Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vinkkejä uintiin pullarin kanssa


jokrka
 Share

Recommended Posts

Onnistuin saamaan itseni telakalle sopivasti ulkoilukelien parantuessa :tiili:. Oikeassa jalassa todettiin reisiluun kaulan rasitusmurtuma joka vaati leikkauksen. Nyt siis edessä pitkä matka takaisin lempilajini juoksun pariin. Tällä hetkellä ainoa sallittu kuntoilumuoto on ylä- ja keskivartalon salitreeni. Pää ja kroppa huutavat kuitenkin myös jotain aerobista harjoittelumuotoa. Niinpä mieleen sitten tuli uinti pullarin avulla, jolloin jalkojen rasitus olisi nolla? Olen juoksun ja maantiepyöräilyn ohella harrastanut uintia, mutta käyttänyt sitä lähinnä palauttavana harjoitteluna. Tämä on minulla tarkoittanut minulla rauhallista tasavauhtista rintauintia n. 1,5 km. Nyt kaipaisinkin neuvoja 'oikeilta' uimareilta. Pystynkö pelkän pullariuinnin avulla tekemään edes jonkinlaisen aerobisen harjoitteen? Jos niin miten saisin pullariuinnista mahdollisimman parhaat tehot irti? Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rintauinti pullarin kanssa voi olla vähän hankalaa, joten pitäisi alkaa uimaan vaparia ja/tai selkää. Pullarinkin kanssa voi hieman potkia jalkaterällä, joka helpottaa uintia, mutta ei vielä rasita reisiluun kaulaa. Sen sijaan päädystä ponkaisu voi rasittaa reisiluuta, joten päädystä pitäisi ponkaista yhdellä jalalla tai muuten vaan kevyesti. Järvessä tuo käännösongelma poistuu. Kannattaa aluksi uida mieluummin usein ja vähän, kuin ahnehtia kerralla paljon. Sitten kun takana on muutamia viikkoja uintia, niin matkan pidentäminenkin on helpompaa.

Link to comment
Share on other sites

mun uinti taidoilla (tosi surkea uimari) pullariuinti ei ole helppoa, se saamarin pullari ei tahdo olla kiltisti sielä jalkojen välissä ja jostain syystä mun jalat haluaa upota koska jännitän jotenkin lantiota, eli jos ei ole tottunut uimari kannattais kyllä kysellä joltain uimarilta vinkkejä ihan altaanreunalta, ainakin jos on jo valmiiksi loukkaantunut.

Link to comment
Share on other sites

Mikä toi pullari on? Itsekin voisin ehkä kokeilla, kun jalka kipeytyi normaalista kevyestä rinta- ja vapaauinnista eilen 625m jälkeen aikalailla. Sen normi noin tonnin kyllä uin, mutta nyt jalka on taas kipeämpi kuin aikoihin.

edit. ei sieltä päädystä ole pakko potkaista. Yhtenä kesänä kun uin usein juoksutreenin jälkeen Pirkkolan hallissa niin jalat kramppasivat aina jossain 500m jälkeen, jos olin potkaissut altaan päästä oikein voimakkaasti. Monesti tulikin sitten käännöksen jälkeen lähettyä ihan nollavauhdista eli ilman mitään potkua

Link to comment
Share on other sites

Pullarilla kannattaa keskittyä ihan toden teolla kroolin ja selkäuinnin saloihin.

Kroolissa vaikkapa voi harjoitella hengitystä kummaltakin puolelta, hengitysten vähentämisiä: joka 3., 5., 7 kerta, nyrkkiuintia, kynsiuintia, kainalouintia, kylkiuintiä, tahdistusta, jne. kannattaisi ehkä ottaa jopa yksityistunti uimaopelta, että saisi pullarista paljon irti. Todella hyvä laite kehittää uintitekniikkaa ja hengityksen pidättämistä. Ja sama selällään, tosin ilman hengityksen pidättämistä.

Link to comment
Share on other sites

Heh, tähän mennessä olen aina vedonnut siihen etten osaa yhtään vaparia kun minulta on kysytty, että olenko koskaan harkinnut triatlonia pelkän juoksun sijaan. Olen kyllä luvannut itselleni että jonain kauniina päivänä edes yritän tosissani opetella kyseisen lajin. No, nyt ketjun vastausten perusteella minun taitaa olla aika lunastaa tuo lupaus. Etenkin kun nyt näyttää siltä että tämä kesä menee hyvin pitkälti pyöräilyn ja uinnin merkeissä, joten olísi hyvä jos tuosta jälkimmäisestä lajista saisi jotain muutakin irti kuin tähän astisen viikottaisen kelluntaharjoitusken. Eli nyt kun tikit on poistettu taidan lähteä kepittelemään maauimalan suuntaan ja pujahtaa sinne etanaradalle kaikkien mammojen ja pappojen sekaan roiskimaan. Minulla on hämärä muistikuva siitä, että kun joskus yritin pullarin kanssa noita vaparin vetoja opetella niin jostain syystä kellahdin aina vähän väliä kyljelleni ja hengitystä opetellessa onnistuin nielemään ihan kiitettävän määrän vettä joka kierroksella ;) Jos ei siis muuta tulosta synny niin ainakin tarjoan hupia tai närkästyksen aihetta kanssauimareille....

BTW, ei voi mitään mutta kyllä vähän naista syö kun kaikki tutut on juoksemassa HCR:ssä. Tämän kesän tavoitteena kun oli juosta omat ennätysajat sekä puolikkaalla että koko matkalla. No onneksi tosiaan nyt löytyi uusia tavoitteita tälle kesälle elikkäs suurkiitos vaan vastauksista ja vinkeistä!

Link to comment
Share on other sites

Itse aloitin vaparin harjoittelun kesällä 2009 nollasta ja kyllä suurena apuna on ollut pullari. Aluksi ei jaksa kuin vaan muutama veto, kun jo alkaa ilma vaan loppumaan ja juuri pullarilla saa nuo happea tarvitsevat jalat pois pelistä ja voi rauhassa keskittyä käsivedon tekniikkaan.

Toinen tärkeä seikka, joka jokrka olikin jo huomannut, on keskikehon hallinta. Siihen pullari on mitä mainioin apuväline. Keskivartalolla hallitaan vartaloa ja sen keikkumista tai paikallaan pysymistä. Hyviä treenejä on esim uida pullarilla eri asteissa: kun vaikkapa normaali uinti on nolla asteessa (lantion asema) voi uida kummallakin kyljellä, siten että lantio on esim 45 asteen kulmassa ja pysyy siinä ja näin tavallaan tiedostaa keskivartalon käyttöä.

Link to comment
Share on other sites

Tääsä pullarista pikkasen puhetta: http://www.swimsmooth.com/finis_pullbuoy.html . Sivuilta löytyy muitakin hyötyllisiä unitivinkkeja. Siellä myös puhetta jalkojen hyötystä vapaauinnissa http://www.swimsmooth.com/kick.html :

Elite freestyle swimmers with world class kicks only get a small fraction of their propulsion from their legs (about 10-15%). Most triathletes and amateur swimmers get next to no propulsion from their kick.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy