Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Neljän Tunnin Maaginen(?) Raja

masiso
 Share

Recommended Posts

Osaisiko joku selittää miksi neljä tunti tuntuu edustavan maratonilla jonkinlaista kunniakasta ja maagista juoksijan rajapyykkiä? Minähän tässä tähtään ensimmäiselle maratonilleni ja kun aiheesta tuttavilleni mainitsen niin kaikki jotka sanan "maraton" tunnistavat kysyvät heti "Meneekö alle neljän tunnin?"

Mistä ihmeestä tuo neljä tuntia on tullut lähes mantraksi? Pitäisikö tässä ryhtyä häpeilemän kun en ole asettanut sitä minkäänlaiseksi rajapyykiksi?? Suurin osa kysyjistä kun ei kuitenkaan ole edes vakavissaan harkinnut maratonin juoksemista.

• Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Juoksin viime kesänä ensimmäisen maratonini enkä ollut asettanut mitään aikatavoitetta. Sen verran kuitenkin olin perillä omasta kunnosta, että mikäli ei tule suurempia ongelmia niin kyllä sitä alle neljässä ja puolessa tunnissa pitäisi selvitä maaliin. Loppuaika oli 4.09. Kun sitten kerroin juoksua harrastamattomille tutuille saavutuksestani, heti onnitteluiden jälkeen tuli kommentti "seuraavalla kerralla sitten alle neljän tunnin".

Juoksin viime lauantaina Yyterissä toisen maratonini ja olin asettanut tavoitteeksi tämän "neljän tunnin alituksen". Loppuaika oli 3.50, joten olin tyytyväinen kun olin alittanut tuon neljän tunnin "maagisen" rajan. Yyterin palkintojenjakokomiteakin oli pitänyt tuota neljää tuntia ratkaisevana rajapyykkinä, kun palkintojenjako aloitettiin tasan neljän tunnin kuluttua lähdöstä.

Törmäsin samaan kysymykseen jatkuvasti viime vuonna ennen ensimmäistäni.

Kait se vaan on niin että maallikko mieltää maratonin mielessään ensisijaisesti

aikaa eikä juoksijan omia rajoja koettelevana asiana,kuten muissakin "juoksukilpailuissa".

Mikäli palkintona ei olisi ollut itsensä voittaminen vaan pelkkä aika en olisi varmaankaan hommaan edes ryhtynyt.

Nyt toiselle(!!!) tähtäimessä on maltillinen aikaparannus.

Aika jännä. Juoksijoiden keskenhän kolme tuntia on se maaginen raja jossa juoksijat erotellaan kihtisistä naudoista.

Möööhh

Näin minäkin sanoisin :)

Tasatunnit ovat tietysti aina eräänlaisia haamurajoja. Juoksijan tasosta varmaan riippuu, pitääkö "maagisena" rajana 3, 4 vai 5 tuntia. En ole tosiaan koskaan kuullut, että tuossa neljässä sen erityisempää taikaa olisi.

Toisaalta tuttava, joka osaa moisen kysymyksen esittää, ei ihan täysin maallikko ole. Itse törmään useimmin kysymykseen: Monesko olit? Yritäpä siinä sitten selittää, että et tiedä ja eikä edes kiinnosta! Todellisen maallikon kun on vaikea tajuta, miksi joku osallistuu juoksukilpailuun, jos ei sijoituksella ole merkitystä!

Raasto.com:ssa joku pitemmän linjan kovatasoinen maratoonari pohti sitä, että 70- ja 80-luvuilla pidettiin kolmen tunnin alittajia yhtä kovina kuin neljän tunnin alittajia tänäpäivänä. Ja kympilläkin 35-40 minuutin vauhti ei ollut kovin ihmeellistä, kun nykyisin alle 35:n juoksija on jo suuri guru ja meedio. Ja 40 minuutin alitustakin jotkut pitävät jo aika kovana.

Kekkosen aikana oli kaikki paremmin. Maratonvauhditkin.

Tuossa talven aikana olen jutellut näistä maroista muutaman tyypin kanssa, jotka ovat juosseet niitä useamman kappaleen.

Tuo 4 tuntia tuntuu olevan maaginen siksi, että onko mara juostu läpi vai kävelty.

Ajatus kiteytyi yhden maratoonarin sanoihin, että hän ei kehtais edes julkisesti kertoa jos maraan menis lähemmäs 5 tuntia, että sellaista aikaa ei saa kulumaan kuin ryömimällä.

Poistuin naama punaisena keskustelusta. Ei ollut meikäläisellä paljon kommentoitavaa.

