Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tuntemukset puolimaratonin aikana


Recommended Posts

Tässä lähestyy nyt itsekullakin kevään ja kesän puolimarat, kuten HCR meillä monella. Olen juossut puolikkaan neljä kertaa ja aina se juoksu on ollut vaikeata ja epämiellyttävää lähes koko matkan, muutamaa alkukilometriä lukuunottamatta. Suurin syy tietenkin tuohon juoksun kulkemattomuuteen johtuu kunnon ja vauhtiharjoittelun puutteesta, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan miltä muista tuntuu ko. matkalla, niin pääsisin vähän kärryille teenkö jotain totaalisen väärin.

Esimerkiksi marassa on selkeät 4 jaksoa:

1) hyvältä tuntuu tekis mieli juosta kovempaa

2) tuntuu edelleen hyvältä juostaan vaan

3) alkaa hyydyttämään, kohdataan epämukavuusalue ja mahdollisesti muuta yllättävää

4) tuntuu todella epämukavalta, aivot lähettää lopettamisen halun signaaleja

Periaatteessa puolimara juostaan hiukan nopeamman kuin reipas lenkki, niin käsitykseni mukaan ainakin puolet matkasta pitäisi mennä sillä kaikkein miellyttävimmillä juoksuvauhdilla, jossa flow-tunne voidaan saavuttaa helpoiten. Mukavaa juoksun pätkää en muista tunteneeni puolimaralla. Epämukavuusalue pitäisi alkaa jossain puolessa välissä?

Miltä siis teistä tuntuu?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei,

vasta-aloitteijana olen miettinyt, että koska tulee sellainen todella flowwwww-olo, niin, että leijuisi pitkin asfaltin pintaa. Olen menossa Tukholman maratonille ja uutterasti pyrkinyt noudattamaan treeniohjemia. Ikää on kuitenkin no yli 50 eikä pohjakunto ehkä ole ollut ihan sellainen kuin pitäsi. Kunto toki on noussut reippaastikin ,mutta aika raskailta nuo jalkaparat tuntuu lenkkien aikana. Ehkäpä se joskus tulee, se flow. No jännityksellä ja asenteella odottelen kuinka käy. Tsemppiä treeniin.

Link to comment
Share on other sites

Minä kyllä olen saavuttanut sellaisen flow-olotilan molemmilla puolimaratoneillakin. Ensimmäisellä jopa vasta kolmannen neljänneksen lopussa ja viimeisen alkaessa. Siinä tosin aloitin rauhallisella vauhdilla ja pystyin parantamaan vauhtia huomattavasti vielä tuossa vaiheessa (toinen kierros 10 min nopeammin kuin ensimmäinen). Jälkimmäisestä jäi vähän sellainen ontto olo, sillä siinä ei tullut tuota mahdollisuutta parantaa vauhtia tietoisesti. Aloitin mielestäni liian kovaa tai ainakin liian lähellä sitä kynnystä, jolla pystyn juoksemaan tuollaisen matkan. Jälkimmäisellä puolimaralla tuli kyllä sellainenkin olo, että ei enää ikinä eli olin sen verran voimieni rajoilla. Kuitenkin tuossa tapahtui sama kuin synnytyksessä eli vähän maaliintulon jälkeen aloin miettiä josko ilmoittautuisi sittenkin kuukauden päästä seuraavalle. :) Tuota maratonin 4. vaihetta en ole vielä mielestäni kohdannut puolimaratonilla. Saa nähdä jääkö se tulevaisuuteen maratonilla koettavaksi.

Link to comment
Share on other sites

Mulla tuntemukset puolimaratoneilla menee yleensä näin: alussa lähdetään kauhean kovaa ja ihmettelen miten pystynkään taas juoksemaan kovempaa kuin koskaan harjoituksissa, fiilis on hyvä! Jossain 13-14 km kohdalla alkaa sitten jo tuntua pahalta, mutta yritän sinnitellä jänikseni kintereillä vielä pari kilometriä, kunnes joudun antamaan periksi ja annan hänen mennä menojaan. Yksin juostessani vauhti hidastuu sitten hieman, mutta muutama km ennen maalia pakotan itseni ottamaan vielä loppukirin. Aina olen tehnyt ennätykseni kuitenkin tällä taktiikalla, poikkeuksena yksi puolikas viime syksyltä, mutta silloin tarkoitus olikin testata edessä olleen maratonin tavoitevauhtia. Jäniksenä mulla on oma mies, jolta löytyy vauhtia selvästi mua enemmän. Hän myös laskee juoksun aikana vauhdit ja tarkkailee kuinka hyvin ollaan tavoitevauhdissa, joten mun ei tarvitse kuin yrittää pysytellä mukana mahdollisimman pitkään :-).

Link to comment
Share on other sites

Tarkkoja kilometrivälejä en osaa antaa, mutta onnistuneessa juoksussa sisäisen äänen puheenvuorot voisivat mennä jotenkin:

- "Mene, mene, mene!" - "Muista hyvä mies tämä ei ole kymppi" (Alussa ~5 km asti ei ole kovin vaikeata, jos takana on kympin kisoja.)

- "Rentouta, rentouta, rentouta! - "Älä unohda että tämä on kisajuoksu!" (~12 km saakka voi hyvänä päivänä jopa nauttia, mutta ponnistelua se vaatii koko ajan.)

- "Jaksa, jaksa, jaksa!" - "Ei taida olla tänäänkään hyvä päivä!" (~17 km vaiheille on henkisesti tiukinta; ei pienintäkään pehmeyttä, sillä mikä tahansa tekosyy kelpaa tässä vaiheessa; reisissä tuntuu)

- "Taistele, taistele, taistele!" - "Miksi viitsis itseäsi kiusata, vanha mies?" (maaliin saakka pelkkää tuskaa, jokainen vastaantuleva selkä ja jokainen taakse jäänyt kilometri antaa voimaa, mutta jäljellä oleva matka imee sitä kuin mustaan aukkoon; hengitysrytmi alkaa kadota, kimmoisuus katoaa askelista, alat nähdä itsesi ulkopuolelta armottomalla selvyydellä, voit vain yrittää uskotella itsellesi, että "Pain is temporary, fame is forever" tai "Levätä ehdit haudassa")

Link to comment
Share on other sites

No, jos ei syystä tai toisesta ole räkäposkellahenkinen yksilö ja tavoitteena on "vain" juosta reippaasti (eli hieman kovempaa kuin kotioloissa tekisi), pääosassa on aivan varmasti ponnistelusta nauttiminen, ei kärsiminen. Ja jos ei ole oppinut nauttimaan ponnistelusta, voi toki juosta niin, että nauttii päivästä, kevätluonnosta ja ihmisistä ympärillään.

Tuolla kaikella muulla saa korkeintaan minuutin ajasta pois - mitähän minäkin sillä minuutilla aion tehdä? - ja tietenkin ihailua ja arvostusta toisilta samanlaisilta...not!

Link to comment
Share on other sites

No, jos ei syystä tai toisesta ole räkäposkellahenkinen yksilö ja tavoitteena on "vain" juosta reippaasti (eli hieman kovempaa kuin kotioloissa tekisi), pääosassa on aivan varmasti ponnistelusta nauttiminen, ei kärsiminen. Ja jos ei ole oppinut nauttimaan ponnistelusta, voi toki juosta niin, että nauttii päivästä, kevätluonnosta ja ihmisistä ympärillään.

Tuolla kaikella muulla saa korkeintaan minuutin ajasta pois - mitähän minäkin sillä minuutilla aion tehdä? - ja tietenkin ihailua ja arvostusta toisilta samanlaisilta...not!

Ehtii juoda yhden oluen?

Link to comment
Share on other sites

Kävin itse viime vuonna ekan hcr:n, joka oli myös ensimmäinen puolikkaani. Ekat seitsemän kilometriä meni melko mukavsti,mutta se seinä alkoi jo sen jälkeen tulla vastaan ja kaikkia noita vaiheita tuli tallattua, mut mitään flowta ei kyl kuulunu. Monta kertaa teki mieli lopettaa leikki kesken varsinkin kun porukka edellä luovutti. Monet vaihto kävelyks mut itse sinnittelin loppuun asti. Seuraavana päivänä oli sit vast voittaja olo kun itseni ylitin ja luulin etten maaliin jaksa vaan jaksoinpa silti. Sillon heti juoksun jälkeen olin niin tyrmistynyt et miten se saatto ottaa niin koville, mut tiesinpä ainaki etten kovempaan olis tuolloin pystyny, saas nähä kuin nyt lauantaina käy...

Link to comment
Share on other sites

Itsellä puolikkaan testijuoksut on tuntuneet oikeastaan samalta lähdöstä maaliin. Matka on sinällään ehkä mukavin kelloa vastaan juostava mielestäni. Koko matkan pystyy juoksemaan tasaisella tuntemuksella, joka ei ole yhtä paha, kuin lyhemmällä matkalla.

Lähtö rennosti kovaa, parin kilometrin jälkeen alkaa tuntua lievästi epämukavalta ja vauhti tasaantuu. Vauhdin säädän niin, että tiedän jaksavani samaa vauhtia vielä parin kilometrin jälkeen yhtä helposti. Tätä jatkuu siihen asti että on kilometri jäljellä, jolloin voi alkaa kiihdyttämään maaliin ja puristaa viimeiset mehut ulos, jos niitä vielä on.

Maratonilla juoksu on mukavaa sinne 24-28 asti ja tuntuu että meneepäs aika helposti aika kovaa. Sen jälkeen alkaa vauhti ja jaksaminen vaihdella ja kilometrit tuntua pitkiltä. Viimeistään 36 kohdalla on jo pahasti väsynyt, mutta maaliin niin lyhyt matka että sen ryömii vaikka nelin kontin. Kilometri ennen maalia voimat ja usko palautuvat juoksemaan kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy