Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Painon pudotuksen vaikutus juoksuvauhtiin

sinisiipi
 Share

Recommended Posts

Minulla on tavoitteena pudottaa painoa noin 7 kiloa kesän aikana, jotta syksyllä ensimmäistä puolikasta juostessa olisin normaalipainoinen. Nyt painan 67 kg ja tavoite olisi noin 60, ei haittaa, jos menee allekin.

Nyt juoksen vauhtia 5km 34 minuuttia, mutta samaa tahtia en jaksa kymmentä kilometriä. 10 km menee n. 75 minuuttia. Juoksuharrastukseni on tänä keväänä aika aluillaan. Talvella olen kävellyt ja hiihtänyt, että hiukan peruskuntoa on.

Luulisi, että juoksuvauhti kohenee, kun paino laskee. Mutta, mutta onko kokemuksia juoksuvauhdin paranemisesta ja kuinka paljon on parantunut kilojen karistessa?

Eli nyt aluksi mulla on tärkeämpi kilojen tippuminen, mutta haluan lenkillä käydä samalla. Aloitan Sepon puolikkaan ohjelmalla, sillä tavalla, että tuplaan muutaman ensimmäisen viikon, jotta liian pitkiä lenkkejä kuntooni nähden ei tulisi liian aikaisin. Elokuun lopuilla haluan kokeilla puolimaratonin ihan omissa harjoituksissa, Kisa on vasta 29.10.1011 Kaarinan syysmaratonilla.

Muokattu

Vaikea varmaankin sanoa täsmällisesti vaikutusta, koska perunkuntokin paranee jne. Hoikkarakenteisella pitkänmatkanjuoksijalla optimi-BMI on luokkaa 18,5-19,5. Se on aika vähän (BMI-laskuri). Itse en ihan noin alas pyri, vaikka hoikka olenkin, kun fiiliksellä menen enemmän. Olen juossut pitkiämatkoja 10-25 km, noin 5 kg ruumiinpainohaitarissa ja mitä alhaisempi paino on ollut, sita vauhdikkaammin olen päässyt ja aika on ollut parempi. Mutta kunto on parempikin alhaisemmalla painolla. Painon pudotuksella on siis huomattava vaikutus, mutta maltti on valtti.