Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palauttavat lenkit kävellen?


MMM
 Share

Recommended Posts

Voikohan palauttavia lenkkejä korvata reippaalla kävelyllä, tai onko jotakin hyötyä tehdä palauttavat lenkitkin nimenomaan juosten (tai oikeammin hölkäten)? Uskoisin että hyvin reippaalla kävelyllä syke varmaan nousisi 120-125 tasolle. Eli mitä menetän tai mitä hyötyjä saan jos korvaan suurimman osan palauttavista lenkeistä reippaalla kävelyllä.

Onko sama jos :

1) hölkkäilen 50min vaikka sykkeellä 130

2) kävelen 60 min reippaasti sykeellä 120-125

Link to comment
Share on other sites

Mä teen myös käytännössä kaiken palauttavan muuten kuin juosten. Sykkeisiin en osaa puuttua noilla tiedoilla, mutta mulla palauttavan lenkin ajallinen kesto on suunnilleen puolet peruslenkistä (eli puolisen tuntia).

Tarkalleen ottaen ei ole sama, hölkkäätkö vai käveletkö. Palautuminen ja peruskunto hoituu tasaveroisesti, mutta ainakin maratonille tähtääville suositellaan viimeisinä kuukausina tekemään kaikki treenit juoksemalla. Tämä sen vuoksi, että jalat tottuvat juoksun rasitukseen toisella tavalla. Siirtymisen tähän pitää tietysti olla asteittaista, ettei paikat hajoa.

Tämä on nyt sitten vähän miten sen ottaa: itse teen kevyet treenit esim. kuntopyörällä juuri siksi, että säästän jalkojani. Toisaalta, jos siirtyisin hölkkään, jalat tottuisivat sietämään suurempaa määrää?

Link to comment
Share on other sites

ÖÖ... mää ainakin kävelen viikottain hyvinkin suuria määriä, suurinman osan metsässä, välillä reippaasti välillä hiljaa. Ei oo tullu mieleenkään laskea noita harjoituksiin ei palauttaviin tai muuhunkaan. Kannataisiko? Ensimmäiselle maratoonille menossa...

En tiedä kannattaako, mutta kai ne kuitenkin sitä kokonaisrasitusta (tai mikä lieneekään oikea termi) lisää? Riippuu kyllä varmaan siitä millä tasolla mennään.

Link to comment
Share on other sites

ÖÖ... mää ainakin kävelen viikottain hyvinkin suuria määriä, suurinman osan metsässä, välillä reippaasti välillä hiljaa. Ei oo tullu mieleenkään laskea noita harjoituksiin ei palauttaviin tai muuhunkaan. Kannataisiko? Ensimmäiselle maratoonille menossa...

Eipä se taida tuoda lisää tehoa juoksuun, jätit merkkaamatta tai et, nuo sinne kalenteriin ;)

Palauttavaksihan joku voi laskea jo kotiaskareet tai kaupassakäynnin. Eipä sillä ole väliä. Itse teen näiden lisäksi vielä hiiiitaan hölkän palauttavaksi, jos siltä tuntuu että tarvii. Pyöräily ja uinti palauttaa myös hyvin, kun niitäkin tulee harrastettua.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy