Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Madridin maraton takanapäin & kysymys konkareille pohjekivusta ENNEN maraa

marilona
 Share

Recommended Posts

Hei kaikille,

En ole tänne ennemmin kirjoitellut mutta lukenut sitäkin enemmän.

Viime sunnuntaina 17/04 juoksin Madridin Maratonin reiluun neljään tuntiin ja olen niin innoissani siitä, että suunnittelen jo seuraavaa maratonia. Olen juossut nyt melkein kolme vuotta joihin on mahtunut useampia 10km kisoja, kolme puolimaratonia ja nyt tämä maraton. Vauhdissahan mulla on paljonkin parantamista mutta tällä hetkellä elämäntilanteeni ei salli enempää aikaa ja energiaa laitettavaksi juoksun treenaamiseen.

Kyselisin asiaa, joka itseäni pohdituttaa nyt jälkikäteen. Olin vähentänyt harjoittelua viimeisellä viikolla ja viimeinen treenini ennen sunnuntain maratoonia oli keskiviikkoiltana. Kuitenkin jostain syystä pohkeeni kipeytyivät oudosti lauantaina enkä millään keksi syytä tuolle, se ei missään nimessä ole tavallista mulle. Yöllä kipu hävisi mutta taas maratonin aikana jo noin km10 kohdalla alkoi sama pakottava kipu polvista alaspäin, se ei kuitenkaan muuttunut hurjan pahaksi kuin vasta aivan maratonin muutaman viimeisen km aikana, mutta hermostutti minua aika lailla koko homman ajan.

Osaisiko kukaan selittää tuon kivun alkusyytä ja miten vältyisin siltä tulevaisuudessa, koska muuten oisin varmaan voinut nipistää joitain minuutteja tuosta ajastani ja juosta muutenkin rennommin. Voiko jälkasärky oikeasti johtua jännityksestä (olin aika hermona tosiaan) niinkuin jotkut minulle väittävät, en meinaa oikein uskoa? Kaiken yritin tehdä ohjeiden mukaan joten mitään hirveen isoa omaa virhettä en usko olevan sen takana.

Kiitos jo etukäteen ja kevätterveiset sateisen harmaasta Madridista!

Jos siis pidit kolme täysin juoksematonta päivää ennen maratonia niin kannattaa jatkossa ehkä tehdä joku pieni lenkki lähempänä kisaa. Vaikken mitään täsmävastausta osaa antaa niin luultavasti nuo tuntemukset johtuu tavalla tai toisella siitä että olet muuttanut liian äkillisesti ja täydellisesti tottumuksia (et lenkkeillyt, ehkä tankkasit ylimäärin?) tavallisesta josta jalkasi olivat kummissaan.

Voi hyvinkin olla että kipuun oli syynä joku muutos jonka olin tehnyt. Mitään kovaa tankkausta en osannut enkä halunnutkaan tehdä, koska arvelin että epäonnistuessaan se voisi tuoda paljonkin harmia. Toki maratonia edeltävät viikot söin erityisen terveellisesti ja viimeisellä viikolla hiilihydraattipitoisesti, sekä pidin huolen nesteensaannista, mutten todellakaan ahtanut itseäni missään vaiheessa :) enkä ainakaan huomannut turvotusta nilkoissa tai jaloissa (mutta onhan sitä silti voinut olla). Kipu oli erilaista kuin treeni- tai väsymyskipu, ja mielellään välttäisin sen seuraavalla kerralla. Koskaan muulloin en ole moista kokenut, vaikka tänään (4. päivä maratonin jälkeen) on pohkeissa hieman samanlaisia tuntemuksia.

Terveisiä sinne Suomeen, kuulin että sinne on tulossa hienot ilmat nyt pääsiäisviikonlopulle, nauttikaahan niistä!

Itse pidän usein juoksematonta aikaa ennen kisaa. Nyt taisi olla viimeiseen 3 vkoon sairastelun takia vain pari lenkkiä. Niinpä se kuulostaa erittäin kummalliselta omiin korviini, että juoksemattomuus kipeyttäisi pohkeet. Enemmän mietin sitä, että ovatko ne voineet kipeytyä kävelemisestä eli kävelitkö esim. kaupungilla paljon silloin lauantaina numeroa hakiessasi tms. ja olivatko kengät eri tyyppiset? Esim. jollain nahkaisilla ns. kävelykengillä lihakset voivat kipeytyä, koska ei niitä oikeasti ole tarkoitettu pitkien matkojen kävelemiseen, vaan enemmänkin sellaiseen ulko-ovelta auton ovelle siirtymiseen. Mulla ainakin on ajoittain jalat kipeytyneet, jos olen puku päällä joutunut paljon liikkumaan. Lentokentät tai juna-asemat esim. ovat paikkoja, joissa tulee työaikaan kiirehdittyä joskus pitkiäkin matkoja vauhdikkaalla askeleella täysin vääräntyyppisissä kengissä.