Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Syke maratonilla

Recommended Posts

Mistä tietää mikä on oikea syke maratonilla, eli millä sykkeellä jaksaa vetää loppuun asti? Itselläni nimittäin esim 176 sykkeenä tuntuu varsin normaalilta, kuulostaa vaan kovin korkealta. Ihmettelen nimittäin aina pitkillä lenkeillä kaverin kanssa, miksi oma syke on 170 ja kaverin 150 vaikka olemme saman ikäsiä ja kokoisia. Tavoite aikani on 4 tuntia ja puolikas menee 1.55 paikkeille helpohkosti ja noilla sykkeillä. :icon_neutral:

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kannattaa varmaan mennä omien tuntemusten mukaan, eikä antaa muiden sykkeiden häiritä. Yksilöllisiähän noi luvut on ja jos tuntuu hyvältä tuolla 170 sykkeillä niin mikä jottei. Ite painelin viime vuoden HCM:n läpi 190 keskisykkeellä (aika päälle neljä timmaa), maksimin tuossa juoksussa ollessa jossain 205 pinnassa (mitattu maksimi 210), eikä missään vaiheessa ei tuntunu pahalta. Kyllä vain, mä olen hienoinen kummajainen näinkin korkeilla sykkeillä, mutta pointtina siis, että kannattaapi kuunnella omaa kehoa eikä niinkään yrittää pysyä jonkun tietyn kaavan rajoissa.

Yyterissä keskisyke oli 162 eli 88 % maksimista. Lähdössä syke oli 136. Otin alun rauhallisesti. Ensimmäisen viiden kilometrin keskisyke oli 151 ja lähdin sitten vähitellen kiristämään vauhtia. Alkuvaiheessa kilpailujännitys nosti sykettä arviolta 10 yksikköä. Noin 36 kilometrin paikkeilla aloin juosta mitä irti sain ja kilometrien 35-40 keskisyke oli 171 (93 % maksimista).

Kannattaa varmaan mennä omien tuntemusten mukaan, eikä antaa muiden sykkeiden häiritä. Yksilöllisiähän noi luvut on ja jos tuntuu hyvältä tuolla 170 sykkeillä niin mikä jottei. Ite painelin viime vuoden HCM:n läpi 190 keskisykkeellä (aika päälle neljä timmaa), maksimin tuossa juoksussa ollessa jossain 205 pinnassa (mitattu maksimi 210), eikä missään vaiheessa ei tuntunu pahalta. Kyllä vain, mä olen hienoinen kummajainen näinkin korkeilla sykkeillä, mutta pointtina siis, että kannattaapi kuunnella omaa kehoa eikä niinkään yrittää pysyä jonkun tietyn kaavan rajoissa.

Hirveän huojentavaa kuulla, koska aina itse sokeasti ajattelee kun syke nousee että onpas kunto huonontunu jne... Pitää siis vaan keskittyä kuuntelemaan kroppaa. Ehkä pitäs jättää koko mittari kotiin maratonin ajaksi. Turkuun meinaan lähteä, elämäni kolmas maraton odottaa. Viimeks oli aika 4.16 ja nyt kyllä pyrin alittamaan neljän :thumbsup:

Hirveän huojentavaa kuulla, koska aina itse sokeasti ajattelee kun syke nousee että onpas kunto huonontunu jne... Pitää siis vaan keskittyä kuuntelemaan kroppaa. Ehkä pitäs jättää koko mittari kotiin maratonin ajaksi. Turkuun meinaan lähteä, elämäni kolmas maraton odottaa. Viimeks oli aika 4.16 ja nyt kyllä pyrin alittamaan neljän :thumbsup:

Arvaa vaan ihmettelinkö, kun ekalla maralla kuuntelin muiden juoksijoiden jutteluita ympärillä ja jannut ihmetteli korkeita sykkeitä "melkein 160, pitääpä vähän löysätä" ja meikäläisen Suunto näyttää päälle kahta sataa. :hali_hehe: Seuraavilla kerralla juoksin ihan fiiliksen mukaan, mutta pidin mittarin päällä ihan mielenkiinnosta. Keskisyke oli kymmenen pykälää korkeammalla kuin ekalla kerralla, mutta myös aika parani 30 minuuttia.

Tsemppiä neljän tunnin alitukseen! :thumbsup:

Kokemuksen kautta olen oppinut, että maratonin aikana sykkeet ovat aivan omassa skaalassa. Minun maraton sykkeet ovat n. 10 - 15 lyöntiä korkeammat kuin tavallisesti lenkkeillessä samalla km-vauhdilla. Minä juoksen maratonin keskisykkeen ollessa hieman päälle 150, noin 152-155. Harjoitellessa tämä syketaso on jo reilusti vauhtikestävyyden puolella. Sillä tasolla jaksan juosta max 1 tunnin harjoituksen VK:ta. Ensimmäisillä maratoneilla lähdin liian varovaisesti matkaan. Johtuuko ilmiö lisääntyneestä adrenaliinierityksestä vai mistä ? Onko tämä tuttu ilmiö muille ?

Kokemuksen kautta olen oppinut, että maratonin aikana sykkeet ovat aivan omassa skaalassa. Minun maraton sykkeet ovat n. 10 - 15 lyöntiä korkeammat kuin tavallisesti lenkkeillessä samalla km-vauhdilla. Minä juoksen maratonin keskisykkeen ollessa hieman päälle 150, noin 152-155. Harjoitellessa tämä syketaso on jo reilusti vauhtikestävyyden puolella. Sillä tasolla jaksan juosta max 1 tunnin harjoituksen VK:ta. Ensimmäisillä maratoneilla lähdin liian varovaisesti matkaan. Johtuuko ilmiö lisääntyneestä adrenaliinierityksestä vai mistä ? Onko tämä tuttu ilmiö muille ?

Tuttu juttu. En mäkään melkein edes pääse 190 sykkeisiin treeneissä muuten kuin joskus vetoja tehdessä, mutta kisassa lukemat nousee tonne 200 paremmalle puolelle jo ekan puolen tunnin aikana. Liekö tosiaan lisääntyneen adrenaliinin vaikutusta, mutta kun hyvin menee niin menkööt. Mä olen jo kauan sitten antanu periks yrittää ymmärtää mun sydämen kuvioita näissä juoksuhommissa... :surrender: