Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Minkälaisella ajalla on realistista lähteä puolimaralle?

Recommended Posts

Tällä hetkellä PK-lenkkini keskivauhti on noin 8.24km/h tämä oli siis karkea arvio, puhtaasti laskettu viime lenkin perusteella. Vauhti on minulle sopiva ja jaksan pitää sitä hyvin yllä koko ajan, vetää vielä pieniä vetoja alle 100m 14km:n matkalla eli (14km 1h 40min). Kannattaako lähteä syyskuussa puolikkaalle tällä kunnolla? VK-lenkki oli viimeksi 4.3km ajalla 24min.

Mielipiteitä kehiin, kiitos.

Puolikkaalle lähtemisen kannattaminen riippuu tavoitteistasi. Jos jaksat juosta 15 km, niin puolikaskin sujuu kyllä.

Voit siis kysyä itseltäsi, kannattaako reissu läpipääsy mielessä vai haluatko päästä johonkin tiettyyn aikaan ja huonompi on epäonnistuminen.

Eihän tällaiseen ole mitään yksiselitteistä vastausta. Jokaisella on omat tavoitteensa juoksun suhteen.

Toinen foorumin ääripää kiroaa numerolapun raiskaamisesta ja toinen kannustaa hakemaan hauskoja kokemuksia. Totuus sijoittuu sinne mihin sen itse sijoitat. Itselläni syksyllä eka puolikas edessä ja tarkoitus lähteä juoksemaan kelloa vastaan aikatavoite mielessä. Nyt jo tehdyn ja kalenteriin merkatun treenin myötä pelkkä läpäisy ei riitä tavoitteeksi. Kun tavallaan löysin sekä kisajuoksemisen, että omien ennätysten kirjaamisen muutamilla matkoilla, niin kova halu on parantaa tekemistään niin harjoituksissa että tuloksissa.

Samaa mieltä että itse pitää päättää millä tavoitteilla tapahtumiin lähtee. Isommassa tapahtumassa et todennäköisesti voita kisaa mutta et ole viimeinenkään. Oma mielipide on että kun joutuu maksamaan osallistumismaksun niin kaikki ovat tervetulleita mukaan ajasta riippuen. Myöskään nuo kertomasi ajat ei kerro sitä miten juoksu tulee kulkemaan syksyllä. Jos olet nyt lenkkeillyt esim 3 viikkoa niin tulokset syksyllä voivat olla täysin erilaiset, jos taas takana on 3 vuotta treeniä niin sitten ei varmaan suuria muutoksia tule.

Kun minä aloitin juoksuharrastuksen ja päätin osallistua puolimaratonille niin juoksin ensinmäisen "pitkän" lenkin 15,4km aikaan 2h 13min helmikuussa, tosin ilma oli silloin ihan karseen kylmä ja tiet osaksi kinosten alla. Puolen vuoden päästä heinäkuussa puolikas meni aikaan 1.44,27.

Eli puolessa vuodessa voi ahkeralla treenaamisella saada isoja tuloksia aikaan :-)

Mainittakoon vielä että tavoitteena oli kahden tunnin alitus.

Itse lähdin pari vuotta sitten ensimmäiselle puolikkaalleni tarkoituksena päästä maaliin. Pari tuntia oli haave jos alittuisi. Maaliin tulin ajassa 1.55.xx. Takana oli puolen vuoden aktiivinen harjoittelu. Pisin lenkki ennen ensimmäistä puolikasta taisi olla jotain 15,2km. Ehkä pitäisin tärkeimpänä tuota maaliin asti pääsemistä ja itsensä tunnustelua. Tämän jälkeen voi tehdä aikatavoitteita. Myöhemmästä kokemuksesta tiedän kuinka kova pala aikatavoitteesta jääminen on. Henkinen tappio söi harjoittelua ja oli lähellä aiheuttaa kierteen, että alkaa miettimään missä seuraava kilpailu on ja on pakko mennä koittamaan pääseekö aikatavoitteeseen.

Tällä hetkellä PK-lenkkini keskivauhti on noin 8.24km/h tämä oli siis karkea arvio, puhtaasti laskettu viime lenkin perusteella. Vauhti on minulle sopiva ja jaksan pitää sitä hyvin yllä koko ajan, vetää vielä pieniä vetoja alle 100m 14km:n matkalla eli (14km 1h 40min). Kannattaako lähteä syyskuussa puolikkaalle tällä kunnolla? VK-lenkki oli viimeksi 4.3km ajalla 24min.

Mielipiteitä kehiin, kiitos.

Täältä...

http://runningtimes.com/Print.aspx?articleID=8586

http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm

...voisi iteroida semmosia n. 2:15 loppuaikoja puolikkaalle. Ja treeniaikaahan on vielä kosolti jäljellä. Mukavia kilometrejä!

Yksi rajoittava tekijä tietysti on järjestäjien mahdollinen aikaraja. HCR:llä taisi olla kolmen tunnin raja, mihin ei normi 10min/km kävelyvauhdilla ehdi. Suurin osa foorumin käyttäjistä ei kilpaile kisojen voitosta, toki niitä tosikisaajiakin löytyy, niin mahdollinen kisa käydään minusta vain omaa itseä vasten. Osa asettaa tavoitteen päättäessään osallistua johonkin kisaan, osa pyrkii tekemään ennätyksensä, osa päättää tavoitteen starttiviivalla fiiliksen sekä treenien pohjalta ja osa menee vain nauttimaan hyvästä seurasta.

Kun minä aloitin juoksuharrastuksen ja päätin osallistua puolimaratonille niin juoksin ensinmäisen "pitkän" lenkin 15,4km aikaan 2h 13min helmikuussa, tosin ilma oli silloin ihan karseen kylmä ja tiet osaksi kinosten alla. Puolen vuoden päästä heinäkuussa puolikas meni aikaan 1.44,27.

Eli puolessa vuodessa voi ahkeralla treenaamisella saada isoja tuloksia aikaan :-)

Mainittakoon vielä että tavoitteena oli kahden tunnin alitus.

Mä olen liikunut nyt 9 vuotta ja siitä viimiset 5 vuotta teemalla juoksu-hiihto-suunnistus 850-650-250 km vuodessa noin ja tossa alhaalla on puolikkaan enkka jonka pintaan minuutin sisään on useita aikoja mutta että erikseen on lahjakkaa ja lahjattomat, tosin mä oon tämmönen 50+

Kun minä juoksin vajaa kolme vuotta sitten syyskuussa ensimmäisen puolimaratonini, niin en ollut tässä vaiheessa vuotta juossut vuosikausiin yli 5 kilometrin lenkkiä. Varsinaisen harjoittelun puolimaratonia varten aloitin vasta kesäkuussa. Aikaa meni puolimaratonilla 2 tuntia 17 minuuttia. Kaikesta päätellen sinulla pitäisi olla mahdollisuudet paljon parempaan aikaan, kun olet jo tähän aikaan ihan eri kunnossa kuin mitä minä olin silloin toukokuussa.

Mä olen liikunut nyt 9 vuotta ja siitä viimiset 5 vuotta teemalla juoksu-hiihto-suunnistus 850-650-250 km vuodessa noin ja tossa alhaalla on puolikkaan enkka jonka pintaan minuutin sisään on useita aikoja mutta että erikseen on lahjakkaa ja lahjattomat, tosin mä oon tämmönen 50+

Siinäpä se juju onkin kun. Aloittelijan lahjoista ei voi mennä mitään sanomaan. Vasta aika näyttää kuinka nopeaksi kehittyy. Halusin vaan sanoa että kehitys voi olla tosi nopeaa jos geenit sen sallii.

Mä kävin osallistumassa ensimmäiseen juoksutapahtumaani eli kymppiin viikko sitten. Arvioin, että juoksisin noin 8 - 8½ min/km -vauhtia, mutta lopulta vauhti olikin 6½ min/km. Oman kokemuksen perusteella siis näyttäisi tosiaan siltä, että kilpailussa tulee vedetyksi kovempaa kuin harjoituslenkeillä. Nyt tavoite olisi päästä syksyllä kymppi alle tunnin ja mahdollisesti osallistua puolikkaaseen.

Kyllä mun mielestäni sun ehdottomasti kannattaa osallistua, koska et varmasti jää peränpitäjäksi. Mä olisin tuolla heikohkolla tuloksellani jättänyt miesten sarjassa silti 300 juoksijaa taakseni Helsinki Midnight Runissa. Ei kannata miettiä kuinka monta on edellä vaan kuinka monta jää taakse. ;)

5 puolikasta kevään aikana. Sitä ennen 15 vuotta sohvaperunana. Puoli vuotta reeniä takana ekalle ja aika 2.52.

Sen jälkeen pari kuukautta reeniä ja 4 puolikasta nopealla tahdilla 2.29 - 2.34 - 2.22 - 2.44. Viimeisessä oli alla edellisenä iltana 12.2 km 1.14.02 eli 6.04 per kilometri.

Muista että vauhti tappaa, ei matka.