. Kenkien päkiäosa on aika vaimennettu ja tuntuma todella pehmeä. Jos hakee kenkiä joilla kokeilla nolladroppia, niin ainakin mulle nuo ovat siihen istuneet hyvin.

Joo, kyllä jonkin verran juoksin ilman kenkiäkin.

Luulenpa vaan, että liian nopeasti siirryin liian pitkiin lenkkeihin paljasjalkakengillä - lihakseni eivät vielä olleet valmiita moiseen leikkiin. Mutta ei kai tässä muu auta kuin jatkaa valitsemallani linjalla, vaikkakin mm. Running with the Kenyans -kirjan luettuani uskonkin, että paljain jaloin homma sujuisi paremmin.

Kovin vähän muuten noin yleisesti tulee lenkeillä vastaan paljain varpain juoksijoita, 'minimalistikengillä' kyllä paljon useammin. Millaisia matkoja porukka yleensä juoksee ilman kenkiä vai juokseeko edes? Lenkin parit viimeiset kilsat vai ihan jotain 10km peruslenkkejä? Kenties pidempiä?

Aika lyhyeksi on jäänyt mulla paljasjalkailut tänä kesänä, joitakin 5-10 kilsan lenkkejä ja pätkiä lenkin keskellä, oon nyt juossut lähes pelkästään metsäpoluilla niin siellä on pikkusen turhan epämukavaa välillä mennä paljain jaloin. Tääkin on lähinnä päivästä kiinni, joskus kävyt pistelee, joskus ei. Mutta yleensä kerran kun kunnolla kirpaisee, niin sen jälkeen hetikohta alkaa osumaa tuleen enempi, eli alkaa jännittään liikaa ja siitä ei sitten tule mitään enää sillä lenkillä. Ja aika harvinaista että siellä metsäpoluilla ketään tulisi vastaan.

Huarache-tyyppiset sandaalit on kiitettävän lähellä paljasjalkafiilistä sitten kun saa säädöt kohdilleen, viimein sain. Runbrancojen siteet ovat hieman muunneltuna ihan päällikkökamaa, ei hierrä ja tosi nopea ja helppo säätää.

Muokattu

Ai kato, Suomestakin löytyy ainakin yksi pakkaspaljasjalkajuoksija.

http://yle.fi/uutiset/avojaloin_juokseminen_herattaa_hilpeytta_ja_parantaa_krempat/6794605

- Heitin vuonna 2011 lenkkarit pois enkä sen jälkeen ole laittanut niitä juoksulenkille jalkaan.

Päätös pitää, niin kesällä kuin talvellakin.

- Sen verran hullu olen. Pakkasraja tuli vastaan pari vuotta sitten, kun 15 asteen pakkasella juoksin 16 minuutin lenkin. Sen aikana neljä varvasta syväjäätyi. Se oli liikaa. Opin, että jos pakkasta on enemmän kuin viisi astetta, teen lyhyen lenkin ja kokeilen välillä, onko varpaissa vielä tuntoa. Kovilla pakkasilla laitan minimalistikengät, hän sanoo.

Tuo kaveri taisi olla ehkä jossakin Elixir:ssä tai vastaavassa aikanaan, näytettiin pätkä kun juoksi jossakin polulla hangessa.

On kyllä aika ristiriitaista väittää jättäneensä lenkkarit pois ja sitten perään sanoo niitä kuitenkin käyttävänsä pakkasilla (olkoonkin sitten minimalistiset).

Täällä tuli paikallisessa aamuTV:ssä hiljan juttu paljasjalkajuoksusta.

Kaveri joka juoksi inserttivideoissa ei sitten ollut varmaan koskaan juossut aiemmin ilman kenkiä. Kantapää ei edes hipaissut maata kertaakaan, riippumatta vauhdista/alustasta (oli monta eri pätkää). Varpaisillaan sipsuteltiin. Toivon, ettei kukaan ottanut mallia tai on jo varmaan hyvät akillesongelmat kehittänyt.

Täällä tuli paikallisessa aamuTV:ssä hiljan juttu paljasjalkajuoksusta.

Kaveri joka juoksi inserttivideoissa ei sitten ollut varmaan koskaan juossut aiemmin ilman kenkiä. Kantapää ei edes hipaissut maata kertaakaan, riippumatta vauhdista/alustasta (oli monta eri pätkää). Varpaisillaan sipsuteltiin. Toivon, ettei kukaan ottanut mallia tai on jo varmaan hyvät akillesongelmat kehittänyt.

No se vähän riippuu akilleksista. Minunkin barefootaus on vähän tuollaista päkiällä /varpailla menoa, varsinkin Fivefingerseillä. Siitä huolimatta akillekset eivät ole kertaakaan kipeytyneet, pohkeet pikkuisen ja jalkaterä. Toisilla kavereilla on tullut vakava tulehdus kumpaankin akillekseen jo parin kovemman lenkin jälkeen.

Minulla on varsin venyvät jänteet ja esim kämmenet menevät lattiaan polvet suorana. Toiseksi juoksin jo lapsena päkiöillä paljain jaloin ja tykkäsin kävellä varpaillani. Se on siis minulle luontaista, ja juostessa kantapään asettaminen maahan vaati oikein keskittymistä. (Siis barefootatessa) Olen kuitenkin yrittänyt rentouttaa jalkoja, jotta pohkeet ja jalkaterä eivät kuormittuisi liikaa.

Nyt on alkanut tuntua siltä, että rullaan todellakin päkiän kautta: askel ottaa kevyesti kannalla ja päkiällä maahan, josta se pyörähtää jännittyneen päkiän kautta varpaille. Rullaus ei siis tapahdu kannalta varpaille, vaan päkiältä varpaille, mutta se lähtee tuosta kevyestä kantakosketuksesta. Ero on melko suuri varpaillaan juoksuun, jossa enemmänkin pompitaan eteenpäin jalkaterän varassa.

Tällä tekniikalla juosu on melko vaivatonta, kunhan jalan lihakset tottuvat siihen, ja se onnistuu myös matalakantaisella juoksukengällä esim. jollain racing flat -tossulla. Sen sijaan normitossulla päkiärullaus ei onnistu, vaan askel menee varvasjuoksuksi tai sitten perinteiseksi kantarullaukseksi.

Ps. Paljasjalkajuoksu ei todellakaan sovi kaikille jaloille tuosta vaan (kuten minulle tuntuu sopivan), mutta tästäkin huolimatta juoksija voi olla todella hyvä juoksija. Nythän vallalla on vähän sellaista ajatusta, että ainoa oikea tapa olisi juosta barefootaten (siis minimalistikengissä).

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Liittynee aiheeseen riittävästi. Mielenkiintoinen lisätuote ohutpohjaisille kengille - erillinen kivisuojapohjallinen, sopii fivefingereistä tavallisiin kenkiin. Paksuus 3-3,25 mm, eli ei kovin tiukkaan fivefingeriin sovellu, mutta esim. komodosporttiin korvaamaan vakiopohjallista varmaan menis. Mutta varmaan jossain feelmaxeissa ja vivobarefooteissa toimiva, saa sen ohuen helpon maaston kengän toimiin myös soratiellä ilman totuttelun tuskaa.

http://barefootinclined.blogspot.fi/2013/09/bullet-proof-your-feet-sole-armor.html

En tiedä osuuko nyt ihan oikeeseen ketjuun, mutta yritetään kuitenkin:

Etsin kevyttä, pehmustettua, mielellään edullista, zero dropin kenkää.

Käyttökohteena polkujuoksu, paljaskallio ja nopeatempoinen metsäralli. Mulla on aikaisemmin ollut Adidaksen adipure fivefingers malli, joka on täysin puhkijuostu ja ympäripaikattu. Ostaisin lisää samaista kenkää jos vielä jostain löytäisin. Bongasin kyseisiä tossuja aikoinaan Stockmannilta -70% alesta ja ostin kaksi paria viidellä kympillä. Tossut on nyt kuitenkin juostu puhki, parsittu ja juostu uudelleen riekaieliski, joten tarvitsin tilalle vastaavan maastoihmeen. Edellisessä kengässäni parhautta oli tietysti sen keveys, mutta myös uskomaton grippi juostessa kalliolla. Yritin möhemmin korvata tossua vibram fivefingers speed sekä lontra malleilla, kumpikaan kengistä ei päässyt ominaisuuksissaan lähellekkään adidaksen ihmettä. Fivefingers speed malli toimi lähinnä asfaltilla tai hyvin hoidetulla metsäpolulla, mutta kengän ohut pohja teki juoksun esimerkiksi vuoristossa terävällä alustalla käytännössä mahdottomasi, lisäksi fivefingers speedin pito-omimaisuudet kalliolla oli luokkaa hengenvaarallinen. Vedenpitävänä Lontra tossu puolestaan oli syksyisessä stadissa aivan loistava, mutta muilta ominaisuuksiltaan kenkä vaikutti enemmän Kontion kumisaappaalta, kuin kevyeltä barefoot tossulta. Kysyisin nyt teiltä arvoisat polkuninjat apuja uuden kenkäparin hankinnassa.

Etsin nyt siis zero dropin tossua, jossa arvostaisin ensinnäkin erinomaista pitoa kalliojuoksussa, riittävää vaimennusta terävälle alustalle (tulivuoret, sora, juurakot ja kävyt yms.), keveys, kestävyys, sekä hinta.

bring it on

Fivefingereissä on erilaisia pohjia, speediä ei nyt mihinkään polkujuoksuun ole tarkoitettukaan. Ja trek-mallin pohja, joka lontrastakin löytyy, tosiaan on melko jäykkä... Esim. spyridon mr tai trek ascent on jo tarkoitettukin ton tyyppisiin olosuhteisiin. Myös bikila evo vois olla kohtuullinen, ite käytän niitä suunnistuksessa.. Kalliopidosta nyt tosin on vaikea sanoa mitään.

Mun mielestä nämä varpaalliset tossut on vaan reilusti ketterämmän tuntoisia kuin normikenkämäisemmät, pohjakuvion tietty saa isommaksi paksummalla pohjalla, mutta ei kai sekään mitään auta kalliolla...