Kyllä minunkin täytyy tunnustaa, että kohdaltani maratonit loppuivat siihen kun viimeisessä meni aikaa 4.40, ajattelin ettei se enää ollut juoksemista vaan raahustamista. Kyllä se neljä tuntia on maaginen raja (ja miehillä kolme tuntia).

Kun tein ennätyksekseni 3.45 ei se tuntunut miltään vaan piti heti parin kuukauden kuluttua yrittää parantaa ennätystään ja jos sitten meni 3.52 - sehän oli lähes maailmanloppu!!!!!!! Nyt kun neljä vuotta on kulunut tuosta viimeisestä ja melkein kymmenen vuotta noista neljän tunnin alituksista - olisin toki tyytyväinen tuollaiseen 4.15 vaikka tuota ikääkin on jo 46 v!

Samoin kävi miehelläni - kun ei enää pystynyt 50 kymppisenä lähelle kolmen tunnin rajapyykkiä - maratonin juokseminen menetti viehätyksensä.

Tämmöiset vaan on nämä tuntemukset meillä....toisilla toisenlaiset! Ja hölkkääjiähän me vaan isännän kanssa ollaan......

Kyllä se 4 tunnin alitus on vaan tietty rajapyykki. Tavallinen tallaaja kun sen saavuttaa niin mukavalta tuntuu, pitäähän siinä painella silti 5:41 min/km. Kilpakävelijät siihen pystyvät mutta harvalla kuntourheilijalla ei varmaankaan kävelyvauhdilla onnistu.

Tässä ite olen pari päivää pörhistellyt kun selasin noita Ollin urheilusivuja ja huomasin että minä, B- tai mieluummin C-luokan kansalainen olenkin A-luokassa. Niin, no tosin vain ½- ja kokomaratonin aikojen perusteella.

Eli siellä N60 sarjoissa nuo maagiset rajat A-luokan saavuttamiseksi ovat 1:52 ja 4:01 ja määhän olen ne alittanut. M-luokan rajat näyttivät olevan 1:44:15 ja 3:44:30, eli sinne vois laittaa tvoitteen. Enpä taida viitsiä, parempi kun yritän säilyttää nykyisen vauhtini vielä reilut 2,5 vuotta niin N65 sarjassa M-luokka toteutuu. :hali_hehe:

Ps. mahtaako nuo rajat pitää paikkansa, minäkö muka A-luokkaa?!!?:shocked::grin:

Ps2. Mutta kurppa, savolka ym. te nuoret kuntoilijat. Älkää antako vastoinkäymisten lannistaa. En minäkään olis todella vielä vuosi sitten uskonut, että alle 2 ja 4 tuntia ½ ja kokomaran hölkin. :voitto:

Hyvä kysymys...kyllä se neljä tuntia minullekin asettui heti päämääräksi, mutten tiedä miksi. Ricardoa peesaten - tasatunnit ovat aika selkeitä haamurajoja, ja jotenkin oli helpompaa asettaa edes jollain lailla haastava tavoite kuin pelkkä läpijuoksu (tämä oli siis silloin kuin aloitin juoksemisen, läpijuoksuksihan se eka meni ja siinä on ihan riittävästi haastetta kelle tahansa, aika on sitten mikä on kolmesta kuuteen tuntiin, mutta jo terveenä maaliin pääsy kannattaa kokea).

Ehkä tuo neljä tuntia on kuitenkin sellainen raja, joka vaatii jo ihan tosissaan treenaamista, eikä sitä välttämättä saavuta ilman muuta urheilutaustaa tuosta vaan. Näin ainakin minusta tuntui ja varmaan siksi tuo on "siviileilläkin" sellainen oletusraja.

No, nyt on otettu uusi tavoite, yritän parannella kihtiä ja päästä kirimään juoksijoita kiinni sinne rajojen puoliväliin, ja jos ei muuten onnistu, niin sitten alkaa ammunta... :icon_wink: Kolmessa ja puolessa tunnissa on tälle nauta-eläimelle riittävästi haastetta ainakin siihen asti, että se alittuu...

Kyllä toi neljä tuntia on myös itselleni ja omalle kuntopohjalleni se tavoitteelinen raja.Se on vähän sama kun että meneekö satanen penkissä. Ainakin mun painoluokassa 67kg. se on myös eräänlainen tavoite. Tällä hetkellä meni 97,5kg, kunnes ranteen veneluu murtui.Tosin syynä oli kaatuminen.

Oon jo kahdella maratoonilla yrittänyt alittaa sitä neljää tuntia mutten oo vielä onnistunut. Nyt kun punttitreenit on jäänyt vähän vähemmälle alkaa taas toive neljän tunnin alittamisesta viritä. Saas nähdä kuinka äijän käy. Kun vaan tajuis lähtee tarpeeks maltilla liikkeelle.