Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kokemuksia Santa Claus Marathonilta Rovaniemeltä?

Recommended Posts

Kävikin sitten niin, että olin juuri sopivasti sairas, kun oli tarkoitus juosta ensimmäinen maraton täällä kotoisassa Oulussa tänään... Olen toipumassa pettymyksestäni, ja haluan juosta maratonin pian. Olen ilmoittautumassa Rovaniemen Santa Claus Marathonille neljän viikon päähän (18.6.2011), ja kaipaisin teidän siellä jo juosseiden kokemuksia tapahtumasta! :114:

Nettisivujen perusteella tapahtumasta saa aivan ihanan kuvan! Innostuin heti, Joulupukki ampumassa lähtölaukauksen ja kaikkea muuta mahtavaa! Sopii varmaan tällaiselle lapsenmieliselle hömpälle hyvin :hali_hehe:Reitin profiili vaikuttaa myös kivalta, ensimmäiset kilometrit on alamäkeen, jee! Eikä siellä varmaan tuule samalla tavalla kuin koti-Oulussa.

Olen siellä pari kertaa juossut puolikkaan. Jos oikein muistan, ei ole tilastokelponen kun alamäki on liian jyrkkä. Näin muistan jonkun sanoneen. Ennen ainakin oli ohjaus vähän sitä sun tätä. Jopa puolikkaan juoksijoita löytyi Ounasjokivarresta kun olisi pitänyt kääntyä kaupunkiin. Toisaalta taas Pöykkölän suunnalla olivat ulkomaalaiset hortoilleet Ranuantiellä. Ja sitten siellä on juostu maailmanmestaruuksiakin aikojen perusteella ihan tavalliset ulkomaalaiset kuntoilijat (kun ovat eksyneet reitiltä ja oikoneet jostain takaisin kaupunkiin ja etsineet maalia).

Toivottavasti ovat ottaneet virheistään oppia ja entisiä virheitä ei enää tapahtuisi. Eli suosittelen, että katso tarkakan kartta, missä reitti menee. Nimittäin kokonaisen juoksijoita on sen verran vähän, että joudut juoksemaan aika yksin.

Suosittelisin sinulle mieluummin viikkoa aikaisemmin olevaa Aavasaksan aurinkomaratonia Ylitorniolla. Taitaa olla tällä hetkellä Lakkapään maratonin nimellä. Siellä olen myös juossut puolikkaan kerran ja järjestelyt toimi todella hyvin.

Juuri tuo Ylitornio on toinen mitä mietin, reitti vaan on ihan kauhean tylsän oloinen! Toisaalta, erään ystäväni sanoja lainaten "tuntuu se surkealta joka tapauksessa, ihan sama missä juoksee". Milloin juoksit siellä? Entä mistä saan tietää onko tuo tilastointikelpoinen? En tunne Rovaniemeä yhtään, olen viimeksi käynyt siellä ehkä kymmenen-viisitoista vuotta sitten lapsena, lisäksi minulla on äärettömän surkea suuntavaisto. Olen siis potentiaalinen eksyjä.

Niin ja Ylitornion jälkeen mulla on 14 h töitä seuraavana päivänä, siksi hylkäsin sen.

On siittä taitaa 3 tai 4 vuotta kun olen siellä juossut. Voi olla, että on parantanut kovasti järjestelyjään. Tuosta tilastokelpoisuudesta en tiedä tällä hetkellä, mutta joskus kun juoksin sitä, mulle sanottiin, että se alkumatkan alamäki on niin jyrkkä ja pitkä, että se jotenkin vaikuttaa tilastokelpoisuuteen. Tiedä sitten, onko totta vai ei.

Reitti sinänsä kartan mukaan menee ihan kauniita paikkoja Salmijärven ympäri Pöykkölään ja sieltä Paavalniemeen. Eivätköhän ole oppineet merkkaamaan reittiä paremmin kuin entisinä vuosina. Juoksijoita ei kovin paljoa ole tässä tapahtumassa, joten siellä saa juosta omassa rauhassaan.

En osaa suositella tai olla suosittelematta. Kai tämä tapahtumana ihan samanlainen on kuin muutkin. On vain ollut alkuvuosina aika paljon sekaannuksia.

Kiitos tiedoista kuitenkin! :dankk2: Olisi mukava kuulla lisääkin kokemuksia, varmaan siellä on muitakin juossut? :sign0163:

Ja mulle tuo maraton menee vain henkilökohtaiseen tilastointiin (jossa ei vielä ole yhtään maratonia, eikä kerrassaan minkään valtakunnan takeita useiden maratonien juoksemisesta). Tärkeintä mulle tapahtumassa olisi mukava, ei liian mäkinen ja idioottivarmasti merkattu reitti, kivat kannustusjoukot sekä toimiva huolto. Kerran olen eksynyt jopa kotikaupungissani Oulussa, juoksin vain ajatuksissani ja kohta piti soittaa miehelle että ohjaa tämän poloisen kotiin :icon_redface:

Reittiä en voi kyllä moittia. Alku on kiva kun juostaan Nivavaarasta alamäkeä melkein koko matka joen rantaan. Yksi ikävä ylämäki on kun juostaan paloasemalle päin, mutta sieltä saa rallatella alamäkeä kaupunkiin. Juoksukokemuksena se on todella mukava ja kaunista maisemaa. Ja se jatko on muuten mulle tuttua seutua ja siellä riittää kauniita maisemia katsottavaksi. Jokea ja järveä ja kauniisti laitettuja omakotitalojen pihoja. Itselläni ainakin silmä lepää kun siellä päin olen kulkenut.

Älä epäröi lähteä sinne, sillä uskon, että tulet saamaan sieltä nautinnollisen kokemuksen juuri maisemien takia. Ja jos tulet sinne, voin käydä sinua kannustamassa reitin varrella:)

Muokattu