Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Black shire

Allergia, astma ja juokseminen

Recommended Posts

Nyt on juokseminen alkanut tökkimään toden teolla. Muuten ei ihmeempää, mutta kun hengitys ei vaan tahdo pelata tarpeeksi hyvin.

Koivun kukinta taitaa olla se joka voimakkaita oireita nyt aiheuttaa. Juostessa tuntuu kuin ei saisi tarpeeksi henkeä. Kauhea puuskutus koko ajan. Tänään ihan paha päivä, vaikka en ole lenkillä käynyt tänään vielä.

Mietinkin tässä josko kannattaisi kokonaan jättää lenkit näiltä pahimmilta päiviltä?:102:

Miten tässä mahtaa käydä puolikkaan kanssa joka nopein askelin lähestyy? Pari viikkoa on ollut nyt hengityksen kanssa ongelmia juostessa, vaikka on koko kevään ollut allergialääkitykset ja astmalääkkeet käytössä + akupunktio.

Miten muilla allergikoilla ja astmaatikoilla sujuu?

Yllättävän vähän on tuntunut, vaikka koivu pari viikkoa onkin oireita aiheuttanut. Yhdellä ainoalla lenkillä on tuntunut selkeästi, muuten en ole juurikaan huomannut. Täällä Turussa päin alkaa onneksi koivun siitepölypitoisuudet jo laskemaan ja tänään on jo sadellutkin vähän, niin ilma puhdistuu. Lääkkeitä olen syönyt vapusta asti, kun ääni lähti totaalisesti. Yhden kisankin ehdin juoksemaan tuossa viime viikonloppuna. Se oli tosin onneksi mäntymetsässä, niin ei koivut päässeet menoa haittaamaan.

Itse aloitin allergialääkkeiden käytön maaliskuun loppupuolella. Liikun Helsingin keskustassa työmatkoja ja katupöly vastaa ärsyttävyydessä siitepölyä. Lääkärin kehoituksesta olen nyt ottanut lääkkeitä riittävästi ja säännöllisesti. Keuhkoputken laajentaja (Bricanyl) ja sitten erikseen kortisonia sisältävä hoitava aamuin illoin. Lisäksi normaali allergialääke ja nenäsuihke ja silmätipat. Tämä kevät on mennyt yllättävän hyvin. Kyllähän hengityksen huomaa raskaammaksi, mutta keuhkoputken tulehduksen oireita ei ole ollut. Koivun siitepölyaika on ikäänkuin korkeanpaikan leiri ja sitten siitepölyajan päätyttyä taas happea riittää. Edellisinä keväinä keuhkoputkentulehdus on ollut lähes joka vuosi. Lisäksi nenäkannuttelua.

äpyli : kuullostaa nesteenvajaukselta, olisikohan mahdollista?

Mitä omiin oireisiin tulee niin tajusin eilen että kyseessä taitaakin olla jokin hengitystietulehus. Eilen satoi koko päivän, mutta silti olo oli pahin tähän astisista päivistä. Ääni ihan poissa, kurkku kuin olisi verillä, ja kaikki todella raskasta. Ei ollenkaan tyypillisiä allergian ja astman oireita minulle, mutta onhan se kai silti ihan mahdollista..

Olen nyt sitten pari viikkoa treenannut hengitystieoireiden kanssa, ja luullut että se olisi allergiaa... Eli saas nähdä kuinka pahaksi tämä vielä menee... :(

Tyhmästä päästä saa kroppa kärsiä...:sick0026:

Ja vielä vaan jatkuu. Yskä on pahin oire tällä hetkellä. Ja hengästyn tosi helposti, joten kai tässä vaan on huilattava :(

Itseä epäilyttää kovasti miten käy puolikkaan kanssa... alle kuukausi jäljellä aikaa. Tätä menoa olen vielä erossa juoksukengistäni viikon pari. Miten muiden on käynyt vastaavissa tilanteissa? Meneekö monen kk harjoittelu nyt päin honkia? Kuinka nopeasti kunto tippuu?

Tässä on nyt kolme viikkoa arvottu, onko flunssaa vai allergiaa, mutta kyllähän tämä sinne siitepölypuolelle tuntuisi kallistuvan, ja samaa mieltä oli lääkärikin. Mulla on todettu joskus voikukka-allergia (kuten myös pujo-), ja nythän noita kukkasia on niin maan perusteellisesti, ettei koskaan. Ensimmäistä kertaa koskaan mulla on ollut tukkoisuuden ja heikon hapen lisäksi jopa silmäoireita. Sain nyt lääkäristä kunnon antihistamiinit, katotaan mitä tekevät. (Duactia tossa tuli viikko vedettyä, ja Avamys-suihke mulla on ympärivuotisessa käytössä.)

Kiinnostaisi, löytyykö kohtalotovereita, jotka ovat huomanneet tämän kivan kasvin vaikutuksen nyt kovempana kuin ennen?

Toinen kysymys kuuluu, mitenpä teidän allergisten sykkeet yleensä käyttäytyvät oireiden ollessa päällä? Mulla on nyt olleet leposykkeet enemmän tai vähemmän koholla. Lenkkisykkeistä en osaa sanoa, koska pari reissua jotka tässä on nyt kokeillut, ovat olleet hellekamaa ja sykkeet on muutenkin aivan toista ku normaalisti (varmaan 15 lyöntiä ylöspäin).

Tämä kevät ja alkukesä ovat olleet helpoimpia ikinä. Astmaa on sairastettu jo parikymmentä vuotta ja vasta nyt on lääkitys kunnossa. Ei ole oireita ollut lainkaan.

Olen käyttäny päivittäisen astmalääkityksen lisäksi ympäri vuoden allergialääkettä, jota olen ottanut näin allergia-aikaan kaksin ja kolminkertaisiakin annoksia. Lisäksi teen nenähuuhtelun joka aamu. Juoksu sujuu hengityksen puolesta mainiosti. Sykkeet ei ole astman takia noussut, joskus kuumuudesta kylläkin. Joten ei voi valittaa.

Jos on oireita astman ja allergian kanssa, niin silloin ei tauti ole hoitotasapainossa. Kannattaa satsata hyvään erikoislääkäriin. Mä käyn kerran vuodessa keuhkolääkärillä päivittämässä lääkityksen. Kaksi vuosikymmentä arvauskeskusten lääkärit veivasi ees taas lääkityksiä ja olin oireinen jatkuvasti. Onneksi tuo on mennyttä!!!

Jännä homma. Useamman vuoden olen pärjännyt nyt jo ilman mitään allergialääkityksiä eikä rasitusastmakaan ole vaivannut, mutta nyt tuntuu kyllä vaivaavan. Viimeksi ennen armeijaa tuli käytyä lääkäriltä piippu hakemassa "varmuuden vuoksi".

Kaipa sitä nyt vain sitten "kuuntelee kehoaan" enemmän niin huomaa paremmin nämä oireet. On tässä kevään mittaan tulleet sykkeet alas lenkeillä aika heittämällä, mutta samalla tuntuu myös hengästymiskynnys pudonneen. Jos aiemmin veteli 140 sykkeellä ja pystyi samalla juttelemaan ihan mukavasti niin nyt pitää sykkeen olla jossain 130 tuntumalla jos aikoo samalla pystyä myös ihan kunnolla keskustelemaan.

Sinänsä rasittavaa kun kevytkin vauhti tuntuu, varsinkin ylämäkiin, paljon raskaammalta. Toisaalta taas kovemmilla vauhdeilla eroa ei enää niin huomaa. Tästä syystä tuleekin helposti otettua liian kova vauhti päälle, kun hengitystä ei pysty käyttämään mittarina.

Heikosti sujuu astman ja allergian kanssa. Lääkitys pitäisi olla kunnossa (Flixotide, ventoline, Singulair ja zyrtec); siltikin hengästyy helposti ja meinaa tukehtua, kun juoksee kovemmalla vauhdilla (n 5min/km)..

On pari vaihtoehtoa 1) joko kunto on huono tai 2) lääkitys ei toimi..

Täytyy pohtia, mitä kannattaisi tehdä..