Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Paljonko taittuu cooperin testissä

Been there- done that
 Share

Recommended Posts

...matkaa, kun kunto on jotakuinkin luokkaa 4 h maraton/1.44 puolikas/49 min kymppi? Kaikki viime vuodelta, mutta eiköhän ne sinne päin pidä kutinsa. Kympin aika taitaa linjassa olla vähän heikompi kuin pidempien matkojen tulokset antaa odottaa.

Ensi viikolla vuorossa eka cooperin testi ja vähän mietityttää, mitä lähtee tavoittelemaan. 2800m?

• Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kymppi tosiaan pitäisi olla jossain lähellä 47:ää minuuttia puolikkaan tuloksen perusteella. Oma arvioni on sama kuin itselläsikin, että 2800m voisi olla hyvä aloitusvauhti. Puolen välin jälkeen voi sitten arvioida onko varaa kiristää, silloin alkaa jo vauhti vähän painaa. Minulla hitaimmat kierrokset osuvat yleensä jonnekin 7-10 minuutin välille, lopussa pystyy yleensä kiristään, kun tietää että kohta on ohi.

En ymmärrä kuinka 3000m voisi mennä 49min tuloksella. Käsittääkseni kymppi pitää liikkua joku 43-44minsaa vähintään, jotta jaksaisi juosta tuota 4min/km vauhtia 12 minuuttia. Siinä on hirveä ero kilometrivauhdeissa juokseeko 2800m vai 3000m vai 3200m. Mulla oli ihan riittävästi tekemistä n. kolmen ja puolen tunnin maratontasolla saada treeneissä cooperissa kolme tonnia.

En ymmärrä kuinka 3000m voisi mennä 49min tuloksella. Käsittääkseni kymppi pitää liikkua joku 43-44minsaa vähintään, jotta jaksaisi juosta tuota 4min/km vauhtia 12 minuuttia. Siinä on hirveä ero kilometrivauhdeissa juokseeko 2800m vai 3000m vai 3200m. Mulla oli ihan riittävästi tekemistä n. kolmen ja puolen tunnin maratontasolla saada treeneissä cooperissa kolme tonnia.

No joo,

Mä vedin Cooper testissä 1997 Lpr:ssa 3200m ja taisin vetää koulun 10km:n kisassa (maastossa) jotain karvan alle 50min. Olisiko ollut 48min?

Samoin kun juoksin 3160m lukion ekalla (1992 syksyllä), olisi varmasti 10km alle 45min ollut tiukassa.

Ja silloin kun olin jo maksanut HCR:n (1998), mihin tuli DNS, ja kun olin n.3100m Cooper-miehiä, niin 4h olisi ollut tiukassa. Saman kuntoinen (Cooperin perusteella) kaveri taisi juosta jotain 3.58.

Joo no lukioiässä on vähän eri tilanne kuin aikuisiällä. Silloinhan jo perusliikkuminen (fillarilla kouluun, pallon perässä liikuntatunnilla) voi saada henkilön lähelle kolmea tonnia, mutta kestävyyttä ei ole, eikä kokemusta pk-vauhtia tehdyistä lenkeistä. Näin se useimmilla on. Myöhemmällä iällä sitä hidastuu ja jos käy lenkillä niin omaa peruskuntoa enemmän kuin lukiopojat. Moni tällä palstalla on kuitenkin käynyt joskus lenkillä, joten peruskuntoa pitäisi olla. Silloin se homma toimii niin että jos juoksee 3000m niin juoksisi kympinkin nopeammin eli alle 45 jotain ja sitten toistepäinkin sama toimii: eli jos on juossut kympin riittävän kovaa niin pystyy todennäköisesti cooperissakin juoksemaan kolmetonnia.

Toki voihan niitä olle cooperin erikoismiehiä, jotka harjoittelevat vain lyhyille matkoille, mutta miksi sellainen osallistuisi puolikkaalle tai maratonille.

Eilen kävin juoksemassa 4min/km lenkkiä. Ensin 1km, hyvin meni 4min. Minuutin lepo ja sitten 2km. Sekin 8min.

Sitten piti huilata hieman pidempään ja kokeilin 3km. Kyllähän se meni siihen 12min mutta hieman koville otti. Mietinkin että olenpas surkeassa kunnossa kunnes tajusin että olin jo juossut 3km sitä ennen. Viimeeksi 10 vuotta sitten armeijassa juostu vähän päälle 3000m ja nykyistä lenkkeilyä/juoksua olen harrastanut pari kuukautta (tuossa välissä ei mitään lenkkeilyä oikeastaan, sählyä vain tms.).

Eikös tossa ole menty kymppi 4:54 ja puolikas 4:55 eli hankala ennustaa oikeen, mulla vastaavat noin 4:30 ja 5:00, tosin kuupperia en ole koittanut muuta kun pari vuotta sitten pikku pakkasessa keskellä lenkkiä muutaman kilsan jälkeen kun mentiin urheilukentän ohi niin kaverin kanssa pimeäässä testattiin (kaveri meni kovempaa ei ollut vetoapua) eikä silloin mennyt kun noin 2900 eli 4:08

Voi Baldini...pieni pettymys lukea älykkään ja akateemisesti koulutetun kaverin vastausta aiheesta. Tästähän pitäisi aika helposti nähdä ettei tuolla 2009 juostulla kympin 49 min tuloksella ole juurikaan merkitystä, kun puolikas on juostu 2010 1.44 eli samaa vauhtia kuin 10 km vajaa vuosi aiemmin :thumbsup:

Muokattu

Kiitos veikkauksista. Tai ennustuksista;) Toi kympin aika ei musta kerro ihan totuutta tai siis uskoisin, että menee jonkun verran kovempaakin. Eka kilsa meni ihan liian kovaa ja hyydytti yllättävän paljon (selvityksiä, joo). Mutta luulenpa, että lähden tavoittelemaan 2900 metriä. Hyytyy sitten jos hyytyy.

Keskiviikkonahan sen näkee:D