Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Pipanen

10km alle tuntiin

Recommended Posts

Täällä myös yksi joka tavoittelee tunnin alitusta kympillä. :happy0184:

Viimeisimmällä puolikkaallani (10/2013) katsoin gps:stä jälkikäteen, että olin tasan 10 km kohdalla ajassa 1:03:45. En oikein osaa arvioida menisikö 10 km tuon perusteella alle tuntiin vai jäisikö pari minuuttia päälle.

Syksyllä (9/2013) osallistuin vähän ex-tempore myös 5 km matkalle ja kipitin sen aikaan 28:57. Se ei mennyt ihan putkeen, kun juoksin sen liian varman päälle. Minusta tuntuu että joitakin sekunteja olisin saanut puristettua paremmalla vauhdinjaolla, mutta missään nimessä alle 28 minuuttiin en olisi päässyt. No, onpahan olemassa edes jonkinlainen virallinen aika jota lähteä parantamaan!

Olen noiden mainittujen puolikkaan ja 5 km jälkeen lisännyt treeniin vetoja ja intervalliharjoituksia, sekä jyystänyt pk:tä niin että se tulee jo korvista.

Jotta ei menisi liian hyvin, niin alkutalven hyvän treeniputken jälkeen olen sairastellut (flunssa) viimeisen 1,5 kk joten kunto on tällä hetkellä aika pohjalukemissa kun ei ole pystynyt treenaamaan. Kunhan saan juoksukunnon jostain taas kaivettua esiin, käyn tämän vuoden puolella jossain tapahtumassa kympin matkalla kokeilemassa miten eukon käy.

Olen harrastanut juoksemista vasta 1v 8kk, joten lasken itseni vielä ihan vasta-alkajaksi. Jotenkin tuo 10 km alle tuntiin on sellainen haamuraja, että sen jos jonain päivänä alittaisi, antaisi se kummasti lisää itseluottamusta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidanpa ilmoittautua tähän ketjuun. Tavoite on tosin kovanlainen, kun paras viimeaikainen tulokseni on HCR:n viimeiset 10 km, jotka menivät suurin piirtein 70 minuutissa.

Olen joka tapauksessa sijoittanut treeniohjelmaani 6 x 9 min / 3 min vedot ja 8-10 x 350 m / 175 m intervalleja. Tarkoitus on tulevina viikkoina juosta myös kiihtyviä lenkkejä kympin vauhtiin asti ja pari 7 km tv-juoksua. Maalina oleva tapahtuma on syyskuun alussa.

Kaikki vinkit, hyvätkin, kelpaavat ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai siinä. Periaatteessa luottaisin tilanteessasikin ihan peruskunnon kasvattamiseen ja siihen, että kilometrien kertymisen myötä vauhti ja kapasiteetti kasvavat. Loppuviimeksi suurin osa lenkeistä kun kannattaa tehdä aerobisena, kun niin se kunto kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole varsinaisesti ollut kymppi tuntiin- tavoitetta, mutta katsoin SportTrackeristä, että parhaimmillaan on kesäkuussa mennyt kymppi aikaan 1, 03.

Yritän suoritusta ilman juoksukisaa, suunnittelen jonkun tasaisen lenkin, jossa se ois hyvä koittaa vetäistä. Aika rankka tulee olemaan ja välttämättä ei ekalla kerralla edes onnistu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantaina ois tarkoitus kokeilla meneekö 10km alle tuntiin ihan virallisesti mitattuna. Treenata ei siis enää ehdi, mutta onko vinkkejä mitä kannattaa perjantaina ja lauantaiaamuna tehdä, että juoksu kulkee.

Syödä kevyesti? Syödä pastaa? Syödä lihaa? Juoda paljon vettä? Perjantaina "radalle" ja kaatokännit? Nukkua hyvin? Venytellä? Kannattaako perjantaina juosta ollenkaan?

Ajattelin, että tuo tunti pitäisi olla realistinen tavoite, mutta ei kuitenkaan ihan satavarmasti läpi. Mitä mieltä, kun seuraavanlaisia aikoja on pk-lenkeillä tullut: Olen muutamia viikkoja treenaillut 2-3 kertaa viikossa pääasiassa 7-13km pk-lenkkejä. Kerran 9.4km lenkki meni 6:07min/km. Paras mitattu 10km pätkä 1:07, mutta tuo siis pk-vauhdilla pidemmällä lenkillä. Tänä aamuna kokeilin 5km tempojuoksuna: keskivauhti 5:29min/km, alku lähti liian vauhdikkaasti 4:40min/km tahtia, joten lopussa hyytyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnon kännit ni on sit rento olo lauantaina, vai otatko sittenkin vasta testin jälkeen illalla?

Perjantaina voi pitää lepopäivän tai sit ottaa todella kevyen, lyhyen lenkin.

Vauhdinjakoon kannattaa kiinnittää huomiota. Pyri pitämään alusta alkaen tasainen vauhti, älä lähde liian innokkaasti hönkimään, se kostautuu sit loppupuolella. Pidä se vauhti siinä kuuden minuutin tuntumassa, niin hyvä tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma tämänaamuinen ennätyskoe meni sairasen jänistelyn avulla negatiivisella splitillä 57:25, joten tämä ketju on nyt osaltani kuitattu. Kiitos sairaselle, en ikimaailmassa olisi osannut itse jakaa vauhtia niin hyvin!

Lykkyä tykö Nexus6:lle! Noilla mainitsemillasi vauhdeilla luulen tunnin kympin olevan enemmän kuin realistinen; kovempia ne ovat kuin minun vastaavat lukemani.

Kävin itse eilen neljän kilsan fartlekillä jossa kokeilin tavoitevauhtia, eikä se varmaan tämän aamun asiaa haitannut. Kuten Freebird sanoi, tärkeintä lienee aloittaa tarpeeksi rauhallisesti ja pykiä hyvän juoksu- ja hengitysrytmin löytämiseen. Omassa juoksussa pari ekaa kilsaa tuntuivat helpolta lönköttelyltä, ja vasta 6-8 kilsan maisemissa sykkeet alkoivat kohota VK2-alueen puolelle. Viimeiset kaksi kilsaa olivat sitten kaikkein nopeimmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa, MarttiM! Oliko vielä ulkona juostu testi? Pidon suhteen ei vielä ihan parasta.

Tässä alkaa ne vähätkin lumet saada kyytiä ja pito alkaa parantua, joten juoksijoiden kannalta näyttää pirun hyvältä.

Alkaa muuten lenkkeilijöitä näkymään katukuvassakin yhä enemmän, vaikka hieman loskaista on ollutkin.

Kesää kohti mennään, nauttikaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy