Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Triathlonkisan sykkeen/ ajan mittaamiseen sopiva mittari


jiivee

Recommended Posts

Vanha (12v) uskollinen Polar on poistumassa keskuudestamme, ja tarvisin otsikon mukaiseen toimintaan mittarin. Mulla on treenikäytössä GH-505, jolla saa sitten hifistellä matkoja, nopeuksia jne...

Mutta kisamalliin riittää syke ja aika, ja ehdoton toimintavarmuus myös vedessä.

Myös pieni rannelaitteen koko on eduksi.

Tällä hetkellä olisin kallistumassa Polarin rs100 perusmalliin, onko valistuneita ehdotuksia/ suosituksia muiksi vaihtoehdoiksi?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tällä hetkellä olisin kallistumassa Polarin rs100 perusmalliin, onko valistuneita ehdotuksia/ suosituksia muiksi vaihtoehdoiksi?

Meidän perheen ripeimmällä on ko. mittari joka on pelannut vissiin ihan hyvin. Mua häiritsevin puute siinä on vain yhden treenitiedoston muisti, joka tarkoittaa sitä ettei kannata vahingossa painaa starttia kisan jälkeen uudestaan kun se ylikirjoittaa edellisen login päälle. Mutta jos logit ei ole niin tärkeitä tai ainakin tuon puutteen hyväksyy niin varmaan ok valinta. Mallina se on niin vanha että kuvittelis löytyvän suht sopivaan hintaan.

Rookie

Link to comment
Share on other sites

Jos pitää vedessä saada kunnolla syke niin nuo polarit taitaa olla ainoa varma vaihtoehto. Varmaan kaikki mallit toimii paitsi RS800 jonka signaalit ei vedessä kulje. Tietysti tuo uusi pian kauppoihin tuleva Polar RCX5 on se hienoin hifistelymittari kisoihin koska siihen saa myös nopeus- ja kadenssianturit ja se on suht siro ja pieni. Mutta on se myös kallein, tullee olemaan suunnilleen RS800:n hintaluokassa.

Link to comment
Share on other sites

Mutta ei tuolla RS300 saa muuta kuin keskisykkeen talteen jälkianalysointiin. Ei saa sykekäyrää tietokonelle jälkianalyysiin 5 sekunnin välein kuten esim vanhalla S810i / 1s välein uudemmalla RS400 mallilla. RS400 käyttää vielä 'vanhanaikasta' (5kHz magneettipulssi) tiedonsiirtoa sykevyön ja kellon välillä, joka toimii myös vedessä. RS800:n W.I.N.D, Garminin ANT+ ja Suunnon ANT käyttää 2,4Ghz kommunikointia joka ei etene vedessä.

Link to comment
Share on other sites

Joo...

400:n nähden hintakin pompaa sitten jo melkein puolella ylöspäin. Olen huono analysoija, ja siihen tarvittavat mittarit ja softat kyllä löytyy vaan ei jaksa/kerkiä paljon speksata. Noilla tiedoilla kirjaan treenipäiväkirjaan mitä rannelaitteeseen tallentuu...

Eli taidan käydä nappaamassa kotio mennessä tuollaisen rs300:n kisakäyttöön kyytiin.

Link to comment
Share on other sites

Joo...

400:n nähden hintakin pompaa sitten jo melkein puolella ylöspäin. Olen huono analysoija, ja siihen tarvittavat mittarit ja softat kyllä löytyy vaan ei jaksa/kerkiä paljon speksata. Noilla tiedoilla kirjaan treenipäiväkirjaan mitä rannelaitteeseen tallentuu...

Eli taidan käydä nappaamassa kotio mennessä tuollaisen rs300:n kisakäyttöön kyytiin.

Toista se on meillä, joiden vauhti on rauhallisempi. Kun kisat mennään verkkaisesti, niin jälkianalysoimisella löydetään pätevät (teko)syyt huonoon suoritukseen. Sen vuoksi mittarin ja softan tulee olla mahdollisimman monipuolinen (ja kallis).

Link to comment
Share on other sites

Toista se on meillä, joiden vauhti on rauhallisempi. Kun kisat mennään verkkaisesti, niin jälkianalysoimisella löydetään pätevät (teko)syyt huonoon suoritukseen. Sen vuoksi mittarin ja softan tulee olla mahdollisimman monipuolinen (ja kallis).

Tuo on totta, täällä on vieläkin tiukka analysointi menossa viime vuoden kisojen käppyröistä, että mikä meni tällä kertaa (taas) pieleen! Ja löytyyhän niistä käppyröistä positiivisiakin asioita, kuten uusia maksimisykelukemia ja muuta mukavaa :)

Link to comment
Share on other sites

Laitetaan tähän ketjuun vaikka vaatimukset onkin vähän erilaiset.

Mikä olisi hyvä rannekello, joka täyttäisi seuraavat vaatimukset:

* olisi riittävän vesitiivis, että uskaltaisi triathlon-kisassa pitää kädessä

* perinteiset viisarit

* digitaaliruutu ajanottotoiminnolla, vieläpä mahdollisimman isolla näytöllä

* Ei maksa ihan hirveästi

Vanha "vesitiivis" Leijona-kelloni on osoittautunut vesitiiviydeltään vähän kyseenalaiseksi; vain koneisto on vesitiivis, kellotaulun ja lasin väliin pääsee kosteutta, mikä haittaa huomattavasti näytön luettavuutta, kun kosteus tiivistyy lasiin.

Viisareista voisi periaatteessa tinkiä, jos ruudulle mahtuu yhtä aikaa reaaliaika sekä ajanottoaika, ja "ei maksa hirveästi" voisi myös tinkiä jos samalla saa myös sykemittarin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä hkultala varmasti joku perussykemittari olisi paras vaihtoehto tuohon hommaan..?

Ainakin tässä itse hankkimassani mallissa voipi itse valita määreet, jota ruutu näyttää. Esim. kellonaika, ajanottoaika ja syke. (lisäksi vaihtoehtoja toki vaikka kuinka paljon).

Ja mulla on ainakin tapana käyttää sykemittarin kelloa ihan rannekellona muutenkin.

Link to comment
Share on other sites

Laitetaan tähän ketjuun vaikka vaatimukset onkin vähän erilaiset.

Mikä olisi hyvä rannekello, joka täyttäisi seuraavat vaatimukset:

* olisi riittävän vesitiivis, että uskaltaisi triathlon-kisassa pitää kädessä

* perinteiset viisarit

* digitaaliruutu ajanottotoiminnolla, vieläpä mahdollisimman isolla näytöllä

* Ei maksa ihan hirveästi

Budjetti-prioriteetti ratkaisuna löytyisi ainakin Clas Ohlosonilta, ana/digi suht sopivaan hintaan jos tosiaan realiajan näyttö on välttämätön. Tuossa joutuu tinkimään selkeydestä kun sekkari on jouduttu laittamaan noin pieneen näyttöön, mihin itse asiassa kisan aikana tarvit realiaika näyttöä?

Itse etsiskelin myös nimenomaan sisäuintikäyttöön ajanottoon sopivaa peruskelloa ja mulla oli ykköskriteerinä selkeä näyttö ja päädyin digi-malliin joka onkin osoittautunut yllättävän vankan oloiseksi laitteeksi (tuollaiseksi halppislaitteeksi siis). Kisakäytössä käytän sykemittaria, isohkoa gps vehjettä jota ei muuten rannekellona tai allasuinnissa viitsi pitää kun siitä ei sitä matkanmittaus ominaisuutta saa hyödynnettyä.

Mutta jos budjetti venyy, niin kyllä joku laadukas perussykemittari varmaan paras vaihtoehto on.

Rookie

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy