Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sauvakävely


roadrunner
 Share

Recommended Posts

Huomenna pitäs käydä sauvavaellus heittämässä, mietityttää vain tuo sauvojen pituus.

Jos pelkästään kävellään enimmäkseen tasamaata niin sauvojen pituus saatiin kertoimella 0.68 (x pituus), mutta kuinkas on jos olis tarkoitus juosta ja painella sauvarinnettä, olisko silloin paremmat jotkut vanhat ja vain hieman hiihtosauvaa(pertsa) lyhyemmät kapulat?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nyt tuli pakkorako kommentoida tätä aihetta.

Omien kokemusten mukaan tasamaan kävelyyn toimiva sauvan pituus löytyy näin: Seisot paikallaan, otat sauvan kahvasta kiinni ja pidät hartiat rentoina alhaalla. Kyynärvarren ollessa vaakasuorassa on sauvan pituus toimiva, jos haluat työntää kävellessä käden suoraksi ja tehostaa käden ojentajalihasten käyttöä. Tästä kun pidennät sauvan mittaa, niin käden ojennukseen tarvitaan entistä pidempi askel tai jos et pidennä askelta, niin et ehdi ojentamaan kättä, jolloin käyttöön tulee "lehmänlypsy -tyyli", jolla näkemäni mukaan yli 90% suomalaisista kävelee. Kertointen ja pituustaulukoiden avulla suurin osa ihmisistä löytää kyllä ihan toimivan sauvapituuden, mutta myös suuri osa menee harhaan johtuen henkilökohtaisista eroista raajojen välisissä välityssuhteista.

Jos meet mäkiseen maastoon, missä on paljon pikkupolkuja ja varpumaastoa niin lyhyempi sauva on helppokäyttösempi kun sompia ei pysty iskemään tarkasti haluamaan kohtaan vaan iskukohdat on aika satunnaisia maaston muotoja mukaillen. Välillä sauva uppoaa, osuu kiveen, laskeutuu normaalia alemmalle tai korkeammalle tasolle jne.

Jos taas teet varsinaista mäkiharjoitusta, jossa juokset ja loikit mäkeä ylös, niin sillon normaalia pidemmällä sauvalla saat hyvin lisätehoa treeniin. Tällöin kehon painopiste nousee juoksuaskeleen ja loikan aikana verrattuna kävelyaskeleeseen ja pidemmälläkin sauvalla käden ojennus on mahdollista tehdä loppuun asti. Samalla saat otettua myös hartiat tehokkaasti mukaan, mikä helposti vaikeutuu lyhyemmällä sauvalla kikkaillessa.

Monta eri tapaa, monta eri treenimuotoa, monta eri sauvapituutta, monta eri ohjetta. Kokeile, vertaile, hanki monta eri mielipidettä (älä tee rankkoja johtopäätöksiä yhden henkilön ohjeiden perusteella), löydä itellesi sopiva keino ja oot oman kehosi paras asiantuntija.

Link to comment
Share on other sites

Hei, yks tärkee juttu unohtu... (olin muuten vahingossa vieraan papereilla äsken, hups)

Jos ostat sauvat, ni osta ihmeessä säädettävät kun nykyään niitten mekanismit kestää jo ihan hyvin rankempiakin mäkitreenejä. Samalla menee koko perheelle ja lapsetki innostuu leikkimään niillä. Talvella ku vielä vaihdat leveemmät sommat ni pituus riittää ihan hyvin perinteisen hiihtoon ku pidennät johonkin suunnilleen olkapään korkeudelle. Ja sauvan pituutta venyttämällä saa kankeempikin kokeilija tehtyä tehokkaat keppivenyttelyt lenkin päälle kun muuten sauvat pakkaa olemaan karvan verran liian pätkät.

Link to comment
Share on other sites

Jos ostat sauvat, ni osta ihmeessä säädettävät kun nykyään niitten mekanismit kestää jo ihan hyvin rankempiakin mäkitreenejä.

Oooh! En ole uskaltanut aikaisemmin ostaa säädettäviä sauvoja, kun ovat vaikuttaneet niin rimpuloilta. On ollut koko ajan mielessä, että pitääkö sauvakävelyynkin hommata useampi pari, että on aina sopivat sauvat kuhunkin harjoitteeseen. Kiitos vinkistä.

Link to comment
Share on other sites

Joo, sauvoiksi kelpaa mainiosti vähän nuhrusemmatkin pelit - tärkeintä että sopii hyvin käteen ja meno maittaa. Ja suolle vaan mars, se on oikea asenne - silloin jää kaikki turhanlainen hössötys pois mitä nykyään on ilmassa välillä vähän liikaakin. Ja varmasti on hyvä treeni, vaikkei sitä etukäteen millimetripaperille suunnitteliskaan. Vähemmän puhetta, enemmän toimintaa...

Markkinoille on tullu noita teleskooppisauvoja mielin määrin. Meille opistolle tilattiin 50 paria Exelin säätövärkkejä mallia "Family": http://www.nordicwalking.com/portal/nordic_walking/suomi/nordic_walker_-sauvat_ja_varusteet/nordic_walker_family_ja_nordic_walker_telescope/

Toi malli "telescope" ois vaan ollu tuhat kertaa kestävämpi, kun on kiertosysteemi ton pikalukituksen sijaan. Mutta kiva, että tuli ees noita. Kyllä ne peruskävelyillä ihan toimivat on, kun terveysliikunnasta puhutaan.

Ite käytän Mastersin kiertosysteemillä kiristettävää sauvaa. Välillä saa tempoa ihan täysvoimilla sitä auki jos kiristän liikaa eli mekanismi ainakin on rankemman puoleinen ja varmasti kestävä: http://www.olado.de/p/054d2665df37ecc05fb8c910a6ffeb06_Nordic-Walking-St%C3%B6cke-Masters-Nordic-Walking-Carbon-.html

(klikkaa pari kertaa kuvan päällä, niin tulee kunnon suurennos)

Link to comment
Share on other sites

Joo, sauvoiksi kelpaa mainiosti vähän nuhrusemmatkin pelit - tärkeintä että sopii hyvin käteen ja meno maittaa.

JOs kuitenkin johonkin sauvojen ostossa pitäis panostaa, niin ehdottomasti siihen käsiremmiin. Kunnon tarrakiinnityksellä oleva hanska pitäis roikkua siinä kepin päässä, pysyy hyvin paikoillaan eikä tarvitse keskittyä koko ajan siihen, että sauva pysyy kädessä. Saa vähän liikeratoihin laajuutta ja tehoa kun ei tarvi keskittyä kepin puristamiseen.

Tosta sauvojen pituudesta olen henkkoht sitä mieltä, että kannattaa ehkä ostaa vähän ylipitkä sauva ennemmin kuin se suositusmitta. Suositusmitta sopii mun mielestä semmoisille kevyttä sunnuntailenkkiä tekeville kuntoilijoille, mutta pidemmällä kepakolla saa vähän enemmän liikettä ylävartaloon ja muutenkin aavistuksen tehoja lisää. Mulla on tällä hetkellä käytössä ns. suositusmittaiset sauvat, ja välillä kyllä nyppii, kun menis lujempaakin ja pidemmällä askelella, mutta sauvoista loppuu mitta kesken. Toi teleskooppimalli on kyllä harkinnassa kun seuraavan kerran ostan sauvoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

No löytyipäs minunkin ykkösjuttu, kun vaan haeskeli.

Kovin oli kauaksi tuo tipahtanyt.

Meikäläinen viuhtoo sauvoen työmatkat ja muutenkin ovat kovassa käytössä.

Ekat piikit uusittiin keväällä.

Tonni kestivät ja nyt viime viikolla sitten otettiin käyttöön uudet tassut.

Tuli piikit läpi.

Liki vuoden olen nyt tassutellut melkoisen säännöllisesti.

Meikäläisellä on toi lannenikamien kuluma ja on toi hartiaseutukin kiukutellut.

Sauvakävelystä olen avun saanut ja naatikselen muutenkin tuosta tassuttelusta. Varsinkin nyt kun sain napin korvaan ja musat soi.

Lajin harrastajana tunnen itseni todella nuoreksi. Kyllä noi muut lajin harrastajat ainakin täällä päin taitavat olla eläkeläisiä.

Eipä haitanne mitään. Minusta on hauska tehdä poikkeavia juttuja.

Silloin tuo ajatusmaailmakaan ei pääse aikuistumaan.

Liki vuoden olen nyt tassutellut,10 ja puoli kk tarkalleen ottaen.

Takana noin 300 tuntia ja ehkä noin 1600 km. Joten tuttua touhua minulle jo.

Onkohan täällä muitakin tassuttelijoita?

Minulle on toi juoksentelu tullut pikkuisen mukaan keväällä.

Ei se vauhti huimaa ole, menen sauvoen liki samaa vauhtia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy