Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Masokistin Unelma 12.8.2006


Jamppa
 Share

Recommended Posts

Nyt on jo korkea aika avata oma ketju tälle loistavalle 100 kilometrin ultrajuoksukilpailulle.

http://www.perakylanponnistus.com/kilpailut/unelma2006.php

Laitetaan nyt alkuun kysymys osallistujista. Eli ketkä ovat tulossa ko. tapahtumaan? Itse meinaan tosiaan osallistua, ja tavoitteena on 9 tunnin alittaminen. Toisin sanoen puoli tuntia pitäisi parantaa viime vuoden noteerausta. Saa toki mennä kovempaakin. Huollon ajattelin hoitaa viime vuotiseen tapaan urheilujuomalla, vedellä sekä geelillä. Silloin tällöin otan huikkaa heraproteiinia sisältävästä juomasta, mutta sen osuus on kuitenkin kokonaisuutta ajatellen pieni. Lisäksi muutama Powerbarin Ranskan ympäriajo -patukka tulee mukaan varmuuden varalle.

Pistetään treenimotivaatiota antava spekulaatia siis käyntiin!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 401
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vuoden päätapahtuma, joten mukana ollaan puolison kanssa.

Joulukuun puolivälistä olen joutunut pitämään liki täydellistä juoksutaukoa, eli jos pikkuhiljaa pääsisin juoksemaan, niin Masokistia edeltävien 8 kk harjoituskilometrit olisivat yhteensä n. 500 km. Niillä kilometreillä ei kovin hurjaa vauhti-iloittelua kannata suunnitella, mutta yritetään läpijuoksua.

Huolto hoidetaan viime vuonna hyväksi koetulla tavalla: urheilujuomaa (minulle järjestäjien ja puoliskolle omat litkut), Powerbarin geelejä ja Maximin patukoita. Osmosalilla palautellaa suoloja kehoon.

Link to comment
Share on other sites

Minulla oli joskus periaatteena etten osallistu ultramatkoille ennenkuin maratonin ennätys painuu lähemmäs kahta puoltatuntia kuin kolmea. Nyt on kuitenkin periaatteista luovuttava sillä muuten jäävät ultrat kokonaan juoksematta. Ilmottautunut en vielä ole, mutta todennäköisesti tulen debytoimaan Masokistin Unelmaan.

Taktiikkavaihtoehtoja olen harkinnut näiden kahden välillä: lähteäkö "varman" päälle kotirataultra -vauhtia tai hitaammin vai pienellä riskillä juoksemalla noin 5 min/km niin pitkään kuin jaksaa ja loppu niin kovaa kuin pääsee. Ensimmäinen vaihtoehto kuulostaa järkevämmältä ensikertalaiselle, mutta en ole aina ennenkään ollut järkevä. Hanna taisikin jo pohtia samaa toisessa ketjussa. Ensisijainen tavoite kuitenkin maaliin pääsy juoksemalla.

Link to comment
Share on other sites

Alkuvauhti riippuu (yllättäen) siitä mitkä ovat tavoitteet: onko tavoitteena varmistaa maaliinpääsy ja voimien riittäminen loppuun saakka, vai onko tarkoitus pyrkiä maksimaaliseen suoritukseen?

Jostain lukemani nyrkkisääntö väittää että satasen alkuvauhti ei saisi olla ainakaan yhtään kovempaa kuin pitkän lenkin perusvauhti. Toinen yhtä pätevä nyrkkisääntö puolestaan julistaa että ensimmäiselle sataselle sopiva aikatavoite voisi olla maratonaika * 3, eli 2.50-maratoonari voisi lähteä tavoittelemaan 8.30-aikaa. 5 min/km vauhti tasaisesti koko matkalla tekisi loppuajaksi 8.20, joten se vaikuttaisi varsin maltilliselta alkuvauhdilta.

Ja jos satasen oikean alkuvauhdin löytäminen olisi tosiaan näin helppoa niin miten on selitettävissä se että molemmilla juoksemillani satasilla vauhti on jälkipuoliskolla hidastunut katastrofaalisesti...? :mad0228:

Link to comment
Share on other sites

Upeaa, että mw tulet mukaan! Itse lähdin viime vuonna juoksemaan varman päälle -taktiikalla, ja aloitusvauhti oli noin 6.00/km. Olin silloin toki huonommassa kunnossa kuin sinä nyt, ja lisäksi alla oli täysillä yritetty ja huonosti päättynyt HCM vain 15 päivää ennen Masokistia. Satku meni kuitenkin hyvin, ja tapahtumasta jäi erinomainen maku suuhun. Jos olisin lähtenyt heti alusta vetämään mahdollisimman kova aika mielessä, niin voipi olla että hyytyminen olisi ollut rajua jälkimmäisellä puoliskolla. Tavoitteet ennakkoon olivat siis 1. maaliin pääsy ja 2. alle 10 tuntia.

Turha tässä mun on mitään neuvoja jaella (en edes tunne tarkemmin juoksuhistoriaasi eli "pohjia"), mutta mun mielestä sulle 9 tunnin alitukseen tähtäävä ALOITUSvauhti voisi olla aika sopiva. Tietenkin omien tuntemuksien kuunteleminen heti alkutunneista lähtien on ykkösasia (eli oman juoksun tekeminen). Ultrajuoksussa omat tuntemukset heittelevät kuitenkin niin laidasta laitaan, että ainakin minä pidän ihan positiivisena sitä, että juoksijoita on ympärillä tasaamassa menoa: heikkoina hetkinä tukemassa ja hyvinä hetkinä antamassa realisimia. Jos haluat siis alkuun juoksukaverin, niin meikäläinen puuskuttaisi erittäin mielellään sun rinnalla. Sama koskee luonnollisesti lanpeakin.

Kattelin muuten Kotirataultrassa ja Aktioissa, että meillä on hyvin samanlainen askellus ja ruumiinrakenne. Masokistissa mun pitkähkö ja pomppiva askellus (konkariultraajiin verrattuna) kesti loppuun asti, mutta Lohjan 12h juoksussa betoni tappoi juoksun löntystelyksi. Toivottavasti kroppa kestää tälläkin kertaa Masokistin rääkin. Se on ainakin varmaa, että viimeiset tunnit ovat jälleen helvetilliset. Sitä odotellessa...

Link to comment
Share on other sites

Jos haluat siis alkuun juoksukaverin, niin meikäläinen puuskuttaisi erittäin mielellään sun rinnalla. Sama koskee luonnollisesti lanpeakin.

Kuulostaa hyvältä - pari viimeistä kisaa olenkin joutunut juoksemaan yksin. Mutta älä kuitenkaan yllytä, sillä kaksi kertaa on jo tänä vuonna sakannut kun olen yrittänyt pysyä kyydissäsi. Kolmas kerta saattaa tehdä häijyä. Mielenkiintoinen koitos odotettavissa.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on aikomus hölkytellä ekat 50 km 5 tunnissa, ja jälkimmäinen puolisko sitten tilanteen mukaan. Viime kesänä meno hyytyi täydellisesti puolimatkassa ja jälkimmäiseen puolikkaaseen tärvääntyi peräti 6 tuntia, toivottavasti nyt menee loppuun asti hyvin. Kunto ainakin on parempi, ja alkuvuodesta on tullut suoritettua arvokkaita ultra-opintoviikkoja m.m. Lohjan K-Citymarketissa ja Bornholmilla. Toivottavasti Paloheinässä keli ei ole liian lämmin, jos minä saisin päätää niin mieluummin vaikka pieni vesisade kuin hellelukemat lämpömittarissa!

Link to comment
Share on other sites

Joo, otin ja ilmoittauduin.

Ja vaklailen maastoja, minut voi kesäaikaan tunnistaa valkoisesta lippalakista, jossa on jotenkin liian iso lippa, tai valkoisesta nauhasta tai bandanasta otsalla. Juoksutyyli on.

Hyvä Unelma. Minulta saat kaiken mahdollisen kannustuksen. Rohkea homma ja ihailtava tempaus. Tsemppiä kesän juoksuihin.

Ps. kun jätät niitä kukkia kainaloon niin vinkkinä, tykkään tummanpunaisista ruusuista:hali_hehe:.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy