Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyvä loppukiritreeni?


TobiasBR
 Share

Recommended Posts

Mä taas sanoisin, että kyllä nimenomaan ne nopeusominaisuudet/rytminvaihtokyky ovat tärkeimpiä loppukirissä. Eikös nimenomaan huonokuntoisten kavereiden taktiikkana ole roikkua henkihieverissä peesissä ja kiskaista lopussa sellainen kiri, johon hyväkuntoiset nylkyt eivät pysty vastaamaan. Peruskunnon parantamisella tietty varmistetaan se että pysytään siellä peesissä loppusuoralle asti. Ainakaan itselläni ei ole väliä, kuinka paskana jalat ovat ennen kiriä, koska aina pystyy jostain syystä laittamaan pikavaihteen päälle maalin nähdessään, oli matka sitten maraton tai 3k.

Rytminvaihtokykyä voi treenailla ihan vauhtileikittelylenkilläkin niin, että ottaa välillä spurtteja, ja kesken kovan spurtinkin yrittää laittaa vielä seuraavan vaihteen päälle niin kuin kisailisi mielikuvitusvastustajaa vastaan. Asiaa auttaa jos on oikea vastustaja :) Ihan normaali nopeusharjoittelu lyhyillä vedoilla toimii varmasti myös.

Link to comment
Share on other sites

Hyvästä peruskunnosta on luonnollisesti aina hyötyä :) Loppukiri on toiminut parhaiten niinä vuosina kun on tullut pelattua sählyä ja sulkista säännöllisesti. Nyt kun on kumpikin laji telakalla niin rytminvaihtokykyä ei silmämääräisesti huomaa...vauhtileikittelyt olin ajatellut ottaa ohjelmaan mukaan ja sitten 100/200 metrin vetoja. Määristä en oikein ole varma, jos esim. vetää 10 x 200 m niin voisin kuvitellla että se on jo kohtuullisen kuormittava harjoitus. Pitää kokeilla näitä tulevalla viikolla. Hyviä treenivinkkejä otetaan edelleen vastaan :)

Link to comment
Share on other sites

Eikös nimenomaan huonokuntoisten kavereiden taktiikkana ole roikkua henkihieverissä peesissä ja kiskaista lopussa sellainen kiri, johon hyväkuntoiset nylkyt eivät pysty vastaamaan.

Tämähän on meikäläisen taktiikka ja ihan kohtuullisesti toiminut :thumbsup: Yksi IMHO helpoimpia treenejä on vetäistä pitkiksen loppuun kunnon rykäisy. Opettaa jalkoja vastaamaan käskyyn juosta hetken aikaa nopeammin väsyneenäkin.

Ja sitten viimeinen kilsa hyvin hitaasti kotiin.

Link to comment
Share on other sites

Kesäkuulle ei kerkeä kauheasti peruskuntoa kohentamaan, mutta terävyyttä kylläkin! Anonyymiannan resepti on hyvä vaikka joka lenkin päätteeksi. Jos treenaa rentoa loppukiriä ja rytminvaihdosta joka lenkillä, kyllä se sitten kisassakin irtoaa. Eilinen kympin kisa meni loppupuoleltaan lähes konttaamiseksi, mutta niin vain maalin häämöttäessä laitettiin isoa vaihdetta silmään ja kilpakaveri jäi kakkoseksi!

Nuo 100-200m vedot mä tekisin aika hyvin palautuneena, jolloin saa tekniikan toimimaan ja hermotusta kohdilleen. Vielä vähän loikkia päälle, niin hyvä tulee.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

En ole mikään asiantuntija, mutta itsellä tulee mieleen peruskunnon parantaminen.Nopeudesta ei ole hyötyä jos on juossut jalat alta ennen kiriä...

Arvailua tämäkin vain, mutta itselle tulisi mieleen että loppukiri irtoaa jos voimaa ja peruskuntoa on enemmän kuin vauhtikestävyyttä. Sellanen tuntuma oman pienen otannan perusteella että yleensä ne kaverit jotka kerkee ohi siinä ennenku loppukirin alkua ja sitten jäävät, niin ne on enempi sellaisia hinteliä kuin lihaksikkaita juoksijatyyppejä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jatkanpa arvailua minäkin. Mainituilla treeneillä - etenkin pitkisten lopun rykäisyt ja rytminvaihdot vauhtileikittelyssä - voi harjoittaa tarvittavia ominaisuuksia, mutta todellinen loppukiritaito opitaan vasta oikeissa kisoissa. Loppukiri on armotonta kamppailua mies miestä tai nainen naista vastaan, missä usein ratkaisee henkinen kantti. Tuota tahdon lujuutta oppii parhaiten kisoissa. Siis: kisaamalla kovaa oppii kisaamaan kovaa.

Link to comment
Share on other sites

Jatkanpa arvailua minäkin. Mainituilla treeneillä - etenkin pitkisten lopun rykäisyt ja rytminvaihdot vauhtileikittelyssä - voi harjoittaa tarvittavia ominaisuuksia, mutta todellinen loppukiritaito opitaan vasta oikeissa kisoissa. Loppukiri on armotonta kamppailua mies miestä tai nainen naista vastaan, missä usein ratkaisee henkinen kantti. Tuota tahdon lujuutta oppii parhaiten kisoissa. Siis: kisaamalla kovaa oppii kisaamaan kovaa.

Siinä kohtaa kun kestävyys alkaa loppua kohden hyytyä, niin malttaa olla vetämättä itseään sippiin vaikka muita tulisi ohitse. Vähän siimaa voi antaa, kunhan pysyy niiden tuntumalla jotka aikoo päihittää. Oikealta tuntuvassa kohdassa sitten alkaa kiihdyttämään, ja hullun raivolla kaikki peliin. Yllättävän helpposti siinä viimeisen puolen kilometrin matkalla pystyy joitain jätättämään jopa 100m. Tärkeämpää on napsia viimeiset sijat ja sekunnit, kuin vilkuttaa maalikameralle freshinä. Kai?

Link to comment
Share on other sites

Taisi olla juuri viimeisimmässä Juoksija-lehdessä jossa kertoiltiin tuosta loppukiristä - siihen on moni kuollut - noin typistäen =). Joku tutkimus - ja miksi emme sitä uskoisi - totesi muistamani mukaan, että juoksutapahtumien yhteydessä tapahtuneet kuolemantapaukset ovat prosentuaalisesti suuremmilta osin tapahtuneet ns. loppukirin aikana.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy