Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko maratonsuunnitelmani ok?

Vekkula
 Share

Recommended Posts

Heips vaan,

olen vsta liittynyt jäseneksi, ja yllättäen siitä syystä, että olen juuri ilmoittautunut ekalle Maratonilleni, ja juoksuharrastuksen syventyessä on kiva jakaa tuntoja vertaisryhmässä sekä myös kysymykset ovat lisääntyneet.

Suunnitelmani on tämä: olin arpaonnekas ja minut hyväksyttiin Nykin maratonille marraskuun alussa. Mutta koska olen jännittäjä-tyyppiä, ajattelin, että voisin osallistua Helsingin maratonille elokuussa vähän kuin kenraaliharjoitus-mielessä. Näin pääsisin nauttimaan Nykin maratonista ilman, että tarvitsee jännittää kisan käytännön järjestelyjen kulkua. Toki Helsingin maraton oli suunnitelmissa joka tapauksessa, mutta nyt se vaikuttaa vielä paremmalta idealta.

Mutta, kertokaa te kokeneemmat, onko suunnitelmani järkevä? Ehdinkö palautua Nykin maratonille? Kuinka pitkä paussi maratonin jälkeen tulee pitää?

Hyviä keväisiä lenkkejä kaikille!

Vaikka en ole koskaan vielä maratonia juossut niin kyllähän 2½ kuukautta riittää hyvin palautumiseen. Olen nähnyt monesta lähteestä (isot pojat kertoneet) että palautuminen kestää normaalisti sen 2-3 viikkoa. Periaatteessa 3 viikon jälkeen olet taas täysillä treenikunnossa.

Kevyesti ehdit, itse juoksen Yyterin maratonin 21.toukokuuta ja Forssan-Suvi ilta maratonin 18. kesäkuuta.

Oma odotusarvo on se että Forssassa menee kovempaa.

Jos ennätystä hakee, niin kahden maran väliin on hyvä jättää aina ehkä pari-kolme viikkoa väliä, se riittää hyvin.

Kun juoksee muuten vaan, niin sit vaikka joka viikonloppu yks mara.

Kevyesti ehdit, itse juoksen Yyterin maratonin 21.toukokuuta ja Forssan-Suvi ilta maratonin 18. kesäkuuta.

Oma odotusarvo on se että Forssassa menee kovempaa.

Jos ennätystä hakee, niin kahden maran väliin on hyvä jättää aina ehkä pari-kolme viikkoa väliä, se riittää hyvin.

Kun juoksee muuten vaan, niin sit vaikka joka viikonloppu yks mara.

Oletko muuten suunnitellut millaisia treenejä vedät noiden kahden maran väliin? Vai odottelee palautumista ja katsoo sitten mitä tekee kun on taas juoksukunnossa. Mulla olisi myös tuo Forssa, ja en oikein tiedä mitä tekisin sen jälkeen. Ei ole mennyt Forssaan valmistautuminen putkeen ja mietin revanssia jo etukäteen.

• 2 weeks later...

Oletko muuten suunnitellut millaisia treenejä vedät noiden kahden maran väliin? Vai odottelee palautumista ja katsoo sitten mitä tekee kun on taas juoksukunnossa. Mulla olisi myös tuo Forssa, ja en oikein tiedä mitä tekisin sen jälkeen. Ei ole mennyt Forssaan valmistautuminen putkeen ja mietin revanssia jo etukäteen.

Viimeksi pidin kaksi päivää lepoa maran jälkeen, en usko että pitempää taukoa pidän Yyterinkään jälkeen.

Vaikka jalathan mulla oli Kankaanpään maran maalissa edelleen todella hyvässä kunnossa, ei mitään jumitusta tai jäykkyyttä ollut niissä, olis voinut mennä lenkille vaikka samana iltana. Mutta tosiaan harjoituksia sille ajalle en ole vielä sen tarkemmin suunnitellut, viikot ainakin menee niin että teen ensin 2 kovaa/tehoviikkoa ja lopuksi 2 kevyttä herkistelyviikkoa ennen Forssaa.

Varmaan aika paljon samaan tapaan nuo kovat viikot kuin nyt Yyteriin treenatessa, suuret kilometrimäärät kuitenkin niinä viikkoina vielä tärkeämpiä kuin nyt olleet.

Muokattu