Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Cyclocross

hancock
 Share

Recommended Posts

Olen miettinyt, että crossia olisi hauskaa päästä ajamaan jonnekin, mutta mulla ei ole oikein tietoa missä päästä alkuun. Yksin voi toki lähteä poluille, mutta en nyt hae ihan sitä. Onko jollakulla tietoa siitä, miten pääkaupunkiseudulla järjestetään crossilenkkejä ja ovatko ne sellaisia minne uskaltaa aloitteleva etanakin lähteä mukaan?

Ei cyclocrossilla tosiaankaan ole mikään nautinto ajaa poluilla. IMO cyclocross-pyörä soveltuu parhaiten reissuille, joissa päivämatkat ovat kohtuullisen pitkiä ja joilla ajetaan myös päällystämättömillä teillä. Ehkä jopa joku kärrytie siellä täällä. Varsinaiset polut ovat sitten maastopyörille.

Eli ei muuta kuin Etelä-Suomen fillarireittikartta käteen ja sopivia reittejä bongailemaan. Fillarikartoissa on nähtävissä esim. onko tie päällystetty, joten sillä pääsee normaalia GT-karttaa mukavammin alkuun.

Cyclocrossilla ajettavaksi sopii muutamaa pätkää lukuunottamatta Reitti 2000 alkaen Laaksosta (HKI). Lähinnä hankalampia osuuksia cc:lle on Rinnekodilta lähtevä

metsäosuus (lienee n. 5-7 km) ja senkin voi kiertää sopivalla reitinvalinnalla, sekä pikku pätkät välillä Pirttimäki-Luukki. Muuten koko reitti helppoa ja mukavaa metsäautotien tyylistä väylää. Pääkaupunkiseudun ulkoilukarttaan on ko. reitti merkitty selvästi ja maastossakin on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta hyvinkin selvä opastus reitistä (sinivalkoiset nauhat tolpissa ja puissa reitin varrella). Matkaa reitillä on kokonaisuudessaan n. 110 km, vaatii melko hyvää kuntopohjaa ajaa päiväreissuna koska pientä nousua ja laskua reitin varrella riittää.

Mutta itse asiasta, eli crossilenkkien järjestäjistä ei ole kyllä tietoa. Maastopyöräpuolella ja maantiepuolella yhteislenkkien järjestäjiä löytyy ja tietoja saa mainitusta fillarifoorumi.fi:istä.